Nektes ombordstigning?

INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#21

Udyret skrev: 15 mar 2023, 09:43 Når man søker om et visum på den thailandske ambassaden i Oslo så krever dem en returbillett dersom man søker om et Tourist Visa. Hvilket ikke burde være noe problem dersom man bare skal oppholde seg i Thailand for 60 eller 90 dager. Men dersom man søker om et 90-dagers Non Immigrant Visa så finnes muligheten til å forlenge visumet med 1 år så da krever dem ingen returbillet. Men det er som man blir fortalt gang på gang at offentlige tjenestemenn i Thailand har utvidede fullmakter så hva som dem krever der og da blir vel mer eller mindre et sjangsespill.

Nå er det også opp til de enkelte flyselskapene man reiser med å bestemme om man trenger en returbillett eller ikke. Og dersom deres visum-kunnskaper i innsjekkingen så er det fullt mulig at dem krever en returbillett.
Er nettopp det som er problemet, hva aktuelle flyselskap du reiser med, forlanger, for at du skal få sjekke inn hos de. Hadde både reentry og årsvisum, men de forlangte å få se at jeg også hadde en returbillett ut av Thailand. Heldigvis hadde jeg det tilgjengelig. Og det har jeg opplevd også tidligere med Vietnam air. At dette ikke alltid blir forlangt, og av alle flyselskaper er jeg også klar over.
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#22

Phay skrev: 15 mar 2023, 10:41 Siste svar fra meg, har du re entry permit basert på visum non o variant eller ett år forlengelse av dette trenger du ikke retur eller utreise billett ut av Thailand. Spør de på innsjekk eller ved ombordstigning, viser du til multiple entry eller re entry permit basert på forlengelsen!

Du roter det til for deg selv, og andre blir usikre når de leser denne tråden. Du kan velge å kjøpe en utreise billett, men det er ikke nødvendig når man har lovlig opphold.

Det samme gjelder når madammen kommer på familie gjenforening eller oppholdstillatelse til norge , da trenger hun ikke retur billett ut av landet.
Dersom du leser hva jeg skrev så forstår du at hva jeg skrev var ironisk for å kunne påpeke at Extension of stay ikke eksisterer. For dersom man hadde en Extension of stay så ville man ikke hatt noe visum og derfor kunne bli nektet ombordstigning.

For hva man egentlig har er et visum (Non Immigrant Visa) og ikke noen Extension of stay. Så man trenger ingen returbillett dersom man har en Re entry permit og man ankommer Thailand før visumet går ut.
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#23

INKOGNITO skrev: 15 mar 2023, 11:10 Er nettopp det som er problemet, hva aktuelle flyselskap du reiser med, forlanger, for at du skal få sjekke inn hos de. Hadde både reentry og årsvisum, men de forlangte å få se at jeg også hadde en returbillett ut av Thailand. Heldigvis hadde jeg det tilgjengelig. Og det har jeg opplevd også tidligere med Vietnam air. At dette ikke alltid blir forlangt, og av alle flyselskaper er jeg også klar over.
Ved ett tillfelle ved innsjekkingen på Gardermoen så skravlet jeg litt med skranke-personale om diverse visumregler til Thailand. Ikke det at jeg trengte det for ikke å bli nektet ombordstigning. Det var mer som en hyggelig prat med dem som satt der. Og det virket som om dem tok til seg hva jeg sa.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#24

Udyret skrev: 15 mar 2023, 11:28 Dersom du leser hva jeg skrev så forstår du at hva jeg skrev var ironisk for å kunne påpeke at Extension of stay ikke eksisterer. For dersom man hadde en Extension of stay så ville man ikke hatt noe visum og derfor kunne bli nektet ombordstigning.

For hva man egentlig har er et visum (Non Immigrant Visa) og ikke noen Extension of stay. Så man trenger ingen returbillett dersom man har en Re entry permit og man ankommer Thailand før visumet går ut.
Så du har vært ironisk igjennom hele tråden, og nå påstår at extension basert på en av non o type visum ikke eksisterer.

Fantastisk

Lykke til!
🌞
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#25

Phay skrev: 15 mar 2023, 12:23 Så du har vært ironisk igjennom hele tråden, og nå påstår at extension basert på en av non o type visum ikke eksisterer.

Fantastisk

Lykke til!
Bare søk på Extension of stay på nettet og se hva som dukkar opp. Og det som dukker opp er absolutt ingenting.

Men du kan jo forsøke å bevise at jeg tar feil, men jeg tror nok du vil få store problemer med det.

Og dersom man har en Extension of stay og ikke et visum så blir man trolig nektet ombordstigning på Gardermoen uten en returbillett.
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#26

Udyret skrev: 15 mar 2023, 09:22 Du beskriver problemstillingen perfekt ved at du ikke helt forstår at man ikke kan ha en Extension of stay og et visum på samme tid.

Du kan søke på "Extension of stay Thailand" på Google og se hva som dukker opp. Og hva som står øverst på den siden er "Visa Extension - Immigration Bureau" fordi Extension of stay eksisterer ikke. Det er bare 3 ord som er en del av et stempel som man får i passet sitt når man forlenger sitt opphold i Thailand. Og grunnlaget for og lengden på denne forlengelsen kan variere. Alt fra 30 nye dager for et visumfritt opphold (Visa Exemption) til 1 år for et Non Immigrant Visa. Alle forlengelser får dette stemplet i passet. Og skjema TM7 er et felles skjema som man må fylle ut for alle forlengelser i Thailand og overskriften på TM7 er "APPLICATION FOR EXTENSION OF TEMPORARY STAY IN THE KINGDOM". Og det står IKKE "TEMPORARY" uten en god grunn. Og det er fordi thailandske myndigheter ser på oss fastboende utlendinger i Thailand som ikke-innvandrere. Hvilket betyr at vi har midlertidig opphold i Thaland og vi har derfor IKKE en oppholdstillatelse som mange utlendinger har en fanatisk tro på. Dem forstår ikke forskjellen på et visum og en oppholdstillatelse for dem tror at man mister sitt visum (i dette tilfelle et Non Immigrant Visa) når dem passerer grensen til Thailand og får en oppholdstillatelse isteden. Dersom det stemmer så må Thailand være det eneste landet i verden som har denne ordningen. Men det å forstå at en oppholdstillatelse er noe som man normalt søker om på en ambassade og ikke noe som man automatisk får ved en grensepassering skulle vel ikke kreve en "mastergrad"? Og gudene skal vite hvorfor dem tror det fordi bevisene for denne Extension of stay finnes ikke mens bevisene for et visum er "tjukkere enn norges lover". Og alt vi utlendinger trenger av dokumenter i Thailand er bassert på et Non Immigrant Visa som til eksempel bostedsbevis på Immigration, kjøpe bil/motorsykkel i eget navn, Gul husbok, rosa ID-kort og thailandsk førerkort.

Og så finnes det et skjema TM86 som man bruker når man skal omgjøre et Tourist Visa til et Non Immigrant Visa O som har overskriften "APPLICATION FOR CHANGE OF VISA". Hvilket burde bevise at man har et visum og ikke en oppholdstillatelse.


Bakgrunnen for denne Re entry permit er at man ikke skal miste sitt visum når man forlater Thailand og kommer tilbake før visumet et utgått. Og dette kan være både et Tourist Visa og et Non Immigrant Visa.

Når man får en Re entry permit så står det en overskrift på stempelet som sier hva slags visum man har og grunnlaget for den. Når man får et inreise-stempel i passet sitt så står det også på det om man har et visumfritt opphold (Visa Exemption), Tourist Visa eller et Non Immigrant Visa.

Hvorfor du kan reise til Thailand på en en-veis billett er fordi du har et visum (trolig et Non Immigrant Visa O)/Re entry permit Multiple Entry og ikke en Extension of stay.

Jeg startet denne tråden for å vise hvor idiotisk denne troen på en Extension of stay er. Man står der i innsjekkingen på Gardermoen og personalet spør etter et visum til Thailand fordi man har en en-veis billett. Og man svarer at man har Extension of stay. Hvilket personalet trolig ikke har en anelse om hva er. Man kan da teoretisk sett bli nektet ombordstigning, men trolig så vil personalet "bla" i passet og finne ut at man faktisk har et visum til Thailand.

Dette er et sted du kan finne FAKTA om Thailand. FAKTA som er solid forankret i BEVIS.

https://www.facebook.com/groups/297378648613927
Jeg har et Non Imm O Visa i bunnen som jeg fikk på Ambassaden i Laos ,Vientiane for ca.17 år siden. Før dette gikk ut på dato søkte jeg Extension of stay.
Så det er bare mange stempler av Extension of stay jeg har i mitt pass etter at jeg ble pensjonist , skulle jeg finne på å reise ut av landet må jeg selvsagt til Imm.og søke om single eller multiple re-entry. Dersom ikke mister jeg min Extension of stay in the kingdom.
Som sagt tidligere så reiste jeg inn / ut av Thailand hver 5-6 uke med bare Extension of stay og multiple re-entry i mitt pass , på bare innreise billett , rederiet sendte utreisebilett til meg på e-mail når dagen nermet seg.
Lykke til.
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#27

sikry skrev: 15 mar 2023, 14:26 Jeg har et Non Imm O Visa i bunnen som jeg fikk på Ambassaden i Laos ,Vientiane for ca.17 år siden. Før dette gikk ut på dato søkte jeg Extension of stay.
Så det er bare mange stempler av Extension of stay jeg har i mitt pass etter at jeg ble pensjonist , skulle jeg finne på å reise ut av landet må jeg selvsagt til Imm.og søke om single eller multiple re-entry. Dersom ikke mister jeg min Extension of stay in the kingdom.
Som sagt tidligere så reiste jeg inn / ut av Thailand hver 5-6 uke med bare Extension of stay og multiple re-entry i mitt pass , på bare innreise billett , rederiet sendte utreisebilett til meg på e-mail når dagen nermet seg.
Lykke til.
Problemet er bare det at Extension of Stay ikke finnes. Hva du har er et visum. Bare søk på nettet og du vil ikke finne noe som heter Extension of Stay. Og når ordene extension of stay blir brukt så er det i forbindelse med et visum.

Ja jeg vet at Immigration Office ikke vet hva dem holder på med og at deres engelsk-kunnskaper er lik null, men tror du virkelig at dem er så uprofesjonelle at Immigration ikke har noen som sørger for at deres nettsider er korrekte når Thailand tok imot nesten 40 mill. turister i 2019? Og tro meg på mitt ord når jeg påstår at fanatisme har sin pris.

https://www.immigration.go.th/en/?p=14714
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#28

Udyret skrev: 15 mar 2023, 15:21 Problemet er bare det at Extension of Stay ikke finnes. Hva du har er et visum. Bare søk på nettet og du vil ikke finne noe som heter Extension of Stay. Og når ordene extension of stay blir brukt så er det i forbindelse med et visum.

Ja jeg vet at Immigration Office ikke vet hva dem holder på med og at deres engelsk-kunnskaper er lik null, men tror du virkelig at dem er så uprofesjonelle at Immigration ikke har noen som sørger for at deres nettsider er korrekte når Thailand tok imot nesten 40 mill. turister i 2019? Og tro meg på mitt ord når jeg påstår at fanatisme har sin pris.

https://www.immigration.go.th/en/?p=14714
Tror kanskje du sliter med litt lesevansker. Jeg skrev i innlegg tidligere til deg at jeg hadde et Non-Imm O visum i bunn for min extension of stay.
Takk for meg og lykke til.
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#29

sikry skrev: 15 mar 2023, 16:08 Tror kanskje du sliter med litt lesevansker. Jeg skrev i innlegg tidligere til deg at jeg hadde et Non-Imm O visum i bunn for min extension of stay.
Takk for meg og lykke til.
Som jeg skrev så ser det det ut til st du ikke vet hva du har. For har du et visum eller har du en Extension of stay. For du kan ikke ha begge deler selv om dem ikke er samtidig.
Sist redigert av Udyret den 16 mar 2023, 01:02, redigert 1 gang totalt.
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#30

Disse som tror på en Extension of stay har 3 såkalte bevis.

1. Dette USED-stempelet som man får over visumsiden i passet sitt når man passerer passkontrollen mener dem er et bevis for at man mister visumet og ved hjelp av ren magi får en oppholdstillatelse. Men da må i tilfelle Thailand være det eneste landet i verden hvor man automatisk får en oppholdstillatelse når man passerer passkontrollen dersom man har et visum. Noe som er lite trolig for en oppholdstillatelse er noe som man normalt søker om på en ambassade. Men nå i disse pandemi-dager så får man ikke dette USED-stempelet lenger på grunn av man må søke elektronisk og derfor ikke får noe visum i passet sitt. Men dette USED-stempelet er egentlig bare et stempel som forteller at visumet har begynt å virke som når konduktøren på toget klipper i tog-billetten. Og det står også en tidsfrist på visumet for når det må bli "used" for visumet er en "ferskvare".

2. Når man søker om en forlengelse av oppholdet sitt i Thailand så må man fylle ut et skjema som heter TM7. Og dette skjemaet har en overskrift som dem påstår er et bevis for Extension of stay for dem påstår at det står "EXTENSION OF STAY"". Men det gjør det dessverre ikke for det står egentlig " EXTENSION OF TEMPORARY STAY". Dette fordi thailandske myndigheter ser på bofaste utlendinger som ikke- innvandrere og derav får bofaste utlendinger visumet Non Immigrant og ikke en oppholdstillatelse. Og dette ordet "TEMPORARY" ser det ut til at dem med vilje ikke vil lese for at denne overskriften skal passe inn i deres "ideologi". Ei heller det faktum at TM7 er et felles søknadsskjema for et visumfritt opphold, et Tourist Visa og et Non Immigrant Visa ser ut til å bry dem noe særlig.

3. Og så er det dette "hoved-beviset hvor det står "Extension of stay" inne blant 15-20 ord på et stempel som man får i passet sitt når man forlenger sitt opphold i Thailand. Det at forlengelser av et visumfritt opphold (Visa Exemption) og et Tourist Visa også får dette stempelet i passet er noe som dem fint "hopper over". Men "Extension of stay" betyr bare at man har fått forlenget sitt opphold i Thailand og ikke at man har fått endret sin status fra ikke-innvandrer til innvandrer.

Det er når kunnskapen om visum til Thailand er rimelig begrenset og når man heller ikke vil lære fordi man tror at ALLE nettsider til offentlige etater i Thailand er ukorrekte fordi man mener at deres engelsk-kunnskaper er dårlige så er det jo nødt til å gå galt. Det at man heller ikke tror på hva som står på den norske ambassaden og UD sine nettsider gjør ikke saken det spor bedre.

Nå er ikke alt sant bare fordi det står skrevet på nettet. Men når det finnes side opp og side ned som påstår at det er et visum og ikke en "Extension of stay" og at det i tillegg ikke finnes et eneste nettsted som sier at dette er en "Extension of stay" så burde det "ringe en bjelle" et eller annet sted.

Men det utrolige er at det heller ikke "ringer en bjelle" når man spør dem om hvordan man får et bostedsbevis på Immigration, en Gul bok, et rosa ID-kort, et thailandsk førerkort, en arbeidstillatelse eller hvordan man kan kjøpe en bil/motorsykkel i eget navn. Man fornekter alt og klamrer seg desperat til denne "Extension of stay" ved å gå til harde personangrep.

Heller ikke når jeg påpeker at man kan bli nektet ombordstigning på Gardermoen dersom man har en "Extension of stay" og ikke et visum ser ut til å få "klokkene til å ringe". Og det er da jeg spør hvorfor noen har dette ekstreme behovet for å ha en "Extension of stay".
Låst

Gå tilbake til «Visum til Thailand»