Reiseforsikring!

Forsikringer, reiseråd, advarsler
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#1

Når du skal ut og reise så sjekk altid reiseforsikringen og at den er gyldig for turen din. I en del tilfeller har det vist seg at feks forsikring knyttet til kredittkort-kjøp av tur må betales forlengelse FØR du reiser. Om turen din er bare noen dager over tiden så er det nok til at du mister dekningen for HELE turen. Så sørg for at reiseforsikringen faktisk er gyldig for hele perioden du er ute og reiser.

Det er desverre alt for mange "snørr og tårer" historier om folk som av en eller annen grunn ikke har gyldig reiseforsikring. Og da kan man sitte i knipa for millionbeløp i verste fall.

Jeg bruker selv DnB sin reiseforsikring som kan utvides over 60 dager for 500 kr pr uke. Greit nok for en 90 dagers tur, men om jeg reiser over 1 år så må jeg se litt på en rimeligere løsning om det er mulig, ellers blir det 2000 kr pr måned i reiseforsikring (om den i det hele tatt kan utvides så lenge).

"Better safe than sorry!"
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#2

Tidligere brukte jeg Europeiske, men de har satt grensen for verdigjenstander lavere enn de fleste andre. Reiser du f.eks. med laptop, telefon og litt kamerautstyr, dekker de ikke alt dersom du skulle bli robba og miste alt. De er også blant de dyreste. Frende kommer ofte veldig godt ut i tester, og de var svært hjelpsomme sist jeg ble matforgifta og måtte ha veskebehandling. Regninga var på rundt 10000 baht + et hotell jeg hadde forhåndsbetalt, og som jeg ikke fikk avbestilt innen fristen. Pengene var inne på kontoen et par dager etter at jeg sende dem en mail. Det eneste jeg måtte gjøre var å sende et overslag over kostnadene, samt ta vare på kvitteringene i 2 måneder.

Og ja - det er viktig å ha papirene i orden. Skulle man for eksempel spekulere i at det går greit med en dags overstay, og havne i en trafikkulykke, kan det lede til økonomisk ruin.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

Det med riktig reiseforsikring er utrolig viktig. Alt for mange som reiser uten noen som helst forsikringer.

Har man ikke råd til forsikring burde man virkelig holde seg hjemme. Alt for mange som har gått på store smeller.

Selv har jeg forsikring via Jernbaneforsikringen og har vel egentlig vært fornøyd med de.
Har vært nødt til å benytte den en gang da en laptop gikk i gulvet ved sikkerhetskontrollen på Gardermoen.
Ble mer eller mindre påløpt av en som hadde det travelt da jeg skulle ta laptop fra rullebåndet.
Sendte skademelding, måtte ha bekreftelse på skaden fra utsalgssted, og 2 dager etter var pengene på konto.

Når det gjelder å reise med dyrere utstyr har jeg på kamerautstyret tegnet en verdiforsikring slik at større beløp er dekket både hjemme og ved reiser.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Jeg har alltid brukt Nomads sin explorer forsikring, og tror den skal være en av de bedre. Den var ihvertfall det i sin tid, når jeg holdt på med litt mer stunting rundt i verden. Bruker den fortsatt og kan ikke fortelle deg noe mer enn at jeg har forsikring som dekker det meste, men aldri prøvd å melde inn noe som helst. Heldigvis :D
🌞
apekatt1
Innlegg: 75
Registrert: 18 jun 2018, 08:59

#5

Det har vært litt diskusjon om World Nomade i en annen tråd, om vi kan stole på dem. Sist vinter brukte jeg Frende reiseforsikring 75 dager og World Nomade resten. Hvis ikke det er noe ok alternativ for 150 dager i Thailand, så var planen å gjøre det samme igjen. (Hvis det blir mulig å reise til vinteren i disse korona tider)


1. Dere som bor fast kjøper vel noe forsikring?
2. Kredittkort forsikring 90 dager, hjem til Norge 1 natt og returnere?
3. ???

Er det noe alternativ som ikke koster det hvite ut av øynene?

Mvh
🐵
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#6

apekatt1 skrev: 26 mai 2020, 07:56 Det har vært litt diskusjon om World Nomade i en annen tråd, om vi kan stole på dem. Sist vinter brukte jeg Frende reiseforsikring 75 dager og World Nomade resten. Hvis ikke det er noe ok alternativ for 150 dager i Thailand, så var planen å gjøre det samme igjen. (Hvis det blir mulig å reise til vinteren i disse korona tider)


1. Dere som bor fast kjøper vel noe forsikring?
2. Kredittkort forsikring 90 dager, hjem til Norge 1 natt og returnere?
3. ???

Er det noe alternativ som ikke koster det hvite ut av øynene?

Mvh
🐵
du kan kjøpe ullykkes forsikring det funker
dekker hvor mye du betaler inn
jeg betaler 4000 bath og dekker 150000
de har også sykeforsikring da må en ta legeundersøkelse de betaler
tyveri etc veit jeg ikkno om
bruker
«Allianz AYUDHYA»
har hatt to skader og betalte ingen ting på
sjukehus,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#7

Bor i Thailand, men har ingen reiseforsikring som dekker tap av verdigjenstander. Har cascoforsikring på bilen, innbo og husforsikring, ulykkesforsikring og helseforsikring i tillegg til Helfo, så dekker det meste utenom tap av f.eks. kamera. Får passe ekstra godt på det da :).
apekatt1
Innlegg: 75
Registrert: 18 jun 2018, 08:59

#8

Jeg bryr meg egentlig ikke om tap av ting og tang, heller ikke sykehus regninger under 20 - 30 tusen kroner. Jeg kan leve med det, det er katastrofer jeg forsikrer meg mot. Jeg behøver ikke nødvendigvis sendes hjem til Norge. Men siden jeg kun er 5 mnd i Thailand om vinteren, så kan jeg ikke bruke Helfo antar jeg.

Finnes det forsikringer for dette i Thailand?

Mvh
🐵
Reinkarnert Pelle
Innlegg: 451
Registrert: 13 mar 2020, 14:54

#9

Tenk om Thailand hadde gjort som Kypros :D
Middelhavsøya prøver nå å markedsføre seg selv som et trygt feriemål på tross av koronapandemien.

Regjeringen sier den har «forpliktet seg til å ta vare på alle reisende som tester positivt under oppholdet, samt deres familier og nære kontakter». Det innebærer kost, losji og helsehjelp.

– De reisende vil bare måtte bære kostnaden ved reise til flyplassen og flygningen hjem, heter det i brevet.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... helsehjelp
Livet mitt er en dans på nevroser :D
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#10

apekatt1 skrev: 27 mai 2020, 15:43 Jeg bryr meg egentlig ikke om tap av ting og tang, heller ikke sykehus regninger under 20 - 30 tusen kroner. Jeg kan leve med det, det er katastrofer jeg forsikrer meg mot. Jeg behøver ikke nødvendigvis sendes hjem til Norge. Men siden jeg kun er 5 mnd i Thailand om vinteren, så kan jeg ikke bruke Helfo antar jeg.

Finnes det forsikringer for dette i Thailand?

Mvh
🐵
Knuste telefoner, telefoner i sjøen også videre har jeg aldri skjønt meg på at folk har evne, vilje eller samvittighet til å melde inn når det er deres egen feil, men nå er det bare slik for meg. Dumt å ha for mye samvittighet av og til. Det samme med de gangene jeg har vært matforgiftet, men nå har jeg forbannet meg på om det er ett brukbart sykehus i nærheten, så skal jeg ta meg dit om jeg orker, og bruke forsikringen. Orker ikke en slik runde til med at man bare har lyst til å sovne inn og ferdig med det, men så kommer ria etter rie med fluids alle veier, og det til og med lungene vrenger seg, og ikke bare tarmen. Men, det er det å komme seg avgårde tidsnok. Vel, godt å få litt intravinøst når en har sovet ut etter slik rie, så beste er å komme seg på sykehuset og får restutiert neste gang. Begynner å bli gammel
🌞
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»