Hva skal du gjøre hvis du blir stanset av politiet?

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Det kan være mange grunner til at man kan bli stanset av politiet i Thailand, både legale og illegale. I den siste tiden har en del saker fått stor fokus grunnet utpressing av store summer fra turister.

Dessverre har politiet i landet dårlig rykte for utpressing av turister, og lokale. I dag kom det også beskyldinger mot politiet ved ledelsen i Bangkok om at det settes inn så store summer som 324 millioner baht hver måned i et «fond» som er korrupsjonspenger. Les mer om det HER

Men hva kan vi gjøre hvis vi skulle bli stanset av politiet? PhuketGO har laget en artikkel med tips til dette. Det første de sier er at man bør holde seg rolig, noe som antakelig for mange ikke er lett når man ikke hverken er vant med eller ønsker kontakt med politiet. Spesielt med tanke på ryktet politiet har i Thailand.

Selv ble jeg stanset for noen år siden for kjøring uten førerkort på scooter og er nok fortsatt overbevist om at de 400 baht jeg betalte for dette gikk i noen lommer til tross for at det ble skrevet ut en «bot» som jeg ikke kunne få kopi av.

Noen andre erfaringer eller tips i forhold til politi i Thailand?

What to do if Thai police stop you and attempt a ‘shake-down’
Thai police are entitled to stop you on the street, or in a car going through a checkpoint, if they are suspicious about anything.

• Don’t admit to anything or agree to having your photo taken at this stage.

• If they ask to see your passport and ID, do so without fuss, and then politely ask for their return.

• You are entitled, politely, to ask for their ID as well. They all display their name on a name badge.

• Allow any bags or your pockets to be searched – you are entitled to record this process, as long as your filming doesn’t interfere with their search. You should also ask for someone to act as an independent witness during the search.

• Don’t sign anything, especially as the documents are likely to be full in Thai language

• Don’t agree to leave the immediate area you have been stopped, even if they insist that you go to the police station

• Ask, politely, for the Tourist Police or to contact a Thai friend who can act as an intermediary and interpreter. Thai Tourist Police can be contacted, anywhere in the country, on 1155.

If the situation is even slightly serious – a crash or an accusation of drug possession – insist that you can call for a consular or embassy representative of your country.

• Absolutely remain polite and don’t cause a scene or start shouting – this will NOT end well.

• If they start talking about a fine, or a pay off, whatever the situation, just politely refuse saying that you’re waiting for an interpreter, consular official or tourist police. Thai police are entitled to stop you on the street, or in a car going through a checkpoint, if they are suspicious about anything.

• Don’t admit to anything or agree to having your photo taken at this stage.

• If they ask to see your passport and ID, do so without fuss, and then politely ask for their return.

• You are entitled, politely, to ask for their ID as well. They all display their name on a name badge.

• Allow any bags or your pockets to be searched – you are entitled to record this process, as long as your filming doesn’t interfere with their search. You should also ask for someone to act as an independent witness during the search.

• Don’t sign anything, especially as the documents are likely to be full in Thai language

• Don’t agree to leave the immediate area you have been stopped, even if they insist that you go to the police station

• Ask, politely, for the Tourist Police or to contact a Thai friend who can act as an intermediary and interpreter. Thai Tourist Police can be contacted, anywhere in the country, on 1155.

If the situation is even slightly serious – a crash or an accusation of drug possession – insist that you can call for a consular or embassy representative of your country.

• Absolutely remain polite and don’t cause a scene or start shouting – this will NOT end well.

• If they start talking about a fine, or a pay off, whatever the situation, just politely refuse saying that you’re waiting for an interpreter, consular official or tourist police.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#2

Det er en ting som er sikkert i Thailand og det er at mye av den "informasjonen" om Thailand som "svirrer rundt" blant utlendinger er enten full av mangler eller er fullstendig feil. Og den vanlige påstanden er at man som utlending ALTID får skylden dersom vedkommende er innblandet i en trafikkulykke. Hvilket bare er noe tull fra ende til annen. Men når man leier en motorsykkel UTEN å ha hverken et internasjonalt førerkort eller noen gang å kjørt en motorsykkel og i tillegg kjører i påvirket tilstand så trenger man ikke å være et geni for å forstå hvordan dette vil ende uansett hvilket land man oppholder seg i.

Jeg har selv vært i en bilulykke hvor politiet spurte hverken etter førerkort eller snakket med meg. Man ringer forsikringselskapet og dem kommer og ordner opp i det som trengs å ordnes opp i. Som resultat så måtte føreren av motorsykkelen som kjørte inn i bilen min betale 5000 baht i "bot" til politiet etter å kjørt i alkoholpåvirket tilstand, uten førerkort, uten skilter og uten hjelm. Gubben var griseheldig som ikke ble alvorlig skadet. Bare litt skrubbsår på knærne. Og forsikringselskapet tok seg av bilen min.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Aldri hatt noen som helst problemer med polituet i Thailand, og de gangene jeg har fått bit, så har det vært fortjent. Eneste i Phuket mellom strendene jeg fikk bot for å ikke ha førerkort med meg en gang som jeg ikke fikk kvittering, og det var i 2006.

Totalt 9 bøter nå totalt.

Det er forsikrings selskapene som ordner opp alt, og er man eier av kjøretøyet, så har man allerede gitt kopi av førerkortet til de så de har alt i papirene sine når de kommer. Har man uhell i Thailand, så ringer man forsikringsselskapet og venter på de. Enkelt og greit.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»