Skattemeldingen

ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#1

:? Unnskyld utrykket men hva i granskogen har de kokt sammen nå. Snakk om og vanskeliggjøre relativt enkle meldinger, det er nesten så man blir fristet til å tro at hensikten er at vi skal gjøre feil ;)
Hvis det er noen på forumet som kan forklare hvordan man i den nye skattemeldingen kan endre / trekke fra beløpet det er betalt skatt på i Thailand ville jeg vært veldig takknemlig. Jeg har fatt lagt ved vedleggene fra Revenue Department men ser ingen funksjon for endring/retting!
ha96 :)
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#2

:o Har folk reist hjem? Eller er det virkelig ingen andre som bor her og som betaler skatt etter skatteavtalen med Thailand? Eller er det så enkelt og rette/endre grunnlag for skatteberegningen med fradrag av det beløpet det er betalt skatt pa i Thailand i den snye skattemeldingen at jeg ikke "ser skogen for bare trær" :?
ha96 :)
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#3

ha96 skrev: 20 mar 2022, 04:56 :o Har folk reist hjem? Eller er det virkelig ingen andre som bor her og som betaler skatt etter skatteavtalen med Thailand? Eller er det så enkelt og rette/endre grunnlag for skatteberegningen med fradrag av det beløpet det er betalt skatt pa i Thailand i den snye skattemeldingen at jeg ikke "ser skogen for bare trær" :?
ha96 :)
Vi er her:)! Bare ikke pålogget hele tiden..
Jeg har ikke fått skattemeldingen ennå, så da er det litt vanskelig å forklare, men straks jeg mottar den skal jeg lage en forklaring på hvordan du gjør det. Bare vær litt tålmodig :). Du er nok av de som har fått meldingen tidlig. Har du allerede sendt inn, så husk at du kan sende inn på nytt så mange ganger du bare vil.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#4

I fjor tror jeg d var et par måneder redusere på.
Selv nedjusterte jeg den ene pensjonen månedlig til jeg hadde summem overførte t thailand. Lastet opp de 2 skjemaene og forklarte. Det gikk bra.
Men mener og ha sett kan redusere i et enkeltbeløp-et eller anner sted.
Men, du er tidlig-har ikke fått utkastet ennå :-)
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#5

Geir Rasch skrev: 20 mar 2022, 07:58 Vi er her:)! Bare ikke pålogget hele tiden..
Jeg har ikke fått skattemeldingen ennå, så da er det litt vanskelig å forklare, men straks jeg mottar den skal jeg lage en forklaring på hvordan du gjør det. Bare vær litt tålmodig :). Du er nok av de som har fått meldingen tidlig. Har du allerede sendt inn, så husk at du kan sende inn på nytt så mange ganger du bare vil.
Det var da godt å høre at man ikke har blitt igjen alene på " skatt meg her og skatt meg der bjerget" eller stranden passer kanskje bedre. :)

Jeg har ikke levert da utgangspunktet ser ut til å være samme problem som i fjor med en haug med restskatt men som i fjor etter diverse rettelser endte med at jeg fikk en tusenlapp igjen. Jeg ser for meg det samme i år, men det er mulig at tusenlappen går andre veien da jeg har oversett valutakursen noe i forhold til det som blir og trekke fra grunnlaget for beskatning hjemme. Jeg har funnet ut at det er mulig og redusere/legge til inntekt per måned eller år men når jeg gjør det blinker det meldinger om at jeg må åpne et nytt pensjonskort og da stopper det fordi jeg ikke finner en måte å åpne noe nytt pensjonskort på :? Litt ironisk minner skattemeldingen meg nå litt om en blanding av «Flipperspillene» som ble funnet på alle kaféer på 60- og 70-tallet og en James Bond-film der vi ser vinduer bli flyttet i lynfart på en ekstrem stor dataskjerm. Sikkert greit for den kommende generasjonen, men for de som ikke liker endringer for endringens skyld blir det litt forvirrende.
ha96
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#6

Olav Seglem skrev: 20 mar 2022, 12:38 I fjor tror jeg d var et par måneder redusere på.
Selv nedjusterte jeg den ene pensjonen månedlig til jeg hadde summem overførte t thailand. Lastet opp de 2 skjemaene og forklarte. Det gikk bra.
Men mener og ha sett kan redusere i et enkeltbeløp-et eller anner sted.
Men, du er tidlig-har ikke fått utkastet ennå :-)
Får håpe tidlig ikke betyr fort og gæli ;)
ha96
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#7

Som nevnt skal jeg prøve å gi en utførlig beskrivelse når jeg får skattemeldingen slik at jeg kan kontrollere hva jeg skriver. Om det ikke er endringer fra i fjor så er det 2 ting en må passe på: 1: Redusere inntekten med det beløp som er beskattet i Thailand. Selv fører jeg opp vekslingskursen på alle overføringer slik at beløpet blir korrekt, ellers antar jeg Norge bruker en gjennomsnittskurs.
2: Fylle ut på skjema hvorfor beløpene reduseres, dvs krysse av for at en betaler skatt til Thailand i henhold til skatteavtalen.
Last opp RO21 og RO22. Jeg laster og opp id-siden av passet samt de/den siden som viser at du har bodd i Thailand minst 180 dager i 2021.
Mer utførlig beskrivelse kommer senere.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#8

Telefon fra regionskattekontor i korat i dag..
Men, ta fra starten:
Forrige mandag var skattekontoret i satuk/buriram for selvangivelsen. Og det første som skjer er sjekk av pass for nok dager til betale skatt t thailand.
Slapp gjennom nåløyet og viste kopi av R20/21. Sa måtte ha like i år.
Fikk skjenn fordi ikke hadde et eget ark hvor fødselsdag og skattenummer sto.
At jeg hadde skrevet ned begge på R21 var ikke godt nok. Men "dum falang" ble tilgitt:-)
Vanligvis har vi reist 20 mil t korat og hentet disse 2 skjemaene.
Men, da min kone ringte dit for avtale tid fikk hun beskjed bare kjøre 5 mil til Buriram i stedet. Den muligheten ikke hørt om før.
Var der torsdag formiddag.
Ny kjeft for manglende skjema :-)
Skulle bevise hvem jeg var(?) , hvorpå jeg bemerket at trodde thai førerkort/pass gjorde det samme.
Sint blikk fra min kone :-)
Ny kontroll av pass stempler og øvrige dokumenter.. Samt alle kopiene, selvfølgelig måtte jeg datere og signere alle.
Hvilke dokumenter jeg ville ha??
Fortalte de så skulle sende det hele til korat og så ville jeg få det fra dem.
(Så buriramturen var i grunnen bortkastet)
Så- i dag ringte de fra korat og spurte om hvordan forstå stemplene i passet.
Som tidligere er sjekket og forklart både i satuk og buriram.
Stakkars Thailand :-)
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#9

Burde visst det.
En telefon fra skattekontoret i korat ikke tilstrekkelig.
Ringte opp på ny og phen brukte ca 30 minutter på forklare stemplene i passet for 2021 for den.
Vi kom til thailand i oktober 2020 og reiste til norge 2 juni 21.
Dette var særlig problematisk ang hvilken dato vi da kom til thailand.
Jeg forsøkte si at det måtte reknes fra 1 januar siden vi alt var i thailand, men det satt "langt inne" :-)
Kunne forstått dersom saksbehandler var helt ny og aldri sett et pass tidligere, men denne personen har vi snakket med siste 2 år.
Men-til hennes forsvar- i følge henne var det "sjefen som spurte"..
Så da så :-) :-)
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#10

Dette både ser og høres enkelt ut. Rene plankekjøringen! :mrgreen:
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»