Kjørevett i Thailand!

Forsikringer, reiseråd, advarsler
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#1

Jeg personlig er nok som ferskis å regne i forhold til Thailand, men litt har jeg fått med meg :D

1. Kjør altid med hjelm når du kjører MC/scooter!
2. Kjør altid defensivt og følg strømmen!
3. Tenk altid "den størstes rett" når du forholder deg til andre kjøretøy! (vær forsiktig på MC/scooter i forhold til biler, lastebiler og busser)
4. Tøyl inn din indre "kjøre demon". Road rage i Thailand kan være både skummelt og farlig. Tut ikke på andre selv om du synes de kjører som nisser. Ikke vis finger. Ta det med ro! Du kommer fram dit du skal uansett, no stress!
5. Kjører du bil så bruk bilbelte!
6. Er du i en taxi/buss der sjåfør er mer opptatt av mobilen sin enn trafikken så prøv å si ifra på en høflig måte. Om sjåføren er åpenbart påvirket av noe eller halvsover så be om å få slippe av og finn deg et annet transportmiddel dit du skal. Tenk sikkerhet. Thailand har en grusom trafikkulykke-statistikk.
7. Kjør altid defensivt og følg strømmen!! I tilfelle du allerede hadde glemt nummer 2 på listen :P VELDIG viktig
8. Som fotgjenger er du lavest på rangstigen! Vær forsiktig ved kryssing av vei. Selv på fotgjengerfelt må du som regel løpe og passe deg for harde traffikanter. De stopper ikke som her i Norge.
9. Pass deg for overlastede/feil-lastede kjøretøy! Du vil rett som det er se transport som er livsfarlig. Rør og andre ting som stikker ut til siden og som kan kappe hodet av en stakkar som ikke følger med. Og overlessede kjøretøy er det lurt å være forsiktige med, spesielt i svinger. Pass på å ligge på siden de ikke bikker ihvertfall :lol:
10. Vær altid høfflig. Blir du stoppet av politiet så vis dokumenter og slikt uoppfordret. NB kan være lurt å ikke ha førerkortet i lommebok med penger, men ha det for seg selv så du ikke gir fra deg noe ekstra :-)

Andre har sikkert noe å tilføye, gjerne noen gode eksempler.

NB! Vennligst ikke post grisete ulykkesbilder/videoer. Akkurat det er unødvendig, selv om det i Thailand er ganske vanlig.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

mye promille kjøring!

og rus

vær edru!

unngå og kjøre i mørket!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#3

Ja det burde jeg tatt med i listen min!

Ikke kjør om du har litt innabords. Ja, det er mange som gjør det uansett. Ja, det går som regel bra. Men det bruker å gå jævlig galt når det først går galt.

Det er ikke tøft å være død! Og enda jævligere å være invalid resten av livet med milliongjeld pga sykehusopphold som ikke dekkes av reiseforsikringen pga idioti.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#4

Unngå å kjøre i det hele tatt. Velg om mulig heller fly på selv korte strekninger.

Ja, jeg tuller, men bare litt. Med så mye vanvittig kjøring som det er i Thailand, er det mye som ikke er opp til deg, men de øvrige trafikantene, og de kan du ikke styre. Ikke når de kommer i 150 km/t på alle sider av veien, rusa på yaba og all verdens faenskap, tilsynelatende blottet for tanker på andre trafikanters liv.

På den annen side hadde det vært ålreit å kjøre bil i Thailand. Det gir noen ålreite friheter. Spesielt i litt mer rurale strøk.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#5

For den som ikke vet hva yaba er, så er det altså som regel metamfetamin/amfetamin. Yaba = bad medicine. Desverre vanlig at yrkes-sjåfører bruker slikt for å holde det gående gjenom 10-12 timers arbeidsdag (eller mer) med kjøring.

Enig i at om mulig så er det best å unngå å kjøre selv. Jeg selv lot (eks)kona få kjøre når vi var på tur. De kjenner trafikken best.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Nap
Innlegg: 61
Registrert: 22 okt 2017, 12:33

#6

Linker til vegtrafikkloven, eller hva jeg skal kalle det?

Der kan man bla lese hvorfor thaiene venter i det lengste med å slå på hovedlys. (Section 11.)

http://thailaws.com/law/t_laws/tlaw0140_5.pdf
sattphalat
Innlegg: 139
Registrert: 21 okt 2017, 22:49

#7

Nap skrev: 24 okt 2017, 16:38 Linker til vegtrafikkloven, eller hva jeg skal kalle det?

Der kan man bla lese hvorfor thaiene venter i det lengste med å slå på hovedlys. (Section 11.)

http://thailaws.com/law/t_laws/tlaw0140_5.pdf
Bra link.
Loven forklarer jo greit bruk av horn ved forbikjøring på landevei. Trodde det bare var lokal tradisjon, men det står greit i seksjon 44.
Legger også merke til at det både er den som kjører forbi, og den som blir forbikjørt som har ansvaret for at en forbikjøring går smoth i Thailand.
Vi har noen rare regler i Norge som gir forbikjørende hele ansvaret for forbikjøringen. Ser det daglig i oslotrafikken, de ligger som gåsemødre mitt på motorveiene, å slipper ingen forbi. 10 km under fartsgrensa.
Blir for dumt å si at en ikke skal kjøre, å heller ta fly. Tenker jeg. Med førerkort og papirer ii orden, og litt kunnskap om lokale regler og trafikkbildet, bør det ikke være noe problem å kjøre selv. Som regel det sikreste. Sett bort i fra fly og jernbane da.
Sist redigert av sattphalat den 20 nov 2017, 22:16, redigert 1 gang totalt.
Bill
Innlegg: 90
Registrert: 21 okt 2017, 10:12

#8

Kjør på venstre side
sattphalat
Innlegg: 139
Registrert: 21 okt 2017, 22:49

#9

Bill skrev: 20 nov 2017, 21:53 Kjør på venstre side
Den var bra. Regel nr 1
Men hva annet er vesentlig forskjellig fra de trafikkreglene en bruker hjemme i Norge.
Generell vikeplikt fra venstre, vikeplikt fra høyre i rundkjøring hvis ikke annet er angitt. Villedende veimerking når det er tett trafikk og kø. Lager så mange felt som det er plass til.
Noe annet?
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#10

Reglene er ikke så annerledes. Bare alt snudd mot venstrekjøring.
Problemet er at den trafikken som møter oss er veldig forskjellig fra norsk trafikk. Spesielt i byer og tettsteder. Mopeder/motorsykler som passerer deg både på utsiden og innsiden. Generelt en mye mer aggressiv trafikk fra både biler og motorsykler. Og betydelig tettere.
Det er en strøm av trafikk hvor man må finne en linje å følge, et senter av veien, og unngå brå bevegelser. Motorsykler forventer ikke at man bytter fil, vingler, ikke gir tegn, bremser hardt etc. Selv om de ofte gjør det selv..

Det sagt, jeg har kjørt bil i mer enn 10 år i Thailand. Og selvsagt motorsykler. Fordi jeg ikke stoler på andre, føler jeg meg tryggest sånn. Anbefaler absolutt å kjøre selv, men viktig at forhåndsregler tas og at man i størst grad "forstår" trafikken.

En grei ting å vite, er at det er lovlig å svinge til venstre på rødt lys, om veien er fri. Men dette gjelder ikke dersom det er satt opp et eget skilt som forbyr dette. Noe det sjelden er.
Greit å vite, så man ikke står og oppholder trafikken unødig. Men man hadde nok fått høre det :)
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»