Facebook og oversettelse fra thai til Norsk

torbus

#11

Wood1958 skrev: 14 jun 2021, 10:25 Nå er det sommer og grønt ute. Uheldigvis er jeg like grønn på apple om vinteren også. :D

Problemet er nok ikke noens grønnhet, men at FB og Apple begge er svært mektige aktører som gjør nøyaktig hva de vil, og noen ganger arbeider med endringer i det skjulte uten å underrette brukerne om hvorfor ting plutselig endrer seg, eller man får langvarige feil som dette.

Samme med Instagram, som eies av Facebook,

Legg i tillegg til Google, som heller ikke er særlig flinke til å opplyse om noe som helst av algoritmer og endringer, og du har det reneste Texas.

Man må dessverre noen ganger smøre seg med tålmodighet når man er underlagt disse aktørene. :)
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#12

gjør nøyaktig hva de vil, og noen ganger arbeider med endringer i det skjulte uten å underrette brukerne om hvorfor ting plutselig endrer seg, eller man får langvarige feil som dette.
En får trøste seg med at slikt,finner ikke de unge brukere seg i..Løsninger lages og sålenge aktørene(google osv) heldigvis ikke driver så stor sensur om hvordan løse tingene. Så legger de intresserte ut løsninger på både,google og you tube.
Mange ganger kan en bare skrive på engelsk om hva som ikke fungerer på hvilken maskin, tlf , etc i søkelinka på you tube ogmfå en instruksjonsvideo til å løse mange problemer. Eller søke på,googles egen søklinje om hvordan en omgår de.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#13

Den oversetter tjenesten har jo ikke akkurat vært så veldig mye til hjelp, og heller forvirret mer enn godt er :D


Men jeg fant en ny feil på fb nå, og det er at jeg kan ikke høre på musikk, radio eller mixcloud og være på fb samtidig lenger. Fb overkjører alt nå, slik som enkelte web sider med reklame også gjør.
🌞
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#14

Jeg tok å lastet ned en oversettelse program til min firefox. så nå kan jeg bruke den til å oversette thai til Norsk. Litt tungvint . Jeg må kaller det gjøre teksten grønn - man klikke med musa samme måte vi kopiere så klikker vi på oversettelse ikonet. Og vi får oversettelsen. Muligens må vi forandre litt hvilke språk den ser på og hvilke språk den oversetter til. Men som sagt litt tungvint. :D Jeg har ikke gjordt det på mobilen så vet ikke hvordan det vil bli der. Muligens går det ok hvis vi åpner FB i en nettleser og ikke i en app. :D
You Never walk Alone :D
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#15

wiking skrev: 14 jun 2021, 23:03 Jeg tok å lastet ned en oversettelse program til min firefox. så nå kan jeg bruke den til å oversette thai til Norsk. Litt tungvint . Jeg må kaller det gjøre teksten grønn - man klikke med musa samme måte vi kopiere så klikker vi på oversettelse ikonet. Og vi får oversettelsen. Muligens må vi forandre litt hvilke språk den ser på og hvilke språk den oversetter til. Men som sagt litt tungvint. :D Jeg har ikke gjordt det på mobilen så vet ikke hvordan det vil bli der. Muligens går det ok hvis vi åpner FB i en nettleser og ikke i en app. :D
Bare å prøve seg frem med hva som fungerer best for enselv , blir nok en vane etter et par ganger så tenker en ikke så mye mere på det.
Brukeravatar
e-golf
Innlegg: 322
Registrert: 07 jun 2018, 22:57

#16

På pcen min, bruker firefox som nettleser, er det fortsatt mulig å velge oversettelser til mange språk. Thai er uforståelig både på originalspråket og oversatt til norsk.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#17

wiking skrev: 14 jun 2021, 23:03 Jeg tok å lastet ned en oversettelse program til min firefox. så nå kan jeg bruke den til å oversette thai til Norsk. Litt tungvint . Jeg må kaller det gjøre teksten grønn - man klikke med musa samme måte vi kopiere så klikker vi på oversettelse ikonet. Og vi får oversettelsen. Muligens må vi forandre litt hvilke språk den ser på og hvilke språk den oversetter til. Men som sagt litt tungvint. :D Jeg har ikke gjordt det på mobilen så vet ikke hvordan det vil bli der. Muligens går det ok hvis vi åpner FB i en nettleser og ikke i en app. :D
Det er korrekt: Hvis du vil ha oversettelse må du laste opp FB i en webleser som har Google Translate lagt inn som tillegg.
FB-appen har ikke denne muligheten.
Hørte årsaken til at FB hadde fjernet oversettelse av thai var at oversettelsen hadde gitt en uheldig oversettelse av noe knyttet til kongehuset, og det ble jo selvsagt påklaget. Ord og kultur er sterkt knyttet sammen, så hva som er greit noen steder er ikke greit andre steder. Er vel derfor FB likegodt fjernet hele oversettelsen.
torbus

#18

Geir Rasch skrev: 16 jun 2021, 09:12 Hørte årsaken til at FB hadde fjernet oversettelse av thai var at oversettelsen hadde gitt en uheldig oversettelse av noe knyttet til kongehuset, og det ble jo selvsagt påklaget. Ord og kultur er sterkt knyttet sammen, så hva som er greit noen steder er ikke greit andre steder. Er vel derfor FB likegodt fjernet hele oversettelsen.
Lurte på det jeg også, men jeg har ikke sett noen av dem som pleier å kontakte FB om sånt har skrevet noe.

Oversettelsen forsvant i hvert fall like etter den oversettelses-blemma du nevner, og omtrent samtidig med at en domstol i Thailand avgjorde at følgende 8 «samfunnsfiender» skal geoblokkeres fra sosiale medier i Thailand.

https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... hoax-sites

https://thethaiger.com/news/national/co ... cial-media

(Facebook har fortsatt ikke rettet seg etter kravet).
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#19

Geir Rasch skrev: 16 jun 2021, 09:12 Det er korrekt: Hvis du vil ha oversettelse må du laste opp FB i en webleser som har Google Translate lagt inn som tillegg.
FB-appen har ikke denne muligheten.
Hørte årsaken til at FB hadde fjernet oversettelse av thai var at oversettelsen hadde gitt en uheldig oversettelse av noe knyttet til kongehuset, og det ble jo selvsagt påklaget. Ord og kultur er sterkt knyttet sammen, så hva som er greit noen steder er ikke greit andre steder. Er vel derfor FB likegodt fjernet hele oversettelsen.
jeg har fb venner i kniv fora både russere ukrainere, italienere og brasilianere,
også på de språk har oversettlses fungsjonen blitt borte!,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#20

riflefish skrev: 16 jun 2021, 16:43 jeg har fb venner i kniv fora både russere ukrainere, italienere og brasilianere,
også på de språk har oversettlses fungsjonen blitt borte!,
Men hvordan gjør du når du åpner FB
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»