eSim

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Etter flere år hjemme skal jeg endelig ned til Thailand igjen og tidligere har jeg alltid brukt en egen "thaiPhone" når jeg har vært i Thailand.

Min nyere mobil er jo klargjort for eSim og jeg vet de som har gode erfaringer med å legge til eSim datapakker i utlandet. Man kan også få eSim med tale.

Tenkte denne gangen å benytte min vanlige mobil hvis jeg finner en riktig eSim pakke for tiden i Thailand.

Har forsøkt å Google litt og finner flere leverandører. Selv har jeg installert en app på mobilen fra Airalo (har lagt inn tilbudslink som gir de som bruker denne USD 3 hvis de benytter denne). Denne appen har jeg blitt anbefalt av noen som reiser mye, men de har ikke benyttet den i Asia.

Airalo ser ut til å tilby 3 pakker for Thailand. Begge inkluderer data og tale. Ubegrenset på den ene og begrenset på den andre pakken og 10 vs 15 dager.


Screenshot_20240127_153452_Airalo.jpg
Screenshot_20240127_153439_Airalo.jpg

Har også funnet:

- eSim Thai
- eSim Thailand
- Thailand eSim

Pluss masse internasjonale leverandører som også kan levere eSim tjenester i Thailand.

Felles for de jeg har funnet så langt er at de benytter DTAC som mobilnett og stort sett tilsvarende abonnementer men med litt varierende priser.

Er det noen som har gode erfaringer med leverandører blant disse eller andre, som de kan anbefale?
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Idag med doble sim card slotter så er det jo enkelt å bruke no limit abbonnement kontantkort sim, og en slipper å ha to telefoner. Samt de fleste overnattingssteder har brukbar wifi.

Nå har jeg prøvd true og dtac sine forhåndsbetalte abbonement, og det er svært liten forskjell på dekningen og hastighet, bortsett fra at en er alltid bedre en den andre fra location til location.

Om en er mye utenfor turist områdene så er det store forskjeller fra den en ene leverandøren til den andre.

https://www.dtac.co.th/en/dtac-promotio ... mited.html
🌞
LoYou
Innlegg: 115
Registrert: 21 okt 2017, 09:44

#3

de siste 4-5-6 årene har jeg foretrukket å bruke en 4G (LTE) lommeruter med Sim kort.

Kjøper Sim etter behov når vi lander og deler nettet med alle enhetene vi har med.

Erfaringsmessig er det mere stabilt, foruten å være sikrere enn "gratis nettene rundt omkring".
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

Valgte å benytte eSim fra leverandøren jeg nevnte i innledningen.

I prinsippet er jo eSim samme som et vanlig SIM uten den fysiske brikken.
Sjekket ut priser på ulike turist-SIM og de var tilnærmet like både i datapakker og taletid. Dermed så utgjør det en liten besparelse i tid ved at man kan gjøre alt klart før man reiser.
Nummeret aktiveres ikke før man har fått kontakt med i mitt tilfelle DTAC som nettverk.

Det er et men, og det er at man må ja god internettforbindelse ved aktivering. Selv forsøkte jeg å aktivere fra Lounge i Doha og fra nett på flyet. Ikke håp. Fikk timeout hele tiden.
Nå opplevde jeg nettet i Doha som så håpløst at det heller ikke var mulig å booke rom via hotels.com og Radisson sine nettsider ville ikke engang vises.
Fikk heller ikke koblet til på egen hostet VPN i Qatar.

Fikk derimot kortet raskt aktivert da jeg koblet til wifi på Suvarnabhumi og var på mobilnett lenge før jeg kom til immigrasjon.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Du får ha en god tur. Hvor lenge blir du, og hvor reiser du denne gang?
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#6

Phay skrev: 15 feb 2024, 08:43 Du får ha en god tur. Hvor lenge blir du, og hvor reiser du denne gang?

Takk 😊

Jeg har retur 9. Mars. Må hjem og ordne opp i ting.
Startet med å dra til Pattaya. I dag er det noe fødselsdag og gjenforening med folk jeg ikke har sett på flere år.
Har booket til mandag og finner ut veien videre. Tenkt litt på å ta turen til Chiang Mai. Fly fra UTP og så fly videre fra ChiangMai til Hua Hin.

Tenker det blir et reisebrev fra meg etterhvert og eget innlegg som tar for seg Qatar på Business.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»