Thailands fødselsattest

Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#11

Ja, det er jo litt rart at denne fødselsattesten skulle ha sånn bråhast.
Skulle tro mulig vente til mor i stand til gjøre dette selv.
Thaiene synes ellers ha ganske løselig forhold til formalisering av ting :-)
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#12

Det er ikke min eller vår erfaring. Vi har vært gift i 14 år og vi har en datter sammen. Hun er nå 12 år. Vi måtte fly/tog mellom bkk og ubon tre ganger før vi fikk høl på byllen. Min kone eksploderte inne på amphu etter utallige besøk, og tilslutt kom det et vettug menneske med autorisasjon og makt, og saken ble løst der og da.- (thaidame) Hun ordnet ut. Vi opplevde bare uvilje og feite kontorrotter som koste seg mens flesket vårt stekte.
Dama som ordnet ut skal få seg ei stor konfekteske og blomster neste gang vi er der.
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#13

MrDemongas skrev: 20 aug 2022, 20:54 Det er ikke min eller vår erfaring. Vi har vært gift i 14 år og vi har en datter sammen. Hun er nå 12 år. Vi måtte fly/tog mellom bkk og ubon tre ganger før vi fikk høl på byllen. Min kone eksploderte inne på amphu etter utallige besøk, og tilslutt kom det et vettug menneske med autorisasjon og makt, og saken ble løst der og da.- (thaidame) Hun ordnet ut. Vi opplevde bare uvilje og feite kontorrotter som koste seg mens flesket vårt stekte.
Dama som ordnet ut skal få seg ei stor konfekteske og blomster neste gang vi er der.
Var det feil på fødselsattesten,,,,
You Never walk Alone :D
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#14

Nei, den var perfekt. Folket på amphur mente at når min datter var født i Norge av en thailandsk statsborger, så hadde ikke min datter rett på thai statsborgerskap. Men de tok feil. Min datter har nå norsk og thai statsborgerskap.
Og to pass :)
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#15

Ja denne floken er ikke lett å løse. Jeg har vært i kontakt med den norske ambasaden i Thailand- dem sa jeg måtte stå som far på fødselsatteste, og dette måtte jeg få rettet opp med Thai myndigheter. Det er ikke lett- ikke med en DNA kunne dem rette dette opp på ambure ifølge dama mi. Men det spørs jo om dem på ambure har kontroll med reglene. Jeg tok også kontakt med UDI- der hadde dem ikke hørt om noe slikt før , og dem henviste meg til Folkeregistret. Når jeg kom i kontakt med folkeregistret hadde dem ikke noe med dette- dem bare registrert opplysninger. Ho på Folkeregistret henviste meg til Nav- var vel Nav utland. Dem har jeg ikke kontaktet enda- historie fortsetter. ... Men hvis jeg tenker selv så burde det være ei løsning med DNA- fordi Norge godtar ikke fødselsattest fra enkelte land og da krever dem DNA. Når det gjelder Thailand godtar Norge fødselsattest :D
You Never walk Alone :D
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#16

Du ( eller barnets mor/begge) får fortelle på amphur at dersom de ikke klarer ordne det, vil du gå lenger opp i systemet.
Så må du be om navnet på denne lokale som ikke klarer hjelpe " i tilfelle neste ledd vil snakke med ham".
Thaiene er redd for virke uvitende eller dumme, så kansje det hjelper :-)
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#17

Da har jeg nøstet litt mere. Det er utrolig hva vi kan finne på nettet. Jeg fant et innlegg der det var en som refererte til Thailand civel kode bok 5 seksjon 1536. Jeg skumleste den , Det virker som det er mulighet i loven der å få forandre navnet på faren som står i fødselsattesten. Jeg har sagt og opplevde det før man skal ikke ta det som god fisk det vi for høre på offentlige kontor. Jeg skal legge ut en link til thailand loven senere. Men når dette har skjedd så vil jeg nok få tatt en DNA test- Er det noen som har tatt en DNA test i Thailand - og hvor og hvordan får jeg tatt dette- og hva kan det koste.
Jeg tenkte jo at det hadde vært best å få fikset fødselsatteste i Thailand- slik at ungen kan få Norsk Statsborgerskap. I sted for å få dette forandre i Thailand - fikset dette med Norske myndigheter med DNA - dette ville jo ha hindret faren for at noe i thailand kunne miste ansikt. :D

En annen fordel med å få Norsk statsborgerskap på ungen er at vi kan søke familigjenforening som samboere. Slik situasjonen er idag må vi gifte oss. I tilegg må vi ha consensus fra han som står som far på fødsels attesten. Selv om Thai myndigheter har en lov som sier at ei ugift dame har ene ansvar for ungene så bryr ikke Norske myndigheter seg noe om dette- dem forlanger consensus fra far som står på fødselsattesten.
You Never walk Alone :D
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#18

Her kommer linken jeg lovte å legge ut.

om Foreldreskap
https://www.thailandlawonline.com/thai- ... -and-child


Jeg legger også ut en link til hele civel Law i Thailan- det står på engelsk
https://www.thailandlawonline.com/table ... rcial-code
You Never walk Alone :D
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#19

wiking skrev: 06 sep 2022, 20:08 Her kommer linken jeg lovte å legge ut.

om Foreldreskap
https://www.thailandlawonline.com/thai- ... -and-child


Jeg legger også ut en link til hele civel Law i Thailan- det står på engelsk
https://www.thailandlawonline.com/table ... rcial-code
Mye korte tidsfrister ute å går, men fks 1554 er det nå en 10 års frist på. Håper det ordner seg til beste for alle.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#20

Merkelig og uheldig sak for deg og din familie, men hva er problemet med å ta med personen som er oppført som barnefar med på kommunehuset og få det omgjort.

Tror jeg ikke hadde vært særlig medgjørlig om dette hadde skjedd mot meg og mitt barn. Men, kanskje greit å avvente DNA testen enn så lenge, og få det bekreftet først.

Lykke til
🌞
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»