Norske myndigheter bryr seg ikke

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#1

I tro tjeneste så svikter myndigheten...eller skal vi UD og millitæret..Det blir neppe enklere for oss..men hun har noen viktig punkter på slutten som vi kanskje bør se på hva det angår sikkerhet hvis skaden er ute..hva det nå måtte være...

Jeg selv har lært at Thailand er ikke Norge hva det angår helsevesen..Og her må man ha forsikring og lommeboka i orden..

https://www.nrk.no/trondelag/veteranene ... 1.16028450
Brukeravatar
Thaituristen
Innlegg: 37
Registrert: 19 des 2017, 13:21

#2

Det er klart at det er tragisk når slikt skjer, men har du ikke råd til forsikring, så har du heller ikke råd til å reise. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest om dette at nordmenn blir syke i utlandet uten forsikring. Jeg ser det at han har bodd der i flere år, men som jeg sier forsikring må være førsteprioritet. Kan ikke komme etterpå å forlange at Norge skal betale når man blir syk. ALLE vet at har du ikke forsikring så må du klare deg selv.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#3

Thaituristen skrev: 10 jul 2022, 06:58 Det er klart at det er tragisk når slikt skjer, men har du ikke råd til forsikring, så har du heller ikke råd til å reise. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest om dette at nordmenn blir syke i utlandet uten forsikring. Jeg ser det at han har bodd der i flere år, men som jeg sier forsikring må være førsteprioritet. Kan ikke komme etterpå å forlange at Norge skal betale når man blir syk. ALLE vet at har du ikke forsikring så må du klare deg selv.
hvis man kan hente ett påstått sykt IS barn..kan man enkelt hente en som denne karen..jeg ser forskjellen at nordmenn står bakerst i køen og norske myndigheter prioriterer..forsikring eller ei..

..vi i thailand må klare oss så best vi kan...take care of yourself ;)
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#4

Thaituristen skrev: 10 jul 2022, 06:58 Det er klart at det er tragisk når slikt skjer, men har du ikke råd til forsikring, så har du heller ikke råd til å reise. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest om dette at nordmenn blir syke i utlandet uten forsikring. Jeg ser det at han har bodd der i flere år, men som jeg sier forsikring må være førsteprioritet. Kan ikke komme etterpå å forlange at Norge skal betale når man blir syk. ALLE vet at har du ikke forsikring så må du klare deg selv.
Jeg er jo enig med deg, men dette med forsikring er ikke like enkelt for alle. Mange flytter til Thailand etter at de har blitt pensjonister. Har du passert 70 før du ankommer, så kan du trolig se langt etter privat forsikring. Har du underliggende sykdommer, så kan også det vanskeliggjøre muligheten for forsikring, i beste fall får du en forsikring som ikke gjelder for noen av dine underliggende sykdommer. Så for svært mange vil eneste tilgjengelige "forsikring" være et frivillig medlemskap i folketrygden.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#5

Kolami skrev: 10 jul 2022, 07:16 hvis man kan hente ett påstått sykt IS barn..kan man enkelt hente en som denne karen..jeg ser forskjellen at nordmenn står bakerst i køen og norske myndigheter prioriterer..forsikring eller ei..

..vi i thailand må klare oss så best vi kan...take care of yourself ;)
Nå var ikke jeg av de som støttet hentingen av dette barnet. Likevel har jeg ingen problem med å se forskjellen på et barn som uten egen skyld er satt i en håpløs situasjon, og en nordmann som helt frivillig har reist fra landet og satt seg selv i en vanskelig situasjon.
Begrepet "IS barn" gir ingen annen mening enn å stigmatisere et uskyldig menneske. Ingen av oss velger foreldre, og barn er uten skyld i foreldres forbrytelser!
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#6

Barn er foreldres ansvar, og ikke den norske stats ansvar når de reiser, unfanger og lager barn med IS-krigere under fjerne himmelstrøk. At mora har fått en fot innafor landets grenser betyr ikke at NAV har et uendelig ansvar.
Det dør tusenvis av barn i Afrika, hver eneste dag. Hva med de? En sekk med maismel og ei vaksine er sørvicen de får.
Gråtekonetaktikken kan du spare meg for.
Barn er foreldres ansvar. Punktum.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#7

Jeg undres noen ganger:
Har ikke disse personene barn eller annen familie som kan skaffe nødvendig kapital på egen hånd?
Eller, er alle broer brent?
Personlig medlemskap i folketrygden er kurant å søke, og 2.8% av bruttoinntekt har man som fastboende i thailand råd å betale.
Ellers må man skjerpe seg angående prioriteringene :-)
Desverre koster det å bli gammel-forsikringsmessig.
Avslutningsvis - angående barn :
Ja, barn er uskyldige ang valg av foreldre og skal ikke lide for deres idiotier.
Og ja, hovedansvaret for barna skal alltid ligge hos foreldrene. Men, i heldigvis de færreste tilfellene, er foreldrene ikke voksne for dette amsvaret. Da må felleskapet trå til.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#8

Geir Rasch skrev: 10 jul 2022, 07:59 Nå var ikke jeg av de som støttet hentingen av dette barnet. Likevel har jeg ingen problem med å se forskjellen på et barn som uten egen skyld er satt i en håpløs situasjon, og en nordmann som helt frivillig har reist fra landet og satt seg selv i en vanskelig situasjon.
Begrepet "IS barn" gir ingen annen mening enn å stigmatisere et uskyldig menneske. Ingen av oss velger foreldre, og barn er uten skyld i foreldres forbrytelser!
Nei..hvis barnet var sykt..kunne Norge hentet KUN barnet for behandling til ett land i nabolaget....jeg vet det finnes mange privatsykehus der nede..så hvorfor til Norge? valget er tatt...immigrantene lærer seg at det finnes ikke noen konseksvens i Norge..det er en grunn til at Norge også er frihavn for terrorister..det er ikke bare Sverige og Finland
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#9

MrDemongas skrev: 10 jul 2022, 20:07 Barn er foreldres ansvar, og ikke den norske stats ansvar når de reiser, unfanger og lager barn med IS-krigere under fjerne himmelstrøk. At mora har fått en fot innafor landets grenser betyr ikke at NAV har et uendelig ansvar.
Det dør tusenvis av barn i Afrika, hver eneste dag. Hva med de? En sekk med maismel og ei vaksine er sørvicen de får.
Gråtekonetaktikken kan du spare meg for.
Barn er foreldres ansvar. Punktum.
Vel, da bør vi egentlig legge ned Redd Barna og alle andre tilsvarende organisasjoner. Det er jo ikke noen andres ansvar at uansvarlige mennesker setter barn til verden uten en eneste tanke på hvordan de skal ta vare på barna de setter til verden. Det vil jo sikkert også hjelpe bra mot trusselen som befolkningseksplosjonen representerer. Det er det du mener, er det ikke?
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#10

Olav Seglem skrev: 11 jul 2022, 06:12 Personlig medlemskap i folketrygden er kurant å søke, og 2.8% av bruttoinntekt har man som fastboende i thailand råd å betale.
Ja, rekker de å ske i tide, så er nok ikke tillegget på 2,3% (ikke 2,8%) overkommelig for alle. Problemet når det gjelder frivillig medlemskap er at folk ikke er klar over fristen for å søke slikt medlemskap. Når de omsider får seg til å søke, så har de allerede bodd for lenge utenfor Norge til at medlemskap blir innvilget.

Etter et visst antall måneder etter at en flytter fra Norge er en ute av folketrygden, tror det er 6. Er også usikker på fristen for å søke medlemskap, men det er bare å gå inn på Nav-Utland så ligger sikkert informasjonen der.
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»