Stigmatisering av thai kvinner i Norge

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#51

Phay skrev: 13 jun 2021, 13:31 Jeg skal love deg Wood at thaier er eksperter på stigmatisering selv, uansett hvor de er hen i verden.

Hele landsbyen her er over styr nå, og både politi og landsbyhøvdinger er innvolvert da en av de høyere munkene i ett av kartellene her har hatt ett forhold til en kvinne. Så fort de har noen å hakke på, så gjøres det til gangs. Landsbybeboere krever han må reise, noe han ikke vil. Her har han makt og status, og i ett annet kartell må han nok begynne i en lavere posisjon igjen.

Så bare å holde en lav profil i bygda Wood ;-)
Ja jeg ser det Phay, men det blir i mine øyne ikke noe bedre at de gjør det selv , hverken her eller der.
Hverken for den stigmatiserte eller de,stigmatiserende.
Uvitenhet om farrangland er muligens en viss del av stigmatisering av oss der.
Deres "hakke på" er muligens også endel av karma noen ganger ut fra deres samfunnshierarki.. Uten at jeg vet.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#52

Nå handler jo tråden om Thaikvinner så det vlir et lite sideprang og Phay får bare slette om han mener det sklir for langt ut?
Selv kunne jeg nok likesågodt ha hatt mine dager med en kvinne fra LatinAmerika i dag. Da jeg nok skal innrømme at jeg har snudd meg på gaten, kastet et blikk etter eller hvordan det skal formuleres. der og møtt mange intresange mennesker der også.Men problemstillingen ville muligens vært den samme
Det er nå også endel store kulturforskjeller og lite forståelse som ligger under stigmatiseringen
Jeg har flere ganger hørt om Thaikvinne og mannen som kjører sin kone til tempelet. Buddisme som noe konen driver med, det er vist kunnskap om tiggende munker, og kimende tempelklokker så er det slutt.Selv om dette nå er en vesentlig del av mye i deres liv i mange former.
Nå er det jo likeså stor forskjell på Thaiere sin dyrking av Budda som kristne her. Fra skapbuddister til 110% buddister. Skjønt sistnevnte vel knapt kommet hit.
Men tenker å sette seg litt dypere inn i det og kanskje formidle litt mere kan hjelpe noen Thaiere i et fremmed lokalmiljø.
Ser ofte på et stykke batikk jeg har hengende. Den eneste som har spurt noe var en Thai. Mange har kikket og lagd sin egen mening.
Litt interesse har jeg for kunsthåndtverk.Indiansk batikk mange lag med forskjellige farger stoff, som det blir kuttet i så fargen på stoffet under kommer frem, ut fra hvor dypt det kuttes. Så blir det sydd rundt kuttene og litt broderier. Fargerikt med mønstre fra den indianske kultur. (Mayakulturen)
Der har jo solkorset en viktig plass, dreiende til høyre eller venstre ut fra hva som skal symboliseres.
Tidkrevende og flott arbeide.Fikk dette foræret av an kunstnerinne og,det har fulgt meg i mange år.
Flyttet i skogen. Mange var innom og senere hørte jeg nå at jeg hadde Nazisymboler på veggen.
Vet ikke hvordan eventuelt en kvinne boendes derifra var blitt stemplet. Eller oss begge. Om jeg nå tilfeldigvis ikke hadde fått høre noe.
Så vi kan jo hjelpe litt selv også mot stigmatisering .Skaffe oss litt kunnskap og hjelpe med litt opplysning. Selv om det jo er likeså stor forskjell på lokale tradisjoner i Th nord sør som her. Som fks noen Isantradisjoner som fks de fra det sentrale muligens betraktet som barbareri og farrang Norway så på som Thaitradisjon og fremmedartet.
Fjernet det øverste men likefult endel av mayakultur

2021-06-13 13.09.18.png
..
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#53

On the other side.
Tenker ofte på disse ord..Da,jeg ofte fikk høre og lese de
Om motbakken jeg nevnte er det vel for en liten kneik i forhold til hva som møtte en Thai i sitt møte med meg.
Leste som nevnt mye på AF før innlogging. Ord som golddiggers så en ofte da. Heldigvis så leses det ikke så ofte mere.
Historeir om skillsmisser og interne fighter Thai farrang, Phillipnere farrang, osv. Husker tråden kan du stole på en Thai eller noe slikt. Alt i alt mens jeg delte plass med en Thai på Youngstorget
Råd gitt i beste mening om hvordan en kunne blii lurt ja det skapte,et bilde.Og vi er nok medskyldige de fleste.
Snakket om slike insidenter og ble som regel møtt med ordene"on the other side"av en som ikke mistet tålmodigheten til å prøve å få meg til å se det såkalt logiske i det for meg komplett ulogiske mange ganger. Måtte nok prøve et fugleperspektiv en og annen gang.
Motvekten var A H sine lufteturer med hunden og de mennesker han traff på disse , men også om kvinnene i landsbyen som skiftet på farrangmenn og fikk sine materielle verdier..Samt noen andre som var expatere
Men forumet skapte nok et bilde i segselv. Kanskje noen av slike tråder hører hjemme i en sofakrok selv om det skal være et informativt nettsted.?
Husker de første råd . Om hvordan min verden muligens skulle snues opp ned og jeg ikke skulle skjønne noe. . Gikk heldigvis ikke slik.
Men jeg var nok litt forutintatt uten grunn. Så vi er nok skyldige vi også her på forumet.(om stigmatisering av Thaiere)
Motvekt og synligjøring at Thaiere er som folk flest og ikke en homogen gruppe kommer nå også med i når noen beskriver sitt andre forhold.
Men det er nå ikke flertallet.
Jeg blir nok ikke heller i den gruppen tror jeg. Men en vet jo aldri.
Fikk nå også råd om tropehjelm :D uvist hvorfor?
Litt forbauset over respons om den sorte hunden( Ma dam)Phay la inn om hvordan de kan hakke på hverandre.Om denne hakkingen går på en som eventuelt skal gi lykkelandet på båten og vende hjem . Ser en nå noen tragedier også.
I utgangspunket en Thai-Thai konflikt men når det tapte ansikt skal tilbake så gies nok sorteper noen ganger til farrangen. Men dette hører kanskje til rasismetråden . Kan jo starte et innlegg med" On the other side :D
Mulig jeg vender tilbake til det etter neste tur når eventuelt det vlir aktuelt og mulig å planlegge med.
Dette da kvinnen som bodde en i Holland til barna ble store har vendt hjem. Ser det samme mønsteret på hennes FB's venneliste. Et nytt kapittel i hennes liv begynner, alle vet og ingen sier noe i lokalsamfunnet.
Borte er alle venninner med farrangmenn over hele europa, borte er alle farranger, nesten ingen Thaier tilbake heller.Sletts ingen familie mer heller, Så hva hun forteller de lokale om hvorfor hun har vendt lykkelandet med farrangene ryggen for å bevare ansikt, skal jeg muligens få høre senere.. Ser ikke vekk ifra at det har kommet et par strøk sortmaling på historien om livet i vest
Får jo bare ha det i mitt bakhode når jeg eventuelt kommer dit. Byen er jnå ikke så stor . Lite bygdesamfunn igrunn med lokale som hører på de andres erfaring. Tiden får vise.
Pleier å si at det er folk overalt i alle varianter. Men allikevel så rår jo lokale meninger. Uten at en vet årsak.
Glemte å svare [mention]sikry[/mention]
Vedrørende sorte bikkja. Tenkte vel mere på om en høflig løftet armen til en gest for å gi en kvinne fortrede , trapp, dør, osv og mumlet ut et madam :D
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#54

Kom over denne artikkelen fra Resett på Facebook , det skal sies at det er sjelden jeg leser artikler fra denne nettsiden. Men denne er skrevet av John som fikk store problemer i Thailand.

https://resett.no/2021/06/18/den-virkel ... n6ZD8a-gms
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#55

sikry skrev: 19 jun 2021, 15:04 Kom over denne artikkelen fra Resett på Facebook , det skal sies at det er sjelden jeg leser artikler fra denne nettsiden. Men denne er skrevet av John som fikk store problemer i Thailand.

https://resett.no/2021/06/18/den-virkel ... n6ZD8a-gms
ja ingos kan få sakt det,👍
bareiern i pattaya som ble " tyttebærpoleti"
og dømt for besittlse av ulovlig skytevåpen
og besittlse av heroin,
som noen planta ,så frikjent .
forlot thailand og bor på philipinene
en sterk historie.,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#56

riflefish skrev: 19 jun 2021, 18:46 ja ingos kan få sakt det,👍
bareiern i pattaya som ble " tyttebærpoleti"
og dømt for besittlse av ulovlig skytevåpen
og besittlse av heroin,
som noen planta ,så frikjent .
forlot thailand og bor på philipinene
en sterk historie.,
Og som det ikke var ille nok, er han nå skribent for Resett. Ikke noe snakk om bot og bedring her, nei.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#57

SomLao skrev: 19 jun 2021, 18:50 Og som det ikke var ille nok, er han nå skribent for Resett. Ikke noe snakk om bot og bedring her, nei.
vel, det skjedde mye den tiden
trevord , hvidsten , hvem planta heroin?
eller hvem betalte noen for og gjøre det
og hvorfor
han som overleverte heroinet " trøbdern"
er gone!
boka kom aldri ut,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#58

riflefish skrev: 19 jun 2021, 19:33 vel, det skjedde mye den tiden
trevord , hvidsten , hvem planta heroin?
eller hvem betalte noen for og gjøre det
og hvorfor
han som overleverte heroinet " trøbdern"
er gone!
boka kom aldri ut,
Aner ikke hvem "trøbdern" er. Men synes vel kanskje ikke den dømte virker alt for overbevisende. Alle dømte sier de er uskyldige, ikke sant ?
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#59

SomLao skrev: 19 jun 2021, 20:15 Aner ikke hvem "trøbdern" er. Men synes vel kanskje ikke den dømte virker alt for overbevisende. Alle dømte sier de er uskyldige, ikke sant ?
Nå blir det kanskje straffbart å kjøre med promille på el sparkesykkel. Kan de da ha noen mening om kvinnestigmatisering?
Sånn ut fra siste setning :D
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#60

sikry skrev: 19 jun 2021, 15:04 Kom over denne artikkelen fra Resett på Facebook , det skal sies at det er sjelden jeg leser artikler fra denne nettsiden. Men denne er skrevet av John som fikk store problemer i Thailand.

https://resett.no/2021/06/18/den-virkel ... n6ZD8a-gms
Han skriver mye i artikkelen som er sant, og så er han ute og svømmer litt, og flytter problematikken over på noe annet. Sum sumarium ingen forhold er like, og ikke alle forhold har gode forutsetninger til å klare seg like bra. Det finnes mye bra blandt asia gifte der den ene parten er norsk og den andre parten er asiatisk.

Noe av hovedproblemet når sak skal diskuteres, så skal man tråkke skikkelig i grøten og det til gangs også, og velger å sitere han på dette



"Jeg må da kjenne minst 50 par hvor den kvinnelige part er fra Thailand. De er alle skikkelige folk som hverken er ekle griser eller går på NAV. De har alle gode jobber og sørger for sin kone og barn på samme måte som de fleste andre gjør. "

Her konkluderer han med at de som er på nav ikke er skikkelige folk!?


Og jo jeg har møtt mange ekle griser og det er ikke pga utseendet, men det er for hva de greier å lire av seg, og hvordan de oppfører seg og deres holdninger til kvinner, og hvordan de tillater seg å bruke de fordi de er i en posisjon, der de lar seg bruke, og har lært seg å bli brukt av mange forskjellige sammensatte årsaker. Så det har hverken noe med omsorgsevne eller økonomi men hva slags ballast de har med seg hjemmenifra.

Andre norske menn igjen liker også å sparke nedover da de viser til og forteller mer enn gjerne at de ikke er gift med en kvinne fra Isan slik de fleste andre er.

Tenk over hva du gjør, og hva du sier, så er du med på å hjelpe til at litt av stigmatiseringen forsvinner. Uansett om du er sammen med en asiatisk kvinne fra beste "vestkant", så synes ikke det utenpå, og alle ser på deg med samme øyne som alle andre.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»