Må til Norge for å få vaksine!?

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Knut Hauslo er i mediene igjen med sin historie der Norske myndigheter gjør lite eller ingenting for Norske medborgere i utlandet, og spesielt i Thailand nå som covid herjer. Diverse asiareltarte forum som Asean Now (tidligere Thai Visa) har også en tråd nå løpende basert på Scandasia sin artikkel, der diskusjonen går høyt i alle retninger. Noen har fått vaksine, noen har stått i kø til ingen nytte, og noen har ikke prøvd mens andre skal reise på "vaksine ferie"

Knut Hauslo har tidliger uttalt at han ikke er interessert i de vaksinene som foreløpig er tilgjengelig for Thaier, og mener at Norske Myndigheter burde ha hjulpet han og andre i hans kategori, som er over 75 år, og alle med han i utsatt gruppe. Norske myndigheter har tidlig svart på hans og andres henvendelser at de må reise hjem om de ønsker vaksine fra Norske Myndigheter.

Selv så regnet jeg på det både i kroner og øre og tid.
Må i karantene på hotel i Norge.
Møte opp til time og så går det 9 - 12 uker før man får neste dose eventuelt.
Deretter så må man vente 2 uker før man får vaksine pass
Søke om innreisetillatelse enten til Phuket eller ASQ hotel i Bangkok
Så om alt går etter planen er man ute fra ASQ eller opphold i Phuket etter 16 dager etter ankomst.
Slik som tilstanden er pr dags dato, så er det også høyest sannsynelig at man burde gå i ytterligere 2 uker i karantene ved hjemkost på sin boplass i Thailand.

Så om alt går etter planen så snakker vi om totalt 18 uker til 20 uker fra avreise til ferdig karantene hjemme på bostedsadressen.

Prisen vil være på rundt 30 000,- nok minimum for en person tur retur med hotel i NOrge og ASQ/phuket opphold, samt bo og levekostnader i 18 - 20 uker som vil være forskjellig fra person til person. Har man med seg sin kone så blir det jo pluss 20 000 i tillegg minimum.

Dagens nye uttrykk jeg har lest "Vaccine Snob"

Tror jeg blir her og tar mine tilmålte risikovurderte turer i nærområdet og glad for at jeg har takket ja til Astrazenica som jeg har vurdert som god nok! Min far på 80 fikk også Astrazenica før hysteriet rundt denne tok av, og mange andre med han, og det jeg har lest meg til av dokumenterte linker vedrørende statistikker om bivirkninger, er det ikke stor forskjell på de aller fleste av de.

I tillegg så har Dagbladet omtalt han i flere artikler samt Nettavisen. Men for all del, skal ikke kritisere han, for det har vært mye, alt for mye informasjon på kryss og tvers, og dette har ført til mye tvil, og kanskje burde ambassaden tilgodesett noen vaksiner til Nordmenn som har tjent landet så lenge de kunne, og gjort oss denne tjenesten? Hva da med alle andre Nordmenn spredt rundt omkring i verden? Fra Mexico, Filippinene, Brasil, Somalia, Pakistan, Iran, Vietnam, Cambodia?

Tror vi forstår at det kanskje allikevel er for mye forlangt, og at logistikken rundt det hele og planleggingen ville ha blitt både ressurskrevende og kostbar, for alle vil ikke ha den samme vaksinen okke som!

God helg og god tur hjem Knut, håper det ordner seg både for deg og alle andre som venter på vaksinen de ønsker å ta.

Kode: Velg alt

Norwegian in infection chaos in Thailand: Must go to Norway for vaccination
https://scandasia.com/norwegian-in-infe ... ccination/
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

Phay skrev: 31 jul 2021, 04:58 Knut Hauslo er i mediene igjen med sin historie der Norske myndigheter gjør lite eller ingenting for Norske medborgere i utlandet, og spesielt i Thailand nå som covid herjer. Diverse asiareltarte forum som Asean Now (tidligere Thai Visa) har også en tråd nå løpende basert på Scandasia sin artikkel, der diskusjonen går høyt i alle retninger. Noen har fått vaksine, noen har stått i kø til ingen nytte, og noen har ikke prøvd mens andre skal reise på "vaksine ferie"

Knut Hauslo har tidliger uttalt at han ikke er interessert i de vaksinene som foreløpig er tilgjengelig for Thaier, og mener at Norske Myndigheter burde ha hjulpet han og andre i hans kategori, som er over 75 år, og alle med han i utsatt gruppe. Norske myndigheter har tidlig svart på hans og andres henvendelser at de må reise hjem om de ønsker vaksine fra Norske Myndigheter.

Selv så regnet jeg på det både i kroner og øre og tid.
Må i karantene på hotel i Norge.
Møte opp til time og så går det 9 - 12 uker før man får neste dose eventuelt.
Deretter så må man vente 2 uker før man får vaksine pass
Søke om innreisetillatelse enten til Phuket eller ASQ hotel i Bangkok
Så om alt går etter planen er man ute fra ASQ eller opphold i Phuket etter 16 dager etter ankomst.
Slik som tilstanden er pr dags dato, så er det også høyest sannsynelig at man burde gå i ytterligere 2 uker i karantene ved hjemkost på sin boplass i Thailand.

Så om alt går etter planen så snakker vi om totalt 18 uker til 20 uker fra avreise til ferdig karantene hjemme på bostedsadressen.

Prisen vil være på rundt 30 000,- nok minimum for en person tur retur med hotel i NOrge og ASQ/phuket opphold, samt bo og levekostnader i 18 - 20 uker som vil være forskjellig fra person til person. Har man med seg sin kone så blir det jo pluss 20 000 i tillegg minimum.

Dagens nye uttrykk jeg har lest "Vaccine Snob"

Tror jeg blir her og tar mine tilmålte risikovurderte turer i nærområdet og glad for at jeg har takket ja til Astrazenica som jeg har vurdert som god nok! Min far på 80 fikk også Astrazenica før hysteriet rundt denne tok av, og mange andre med han, og det jeg har lest meg til av dokumenterte linker vedrørende statistikker om bivirkninger, er det ikke stor forskjell på de aller fleste av de.

I tillegg så har Dagbladet omtalt han i flere artikler samt Nettavisen. Men for all del, skal ikke kritisere han, for det har vært mye, alt for mye informasjon på kryss og tvers, og dette har ført til mye tvil, og kanskje burde ambassaden tilgodesett noen vaksiner til Nordmenn som har tjent landet så lenge de kunne, og gjort oss denne tjenesten? Hva da med alle andre Nordmenn spredt rundt omkring i verden? Fra Mexico, Filippinene, Brasil, Somalia, Pakistan, Iran, Vietnam, Cambodia?

Tror vi forstår at det kanskje allikevel er for mye forlangt, og at logistikken rundt det hele og planleggingen ville ha blitt både ressurskrevende og kostbar, for alle vil ikke ha den samme vaksinen okke som!

God helg og god tur hjem Knut, håper det ordner seg både for deg og alle andre som venter på vaksinen de ønsker å ta.

Kode: Velg alt

Norwegian in infection chaos in Thailand: Must go to Norway for vaccination
https://scandasia.com/norwegian-in-infe ... ccination/
godt skrevet!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Rune80
Innlegg: 32
Registrert: 23 jun 2021, 09:00

#3

Hadde kanskje sett for seg en meny med diverse valgmuligheter :)borte bra hjemme best
torbus

#4

Grunnen til at AZ ikke blir brukt i Norge, er at vi hadde andre alternativer, og myndighetene fryktet at en vaksine som fikk store oppslag grunnet noen tilfeller av blodpropp, ville vegre nordmenn fra å ta vaksiner.

Alle vaksiner har potensielle bivirkninger, og AZ er en av de mest brukte vaksinene i verden.

Men her inne er vi … ja, ekstremt få, og ikke særlig representative, selv om 100 % av dere eventuelt skulle ha fått vaksine i Thailand.

Det er ikke tilfelle i grupper med langt flere enn vi er her. Det er bare å lese på Norsk Thailand Forum på FB, hvor det naturligvis har vært koronaprat i månedsvis. Det er mange eldre nordmenn i Thailand som vil ha vaksine, men som ikke får. Noen av dem har historier om lange, trange køer, for så å bli sendt hjem uten å ha fått vaksinen. Det samme forteller utlendinger i engelskspråklige grupper om.

Å skulle vaksinere enhver nordmann i enhver krok i verden, vil naturligvis ikke la seg gjøre, men det er land hvor det er så mange nordmenn at det kunne hatt noe for seg. Ved å tilby vaksine til de tusenvis av nordmenn som bor i Thailand, samt deres husstander, ville man ikke bare hjulpet disse nordmennene og deres (ofte lokale) familier, men man ville også avlastet helsevesenet i Thailand, som er i en fortvilt situasjon, og som sliter med å få tak i nok vaksiner til selv risikogruppene i egen befolkning.

Hvis i tillegg andre vestlige land hadde gjort det samme, ville antall vaksinerte med hjelp fra vestlige myndigheter vært så mange at det kunne betydd noe i kampen mot pandemien.

Hvordan logistikken skulle foregått, aner jeg ikke, men kanskje er det så enkelt som å se hvordan Frankrike gjør det, og gjøre det samme som dem.

Når det er sagt har selvsagt Høie sitt på det tørre. Det er også mulig min sympati for Knut og co. skyldes min venstrevridde snillisme. For det er definitivt ikke mange som er enige i at nordmenn i Thailand fortjener en skit. Det er bare å se neste gang en norsk avis slenger ut en artikkel om Knut på FB, eller noen deler oppslaget om hans grenseløse frekkhet i egen FB-stream.

Ikke engang MDG og El-Sparkesykler får i nærheten av like mye tyn som Knut. Således ikke rent lite imponert over at han fortsatt orker å oppsøke pressen, men det sier kanskje noe om hvor desperat han er.

Hva man eventuelt har krav på, eller ikke krav på, fordi man betaler eller ikke betaler skatter til Norge, vet jeg ikke noe om, men jeg mener at det er i allés interesse at så mange som mulig vaksineres, uansett om de bor i Norge, India eller Thailand, og uansett hvilken nasjonalitet de har.

For øvrig så jeg saken delt i internasjonale kanaler på Twitter i går, så kanskje har Knut lyktes med å få oppmerksomhet rundt dette. Målet er kanskje ikke bare vaksiner til han og den norske gruppen han representerer, men også å legge press på andre vestlige lands regjeringer.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#5

Det er ikke mye sympati å se for de i TH som jo er ofre for denne vaksinenasjonalismen. Men flott at Phay lager tråd,og viser konsekvenser av det.
Sånn sett hørte,jeg tidligere om noen som ikke,forsto hvorfor en Nordmann i TH skulle ha før Nordmenn i køen i Norge.
Så han ødlegger vel for sympati også ved sine ord og handlinger for de Nordmenn som er ute.
Samtidig så ødlegger han for de,som vil vente i køen i utlandet uansett nasjonalitet. Ved å rettferdigjøre at hver nasjon skal sørge,for sine egne.
Så får en velge,hvilket ben en vil stå på i den sak , men flott at folk toner flagg.
Da blir det kanskje ris til egen bak på sikt om dette fører til mutasjoner og fremtidge boostere .
Men har han råd til en årlig tur så får han jo bare stå på.
Kanskje han heller skulle gått stille i døra uten presse.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#6

torbus skriver;

Hva man eventuelt har krav på, eller ikke krav på, fordi man betaler eller ikke betaler skatter til Norge, vet jeg ikke noe om, men jeg mener at det er i allés interesse at så mange som mulig vaksineres, uansett om de bor i Norge, India eller Thailand, og uansett hvilken nasjonalitet de har.

For øvrig så jeg saken delt i internasjonale kanaler på Twitter i går, så kanskje har Knut lyktes med å få oppmerksomhet rundt dette. Målet er kanskje ikke bare vaksiner til han og den norske gruppen han representerer, men også å legge press på andre vestlige lands regjeringer.
[/quote]

gubben kan få AZ som er den beste for øyeblikket
her nå, thailand ( den vil han ikke ha) !?
selv har jeg tatt til takke med sinovac,
og er sjeleglad vi har ikke sneket i noe kø.
denne familien har emigret, ikke frivillige medlemmer i folketrygden,
men motar vel nå norsk pensjon,
etter noen 10 år som utflyttet,
det ville virke særdelse galt om utflytta nordmenn
skal få særordninger ovenfor lokal befolkningen
i thailand,det ville skape merklige reaksjoner her
ja i hvilkesomhelst land der det lever utflytta nordmenn.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#7

Wood1958 skrev: 31 jul 2021, 11:10 Det er ikke mye sympati å se for de i TH som jo er ofre for denne vaksinenasjonalismen. Men flott at Phay lager tråd,og viser konsekvenser av det.
Sånn sett hørte,jeg tidligere om noen som ikke,forsto hvorfor en Nordmann i TH skulle ha før Nordmenn i køen i Norge.
Så han ødlegger vel for sympati også ved sine ord og handlinger for de Nordmenn som er ute.
Samtidig så ødlegger han for de,som vil vente i køen i utlandet uansett nasjonalitet. Ved å rettferdigjøre at hver nasjon skal sørge,for sine egne.
Så får en velge,hvilket ben en vil stå på i den sak , men flott at folk toner flagg.
Da blir det kanskje ris til egen bak på sikt om dette fører til mutasjoner og fremtidge boostere .
Men har han råd til en årlig tur så får han jo bare stå på.
Kanskje han heller skulle gått stille i døra uten presse.
veldig enig 👍
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
torbus

#8

Rifle:

Utlendinger som ønsker utenlandsk vaksine, sniker ikke i køen i Thailand. Norsk betalt vaksine til nordmenn i utlandet, vil tvert imot frigjøre thailandske vaksiner som i stedet kan brukes på thaier.

Dersom husstanden i tillegg ble vaksinert med norsk vaksine, ville det også bidratt til at flere thaier ble vaksinert.

Knut og co. ville derimot sneket i den norske køen, da det fortsatt gjenstår noen måneder før alle er fullvaksinerte i Norge, og det er et gyldig argument mot nordmenn som selv valgte å bli i et annet land da dette startet. Han var tross alt klar over risikoen det innebar, da regjeringa var tydelig på at nordmenn i utlandet ikke kunne forvente norsk hjelp.

Men om kort tid er vi trolig fullvaksinerte i Norge, og da tenker jeg det burde være hjerterom selv for nordmenn i utlandet. Ikke bare for deres skyld, men for lokalbefolkningens skyld, og et sprengt helsevesen sin skyld.

Flere vaksinerte gagner alle.

Ingen big deal for meg, for øvrig, da Knut og co. ikke kan si de ikke ble advart, men jeg synes nå engang vi bør hjelpe der vi kan, sånn at alle blir vaksinert så fort som mulig.

I minst et år framover kommer det trolig til å foregå en kamp mellom å få vaksinert så mange som mulig så rask som mulig, og nye mutasjoner, og land som Thailand kommer til å bli brutalt rammet. Jeg håper vestlige land som Norge bidrar der det trengs, men når jeg ser den unisone kritikken av folk som Knut, bare fordi han ikke er i Norge, frykter jeg den nasjonale egoismen som kan komme til å oppstå når vi har fullvaksinert de vi plikter å vaksinere.

Jeg er ikke veldig bekymret for Norge, ei heller nordmenn i Thailand, men jeg er veldig bekymret for Thailand, og jeg tenker at enhver vaksine vestlige land kan sende i den retning, er positivt.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#9

torbus skrev: 31 jul 2021, 14:06 Rifle:

Utlendinger som ønsker utenlandsk vaksine, sniker ikke i køen i Thailand. Norsk betalt vaksine til nordmenn i utlandet, vil tvert imot frigjøre thailandske vaksiner som i stedet kan brukes på thaier.

Dersom husstanden i tillegg ble vaksinert med norsk vaksine, ville det også bidratt til at flere thaier ble vaksinert.

Knut og co. ville derimot sneket i den norske køen, da det fortsatt gjenstår noen måneder før alle er fullvaksinerte i Norge, og det er et gyldig argument mot nordmenn som selv valgte å bli i et annet land da dette startet. Han var tross alt klar over risikoen det innebar, da regjeringa var tydelig på at nordmenn i utlandet ikke kunne forvente norsk hjelp.

Men om kort tid er vi trolig fullvaksinerte i Norge, og da tenker jeg det burde være hjerterom selv for nordmenn i utlandet. Ikke bare for deres skyld, men for lokalbefolkningens skyld, og et sprengt helsevesen sin skyld.

Flere vaksinerte gagner alle.

Ingen big deal for meg, for øvrig, da Knut og co. ikke kan si de ikke ble advart, men jeg synes nå engang vi bør hjelpe der vi kan, sånn at alle blir vaksinert så fort som mulig.

I minst et år framover kommer det trolig til å foregå en kamp mellom å få vaksinert så mange som mulig så rask som mulig, og nye mutasjoner, og land som Thailand kommer til å bli brutalt rammet. Jeg håper vestlige land som Norge bidrar der det trengs, men når jeg ser den unisone kritikken av folk som Knut, bare fordi han ikke er i Norge, frykter jeg den nasjonale egoismen som kan komme til å oppstå når vi har fullvaksinert de vi plikter å vaksinere.

Jeg er ikke veldig bekymret for Norge, ei heller nordmenn i Thailand, men jeg er veldig bekymret for Thailand, og jeg tenker at enhver vaksine vestlige land kan sende i den retning, er positivt.
de kan få AZ her,!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#10

[mention]torbus[/mention]
Den sprengte helsetjenesten er et resultat av vaksinenasjonalisme. Det er da for f ikke flere,vaksiner tilgjengelig uansett om de,settes,i Norge eller,TH
Men om kort tid er vi trolig fullvaksinerte i Norge, og da tenker jeg det burde være hjerterom
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»