Nektes ombordstigning?

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#11

Om jeg har forstått deg rett så trenger du ikke retur eller billett ut av landet, da du har lovlig opphold når du kommer tilbake og gyldig reentry permit, selvfølgelig forbehold at du returnerer før lovlig opphold og reentry permit går ut.
🌞
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#12

Uansett hva som skjer når man ankommer flyplassen i Bangkok så er fakta fremdeles at man ikke har noe visum når man sjekker inn på Gardermoen. Så da vil det jo bli umulig å stige ombord på flyet dersom flyselskapet krever at man har er visum eller en retur-billett. Det blir jo bare dumt å svare at man har en Extension of Stay og at den blir akseptert av passkontrollen i Bangkok.når dem spør etter et visum.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#13

Extension of stay opphører når du forlater landet om du ikke har multiple entry eller reentry permit som du skriver her tidligere.

Kan ikke hjelpe deg noe mer enn det jeg har skrevet, uten å ha sett dokumentasjon på hva du egentlig her eller ikke.

Lykke til
🌞
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#14

Det er ikke så veldig vanskelig å forstå. Jeg drar til Thailand på et 90-dagers Non Immigrant Visa O. Jeg får et stempel som sier USED i passet mitt som går over visumet. Og får derfor en oppholdstillatelse når jeg passerer passkontrollen. Etter 90 dager i Thailand så får jeg en forlengelse av oppholdstillatelsen på 1år som heter Extension of stay. Etter 3 nye forlengelser på 1 år hver av Extension of stay så trenger jeg å forlate Thailand for noen dager og har derfor fått Re entry permit på Immigration. Mitt opphold utenfor Thailand er innenfor den perioden Extension of stay gir meg.,

Spørsmål mitt er da følgende. Kan jeg bli nektet ombordstiging fordi jeg ikke har en retur-billett når jeg sjekker inn på Gardermoen FORDI jeg ikke har noe visum, men en Extension of stay og en Re Entry permit? Et visum som flyselskapet troligvis krever av meg ved innsjekkingen på Gardermoen fordi jeg har en en-veis billett til Thailand.
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#15

Etter å ha søkt litt rundt på nettet så blir min konklusjon den at de som har en Extension of Stay i Thailand og ønsker å forlate landet og så returnere under den perioden Extension of er gyldig og har en Re Entry Permit ikke har et visum når dem vender tilbake til Thailand og således dersom dem ankommer med fly så kan dem risikere å bli nektet ombordstigning dersom dem ikke har en fly-billett ut av Thailand.
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#16

Jeg for min del har reist ut og inn til Thailand i ca.10 år med extention of stay og multiple re-entry hver 5-6uke. Fra rundt om i verden inklusive Gardemoen uten problem.
Du som meg har en re-entry som tilsier en type visum , dersom du ser nede til venstre så står det sikkert type non imm. Og så har du en extention på 1.år for dette non lmm. Lykke til.
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#17

Udyret skrev: 14 mar 2023, 11:53 Etter å ha søkt litt rundt på nettet så blir min konklusjon den at de som har en Extension of Stay i Thailand og ønsker å forlate landet og så returnere under den perioden Extension of er gyldig og har en Re Entry Permit ikke har et visum når dem vender tilbake til Thailand og således dersom dem ankommer med fly så kan dem risikere å bli nektet ombordstigning dersom dem ikke har en fly-billett ut av Thailand.
Egentlig skal man vel ha billett ut av Thailand igjen uansett hvilket visum man har? Har flere ganger blitt spurt om å fremlegge billett som beviser det, selv med årsvisum. Siste gang ved innsjekkingen i Vietnam, for kort i siden.
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#18

sikry skrev: 15 mar 2023, 06:51 Jeg for min del har reist ut og inn til Thailand i ca.10 år med extention of stay og multiple re-entry hver 5-6uke. Fra rundt om i verden inklusive Gardemoen uten problem.
Du som meg har en re-entry som tilsier en type visum , dersom du ser nede til venstre så står det sikkert type non imm. Og så har du en extention på 1.år for dette non lmm. Lykke til.
Du beskriver problemstillingen perfekt ved at du ikke helt forstår at man ikke kan ha en Extension of stay og et visum på samme tid.

Du kan søke på "Extension of stay Thailand" på Google og se hva som dukker opp. Og hva som står øverst på den siden er "Visa Extension - Immigration Bureau" fordi Extension of stay eksisterer ikke. Det er bare 3 ord som er en del av et stempel som man får i passet sitt når man forlenger sitt opphold i Thailand. Og grunnlaget for og lengden på denne forlengelsen kan variere. Alt fra 30 nye dager for et visumfritt opphold (Visa Exemption) til 1 år for et Non Immigrant Visa. Alle forlengelser får dette stemplet i passet. Og skjema TM7 er et felles skjema som man må fylle ut for alle forlengelser i Thailand og overskriften på TM7 er "APPLICATION FOR EXTENSION OF TEMPORARY STAY IN THE KINGDOM". Og det står IKKE "TEMPORARY" uten en god grunn. Og det er fordi thailandske myndigheter ser på oss fastboende utlendinger i Thailand som ikke-innvandrere. Hvilket betyr at vi har midlertidig opphold i Thaland og vi har derfor IKKE en oppholdstillatelse som mange utlendinger har en fanatisk tro på. Dem forstår ikke forskjellen på et visum og en oppholdstillatelse for dem tror at man mister sitt visum (i dette tilfelle et Non Immigrant Visa) når dem passerer grensen til Thailand og får en oppholdstillatelse isteden. Dersom det stemmer så må Thailand være det eneste landet i verden som har denne ordningen. Men det å forstå at en oppholdstillatelse er noe som man normalt søker om på en ambassade og ikke noe som man automatisk får ved en grensepassering skulle vel ikke kreve en "mastergrad"? Og gudene skal vite hvorfor dem tror det fordi bevisene for denne Extension of stay finnes ikke mens bevisene for et visum er "tjukkere enn norges lover". Og alt vi utlendinger trenger av dokumenter i Thailand er bassert på et Non Immigrant Visa som til eksempel bostedsbevis på Immigration, kjøpe bil/motorsykkel i eget navn, Gul husbok, rosa ID-kort og thailandsk førerkort.

Og så finnes det et skjema TM86 som man bruker når man skal omgjøre et Tourist Visa til et Non Immigrant Visa O som har overskriften "APPLICATION FOR CHANGE OF VISA". Hvilket burde bevise at man har et visum og ikke en oppholdstillatelse.


Bakgrunnen for denne Re entry permit er at man ikke skal miste sitt visum når man forlater Thailand og kommer tilbake før visumet et utgått. Og dette kan være både et Tourist Visa og et Non Immigrant Visa.

Når man får en Re entry permit så står det en overskrift på stempelet som sier hva slags visum man har og grunnlaget for den. Når man får et inreise-stempel i passet sitt så står det også på det om man har et visumfritt opphold (Visa Exemption), Tourist Visa eller et Non Immigrant Visa.

Hvorfor du kan reise til Thailand på en en-veis billett er fordi du har et visum (trolig et Non Immigrant Visa O)/Re entry permit Multiple Entry og ikke en Extension of stay.

Jeg startet denne tråden for å vise hvor idiotisk denne troen på en Extension of stay er. Man står der i innsjekkingen på Gardermoen og personalet spør etter et visum til Thailand fordi man har en en-veis billett. Og man svarer at man har Extension of stay. Hvilket personalet trolig ikke har en anelse om hva er. Man kan da teoretisk sett bli nektet ombordstigning, men trolig så vil personalet "bla" i passet og finne ut at man faktisk har et visum til Thailand.

Dette er et sted du kan finne FAKTA om Thailand. FAKTA som er solid forankret i BEVIS.

https://www.facebook.com/groups/297378648613927
Sist redigert av Udyret den 15 mar 2023, 10:16, redigert 6 ganger totalt.
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#19

INKOGNITO skrev: 15 mar 2023, 08:12 Egentlig skal man vel ha billett ut av Thailand igjen uansett hvilket visum man har? Har flere ganger blitt spurt om å fremlegge billett som beviser det, selv med årsvisum. Siste gang ved innsjekkingen i Vietnam, for kort i siden.
Når man søker om et visum på den thailandske ambassaden i Oslo så krever dem en returbillett dersom man søker om et Tourist Visa. Hvilket ikke burde være noe problem dersom man bare skal oppholde seg i Thailand for 60 eller 90 dager. Men dersom man søker om et 90-dagers Non Immigrant Visa så finnes muligheten til å forlenge visumet med 1 år så da krever dem ingen returbillet. Men det er som man blir fortalt gang på gang at offentlige tjenestemenn i Thailand har utvidede fullmakter så hva som dem krever der og da blir vel mer eller mindre et sjangsespill.

Nå er det også opp til de enkelte flyselskapene man reiser med å bestemme om man trenger en returbillett eller ikke. Og dersom deres visum-kunnskaper i innsjekkingen så er det fullt mulig at dem krever en returbillett.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#20

Siste svar fra meg, har du re entry permit basert på visum non o variant eller ett år forlengelse av dette trenger du ikke retur eller utreise billett ut av Thailand. Spør de på innsjekk eller ved ombordstigning, viser du til multiple entry eller re entry permit basert på forlengelsen!

Du roter det til for deg selv, og andre blir usikre når de leser denne tråden. Du kan velge å kjøpe en utreise billett, men det er ikke nødvendig når man har lovlig opphold.

Det samme gjelder når madammen kommer på familie gjenforening eller oppholdstillatelse til norge , da trenger hun ikke retur billett ut av landet.
🌞
Låst

Gå tilbake til «Visum til Thailand»