Bolig i Norge

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#11

jern45 skrev: 06 jun 2022, 21:58 Jeg har bygd liten 1 roms i tilknytning til huset vårt med fint nytt bad og privat inngang. Lurte på å leie den ut på airbnb, men tanken har slått meg om å heller leie den ut til en nordmann eller kvinne som bor i både Thailand og Norge, men ønsker og selge eller har solgt boligen sin i Norge. Da kan det være vedkommende trenger å leie en 18m2 hybel med kjøkken og bad. Varmtvann og gulvvarme inkludert i nøktern leie. Her kan du ha adressen din, du kan ha din norske bil som jeg kan holde med strøm og skifte dekk på. Vi er en thai-norsk familie som bor i en liten bygd 21km fra Oslo-s. Stabile mennesker i fast jobb. Her er det fred og ro å få, turmuligheter og relativt lett å komme seg til Oslo kollektivt.
Ta kontakt på pm hvis dette kan være av interesse
Vi tar 1150kr/natt for rommet når vi leier det ut på to dagers basis. Da er rengjøring inkludert. Gir skikkelig rabatt for opphold ei uke eller mer. Tenkte å ta 5500kr/mnd ink oppvarming og varmtvann+strøm for utleie på årsbasis. Kanskje litt mindre i perioder der leietager er bortreist.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#12

Ikke så lett å bruke siden til airbnb. Vi har satt døgnprisen til 800kr pluss 175-225kr for vasking etter opphold. Med airbnbs påslag og vasking blir det 1150. /natt ved en natts leie. Men på ukesopphold hadde jeg tenkt til å gi 20%. Nå ser det ut til at jeg har gjprt noe feil for de som er der nå betaler 2750kr for 4 dgr. Jeg har nok fått lagt rabatt på uansett bestilling. Det betyr at vi får 640kr/døgn. Ho som leir der nå har med bikkja si som skal som skal møte en hanhund de skal parre den med. En hvit kongepuddel. Sikkert penger å tjene på et valpekull der. Forrige gjest var fra Italia. Kroppen var dekket av tatoveringer. Ho prdna seg jobb i tatoveringssjappe i oslo og var på jobbintervju for mannen sin som var elektriker. Oså han fikk seg jobb i Norge, så om ikke lenge jar vi to nye arbeidsinvandrere til landet.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#13

Kinesisk mann 22 har bestilt rommet hele august. Han skal studere fashion på Oslo Meth. Spesielt å reise til andre siden av jordkloden for å studere mote, men for alt jeg vet er det et anerkjent studie, det som er i Oslo. Sikkert en spesiell mann, og bør vel ha et sett rike foreldre i ryggen for å klare å finansiere dette. Men han skal få leie rommet til 5500kr per mnd etter at Airbnb perioden er over, hvis han oppfører seg ordentelig og trives med å pendle til oslo. Må sikkert betale det dobbelte for samme standard i Oslo. Beskrev seg selv som introvert, så da er det muligens ikke det sosiale studentlivet han er interessert i.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#14

jern45 skrev: 18 jul 2022, 23:03 Kinesisk mann 22 har bestilt rommet hele august. Han skal studere fashion på Oslo Meth. Spesielt å reise til andre siden av jordkloden for å studere mote, men for alt jeg vet er det et anerkjent studie, det som er i Oslo. Sikkert en spesiell mann, og bør vel ha et sett rike foreldre i ryggen for å klare å finansiere dette. Men han skal få leie rommet til 5500kr per mnd etter at Airbnb perioden er over, hvis han oppfører seg ordentelig og trives med å pendle til oslo. Må sikkert betale det dobbelte for samme standard i Oslo. Beskrev seg selv som introvert, så da er det muligens ikke det sosiale studentlivet han er interessert i.
Ingenting er som annerkjent med Oslo Meth...kanskje etter min tid..alt jeg forbinder med Oslo Meth idag er: en tidligere terrorist, islam er bra, woke, cancel, pride etc..s
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#15

Så har vi fått et svenskt par med en liten baby som gjester til hybelen. S\De er ikke etnisk svenske, umulig å si hvor de opprinnelig kommer fra. Hørte noe finskaktig der i bakgrunnen av svesk, men de så heller søreuropeiske ut. Turde ikke å spørre da de akkurat som de forrige gjesten virket som de ikke var interessert i dagers samtale da jeg gikk for å hilse på dem etter annkomst. Ikke trakk de på smilebåndet en gang mens jeg snakket. Jeg fortalte om at vi nettopp hadde kommet hjem fra 7 dagers telttur i Tyskland og at vi to voksne og tre barn hadde brukt godt over 20000kr og synes det var blitt dyrt å være på ferie, da mente de at det slett hørtes galt ut me 20k. Jeg for min del synes det er spennende å snakke med utlendinger om hva som skjer med prisnivået rund omkring i nabolandene, emn det er klart det kan være å tråkke i salaten når jeg selv leier ut til turister.
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#16

jern45 skrev: 25 jul 2022, 20:42 Så har vi fått et svenskt par med en liten baby som gjester til hybelen. S\De er ikke etnisk svenske, umulig å si hvor de opprinnelig kommer fra. Hørte noe finskaktig der i bakgrunnen av svesk, men de så heller søreuropeiske ut. Turde ikke å spørre da de akkurat som de forrige gjesten virket som de ikke var interessert i dagers samtale da jeg gikk for å hilse på dem etter annkomst. Ikke trakk de på smilebåndet en gang mens jeg snakket. Jeg fortalte om at vi nettopp hadde kommet hjem fra 7 dagers telttur i Tyskland og at vi to voksne og tre barn hadde brukt godt over 20000kr og synes det var blitt dyrt å være på ferie, da mente de at det slett hørtes galt ut me 20k. Jeg for min del synes det er spennende å snakke med utlendinger om hva som skjer med prisnivået rund omkring i nabolandene, emn det er klart det kan være å tråkke i salaten når jeg selv leier ut til turister.
Jeg tror nok de fleste setter pris på å prate. Der mange slike små ting som får en til å trives. Jeg skal jo til Trheim i August i jobb sammenheng. Da skal vi ligge på airenbe.
You Never walk Alone :D
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#17

Bra tilbud dette @jern45 for en person som trekker til Thailand om vinteren og kanskje vil bo der ca 50/50. Men tenker at denne personen bør nok ha en tilknytning her sentralt på Østlandet, for hva skal en ellers gjøre på en liten hybel rett utenfor Oslo i 6 mnd ;)

Jeg er ikke fremmed for å kunne gjøre noe lignende som dette i fremtiden, for har man helse og økonomi til å kunne oppholde seg i Thailand/Norge ca 50/50 er jo det ideelt spør du meg.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#18

Det ble til at jeg ikke klarte å markedsføre denne ideen godt nok til at jeg fikk noe respons fra nordmenn bosatt i Thailand, og dermed forble den utleid til Airbnb gjesten fra Kina som studererer fashion på Oslo Met. Han leide 1 mnd på Airbnb og etter det gjorde vi en muntlig avtale om 1 mnd oppsigelsestid og 5500kr/mnd ink strøm og oppvarming. Men reiseveien inn til byen uten egen bil ble for lang for han, særlig etter at snøen kom , så han sa opp og flytter til studentbolig på gamle Anker hotel 2 jan. Vært en meget god leieboer, men ikke verdensmester i renhold, så han bruker nyttårshelga til å vaske grundig. Jeg hjelper han å kjøre flyttelasset på mandag. Når han er ute skal jeg gjøre noen utbedringer. Jeg skal installere en vaskemaskin, og jeg skal støyisolere en vegg mot vår bolig. Så skal hybelen ut på markedet igjen. Husleien setter vi opp til 6200 ved utleie til permanent boende. Skulle vi få henvendelse fra utenlandsboende er det mulig å gå ned på denne prisen. En bussjåfør har sagt at han gjerne vil leie fra 20mars, men ingen avtale er gjort.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#19

I dag kommer det en ny gjest til hy-belen vår. Den har stått tom siden kineseren flyttet ut i begynnelsen av januar. Den nye gjesten leier for en mnd gjennom airbnb og må betale 8-9000 for det. Jeg får 7300kr. Har oppgradert hybelen med bedre lydisolasjon og egen vaskemaskin på badet. Denne gangen har jeg fått en gjest som skal vende hjem etter mange år i utlandet. Jeg gjetter på Thailand, men jeg vet ikke. Han skal bruke stedet mitt 20km fra Oslo som base for å gjennoppta sitt liv i Norge. Hvis han viser seg å væreen hyggelig fyr skal jeg tilby han å leie stede fast til en rimeligere pris hvis han ønsker det. Men han har foreløpig ikke bil, og det er tungvint å basere seg på kollektivtransport herfra
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#20

Han ble værende 2 måneder denne karen. Sørafrika var det han hadde bodd i, nærmere bestemt Durban. Jobbet som programerer i en norsk bank før han for 10-15 år siden emigrerte. Ikke vet jeg hva han gjorde i Norge, fikk ikke noe serlig kontakt med han, men jeg fikk inntrykk av at han bråbestemte seg for reisedato. Bare noen dager før han sa opp hybelen hadde han bedt om å få leie en mnd til, så kan være han ventet på at noe skulle gå i orden, f ex NAV problemer el lign. Men igjen heldig med leietaker. Leie betalt punktlig, lite slitasje på hybel, og fint gjort istand før avreise. Da blir det spennende å se hvem neste leietaker blir. Har satt ned døgnprisen til 690 på airbnb. Det er alikevel dyrt for området her sjøl om det er en fult utrustet bolig bare 21km fra Oslo S.
Svar

Gå tilbake til «Bolig»