Kjørevett i Thailand!

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Bill
Innlegg: 90
Registrert: 21 okt 2017, 10:12

#11

Du kan kjøre på rødt lys hvis du skal til venstre og det er klart

Den var nevnt, ser jeg nå, men kan gjentas. :D
Moo Ping
Innlegg: 33
Registrert: 22 okt 2017, 07:17

#12

RobertX skrev: 21 okt 2017, 11:01 For den som ikke vet hva yaba er, så er det altså som regel metamfetamin/amfetamin. Yaba = bad medicine. Desverre vanlig at yrkes-sjåfører bruker slikt for å holde det gående gjenom 10-12 timers arbeidsdag (eller mer) med kjøring.

Enig i at om mulig så er det best å unngå å kjøre selv. Jeg selv lot (eks)kona få kjøre når vi var på tur. De kjenner trafikken best.
Havnet på et nachtspiel der det kom en som solgte yaba. Han var vare guttungen og tjente sikkert gode penger. Når det gjelder oversettelsen BA i Yaba så tror jeg dette oversettes til GAL og ikke bad...Men det er kanskje ikke store forskjellen. Det er jo bad å være gal...
Helmax
Innlegg: 59
Registrert: 21 okt 2017, 03:11
Sted: Hua Hin

#13

[/quote]

Havnet på et nachtspiel der det kom en som solgte yaba. Han var vare guttungen og tjente sikkert gode penger. Når det gjelder oversettelsen BA i Yaba så tror jeg dette oversettes til GAL og ikke bad...Men det er kanskje ikke store forskjellen. Det er jo bad å være gal...
[/quote]

Ba i Yaba er egentlig en slags forkortning av ordet Ba ba bå bå (det uttales sånn), som betyr gal, eller koko på thailandsk. Ya er det thailandske ordet for medisin, ergo betyr egentlig ordet medisin gal, som da rett og slett betyr medisin som en blir koko i huet av. Og det er nok en treffende beskrivelse av den.
Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. Hehe
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#14

Når dama sier "farlang ba" så vet vi hva det betyr :lol:
sattphalat
Innlegg: 139
Registrert: 21 okt 2017, 22:49

#15

Rart u-turn ikke har vært diskutert i denne tråden.
Noen som vet hva som er riktig kjøremåte ved U-turn.
Selv så har jeg brukt 2 forskjellige løsninger. U-turn. Smette over til veiskuldra på andre siden. En øl for å feire (eller roe nervene) at en har overlevd kryssing på tvers av tre felt. Også akselerere med vanlig påkjøring på vei.
Eller v-turn. Holde helt TIL høyre å akselerere alt remmer og tøy holder for å komme opp i hastigheten til den trafikken som kommer bakfra. Også velge det feltet som passer.
Hva er riktig, eller er begge måtene greie?
https://youtu.be/5nuzjvSUfUw
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#16

sattphalat skrev: 09 jan 2018, 20:25 Rart u-turn ikke har vært diskutert i denne tråden.
Noen som vet hva som er riktig kjøremåte ved U-turn.
Selv så har jeg brukt 2 forskjellige løsninger. U-turn. Smette over til veiskuldra på andre siden. En øl for å feire (eller roe nervene) at en har overlevd kryssing på tvers av tre felt. Også akselerere med vanlig påkjøring på vei.
Eller v-turn. Holde helt TIL høyre å akselerere alt remmer og tøy holder for å komme opp i hastigheten til den trafikken som kommer bakfra. Også velge det feltet som passer.
Hva er riktig, eller er begge måtene greie?
https://youtu.be/5nuzjvSUfUw
Min erfaring er at det er tildels begge deler. Den mest vanlige, er å kjøre tvers over, og ta innkjøringen på den andre siden. Altså helt til venstre. Den er tryggest, sålenge begge feltene (om det er to) har klar bane. Men det kan noen ganger være vanskelig å se.

Men dette går jo ikke overalt. Mange steder har et kort felt for innkjøring fra U`en, og der må man gasse på for å ikke bli innhentet av sinna fartsfantaster. For da er man plutselig i det raskeste kjørefeltet.

De som ikke kan se godt nok trafikken i det kjørefeltet som er lengst borte, velger nok den nærmeste, og må speede opp maksimalt. Men legger seg over til venstre om man ser at det er klart i felt èn.

Så det varierer vel litt. Jeg prøver alltid å velge å kjøre rett over begge feltene, og foreta en sikker innkjøring. Jeg tror ikke det er en offisiell regel her, men om det var, så hadde jeg satt mine to cent på den første løsningen. Spesielt hvis det er en veiskulder til venstre man kan kjøre inn fra.
Helmax
Innlegg: 59
Registrert: 21 okt 2017, 03:11
Sted: Hua Hin

#17

@U-turn: Jeg også ser nok de fleste tar varianten med å passere alle feltene (med forbehold om at alle felt er ledige), men ser også en del som tar kort U-turn, som etterpå da svinger over til venstre så fort de feltene er klare. Dette er nok en risiko å ta, siden man tross alt er i den raske fila. Men samtidig så kommer man nok fortere rundt den U-turn, siden det sjelden er klar bane i alle filene samtidig.
Jeg ser derfor ofte at mange slakker litt på farta før en U-turn siden de tross alt vet at en eller annen kan komme i akkurat den fila.
Selv prøver jeg alltid å krysse alle filene med en gang sånn at jeg kan kjøre inn fra venstre med best oversikt, såfremt det er mulig. Er det ikke mulig, så venter jeg heller litt til. Vil helst ikke ha en som kommer i stor fart på besøk bakfra. :)
Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. Hehe
pimpen
Innlegg: 43
Registrert: 02 nov 2017, 19:59

#18

I forhold til innledningen virker ikke RobertX som en fersking... :)
Men hva med syklister i vegbanen? For meg er de noen av de skumleste trafikkantene jeg har med å gjøre. De er lett å overse, kan vingle litt og jeg kjører forbi så forsiktig som jeg kan. Selv hadde jeg aldri turt å sykle i trafikken i Thailand.
pimpen
Innlegg: 43
Registrert: 02 nov 2017, 19:59

#19

En annen ting:
Om det ikke dreier seg om f.eks langtransportsjåfører som har kjørt på yaba i dagevis og sovner bak rattet, så vil jeg være mer skeptisk til folk som kjører rundt i fylla - altså mer enn en pils til maten.
En på yaba holder seg iallfall våken uten å være uforutsigbar eller vingle rundt.
Dro på fest med noen thaier 10 km til byen, og bilen ble uunnværlig men var ikke verre enn at jeg ville være med på moroa uansett. Problemet var at den som var fullest kjørte, for han var den eneste med sertifikat (!) - han satt med trynet omtrent klistra inntil frontruta og måtte stadig korrigere kursen. Det ble en prøvelse og ikke særlig morsomt. Jeg var nok den mest edru av dem, og satt hele tiden og tenkte på å tilby meg å kjøre, men hadde kommet så langt at jeg hadde lært at i Thailand holder man helst kjeft om det ikke er tvingende nødvendig å si noe. Det ble det ikke, for vi kom oss greit tilbake også.
Alle rundt visste hvor beruset vi var, men ingen sa et ord om at vi ikke burde kjøre bil, som sier meg mye om hvordan slike ting fungerer - hvor vanlig det er å kjøre i beruset tilstand, langt over det som er å anbefale, og hvor mye dette har å si for den store ulykkesstatistikken.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#20

Det er noe med å ikke sette seg selv i den situasjonen i utgangspunktet, men skal ikke gi noen moralpreken om det akkurat, for glasshuset er nok ikke av det mest solide på det punktet. Men kan fortelle at etter en skrekkopplevelse i Florida i 1993, så er det jeg som har kjørt i ettertid om det plutselig var eneste opption på å komme seg tilbake. Men er nå i det minste flinkere til å planlegge slikt nå, og lettere er det når man nesten ikke drikker selv lenger.

Har jo selv kjørt drosjen fra Krabi til Kanchanburi, da sjåføren begynnte å duppe med hodet etter 5 minutter, og jeg tok over kjøringa. Han sov hele veien, og var den blideste sjåføren jeg har sett som stakk avgårde med avtalt sum!
🌞
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»