Stigmatisering av thai kvinner i Norge

Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#81

Wood1958 skrev: 24 jun 2021, 14:33 Ja det er til ettertanke Arild.
Nå har vel Riffle svart litt om bank , avbetalning osv. Samtidig om skatt. Den reele årsak til å skatte i TH er vel mest egen vinning. Du kan jo fortsette å betale til landet som sender penga, slik jeg forstår. Pga inflasjon og slikt skal nå engang det 3 ut i jobb for å finansiere trygda.
Så,sånn sett e det vel du som byr TH på,skatten men ikke er fornøyd med varen motar for penga. Da kan du jo bare slutte å betale? Og skatte til Norge?Eller tar jeg feil om dette så de Norske må betale til TH?
Nyte godt av hva du da får gratis av infrastruktur ellers. . Men unner deg så,sannelig et godt liv også. Selv om disse ting er på siden av tråden.
Loven er klinkende klar oppholder du deg mer enn 6.mnd. i Thailand skal en skatte av dokumentert overført beløp til Thailand. For å unngå dobbel beskattning bruker en skatteavtalen mellom Thailand og Norge.
Gjør en ikke det så bryter en loven.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#82

sikry skrev: 24 jun 2021, 15:55 Loven er klinkende klar oppholder du deg mer enn 6.mnd. i Thailand skal en skatte av dokumentert overført beløp til Thailand. For å unngå dobbel beskattning bruker en skatteavtalen mellom Thailand og Norge.
Gjør en ikke det så bryter en loven.
Godt du oppklarte, jeg trodde dere kunne fortsette å,skatte til Norge, da kan Arild se vekk ifra mitt svar om det ikke er for sent å,slette
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#83

Udyret skrev: 24 jun 2021, 03:46 Og dersom det finnes barn så vil de andre ungene trolig mobbe ungene på skolen. Så vis heller litt ryggrad og stoltheit over denne kvinnen og fortell sannheten. Og kan noen ikke akseptere den så fortell dem om å dra til hel...
Får så vidt sans for tankegangen, men jeg kan ikke forstå at dette angår andre enn paret selv. Og langt mindre mener jeg at man skulle skylde noen en forklaring på hvordan man møtte hverandre. Jeg tror -som andre har nevnt - at mange innbiller seg at man faktisk må forklare seg. Jeg vil si: Slutt å tenk sånn. Du skylder ikke noen en j...... d...... Folk kan passe sine egne saker, og de aller fleste har mer enn nok med å svare for seg selv.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#84

Folk er forskjellig.
Det er vel naturlig vurdere hvor langt en skal gå i detaljgraden.
Ofte er det "kjente" som spør og som regel er holdningen positiv fra den som spør.
Dersom man føler noe annet er nok naturlig justere svaret.
Men det enkleste er vel være like detaljer uavhengig om ektefellen er etnisk norsk eller ikke.
Da beviser vi hvertfall for oss selv at vi ikke nedvurderer vår bedre halvdel.
Noen ganger er det jo noen dumme tanker som kansje er sterkest mellom våre egne ører:-)
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#85

Olav Seglem skrev: 24 jun 2021, 19:13 Folk er forskjellig.
Det er vel naturlig vurdere hvor langt en skal gå i detaljgraden.
Ofte er det "kjente" som spør og som regel er holdningen positiv fra den som spør.
Dersom man føler noe annet er nok naturlig justere svaret.
Men det enkleste er vel være like detaljer uavhengig om ektefellen er etnisk norsk eller ikke.
Da beviser vi hvertfall for oss selv at vi ikke nedvurderer vår bedre halvdel.
Noen ganger er det jo noen dumme tanker som kansje er sterkest mellom våre egne ører:-)
Husker jeg akkurat ble sammen med dama (thailandsk) og møtte noen venner over noen beger. Ei dame sa til meg at hun var overrasket over hvor likestilte og likeverdige vi framsto ! Jeg ble mildest talt sjokkert. Dama mente jo selvfølgelig å være hyggelig og å gi et kompliment, men det hun faktisk gjorde var jo ikke annet enn å blottstille sine egne fjollete fordommer. Men jo da: Jeg har en enkelt gang blitt spurt om hvordan jeg traff dama. Vedkommende som spurte avslørte jo de samme selsomme fordommer, og er - for å si det pent - ikke akkurat raskeste traktoren på tunet. Jeg bare flirte og spurte henne om hun hadde spurt om det samme om dama mi var norsk. Da ble det stillere enn stillest. Naturlig nok.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#86

Arild Holtet skrev: 24 jun 2021, 05:08 Forbudt å låne penger i banken, og en lavere rente på pengene enn thaiene får i banken. Men vi får lov til å betale skatt til Thailand, og ofte mange ganger mer enn mange thailandske familier rundt oss betaler.

Litt til ettertanke.
jeg diskuterte dette med kona nå
hun sa det er ingen forskell på

bankiskudd renter mellom
bankkunder om de er thaier eller utlenninger

obligasjoner som kan vere lønnsomt

samt at en binder spare beløpet,

dette m skatt

det er vel samme skatt for samme beløp

også her såframt en bruker samme fradrag

under renter

vi bruker SCB,

https://www.scb.co.th/en/personal-banki ... -fees.html

https://www.bot.or.th/english/statistic ... _rate.aspx
Vedlegg
5623BAB7-79CF-4BD8-8C15-7253053E6071.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#87

Og i dag er det tempeldag for mange Thaiere. Digitalt for flere av de .
Buddisme og innhold derifra formidles og mediteres over etterpå.
Både moral og oppførsel og ens egen plass i det hele og ovenfor andre mennesker.
Sludder å vås,sier noen farranger, de tror ikke på eventyr og overtro.
Litt underlig tenker jeg.
For i sekken for egne moralbegreper veier nok Æsops fabler tungt som fundament.
Og når det kommer til folkeskikken som også er noen tilærte former for oppførsel.
Ja da var det det vistnok et par herrer som reiste rundt og samlet det i bokform.
Når det kom ut , ble det utgitt under navnet Norske folkeventyr.
Vistnok av,stor betydning for hvordan vi skal oppføre oss.
Så da er kanskje ikke forskjellen så stor der heller. :D
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#88

Trist lesing , ikke nødvendigvis Thai , mens jeg tenker på både fraskilte som enker og utadtil godt integrerte. Men slikt kan ikke generaliseres og selvfølgelig viktig å få med seg at.
Det er både legitimt og viktig å påpeke at et ensidig negativt søkelys på foreldrepraksiser i bestemte befolkningsgrupper kan virke stigmatiserende.
https://www.idunn.no/tfs/2021/01/foreld ... ng_og_moen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/W ... jaerlighet
2021-12-12 14.52.15.png
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»