Sammenligning av å leve i Thailand og Filippinene

RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#1

Bodde ca 2,5 år i Hua Hin, Thailand, og nå snart 1 år i Cebu, Filippinene.

Det er stor forskjell på mange plan.

Thailendere er rolige gemyttelige folk som snakker rolig og avmålt (generelt).

Filippinere er høylydte og støyende. Roper og skriker til hverandre, selv når de snakker i mobilen :lol:

Maten her i Cebu er full i olje, og mye fett i kjøtt. Lechon (helstekt gris) er så som så også. Takker meg til norsk ribbe i så måte. Matutvalget her ganske snevert sammenlignet med Thailand. Vi handler kjøtt i butikk og lager mye mat hjemme nå. Har endelig funnet en butikk med bra kjøtt og handler indrefilet av svin der til 380 pesos pr kg.

Standarden på leiligheten vi leier er ganske enkel sammenlignet med The 88 Condo, Hua Hin. Dette er One Oasis Cebu. De har et enkelt gym, samt et badebasseng anlegg som så bra ut på bildene. Men maksdybde 1.40 meter samt mye folk der hele tiden som driter i reglene som er satt opp gjør det lite praktisk for svømming.

De har også vann rasjonering om natten. Ikkeno spring/dusj vann fra kl 22 til 05. En tid stanset de vann også fra kl 09 til 11 og fra 14 til 16. Forklaringen var for lite forsyning fra vanndistriktet. Så de kjører inn minst 1 tankbil pr dag som havner i cisterner på området. Og nå i Mars startet de bygging av en ny høyblokk med leiligheter. Fullstendig idioti da det selvsagt øker behovet for vann. Vår kontrakt går ut i begynnelsen av oktober og kommer ikke til å forlenges. Vi har jo også et oppdrettsanlegg for kamphaner under oss med masse hanegal dag og natt. Og en nattklubb i området som starter musikken rundt kl 20 og holder på til rundt 05-06 på morgenkvisten. Variabelt volum men MYE bass. Innimellom er det umulig å sove uten øreplugger. Utrolig at folk i nabolaget aksepterer det. Men kulturen her har høy toleranse for støy.

Trafikken her er gjenomsyret av idioti og galskap. Her har man virkelig taxi sjåførene fra helvete. U svinger, stans på midtlinja, parkering i veibanen og scootere overalt. Her må du ha 360 graders syn og ta det med ro. Eneste grunn til at det stort sett går bra er at det er umulig å kjøre fort her. Med unntak av busser. Buss-sjåførene er hakket værre enn taxi sjåførene og grisekjører hemningsløst. Sett flere situasjoner med trikes smurt under bussen. Og de er involvert i mye ulykker. Trafikken i Thailand er farligere pga mye høyere fart. Men trafikken i Filippinene er nok farligere for blodtrykket.

Internet her er kort og godt rævva. Beste vi kunne få i leiligheten var 60 mbps ADSL linje. Mye av internett her er basert på SIM kort modem. Dekningen er stort sett elendig. Ikke engang på kjøpesentrene har man god dekning med internett på mobil. På hjemstedet til kona er det ikke mobildekning i det hele tatt. Men har internett via en stor antenne.

Som hvit utlending må man akseptere mye gloing og interesse. Både fra menn og damer. Kona var lite fornøyd med det :lol:

Klimaet her har heller ikke vært bra for leddplagene mine. Thailand var veldig bra slik sett, men ikke her i Cebu. Merker det hver gang det er ny storm på gang.

I det store og hele har Filippinene vært en mye større utfordring for meg enn hva jeg trodde. Ser ikke for meg å bo her lenger enn nødvendig.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#2

Det er alltid interessant å få lese og ta del i dine fortellinger om jakten på kjærligheten og en ny tilværelse. Men:
Jeg tror du trenger en lang pause fra internett. Hva med å legge turen til øya Comodo. Der kan du enkelt finne en partner som umiddelbart blir
glad i deg. Det er heller ikke noe støy der, bortsett fra noe hissing fra de som er interessert i et forhold. Spøk til side.
Jeg har selv hatt et forhold til ei filipinodame. Her i Norge gjennom felles arbeidsplass. Hun forlot sitt hjemland pga av all dritten som hverdagen kunne by på. Hun er den varmeste kvinnen jeg noen gang har møtt. Hun kom i ulykka her i Norge og giftet seg med en som var for glad i Finlandia. Fra Finlandia. Det var mye styr. Hun eier i dag en farm og en forretning der nede, men hun reiser aldri tilbake som permanent bofast.
Jeg er selv gift med en thaikvinne, på 15. året. Vi har to barn og jeg kunne aldri vært mer lykkelig. Jeg stortrives i LOS, men kunne aldri tenkt meg å bo i BKK, Hua Hin, Pattaya eller Phuket. Nei, da er det roligere i Ubon eller deromkring. Så får man ta turen til kysten når sola steiker.
Maten i Thailand er fantastisk. Spesielt i Ubon-distriktet. Folk er ganske "nedpå" og vennlig. Hundeglam på natta forekommer, men de har jo en jobb å gjøre de også. Men som alle steder i den store verden så er trafikken ganske sprø. Trafikk og kjøreopplæring er mangelfull, men det var den også i Norge for noen ti-år siden uten at det gikk til helvete. Men det ligger i kulturen i LOS og Phil at de kjører som idioter og frykt for døden det har de færreste. De skal jo uansett til et annet sted - og noe som er bedre...
Har jeg hatt valget mellom disse endestasjoner så er jeg ikke i tvil. Thailand. Og slik blir det.
Lykke til Robert!
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#3

Hehe er 100% fornøyd med valg av kone 😄 så den biten er bra. Er vel den eneste grunnen til at jeg aksepterer å være her.

Vi har flytting til Thailand som en plan B om ting ikke går bra i Norge. Jeg fyller jo 50 år neste år og kan da få pensjonistvisum der. Så vidt jeg har forstått kan kona få "dependent" visa i Thailand med meg.

Men jeg skal gjøre det jeg kan for at vi kan få det bra i Norge.

Bror min er jo også gift med ei filipino nå, og hun lurte på hvorfor i all verden jeg ville bo på filippinene. De som bodde der ønsket jo å komme seg vekk :lol: :lol: :lol:

Mitt inntrykk av Filippinene er at det er et mye "hardere" land å bo, med en sterkere "dog eat dog" holdning og mye dypere fattigdom enn Thailand. Det er hjerteskjærende å se små gjenger med unger ved enkelte kjøpesenter der de tigger og stjeler. Skitne og i fillete klær. I de fleste lyskryss er det også tiggere. Slike forhold har jeg aldri sett i Thailand, men tviler ikke på at det er dyp fattigdom også der.

En annen ting som er mye likt med Thailand er overtro. Jeg blir helt oppgitt noen ganger for det er ting jeg ikke må gjøre avhengig av tid på dagen osv. Tro på spøkelser og slike ting må man ikke tulle med. Men jeg gjør det nå likevel. Kan ikke dy meg.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

Flott med oppdateringer fra det nye livet på Filippinene, @RobertX.

Kom gjerne med mere info, og kanskje noen bilder også. Det er mange som nok er nysgjerrig på øyriket ditt.

Fattigdom er noe som dessverre er vanskelig å se bort fra i store deler av Sørøst-Asia og man må gjøre sitt beste for å bare «akseptere» tingenes tilstand. Man kan liksom ikke ha dårlig samvittighet for at vi har det bedre og gjerne bidra når vi kan. Bare det at vi reiser og skaper relasjoner bidrar noe.

Noe som er viktig i fattige områder er å føle seg trygg; hvordan føler du tryggheten er på Filippinene? Er det områder du unngår?
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#5

Tryggeste er vel ikke se for rik ut, samt være "relativt" edru :-)
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#6

Føler meg stort sett trygg. Men kona er klar på hvor vi kan kjøre og hvor vi ikke bør kjøre. Og veldig klar på at bildører må være låst, vinduer lukket. Har ikke hatt noen tyveri eller slikt enda. Hendene altid på toppen av mobiltelefon og lomma med nøkler/penger. Mye mobiltyverier her.

Folk her tjener jo stort sett rundt 10-12 tusen pesos pr måned, eller ca 2000-2400 kr pr måned. Tjener man mer enn 50.000 pesos pr måned er man rik her. Det er mye tyverier samt "låning" av penger man aldri får igjen. Også veldig populært med pyramidesvindel. Ei kona omtalte som veninne hadde tidligere fått 10.000 pesos som "ble til" 13.000 pesos. Men summene økte runde på runde. Jeg sa klart ifra om at dette var pyramidesvindel og at hun ikke måtte delta. Så hun gjorde ikke det mer (litt snurt på meg for det). Men så ca 1 måned senere var det stor hurlumhei på Facebook. Da hadde "veninnen" tatt pengene og rømt. Tror det var rundt 1 til 2 millioner pesos. My bråk, trussler og styr etter det. En rik dame i Carcar som hadde blitt lurt for mye penger skulle "ta henne". Kona var sjeleglad hun hørte på meg.

Vi får stadig forespørsler om å få låne penger. Kona lånte bort 500 pesos til ei annen veninne hun trodde hun kunne stole på i tidlig april med lovnad om tilbakebetaling i mai. Har ikke fått 1 pesos enda.

Ellers er inntrykket mitt at ting generelt er dyrere her enn i Thailand. Hadde store planer om å kjøre rundt og utforske øyene. Men etter å ha innspisert overnattingsmuligheter la jeg de planene på is.

I Thailand var det såre enkelt. Kjørte det jeg orket og så når jeg begynte å bli sliten stanset jeg og brukte Hotels.com eller annen app for å finne rimelig overnatting i området. 300-500 baht pr natt var vanlig. Det tilsvarer ca 450-750 pesos. Sliter mwd å finne noe ok til under 1000 pesos pr natt her.

En annen ting jeg merket her er kostnader for å leie bil. Første gang jeg var her i februar 2020 kostet det 50.000 pedos for 21 dager gjenom AVIS. Da jeg hadde tenkt å returnere i april 2020 fikk vi tilbud om å leie en gammel SUV fra rundt 2000 år skiftet for 50.000 pr mnd. Da jeg kom tilbake i september 2022 leide vi en pickup for 3000 pesos pr dag (42.000 pesos for 14 dager). Til sammenligning betalte jeg 13000 baht pr mnd for en Honda Jazz i Thailand. Tilsvarer ca 19.500 pesos.

Prisnivået her føler jeg er godt over Thailand. Jeg spiser feks endel yoghurt. 1 liten Nestle yoghurt her koster 48 pesos. Dvs ca 9,50 kr. I Hua Hin betalte jeg ca 50 baht for en 4 pakke. Dvs godt under halvparten av prisen her. Fersk melk 37 kr pr liter for Cebu Verdant Hills her.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

1 kg Greek youghurt er over 230 opp til 260 baht nå, mot 160 når du var her på makro. Prisene har også gått opp i Thailand som i Norge. Du kommer til å få sjokk første handletur når du er tilbake i Norge!

Men lykke til 🤗
🌞
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#8

Jeg har også inntrykk av at Thailand er et tryggere land enn phillipinene. Men det kommer jo litt på hvor man er i phillipinene. Når jeg var i Manila fikk jeg jo nesten ikke gå rundt i strøket. Men når jeg var i tagloban i leite fikk jeg gå fritt omkring. En annen ting du ikke ser i thailand er disse bevæpnete vaktene på spisested,hotell og banker osv,. Fattigdommen har jeg også inntrykk er større i Phillipinene enn i thailand. :D
You Never walk Alone :D
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#9

Om jeg skal gi noen råd basert på mine erfaringer, som stort sett er de samme nå etter å ha levd 6 år i Thailand mer eller mindre, er å ikke forhaste seg!

Brenn ikke alle broer og invester alt i en ny tilværelse enten det er Thailand eller Fillippinene. Ting forandrer seg hele tiden, og livet er faktisk bedre i Norge 6-7 måneder i året 😎
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#10

Phay skrev: 26 jun 2023, 17:05 1 kg Greek youghurt er over 230 opp til 260 baht nå, mot 160 når du var her på makro. Prisene har også gått opp i Thailand som i Norge. Du kommer til å få sjokk første handletur når du er tilbake i Norge!

Men lykke til 🤗
Hehe joda jeg er klar over prisøkningene. Men den 1 kg Greek Yoghurt må du betale 819 pesos for her. Eller ca 550 baht.
Screenshot_20230627_105629.jpg
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Generelt»