Thailands fødselsattest

wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#1

Jeg har jo kommet ut for et problem. Det som har skjedd er at faren til dama mi hadde en annen mann med seg når dem skulle registre ungen min på amphur. Faren til min dame er ikke så god å lese så han stoler på det som blir fortalt. Slik det er idag så står denne mann som far på fødselsattest til ungen min. Det var vel noen penger som dem kunne få fra firmaet som denne mannen jobbet for. Er det noen som vet hvordan vi kan gå frem for å få dette forandret slik at jeg blir registrert som far. Jeg er nesten sjokkert at dem kan gjøre noe slikt. Dama mi har snakket med faren til denne mannen som signerte som far - dem trodde ikke dette skulle skape noe problem. Jeg fikk bekreftet på dette idag- dama mi har ikke sett fødselsattesten før nå. Men ho hadde en mistanke-fordi ungen min fikk 3000 thb fra denne mannen som signerte. Så nå har vi et problem med å få ungen min til Norge. Det er lettere å få hennes første unge til Norge pga faren hans er død,

Så er det noen som vet hvordan vi kan rettet opp denne feilen på fødselsattesten til min unge så takker jeg på forhånd :D
You Never walk Alone :D
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#2

Det var jaggu en ny problemstilling! Aldri hørt om noe lignende men er vel ikke akkurat forundret. Mye kreativ galskap her i Thailand.

Har ingen gode forslag så jeg håper det løser seg. En farskapstest burde jo fastslå dette rimelig greit. Skulle tro det var mulig å få ordnet i Thailand også.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#3

Stusser litt:
Er jo litt rart at moren "ikke sett" sitt eget barns fødselsattest før nå.
Vanligvis er jo thaidamer vant med nidkjært granske alle slag "papirer".
Men forstår det slik:
DU er barnefaren og det lar seg vel bevise via en prøve ved et sykehus.
Er jo litt rart at barnets bestefar måtte gjøre dette på amhoe og moren ikke kunne ordne dette selv.
Forutsetter da at du ikke var i thailand når dette var nødt til bli gjort.
Kan det være at hun syntes det hele var ok, kansje mot selv få en mindre godtgjørelse?
Er der noen "ugler" er sted, mon tro ?? :-)
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#4

Olav Seglem skrev: 15 aug 2022, 06:58 Stusser litt:
Er jo litt rart at moren "ikke sett" sitt eget barns fødselsattest før nå.
Vanligvis er jo thaidamer vant med nidkjært granske alle slag "papirer".
Men forstår det slik:
DU er barnefaren og det lar seg vel bevise via en prøve ved et sykehus.
Er jo litt rart at barnets bestefar måtte gjøre dette på amhoe og moren ikke kunne ordne dette selv.
Forutsetter da at du ikke var i thailand når dette var nødt til bli gjort.
Kan det være at hun syntes det hele var ok, kansje mot selv få en mindre godtgjørelse?
Er der noen "ugler" er sted, mon tro ?? :-)
Det at bestefaren gjorde dette blir forklart med at dama mi var en del syk etter at hun fødte ungen med keisersnitt. Jeg var jo litt forberedt på at det muligens var noe tull med fødselsattesten, Jeg var ikke i thailand når ungen ble født. Muligens er jeg litt naiv men jeg tror jo på ho når ho sier at ho ikke viste noe, Det som er fakta er at bestfaren registrerte ungen på amphur ved hjelp av en mann. Det som er litt wow er at denne manne spurte bestfaren om tilatelse til å bli registret som far på fødselsattesten, Dette er litt sjokkerende for meg- bestfaren viste jo at jeg var faren men likevel tillot han dette. Muligens pengene som rår - ikke vet jeg. Ungen min fikk også 3000 thb av denne mannen som er registret som far, Dette stusset dama mi over. Om bestfaren har fått noen peng vet jeg ikke. Men dette skaper problemer for oss. Vi kan ikke få Norsk statsborgerskap på ungen min. Ja har vært inne på dette med DNA, Men uannsett blir det et papir mølle, Og i værste fall kan jo denne mannen som er registret som far nekte ungen min å reise ut av thailand. Selv om det er moren i thailand som har ene ansvar/sole custove i Thailand når dame ikke er gift med en mann, Norsk UD/ambasseden tar ikke hensyn til dette- dem forlanger at faren som er registret på fødselsattesten gir tillatelse til at ungen kan reise, Jeg var borti dette når jeg fikk min x phill dame og hennes unger til Norge. Dem har samme loven på dette i Phillipinene.
You Never walk Alone :D
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#5

Enkleste er vel først og framst finne mannen og få tillatelsen til reise.
Deretter-i samme slengen en erklæring fra ham hvor han frasier seg farskapet
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#6

Olav Seglem skrev: 15 aug 2022, 14:24 Enkleste er vel først og framst finne mannen og få tillatelsen til reise.
Deretter-i samme slengen en erklæring fra ham hvor han frasier seg farskapet
Mulig det . Men spørs jo om han vil det. Det kan jo hende at han ser en mulighet å hente mere penger ut av dette. Han kan jo stoppe mine muligheter å få ungen min til Norge. Dem har samme lov i Thailand som i phillipinene. Både i thailand og i Phillipinen sier love at det er moren som har sole customer over ungen hvis det ikke er noe ekteskap. , Men dette bryr ikke norske myndighetrer seg noe om. Dem forlanger en consensus fra en evt far at ungen kan reise til Norge. Han har vel egentlig gjordt noe ulovlig for å få penger. Men er ikke helt sikker på det heller. Jeg leste jo litt i denne thai loven. Der sto det visnok at selv om en mann skriver under på fødselsattesten så betyr dette ikke at han noen forpliktelse til å betale noen penger /forsørgelse ansvar. Dette slår visnok inn ved ekteskap eller en skriftlig erkjennelse - leste dette raskt. :D
You Never walk Alone :D
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#7

Det jeg tenker at jeg vil gjøre er at jeg sender en mail til ambassaden i bangkok . Der jeg legger fram om vi kan bevise farskap med dna når det er feil på fødselsattesten. Og at DNA testen beviser at ho er min unge og kan få Norsk statsborgerskap slikt. :D
You Never walk Alone :D
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#8

wiking skrev: 16 aug 2022, 17:57 Det jeg tenker at jeg vil gjøre er at jeg sender en mail til ambassaden i bangkok . Der jeg legger fram om vi kan bevise farskap med dna når det er feil på fødselsattesten. Og at DNA testen beviser at ho er min unge og kan få Norsk statsborgerskap slikt. :D
Litt av en situasjon som muligens kan ha mange svar på spørsmål av typen "hva om?"
Hva mener fruen at er den mest "praktiske" løsningen for å komme ut av situasjonen.
Innvolverer vel penger allerede om mannen skal ha motatt godtgjørelse ?
Identitetsbedrageri overfor det offentlige osv.
Mulig hans versjon fra uhildet kilde bør høres også, også hans forslag til å få til en praktisk løsning for alle innvolverte.
Kanskje er det løsninger som kan være best innen papirmølla starter. Med den høye ansiktsktsfaktoren som gjelder i mange tilfeller og eventuelt konsekvenser for mannen, kan du kanskje risikere at han nekter og legger skylden på de andre(din svigerfamilie) .Da kan ting ta tid og drøye ut. Om nå du har fått riktig fremstilling
Nå er det vel ikke i alle miljøer en Thaikvinne vil være enslig mor uten far til barnet heller. Barnet ble vel unnfanget i en tid hvor verden var i pandemi og ingen viste hva fremtiden ville bringe. Da kreves det kanskje mere situasjonsforståelse og aksept fremfor såkalt"sannhet" og vilje til å tro. Noe Thaiere muligens er bedre på enn oss.
At ansiktsfaktor skal vike for sannhet er kanskje mye forlangt i noen tilfeller.
Tror jeg ville skaffet overblikk over hele situasjonen før jeg valgte løsning.
Men håper det løser seg og dere får en lykkelig løsning og reiser sammen hele familien tilbake.
Følg opp tråden om hvordan og hva som skjer.
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#9

Jeg har jo sjekket litt med den Norske ambassaden i Thailand. Det har fått til svar der er at dem ser på fødselsattesten. jeg tenkte at jeg kunne løse dette med en DNA test,. men dette løste ikke problemet ifølge han som svarte fra den norske ambassaden i Thailand. Løsningen kunne være fra han på ambassaden var å snakke med myndigheten/ampur i thailand og høre med dem om hvilke krav dem stiller til DNA test og hvor dem krever at du tar den, Så ifølge den Norske ambassaden i Thailand må jeg få forandret fødselsattesten. DNA test er ikke nok for Norske myndigheter. Til dette har jeg mine tvil. Norske myndigheter godtar jo ikke fødselsattest fra andre land- der krever dem DNA attest. Så er ikke så sikker på at han på ambassaden kan loven og forskrifter bra nok. Ja det er rett som han skriver at en thai fødselsattest er nok for å få Norsk statsborgerskap hvis f.eks faren er Norsk. Jeg tror jeg tar en mail til UDI og spør om det samme. :D
You Never walk Alone :D
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#10

Wood1958 skrev: 17 aug 2022, 10:18 Litt av en situasjon som muligens kan ha mange svar på spørsmål av typen "hva om?"
Hva mener fruen at er den mest "praktiske" løsningen for å komme ut av situasjonen.
Innvolverer vel penger allerede om mannen skal ha motatt godtgjørelse ?
Identitetsbedrageri overfor det offentlige osv.
Mulig hans versjon fra uhildet kilde bør høres også, også hans forslag til å få til en praktisk løsning for alle innvolverte.
Kanskje er det løsninger som kan være best innen papirmølla starter. Med den høye ansiktsktsfaktoren som gjelder i mange tilfeller og eventuelt konsekvenser for mannen, kan du kanskje risikere at han nekter og legger skylden på de andre(din svigerfamilie) .Da kan ting ta tid og drøye ut. Om nå du har fått riktig fremstilling
Nå er det vel ikke i alle miljøer en Thaikvinne vil være enslig mor uten far til barnet heller. Barnet ble vel unnfanget i en tid hvor verden var i pandemi og ingen viste hva fremtiden ville bringe. Da kreves det kanskje mere situasjonsforståelse og aksept fremfor såkalt"sannhet" og vilje til å tro. Noe Thaiere muligens er bedre på enn oss.
At ansiktsfaktor skal vike for sannhet er kanskje mye forlangt i noen tilfeller.
Tror jeg ville skaffet overblikk over hele situasjonen før jeg valgte løsning.
Men håper det løser seg og dere får en lykkelig løsning og reiser sammen hele familien tilbake.
Følg opp tråden om hvordan og hva som skjer.
Hele dette er noe skitt. Jeg har snakket litt med dama mi- Ho skulle snakke med dem på ampur. Det som skjedde var at det var faren til dama mi med hjelp av denne mannen som ble registrert som far- som fikk min unge registret på ampur med fødselattest. Dama mi var ikke med å gjøre dette som ho sa pga ho var syk etter ho hadde tatt keirsersnitt når vi fikk ungen våres. Han mannen som skrev under fikk 20 000 thb fra firmaet han jobbet i. Denne manne hadde ikke noe famile og han var også homofil . Jeg tror jeg har overblikk over situasjon. Men klart jeg kan ikke være 100 % sikker på om ikke dama min har vært med på dette. Faren til dama mi er ikke så god å lese osv- han godtar hva som blir sagt som dama mi sier. Men jeg synes det er utrolig at han kunne si at det var ok at denne Thai mannen ble registrert som var. Mer og mer jeg tenker på det så føler det at gjordt et svik imot meg. :D
You Never walk Alone :D
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»