Innreise til Norge fra Utlandet utenfor EØS og EU norske statsborgere!

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Da har jeg begynt å se litt på hva som kreves for å reise inn i Norge igjen fra Thailand. Første steg er å gjøre rede for hvilke regler som gjelder i forbindelse med karantene og vaksine pass.

Sendte inn spørsmål til Ambassaden idag, og fikk svar ganske så raskt tilbake. God service som alltid.

Hei igjen

Vil få mitt vaksine pass neste uke, og har planer om å reise hjem til Norge så fort det lar seg gjøre. Prøver å få oversikt, men det er ikke alt som er skrevet i klartekst, og er sikker på at mange med meg ville ha satt pris på en oversikt hva vi må gjøre. Hvilke vaksiner som er godkjent i henhold til EU standard (who) og om Thai vaksine pass er nok for oss som er bofaste i Thailand som er norske statsborgere.

Jeg vet jeg kan få fastlegen på min bostedsadresse i Norge til å legge inn mine opplysninger, men ved første henvendelse så avkreftet han at han ville gjøre det.

Takker for svar og hjelp, og dere gjør en god jobb for oss. Takk.
Svaret fra ambassaden er som følger
Hei!

Thailandsk vaksinepass er dessverre ikke godkjent av norske helsemyndigheter for å slippe karantene og testing. Det er kun det norske koronasertifikatet som er gyldig dokumentasjon på vaksinering ved innreise til Norge.

Vaksine tatt i utlandet kan etterregistreres slik man får et gyldig norsk koronasertifikat, forutsatt at den er godkjent av Statens Legemiddelverk. Godkjente vaksiner er Pfizer, Moderna, AstraZenaca og Johnson&Johnson.
Registrering av vaksiner tatt i utlandet kan gjøres ved å kontakte fastlege eller kommunal/privat helsetjeneste.

Fra og med 25. september lettet Norge innreiserestriksjonene, i all hovedsak for EØS og Schengen. Thailand er kategorisert som «grå». Det betyr at de samme innreiserestriksjonene fortsatt gjelder, med mindre man har et slikt gyldig norsk koronasertifikat. Det er dette som kan virke litt forvirrende.

Kort oppsummert vil man slippe karantene og testing med norsk koronasertifikat, uavhengig av land man reiser fra. Har man ikke et slikt koronasertifikat, må man forvente karantene og testing ved innreise.

Håper dette var tydelig informasjon. Ta gjerne kontakt dersom noe er uklart.


Vennlig hilsen,
Har fulgt opp med ett tilleggspørsmål bare for å få det ut av verden en gang for alle, om Astrazenica produsert i Thailand er godkjent! Noe jeg tror og mener den er uansett hvor den er produsert så lenge det er lisensiert og godkjent produsent.
🌞
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2

[mention]Phay[/mention]
Har fulgt opp med ett tilleggspørsmål bare for å få det ut av verden en gang for alle, om Astrazenica produsert i Thailand er godkjent!
Din konklusjon er logisk , men desverre en av tingene det gikk politkk i ved denne vaksinekrigen, og det er forskjellige tolkninger fra land til land i Schengensystemet , som i tilegg har endret seg regelmessig.
Så fint om du får klarhet i Norges standpunkt og poster dette, vi endret vel litt for en drøy uke siden også.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Svar fra Ambassaden
AZ produsert i Thailand skal være godkjent i Norge, da den også er godkjent av WHO.

Har kun hørt om at AZ produsert i India kan skape utfordringer ved innreise til EU.

Vennlig hilsen,
🌞
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#4

Da fikk jeg jo vel vite at dama mi kan slippe karantene hvis ho kommer fra Thailand. Ho skal ta sin andre sprøyte med AZ i morgen. Er jo ikke enig at ho tar denne vaksinen men ho får bestemme selv. :D
You Never walk Alone :D
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Da var jeg fullvaksinert med Astrazenica og Pfeizer, så nå er det bare å vente til den 12. så får jeg vaksinasjonsbeviset og kan derettter søke om vaksine passet her i Thailand og i Norge.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#6

Phay skrev: 06 okt 2021, 07:01 Da var jeg fullvaksinert med Astrazenica og Pfeizer, så nå er det bare å vente til den 12. så får jeg vaksinasjonsbeviset og kan derettter søke om vaksine passet her i Thailand og i Norge.
Gratulerer👍
hva er nå vaksine pass🙄?
jeg fikk et A4 ark med alle vaksiner på
fra sjukehuset med stempel og underskrift
på engelsk,
der er også en QR code,
da jeg skanna den med mobil kamra Fikk jeg
fram dette,
er der ennå et ( sertifikat)?!
Vedlegg
C5C63DA9-3ED3-4686-9593-3E018CDAFBF5.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

riflefish skrev: 06 okt 2021, 08:25 Gratulerer👍
hva er nå vaksine pass🙄?
jeg fikk et A4 ark med alle vaksiner på
fra sjukehuset med stempel og underskrift
på engelsk,
der er også en QR code,
da jeg skanna den med mobil kamra Fikk jeg
fram dette,
er der ennå et ( sertifikat)?!
Corona sertificat heter det in Norge og ser at du har fått det Thailandske. Men for innreise til Norge så må vi ha det norske, og her finner du informasjon om hvordan du får ett norskt ett når du har tatt vaksine i utlandet.
Hvordan får du etterregistrert koronavaksiner tatt utenfor Norge?

Du kan få etterregistrert koronavaksiner tatt i utlandet i SYSVAK, uavhengig av hvor de er tatt, forutsatt at vaksinene er godkjent av det europeiske legemiddelbyrået EMA. Vaksinene som er godkjent av EMA er vaksinene fra Pfizer, Moderna, Astrazeneca, Johnson & Johnson og Covishield.

Du må selv betale for konsultasjonen for å etterregistrere koronavaksinen.

For å kunne etterregistrere koronavaksiner må du ha norsk fødselsnummer eller d-nummer.

Det er viktig å presisere at det ikke er en plikt å etterregistrere koronavaksiner gitt utenfor Norge.

Hvordan går du frem for etterregistrering i SYSVAK?

Registreringen kan skje før du reiser til Norge. Be om en konsultasjon (e-konsultasjon/videokonsultasjon der det er mulig) med enten

fastlege
kommunehelsetjenesten
privat helsetjeneste
Hva slags dokumentasjon må du vise?

Koronasertifikat utstedt i EU/EØS-området, eller
Skriftlig vaksinasjonsdokumentasjon
Fastlegen, kommunehelsetjenesten eller den private helsetjenesten vil vurdere om dokumentasjonen er god nok. Dokumentasjonen må inneholde alle variabler som er obligatoriske i innmeldingen til SYSVAK: Identifikasjonsnummer, vaksinasjonsdato og vaksine. Batchnummer, vaksinatør og signatur eller stempel.

Oppdatering av koronasertifikatet

Opplysningene vil dukke opp i koronasertifikatet etter noe tid, alt fra noen sekunder fra registrering til et døgn, avhengig av hva slags journalsystem fastlegen, kommunehelsetjenesten eller den private helsetjenesten bruker.
Les mer om det norske covid sertifikatet her
https://www.helsenorge.no/koronasertifikat/om/
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#8

Phay skrev: 06 okt 2021, 10:36 Corona sertificat heter det in Norge og ser at du har fått det Thailandske. Men for innreise til Norge så må vi ha det norske, og her finner du informasjon om hvordan du får ett norskt ett når du har tatt vaksine i utlandet.



Les mer om det norske covid sertifikatet her
https://www.helsenorge.no/koronasertifikat/om/
takker,
ser jeg ligger i grenseland,
og ikke er full vaksinert med godkjent
vaccine!,

spørs om de godkjenner kun en AZ!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#9

riflefish skrev: 06 okt 2021, 13:11 takker,
ser jeg ligger i grenseland,
og ikke er full vaksinert med godkjent
vaccine!,

spørs om de godkjenner kun en AZ!
Kommet nytt skriv nå fra Regjeringen, men Thailands covid sertifikat er enda ikke godkjent der. Men Sinovac er, så du er mer enn godt nok vaksinert nå Rifle.
Personer som er vaksinert med to vaksiner på WHOs emergency use-liste får de samme lettelsene i innreisekarantene som personer vaksinert med EMA-godkjente vaksiner.
De aktuelle vaksinene er Covishield (AstraZeneca-vaksinen produsert i India) og CoronaVac fra selskapet Sinovac. Det er en forutsetning at reisende har koronasertifikat som kan kontrolleres ved hjelp av QR-kode i henhold til EUs løsning for koronasertifikater.
Endringen trer i kraft tirsdag 5. oktober klokken 12.00.



https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/f ... box2871368
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

Phay skrev: 06 okt 2021, 13:40 Kommet nytt skriv nå fra Regjeringen, men Thailands covid sertifikat er enda ikke godkjent der. Men Sinovac er, så du er mer enn godt nok vaksinert nå Rifle.






https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/f ... box2871368
❤️takker 🙏👍

Phay, for håpe du ikke blir for lenge
på " oljeberget"🇳🇴
det skal bli intresant og følge
byråkratiet ( du utfører en go brøyte jobb)
nå for vi håpe at tilbaketuren blir uten
alt det styret mr Seglem har måtte igjennomgå
😂
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Generelt»