Stigmatisering av thai kvinner i Norge

SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#71

Udyret skrev: 23 jun 2021, 01:59 . Og det litt merkelige er at "ingen" av disse kvinnene har arbeidet i en bar i Pattaya eller Phuket.
Nå spør man vel normalt ingen hvor de traff sin partner. Det regnes som utidig og uhøflig. Men du pleier kanskje allikevel å gjøre det ?
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#72

Phay skrev: 23 jun 2021, 09:14 Litt takt og tone samt forståelse for både bakgrunn og situasjonen så kommer man langt. Mange som ikke vet eller forstår at også bardamer har følelser og er mennesker de også.

Og fortell meg den mannen med litt vett i hodet som ønsker å brodere ut hvor man traff madamen og hvordan forholdet startet. Er man ikke ett utskudd fra før, så blir man det. Så hvorfor ønsker du å fokusere på det? Bare presten som er interessert i slikt, samt sladrekjerringer, men rett skal være rett, det er enkelte som oppfører seg som sladrekjerringer og synes de selv gjør en god jobb!
Det å leve i “redsel” for at noen skal “oppdage” hemligheten er vel ikke måten å leve livet sitt på. Ei heller å lyve om sin kones bakgrunn så “hele bygda” kan viske og tiske bak deres rygg. Og dersom det finnes barn så vil de andre ungene trolig mobbe ungene på skolen. Så vis heller litt ryggrad og stoltheit over denne kvinnen og fortell sannheten. Og kan noen ikke akseptere den så fortell dem om å dra til hel...
Udyret
Innlegg: 29
Registrert: 03 mar 2021, 01:31

#73

SomLao skrev: 23 jun 2021, 17:55 Nå spør man vel normalt ingen hvor de traff sin partner. Det regnes som utidig og uhøflig. Men du pleier kanskje allikevel å gjøre det ?
I min omgangskrets så vil et sådant spørsmål dukke opp før eller senere. Noe som jeg tror er helt normalt for andre mennesker også.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#74

Det skal så ofte trekkes frem det negative, og selvfølgelig er det mye som kan være negativt. Men hva med nordmenn som bor i Thailand. Hvordan blir vi behandlet? Forbudt å gjøre arbeider som en thai kan gjøre. Forbudt å ha en bil på avbetaling. Forbudt å låne penger i banken, og en lavere rente på pengene enn thaiene får i banken. Men vi får lov til å betale skatt til Thailand, og ofte mange ganger mer enn mange thailandske familier rundt oss betaler.

Litt til ettertanke.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#75

Men kan det være at vi som er gifted asiater er litt ekstra "vare" for dette ?
Bare en tanke :-)
Selv merket jeg ikke noen forskjell da jeg giftet meg på nytt, snarere tvert imot.
Mange sa de var glad på mine vegne og phen ble og godt mottatt der hun jobbet.
Vi ble også veldig godt behandlet på lolalt nav angående kurs- og jobbmuligheter.
(Det eneste var min X som la etpar brev i postkassen med klart uttrykk for sin mening i saken. Men d teller vel ikke :-) )
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#76

Arild Holtet skrev: 24 jun 2021, 05:08 Det skal så ofte trekkes frem det negative, og selvfølgelig er det mye som kan være negativt. Men hva med nordmenn som bor i Thailand. Hvordan blir vi behandlet? Forbudt å gjøre arbeider som en thai kan gjøre. Forbudt å ha en bil på avbetaling. Forbudt å låne penger i banken, og en lavere rente på pengene enn thaiene får i banken. Men vi får lov til å betale skatt til Thailand, og ofte mange ganger mer enn mange thailandske familier rundt oss betaler.

Litt til ettertanke.
arild, jeg har da hatt to jobber i thailand
som thaier kunne gjøre, de overtok etter meg
dette med og låne penger er ømtålig i thailand
har man en milion i banken
kan en låne en milion
men det er en regel, med modifikasjoner
dette m avbetaling får ingen etter en er passert 60 år, det gjelder om en er thai eller farang,
dette med renter veit jeg ikke om
men banken er svært restrektive og låne ut penger
til noen,
har man sikkerhet vel da kan man få pantlån,
driver man en bedrift og er farang kan en også
få lån , men alt blir vurdert! fra tilfelle til tifelle,
jegvtror mange " faranger" har ødelagt for andre
men som sakt har en sikkerhet no problem,
låne poletikken i thailand har blit svær restrektiv
også for thaier,
det skyldes at folk ikke har gjort opp for seg,
nå burde jeg vel ikke skrevet noe!
men jeg kom hit og gifta meg for 46 år siden
var her flrst i 1972
for en utvikling,
men detber ikke problem her om man har penger
på bok !
desverre ere mye utlenninger som har svørt dårlig med penger,
akkurat til kravet om opphold som gift!
skatte systemet er vel at ingen som har mindre en
1 mill betaler skatt,
men den indirekte skatten har økt
det erjo det thailand får penger
på moms
før var det ikje moms så kom den økte til 3% så økning ig jen og nå 7 % igrunn
lite men indirekte skatt synes jeg er greit da,
tenker på norge med 27 % moms pluss skatt og folketrygd, er forundra mange ganger hvordan thailand får det hele til og fungere?😂❤️
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#77

Udyret skrev: 24 jun 2021, 03:46 Det å leve i “redsel” for at noen skal “oppdage” hemligheten er vel ikke måten å leve livet sitt på. Ei heller å lyve om sin kones bakgrunn så “hele bygda” kan viske og tiske bak deres rygg. Og dersom det finnes barn så vil de andre ungene trolig mobbe ungene på skolen. Så vis heller litt ryggrad og stoltheit over denne kvinnen og fortell sannheten. Og kan noen ikke akseptere den så fortell dem om å dra til hel...
Er nok enig i det meste, men å legge ut andres fortid synes jeg nok vedkomende selv må få velge hva de de vil ha utlagt.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#78

Jeg er gift med en thaikvinne. Hun har hatt et krevende liv med industriarbeidsplasser og hotellarbeid. Jeg ble kjent med henne via hennes søster som gikk fra lærerjobb og til å bli lokket til Norge av en nå avdød SV-politiker. Han ble lei av henne etter to uker. Jeg sendte noen penger til henne og hun kom seg hjem. Jeg traff henne aldri mens hun oppholdt seg i Norge og det var ikke noe greier mellom oss, også i Thailand . Men vi behlodt kontakten og jeg ble invitert til LOS for å hilse på familien. Hun hadde en søster som jeg nevnte innledningsvis. Hun hadde en sønn (og fortsat har) som var forlatt av en ung thaih. Gutten trengte en far og et sikrere livsløp enn det jeg så at han kunne få i Thailand. Damen (nå kona) vi fant ut at et ekteskap kunne være greit. Vi giftet oss, vi fikk et barn og om litt fikk vi gutten hit. Han går på nå på videregående skole, han har gode karakterer og en framtid forran seg. Det er mitt livsverk
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#79

MrDemongas skrev: 24 jun 2021, 10:06 Jeg er gift med en thaikvinne. Hun har hatt et krevende liv med industriarbeidsplasser og hotellarbeid. Jeg ble kjent med henne via hennes søster som gikk fra lærerjobb og til å bli lokket til Norge av en nå avdød SV-politiker. Han ble lei av henne etter to uker. Jeg sendte noen penger til henne og hun kom seg hjem. Jeg traff henne aldri mens hun oppholdt seg i Norge og det var ikke noe greier mellom oss, også i Thailand . Men vi behlodt kontakten og jeg ble invitert til LOS for å hilse på familien. Hun hadde en søster som jeg nevnte innledningsvis. Hun hadde en sønn (og fortsat har) som var forlatt av en ung thaih. Gutten trengte en far og et sikrere livsløp enn det jeg så at han kunne få i Thailand. Damen (nå kona) vi fant ut at et ekteskap kunne være greit. Vi giftet oss, vi fikk et barn og om litt fikk vi gutten hit. Han går på nå på videregående skole, han har gode karakterer og en framtid forran seg. Det er mitt livsverk
Sånn tror jeg det er for de fleste der man treffer ett menneske man kan være noe for og er gjensidig, og at man utvikler ett forhold utifra det!


Nok snakka!
🌞
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#80

[quote="Arild Holtet" post_id=33346 time=1624504126 user_id=95]
Det skal så ofte trekkes frem det negative, og selvfølgelig er det mye som kan være negativt. Men hva med nordmenn som bor i Thailand. Hvordan blir vi behandlet? Forbudt å gjøre arbeider som en thai kan gjøre. Forbudt å ha en bil på avbetaling. Forbudt å låne penger i banken, og en lavere rente på pengene enn thaiene får i banken. Men vi får lov til å betale skatt til Thailand, og ofte mange ganger mer enn mange thailandske familier rundt oss betaler.

Litt til ettertanke.

Det ble litt misforståelser for meg men Sikry har oppklart . Får ikke slettet men redigert.
Sist redigert av Wood1958 den 24 jun 2021, 16:07, redigert 3 ganger totalt.
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»