Reiseforsikring 2023

Her diskuterer vi erfaringer og legger ut informasjon om hva som skjer i lufta.
Vi diskuterer flyselskap; egne erfaringer, anbefalinger, legger ut informasjon om nyheter mm.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#1

Så d samme.
Årsak til fikk kortet var at min gamle reiseforsikring ble redusert fra 90 til 70 dager. 90 passet med visumlengden.
Så hadde etpar uker rimelig sur på min 42 årige arbeidsgiver :-).
Sjekket så priser for 90 dagers reiseforsikring og 69 år gammel "ikke direkte gratis"
Mens jeg sjekket rundt hva skulle gjøre kom jeg over dette "kundeprogrammet" som hadde-tilfeldigvis- 90 dagers reiseforsikring inkludert (sammen med loungene :-) ).
Kr 3.000 årlig, da var ikke valget vanskelig :-)


Melding fra moderator tdr

Splittet ut fra Norse-tråden da det gikk over i reiseforsikring
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Olav Seglem skrev: 09 sep 2023, 02:25 Så d samme.
Årsak til fikk kortet var at min gamle reiseforsikring ble redusert fra 90 til 70 dager. 90 passet med visumlengden.
Så hadde etpar uker rimelig sur på min 42 årige arbeidsgiver :-).
Sjekket så priser for 90 dagers reiseforsikring og 69 år gammel "ikke direkte gratis"
Mens jeg sjekket rundt hva skulle gjøre kom jeg over dette "kundeprogrammet" som hadde-tilfeldigvis- 90 dagers reiseforsikring inkludert (sammen med loungene :-) ).
Kr 3.000 årlig, da var ikke valget vanskelig :-)
Hvordan er det med lengden på forsikringen om man ikke har returbillett innenfor forsikret tidsrom?

Eks utreise 1. Sept og hjemreise 1. Mars?

Lenge siden jeg sjekket nå, men enkelte reise forsikringer krever hjemreise før utløpet av forsikret tidsperiode for å være gyldig?

Jeg sjekket det med Frende i sin tid, og fikk bekreftet at det ikke var noe problem med de. Den gang Bank Norwegian sin forsikring, gikk det ikke, og samme med Europeiske tror jeg.
🌞
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#3

Phay skrev: 10 sep 2023, 07:50 Hvordan er det med lengden på forsikringen om man ikke har returbillett innenfor forsikret tidsrom?

Eks utreise 1. Sept og hjemreise 1. Mars?

Lenge siden jeg sjekket nå, men enkelte reise forsikringer krever hjemreise før utløpet av forsikret tidsperiode for å være gyldig?

Jeg sjekket det med Frende i sin tid, og fikk bekreftet at det ikke var noe problem med de. Den gang Bank Norwegian sin forsikring, gikk det ikke, og samme med Europeiske tror jeg.
Europeiske kan forlenges når man er på reise, dette har gjort det mange ganger og det er grunnen til at jeg har forsikringen min hos de.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

anmeno skrev: 10 sep 2023, 23:21 Europeiske kan forlenges når man er på reise, dette har gjort det mange ganger og det er grunnen til at jeg har forsikringen min hos de.
Sist jeg sjekket med de, kunne jeg ikke forlenge mens jeg var på reise, men kjøpe før reisen startet.

Sjekket tilbud på siden deres nå, og kan få helårs reiseforsikring med arighet på inntil 180 dager med Basis forsikring for 546,- kr pr måned, men det krever vel at man er totalkunde i If? Kom til handlekurven, men så ikke noen betingelser vedrørende totalkunde der. Ikke mer enn ett år siden jeg sjekket sist tror jeg.

Må sjekke ut når jeg kommer hjem neste år. Greit tilbud det der.
🌞
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#5

Phay skrev: 11 sep 2023, 08:21 Sist jeg sjekket med de, kunne jeg ikke forlenge mens jeg var på reise, men kjøpe før reisen startet.

Sjekket tilbud på siden deres nå, og kan få helårs reiseforsikring med arighet på inntil 180 dager med Basis forsikring for 546,- kr pr måned, men det krever vel at man er totalkunde i If? Kom til handlekurven, men så ikke noen betingelser vedrørende totalkunde der. Ikke mer enn ett år siden jeg sjekket sist tror jeg.

Må sjekke ut når jeg kommer hjem neste år. Greit tilbud det der.
Første gang jeg forlenget i Thailand med Europeiske var i 2007 så dette er ikke en ny ordning. Hvis du vurderer forsikring hos de så er det lurt å ringe de da selgerene kjenner alle produktene de har, det er flere ganger de har funnet produkter som har vært både bedre og billigere enn det jeg ønsket å bestille.
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#6

anmeno skrev: 12 sep 2023, 16:11 Første gang jeg forlenget i Thailand med Europeiske var i 2007 så dette er ikke en ny ordning. Hvis du vurderer forsikring hos de så er det lurt å ringe de da selgerene kjenner alle produktene de har, det er flere ganger de har funnet produkter som har vært både bedre og billigere enn det jeg ønsket å bestille.
Også min reiseforsikring, kollektiv forsikring hos Fremtind kan forlenges etter at man har reist utenlands. Opprinnelig varighet er 70dager pr reise og betingelsen for forlengelse er at det skjer før man har vært i utlandet 70 dager. Men ønskes forlengelse til 180dager, som jeg gjorde sist i Jan -23, blir det beregnet 180dager fra jeg opprinnelig reiste. Ikke mulig å bare forlenge kun fra de 70 som den opprinnelig dekker. Ser prisen jeg betalte for dette var kr 4225, som da kommer i tillegg til de jeg betaler i årspremie, for dekning inntil 70 dager reiser .
Så eneste grunnen til ikke å bestille 180 dager før avreise, som man også kan, er egentlig om man før 70dager skulle finne ut at man må hjem og da ikke trenger betale for utvidelse.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Ser ut som om jeg må ta en ny runde på dette neste år, og kjøper da helårs forsikring med 180 dagers reisetid.

Nå har jeg allerede forlatt Norge og må finne meg en ny da World Nomads ikke forsikrer oss i Norge lenger.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Frende skal ha 16800,- for 160 dager utover 75 dager.

Så står nå mellom Safety Wing til vel 1300,- nok I måneden eller Genki til 850,- nok som er to leverandører av Nomade reiseforsikringer som kan kjøpes mens en er på reise, og betaler måned for måned, og kan sies opp når en ønsker. Safety wing en måned 28 dager vel og merke.

Begge to gir dekning ved ulykker ved stor MC og toåring. Viktig å få med seg hva en kjøper og hva slags dekning de har. Min aldersgruppe er 50 - 59
🌞
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#9

Bare barnet :-)
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#10

En ting har jeg i hvert fall bestemt meg for når det gjelder reiseforsikring, jeg skal aldri mer forsikre meg gjennom et forsikringsselskap jeg ikke kan ta saken med i Norge hvis jeg ikke er tilfreds med behandlingen deres og oppgjøret når noe skjer slik at man har bruk for assistanse og rett på utbetaling fra de.
Har f. eks vært forsikret gjennom WorldNomads tidligere og maken til kverulering, trenering og krav om all slags latterlig dokumentasjon for å få utbetalt noen lusne tusenlapper for litt sårbehandling på sykehus, skal man lete lenge. Vet også de som har hatt andre rimelige utenlandske forsikringer som så bra ut på papiret. Men ved akutt sykdom på tur, der det ble ansett nødvendig å få rask sykehusbehandlig var det komplett umulig å få kontakt med selskapet og sykehuset nektet videre behandling da de ikke fikk nødvendig garanti for at de ville få dekket behandlingen. Vedkommede overlevde og slapp med skrekken, den gangen, men fikk seg en visst saftig lærepenge han nok sent vil glemme :lol:
Svar

Gå tilbake til «I lufta»