Skattemeldingen

Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#11

Det er i grunn ganske lett.
Ergrer meg bare over alt dobbelt/trippelarbeidet.
Men thaiene elsker papirer samt å "kontrollere" hverandre.
I 1989 var jeg med i et "kvalitetsprosjekt" i DnB i forbindelse med ISO sertifisering.
Hensikten var forenkling av instrukser/rutiner, gjøre ting bare en gang (men rett) og ha en "best practise" i privarkundemarkedet.
I stedet for dobbeltkontrollere folk måtte man gi skikkelig opplæring, forståelige rutiner og tilstrekkelige fullmakter.
Så derfor "får jeg nok litt kortere lunte" i møte med " kontorer og systemer" her nede .
Heldigvis går det fort over - til nå :-)
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#12

Når en betaler skatt til Thailand er det viktig å få dokumentene RO21 og RO22. Det ene dokumentet er dokumentasjon på at en har bodd i Thailand minst 180 dager i skatteåret. Det andre dokumentet angir hvor stort beløp som er beskattet i Thailand.
For å få disse dokumentene må en sende inn RO01 til regionkontoret som utsteder RO21 og RO22.
Jeg har laget dette skjemaet både i en engelsk og en thai versjon.
Engelsk versjon:
RO01 Engelsk

Thai versjon:
RO01 Thai

Punkt 2 i skjemaet er søknad om RO21, mens punkt 3 er søknad om RO22.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#13

Da har også jeg fått skattemeldingen. Har med utgangspunkt i min egen skattemelding laget en veiledning for hvordan fylle ut og sende iínn skattemeldingen. Dokumentet kan lastes ned ved følgende lenke:
Skattemelding 2021
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#14

Geir Rasch skrev: 23 mar 2022, 13:59 Da har også jeg fått skattemeldingen. Har med utgangspunkt i min egen skattemelding laget en veiledning for hvordan fylle ut og sende iínn skattemeldingen. Dokumentet kan lastes ned ved følgende lenke:
Skattemelding 2021

Takk for verdifull informasjon og fin forklaring. Dessverre ser jeg at jeg faller utenfor og er nok i det som kan kalles et meget særskilt skatteforhold da jeg i utgangspunktet er skattemessig emigrert og det fra lenge før kildeskatten kom :| Jeg får det ikke riktig uansett hva jeg gjør og meldinger kommer opp ved nye rullgardin valg som sier at jeg da også må endre noe annet og noe overraskende begynner selvangivelsen min hvis jeg klikker "åpne og endre" med valg av kommune men "Nakhon Nowwhere" er ikke på lista. :) Jeg kan endre inntekt men da også "popper" det opp beskjeder som krever valg som "systemet" ikke aksepterer. Så nå avventer jeg til det skal bli mulig og bruke skjema RF 1030 som etter det jeg forsto skulle for siste gang bli mulig og åpne og bruke fra 4. April 2022.
ha96
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#15

ha96 skrev: 24 mar 2022, 10:31 Takk for verdifull informasjon og fin forklaring. Dessverre ser jeg at jeg faller utenfor og er nok i det som kan kalles et meget særskilt skatteforhold da jeg i utgangspunktet er skattemessig emigrert og det fra lenge før kildeskatten kom :| Jeg får det ikke riktig uansett hva jeg gjør og meldinger kommer opp ved nye rullgardin valg som sier at jeg da også må endre noe annet og noe overraskende begynner selvangivelsen min hvis jeg klikker "åpne og endre" med valg av kommune men "Nakhon Nowwhere" er ikke på lista. :) Jeg kan endre inntekt men da også "popper" det opp beskjeder som krever valg som "systemet" ikke aksepterer. Så nå avventer jeg til det skal bli mulig og bruke skjema RF 1030 som etter det jeg forsto skulle for siste gang bli mulig og åpne og bruke fra 4. April 2022.
ha96
Regner med at du har prøvd alternativene:
* Jeg er skattemessig emigrert/krever skattemessig emigrasjon
eller
* Jeg har kildeskatt på pensjon, men etter skatteavtale er pensjon ikke skattepliktig til Norge.

Begge disse alternativene skulle resultere i skjema der du oppgir Thailand som bosted samt datoer i 2021. Forstår ikke hvordan disse valgene skulle resultere i skjema for å oppgi kommune i Norge.
Lar det seg ikke gjøre burde du gitt en tilbakemelding til skatteetaen om problemet. På AltInn er det jo mulig å sende inn henvendelser til Skatt,
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#16

Geir Rasch skrev: 25 mar 2022, 05:06 Regner med at du har prøvd alternativene:
* Jeg er skattemessig emigrert/krever skattemessig emigrasjon
eller
* Jeg har kildeskatt på pensjon, men etter skatteavtale er pensjon ikke skattepliktig til Norge.

Begge disse alternativene skulle resultere i skjema der du oppgir Thailand som bosted samt datoer i 2021. Forstår ikke hvordan disse valgene skulle resultere i skjema for å oppgi kommune i Norge.
Lar det seg ikke gjøre burde du gitt en tilbakemelding til skatteetaen om problemet. På AltInn er det jo mulig å sende inn henvendelser til Skatt,
Takk for svar. Jeg har prøvd uten hell og aner hvorfor og f.eks da jeg klikker for " fritatt for skatt men betaler kildeskatt" blir det stoppet av systemet. Jeg har eller ikke problem med utregningen og hvis det hadde vart mulig/tilltatt og sende i papirformat og med det samme oppsettet som forrige skattemelding blir ikke regnestykket ulilkt forrige året. Da jeg i utgangspunktet har et enkelt skatteforhold. Det med kommune...vel jeg får stadig pop up beskjeder om at jeg kan "skattlegges som bosatt i Norge hvis jeg vil" (selsagt for da kan de skattelegge renteinntekter på toppen ;) Så jeg kan lese mellom linjene hva som er hensikten her, pluss og som vi i god årgang kjenner til, "nye koster koster ikke alltid bedre en gamle" :)
ha96
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#17

ha96 skrev: 25 mar 2022, 09:05 Takk for svar. Jeg har prøvd uten hell og aner hvorfor og f.eks da jeg klikker for " fritatt for skatt men betaler kildeskatt" blir det stoppet av systemet. Jeg har eller ikke problem med utregningen og hvis det hadde vart mulig/tilltatt og sende i papirformat og med det samme oppsettet som forrige skattemelding blir ikke regnestykket ulilkt forrige året. Da jeg i utgangspunktet har et enkelt skatteforhold. Det med kommune...vel jeg får stadig pop up beskjeder om at jeg kan "skattlegges som bosatt i Norge hvis jeg vil" (selsagt for da kan de skattelegge renteinntekter på toppen ;) Så jeg kan lese mellom linjene hva som er hensikten her, pluss og som vi i god årgang kjenner til, "nye koster koster ikke alltid bedre en gamle" :)
ha96
Gitt at du bor i Thailand og betaler ordinær skatt til Norge (ikke kildeskatt), så mener jeg at renteinntekter enten kan skattelegges i Thailand, eller maks 15% i Norge, sjekk skatteavtalen.
Hvis du får mulighet til å gå vekk fra kildeskatt og over på ordinær skatt, så ville jeg gjort det. Det er nemlig slik at med fordelt skatt mellom Norge og Thailand så vil skatten på det som er igjen i Norge bli langt lavere, kanskje helt borte, enn hva som er tilfelle med kildeskatten. Der blir jo skatten 15% uansett hvor mye som skal beskattes i Norge. Vel, dersom du har en anseelig renteinntekt så kanskje blidet er et annet. Dette kan du jo regne på-
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#18

Geir Rasch skrev: 25 mar 2022, 10:45 Gitt at du bor i Thailand og betaler ordinær skatt til Norge (ikke kildeskatt), så mener jeg at renteinntekter enten kan skattelegges i Thailand, eller maks 15% i Norge, sjekk skatteavtalen.
Hvis du får mulighet til å gå vekk fra kildeskatt og over på ordinær skatt, så ville jeg gjort det. Det er nemlig slik at med fordelt skatt mellom Norge og Thailand så vil skatten på det som er igjen i Norge bli langt lavere, kanskje helt borte, enn hva som er tilfelle med kildeskatten. Der blir jo skatten 15% uansett hvor mye som skal beskattes i Norge. Vel, dersom du har en anseelig renteinntekt så kanskje blidet er et annet. Dette kan du jo regne på-
Noe livnar det i lundar, no lauvast det i li, :)
Det er ok nå da jeg har fått bekreftet at dette var "mot normalt" og hvis Du ser på innlegget mitt i post nummer 16 (tror jeg det er) ser Du at jeg er skattemessig emigrert og etter kontakt med øvrigheten har jeg nå fått bekreftet at den nye selvangivelsen ikke er tilpasset de i min situasjon og det kommer først neste år. Dette i forhold til fratrekk for betalt skatt i Thailand og riktige betegnelser ved bruk av rullegardin valgene for at det skal bli riktig. Jeg har derfor blitt informert om og bruke den gamle (Rf 1030)som skal være tilgjengelig etter 4. april og som kan leveres elektronisk som året før.
Angående renteinntekter fikk jeg for flere år siden beskjed fra Skatteetaten og Skattebetalerforeningen om at Norge ikke kan ilegge skatt på renteinntekter (hysj hvis noen skal ha det er det Thailand) til de som er skattemessig emigrert og det ligger jo litt i "kortene" Hvis man tenker på ordet "skatteemigrerte" eller emigrert av skattemessige årsaker er også den delen "paragrafen" som (om kildeskatt) ble lagt til senere også helt på gjordet :? . Hvis man på toppen har dokumentasjon på utvandring selv før den tiden ja da kan man lure. Men dette er en gammel diskusjon og vi blir eldre og de fleste inkludert meg er glad for det vi har spesielt i dagens verden. God helg. :)
ha96
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#19

gikk som det gikk med skatten som dem andre 6 årene jeg ikke har rørt skatte % min fikk igjen mere i år en ifjor
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#20

Geir Rasch skrev: 23 mar 2022, 13:59 Da har også jeg fått skattemeldingen. Har med utgangspunkt i min egen skattemelding laget en veiledning for hvordan fylle ut og sende iínn skattemeldingen. Dokumentet kan lastes ned ved følgende lenke:
Skattemelding 2021
Fulgte i år oppskriften din slavisk.
Gikk som en drøm :-)
Men gevinsten blir nok oppspist av trygdeavgiften samt "covidkostnader".
Men hyggelig uansett.
Fint du tar deg arbeidet med lage oppsettet hvert år :-)
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»