Thailand , letter på Innreise

Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#111

Har nå i ettermiddag startet min første elektroniske visumsøknad.
En omfattende jobb.
Ser for mitt retirement 90 dg visum er det hele 11 forskjellige dokumenter som må lastes opp.
Problemet er og at det går ikke bare ta et foto og laste opp.
Som oftest blir filene for store og så må de reduseres i størrelse før lastes opp .
Så det betyr man må ha litt kjennskap til data.
Alternativt er å gå til et byrå for hjelp noe som oftest ikke er gratis.
Deretter må man søke thailand pass, noe som også er en prosess, kansje heller ikke gratis.
Så når jeg ser i bangkok post i dag at tallet "turister" til thailand er minkende, er jeg ikke forbauset.
De "som må" med thai livsledsager, eller leilighet eller jobb er nå kommet.
De resterende blir skremt av krav og papirmølle, desverre..
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#112

Olav Seglem skrev: 15 des 2021, 19:13 Har nå i ettermiddag startet min første elektroniske visumsøknad.
En omfattende jobb.
Ser for mitt retirement 90 dg visum er det hele 11 forskjellige dokumenter som må lastes opp.
Problemet er og at det går ikke bare ta et foto og laste opp.
Som oftest blir filene for store og så må de reduseres i størrelse før lastes opp .
Så det betyr man må ha litt kjennskap til data.
Alternativt er å gå til et byrå for hjelp noe som oftest ikke er gratis.
Deretter må man søke thailand pass, noe som også er en prosess, kansje heller ikke gratis.
Så når jeg ser i bangkok post i dag at tallet "turister" til thailand er minkende, er jeg ikke forbauset.
De "som må" med thai livsledsager, eller leilighet eller jobb er nå kommet.
De resterende blir skremt av krav og papirmølle, desverre..
2021-12-15 21.34.31.png
Prøv denne
Google Play
Reduce Photo Size
3.9
(22k)
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#113

Norge har heldigvis flere smittede enn Thailand, selv om vi er en 12-del av størrelsen populasjonsmessig, så å si at vi ikke "tar en for laget", det blir feil. :ugeek:
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#114

Olav Seglem skrev: 15 des 2021, 19:13 Har nå i ettermiddag startet min første elektroniske visumsøknad.
En omfattende jobb.
Ser for mitt retirement 90 dg visum er det hele 11 forskjellige dokumenter som må lastes opp.
Problemet er og at det går ikke bare ta et foto og laste opp.
Som oftest blir filene for store og så må de reduseres i størrelse før lastes opp .
Så det betyr man må ha litt kjennskap til data.
Alternativt er å gå til et byrå for hjelp noe som oftest ikke er gratis.
Deretter må man søke thailand pass, noe som også er en prosess, kansje heller ikke gratis.
Så når jeg ser i bangkok post i dag at tallet "turister" til thailand er minkende, er jeg ikke forbauset.
De "som må" med thai livsledsager, eller leilighet eller jobb er nå kommet.
De resterende blir skremt av krav og papirmølle, desverre..
Redusere bilde størrelse gjør du enkelt ved justere på kamera eller telefonen før du tar bildet. Jeg søkte om Thailand Pass på mandag kveld, fikk innvilget det etter ca 12 timer, det var en veldig enkel prosess. Jeg er medlem av Thailand Reopening gruppen på Facebook og ser at det er mange som sliter med å få alt riktig der, tror at det er forsikringen de fleste sliter med, jeg har Europeiske og de har laget et standard brev til de som skal til Thailand som dekker alle krav.
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#115

anmeno skrev: 15 des 2021, 22:51 Redusere bilde størrelse gjør du enkelt ved justere på kamera eller telefonen før du tar bildet. Jeg søkte om Thailand Pass på mandag kveld, fikk innvilget det etter ca 12 timer, det var en veldig enkel prosess. Jeg er medlem av Thailand Reopening gruppen på Facebook og ser at det er mange som sliter med å få alt riktig der, tror at det er forsikringen de fleste sliter med, jeg har Europeiske og de har laget et standard brev til de som skal til Thailand som dekker alle krav.
Fikk Thaipass etter mindre enn 2 timer så det gikk kjapt
Reiste med Finnair nedover og flere som ble avvist i Helsinki, de fleste med for dårlig dokumentasjon på PCR testen, litt rart da papirene ble godkjent når man sjekket inn på Finnair Gardermoen og så ikke godkjent ved innsjekk på nytt i Helsinki
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#116

I grunnen rart du må sjekke inn på ny i helsinki.
Når jeg drar med klm fra stavanger sjekker jeg inn helt fram til bangkok. Det eneste er gå gjennom passlusen i amsterdam, men det er vel ang inn/ut schengen.
Men-er litt som du nevner angående dokumentsjekken: jo flere omganger, større sjanse for "skjæring".
Det er dette med mennesker og serviceinnstilling, selvstendig vurderingsevne og "dagsform" :-)
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#117

Jeg er medlem av Thailand Reopening gruppen på Facebook og ser at det er mange som sliter med å få alt riktig der, tror at det er forsikringen de fleste sliter med, jeg har Europeiske og de har laget et standard brev til de som skal til Thailand som dekker alle krav.
[/quote]

Jeg bruker "photo resizer" og det går greitt :-)
Men det jeg tenker på er :
Thailand trenger turister til få folk i jobb slik "vanlige folk" skal få penger mellom hendene.
Og hva gjør de for å legge forholdene til rette for turistene skal velge akkurat thailand:
Normalt burde man hvertfall gjøre det så lett som mulig, i forhold til "konkurrenter"
I stedet kommer et ytterligere rigid regelverk, hvor man omtrent må være "medlem av gruppe" eller hvertfall middels i datakunnskap til å komme gjennom papirmøllen.
Og som du nevner : Forsikringsselskapene har laget "eget brev" for thailand ang dekningene. Har de det for andre turistland også, eller ???? :-)
Og nå har jeg ikke engang startet snakke om ekstrakostnadene for eventuell visumsøknad, (burde vært gratis- lenger du er, mer penger brukes), eventuell byråhjelp for søknadshjelp samt covidtester før avreise.
Tenk om en familie på 5 :-)
Men, ikke misforstå, dette er ikke ment som kritikk til det du skriver, snarere tvert i mot :-)
Det er mer de som var avhengig av turismen jeg synes synd på :-)
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#118

kanskje sette tråden på vent så lenge? ;) nå går det mot karantene igjen..
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#119

Ser man visstnok vil ta en ny gjennomgang av listen over land.
Skal se det ender opp med kun kina blir godkjent :-)
Da har man ikke gått tilbake på gjenåpningen og således ikke mistet ansikt :-)
Men blir spennende i forhold til min retur 16 januar :-)
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#120

Olav Seglem skrev: 21 des 2021, 06:03 Ser man visstnok vil ta en ny gjennomgang av listen over land.
Skal se det ender opp med kun kina blir godkjent :-)
Da har man ikke gått tilbake på gjenåpningen og således ikke mistet ansikt :-)
Men blir spennende i forhold til min retur 16 januar :-)
Mye som taler for at Test&Go vil bli skrotet etter CCSA har hatt sit møte kommende Fredag og sandbox blir tingen.

https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... -to-change
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»