Det er stor forskjell på mange plan.
Thailendere er rolige gemyttelige folk som snakker rolig og avmålt (generelt).
Filippinere er høylydte og støyende. Roper og skriker til hverandre, selv når de snakker i mobilen
Maten her i Cebu er full i olje, og mye fett i kjøtt. Lechon (helstekt gris) er så som så også. Takker meg til norsk ribbe i så måte. Matutvalget her ganske snevert sammenlignet med Thailand. Vi handler kjøtt i butikk og lager mye mat hjemme nå. Har endelig funnet en butikk med bra kjøtt og handler indrefilet av svin der til 380 pesos pr kg.
Standarden på leiligheten vi leier er ganske enkel sammenlignet med The 88 Condo, Hua Hin. Dette er One Oasis Cebu. De har et enkelt gym, samt et badebasseng anlegg som så bra ut på bildene. Men maksdybde 1.40 meter samt mye folk der hele tiden som driter i reglene som er satt opp gjør det lite praktisk for svømming.
De har også vann rasjonering om natten. Ikkeno spring/dusj vann fra kl 22 til 05. En tid stanset de vann også fra kl 09 til 11 og fra 14 til 16. Forklaringen var for lite forsyning fra vanndistriktet. Så de kjører inn minst 1 tankbil pr dag som havner i cisterner på området. Og nå i Mars startet de bygging av en ny høyblokk med leiligheter. Fullstendig idioti da det selvsagt øker behovet for vann. Vår kontrakt går ut i begynnelsen av oktober og kommer ikke til å forlenges. Vi har jo også et oppdrettsanlegg for kamphaner under oss med masse hanegal dag og natt. Og en nattklubb i området som starter musikken rundt kl 20 og holder på til rundt 05-06 på morgenkvisten. Variabelt volum men MYE bass. Innimellom er det umulig å sove uten øreplugger. Utrolig at folk i nabolaget aksepterer det. Men kulturen her har høy toleranse for støy.
Trafikken her er gjenomsyret av idioti og galskap. Her har man virkelig taxi sjåførene fra helvete. U svinger, stans på midtlinja, parkering i veibanen og scootere overalt. Her må du ha 360 graders syn og ta det med ro. Eneste grunn til at det stort sett går bra er at det er umulig å kjøre fort her. Med unntak av busser. Buss-sjåførene er hakket værre enn taxi sjåførene og grisekjører hemningsløst. Sett flere situasjoner med trikes smurt under bussen. Og de er involvert i mye ulykker. Trafikken i Thailand er farligere pga mye høyere fart. Men trafikken i Filippinene er nok farligere for blodtrykket.
Internet her er kort og godt rævva. Beste vi kunne få i leiligheten var 60 mbps ADSL linje. Mye av internett her er basert på SIM kort modem. Dekningen er stort sett elendig. Ikke engang på kjøpesentrene har man god dekning med internett på mobil. På hjemstedet til kona er det ikke mobildekning i det hele tatt. Men har internett via en stor antenne.
Som hvit utlending må man akseptere mye gloing og interesse. Både fra menn og damer. Kona var lite fornøyd med det
Klimaet her har heller ikke vært bra for leddplagene mine. Thailand var veldig bra slik sett, men ikke her i Cebu. Merker det hver gang det er ny storm på gang.
I det store og hele har Filippinene vært en mye større utfordring for meg enn hva jeg trodde. Ser ikke for meg å bo her lenger enn nødvendig.