Nytt skjema kreves i forbindelse med visumsøknad

Mariekjeks
Innlegg: 6
Registrert: 24 des 2021, 14:05

#1

Når man søker O-A visum til Thailand kreves det nå et nytt skjema som man ikke har trengt sist jeg søkte.

Det er et skjema som heter «Foreign Insurance Certificate Form», og er et enkelt skjema som forsikringsselskapet skal fylle ut, signere og stemple. Skjemaet spør om enkle ting som hvor mye man er forsikret for, hvor lenge forsikringen varer, og om den dekker Covid19. Deretter må dette skjemaet legaliseres av tingretten og utenriksdepartementet. (så de kan bekrefte overfor Thailandske myndigheter at det er ekte). Ambassaden kan per telefon bekrefte at dette må gjøres.

Problemet er bare at mitt norske forsikringsselskap (Tryg) nekter å fylle ut skjemaet, de mener det vanlige forsikringsbeviset på engelsk er godt nok, men det er ikke ambassaden som skal behandle søknaden enig i.

Man kan komme seg rundt dette ved å ha et Thailandsk forsikringsselskap, men jeg vil helst ha et norsk forsikringsselskap.

Kjenner noen til norske forsikringsselskap som er villig til å fylle ut et slikt skjema?
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

Mariekjeks skrev: 24 des 2021, 14:18 Når man søker O-A visum til Thailand kreves det nå et nytt skjema som man ikke har trengt sist jeg søkte.

Det er et skjema som heter «Foreign Insurance Certificate Form», og er et enkelt skjema som forsikringsselskapet skal fylle ut, signere og stemple. Skjemaet spør om enkle ting som hvor mye man er forsikret for, hvor lenge forsikringen varer, og om den dekker Covid19. Deretter må dette skjemaet legaliseres av tingretten og utenriksdepartementet. (så de kan bekrefte overfor Thailandske myndigheter at det er ekte). Ambassaden kan per telefon bekrefte at dette må gjøres.

Problemet er bare at mitt norske forsikringsselskap (Tryg) nekter å fylle ut skjemaet, de mener det vanlige forsikringsbeviset på engelsk er godt nok, men det er ikke ambassaden som skal behandle søknaden enig i.

Man kan komme seg rundt dette ved å ha et Thailandsk forsikringsselskap, men jeg vil helst ha et norsk forsikringsselskap.

Kjenner noen til norske forsikringsselskap som er villig til å fylle ut et slikt skjema?
jeg tror ikke du skal søke om " O/ A" visa i oslo
er du over 50 og har økonomi
reis inn på " O" og da kan man gå på imigration
og få 1 årsvisa.
" koriger meg om jeg tar feil"
lykke til


"Non-Immigrant O-Long Stay Visa
A Thai retirement visa is available for foreign nationals over 50 years of age who wish to retire in Thailand. This visa can be applied for in Thailand or while overseas, at a Royal Thai Embassy or Royal Thai Consulate. When applied for within Thailand it is officially known as a Non-Immigrant O-Long Stay Visa."
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Mariekjeks
Innlegg: 6
Registrert: 24 des 2021, 14:05

#3

Takk for tipset!

Men er det da slik at de på immigration ikke krever dette skjemaet for å forlenge opphold til ett år? Man sku tro de krever helseforsikring i hvert fall, om ikke skjemaet. Er det noen som har erfaring med dette etter at de nye reglene om helseforsikring kom?
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#4

Mariekjeks skrev: 25 des 2021, 09:48 Takk for tipset!

Men er det da slik at de på immigration ikke krever dette skjemaet for å forlenge opphold til ett år? Man sku tro de krever helseforsikring i hvert fall, om ikke skjemaet. Er det noen som har erfaring med dette etter at de nye reglene om helseforsikring kom?
ser ut til at krav om forsikring nå gjelder alle typer long stay,

https://oslo.thaiembassy.org/en/page/no ... 34ee5a28a2
Vedlegg
FF50636C-020B-4E75-92F9-0F6DB4B25E7A.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Mariekjeks
Innlegg: 6
Registrert: 24 des 2021, 14:05

#5

Ja forsikring må man ha for både O-A, og O. Men KUN O-A trenger det ekstra forsikringsskjemaet som er helt umulig å få norske forsikringsselskaper til å fylle ut.

Man kan se på skjemaet at det står

"Foreign Insurance Certificate

for Alien to apply for Non-Immigrant Visa Type O-A (Period 1 Year) "

Link til skjema
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#6

Mitt forsikringsselskap Fremtind, hadde et brev hvor de la inn navn, ankomst og utreise fra thailand.
Dette lastet jeg opp i visumsøknaden og det gikk helt fint.
Svar ettet en dag, for ca 1 uke siden :-)

( Men, da jeg spurte dem: visste ikke om andre land som krevet det samme som Thailand :-) )
Mariekjeks
Innlegg: 6
Registrert: 24 des 2021, 14:05

#7

Olav Seglem skrev: 28 des 2021, 06:20 Mitt forsikringsselskap Fremtind, hadde et brev hvor de la inn navn, ankomst og utreise fra thailand.
Dette lastet jeg opp i visumsøknaden og det gikk helt fint.
Svar ettet en dag, for ca 1 uke siden :-)

( Men, da jeg spurte dem: visste ikke om andre land som krevet det samme som Thailand :-) )
Hvilket visum søkte du?
Visa O-A?
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#8

90 dagers pensjonist :-)
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#9

Virker som om det er endel usikkerhet rundt dette med Non O visum. I sin tid (2011) fikk jeg dette på ambassaden i Oslo. I år har jeg blitt fortalt at ambassaden ikke lenger utsteder Non O, bare Non O A. Er og blitt fortalt at Non O er det immigrasjonen i Thailand som utsteder. Altså om du reiser visumfritt til Thailand og oppsøker immigrasjonen så kan du få Non O. Har ikke kontrollert dette selv, er bare noe jeg har lest/blitt fortalt.
Ser av lenken til Rifle at de krever forsikring på Non O, det var nytt. Men et Non O gjelder jo bare i 90 dager, så da kan det heller ikke kreves at forsikringen gjelder for en lengre periode enn 90 dager. Har selv nå i desember fornyet visumet med et nytt år og det var da ingen krav om forsikring.
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#10

Er det noen som vet om det finnes muligheter til å få ordnet non.imm. visum, eller årsvisum, på ordinært vis og ordinære gebyrer om man reiser inn uten visum, og får visa exemption ved ankomst immigration på flyplassen? Har hatt årsvisum i årevis før men er gått ut nå.
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»