Helfo og frivillig medlemskap i folketrygden utflyttet?

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#51

Wood1958 skrev: 04 jun 2021, 14:59 Har ikke satt meg så,mye inn i det. Men registrerer at det dekkes ut ifra bilaterale avtaler som Norge har med .
forskjellige land.
Men finner ikke ut av hvem part som eventuelt ikke er interesert i en slik avtale.







https://www.helfo.no/regelverk-og-takst ... -fa-dekket

dette må vel være noe for våre diplomater
vi har jo en felkes skatte avtale,
men hvem som tar ballen ?
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#52

riflefish skrev: 04 jun 2021, 15:55 dette må vel være noe for våre diplomater
vi har jo en felkes skatte avtale,
men hvem som tar ballen ?
2
Er nok enig i dine prinsipper at rettigheter og statsborgerskap bør følges. Disse avtaler gir kanskje noen gjensidige forpliktelser.
Så jeg har ingen formening om årsak og hva som stopper.
Om det er krav til behandling skal,fks Thai sykehius dekke det, Åpner det for at vi må dekke mye for andre osv. Det er nok for mye i dette jeg ikke vet noe om . Har du kontakt med de på Ambassaden vet de kanskje mere om hvordan slike avtaler fungerer.
Mulig da skytset må rettes annet steds hen . Ikke vet jeg.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#53

Wood1958 skrev: 04 jun 2021, 16:54 2
Er nok enig i dine prinsipper at rettigheter og statsborgerskap bør følges. Disse avtaler gir kanskje noen gjensidige forpliktelser.
Så jeg har ingen formening om årsak og hva som stopper.
Om det er krav til behandling skal,fks Thai sykehius dekke det, Åpner det for at vi må dekke mye for andre osv. Det er nok for mye i dette jeg ikke vet noe om . Har du kontakt med de på Ambassaden vet de kanskje mere om hvordan slike avtaler fungerer.
Mulig da skytset må rettes annet steds hen . Ikke vet jeg.
er det ikke slik, i norge at har en thaie fått oppholdstilatelse,
så dekkes personen av norsk folketrygd ( helfo)?!,
så det burde vert ( samme for nordmenn her)
vel jo en får vel plass på statlige sykehus,
men, blir nok ikke i min tid,
er ikke forsøk på og bære negativ,
men alt tar veldig lang tif og dette må nok behandles av
rette folka før det eventuelt godkjennes
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#54

riflefish skrev: 04 jun 2021, 17:06 er det ikke slik, i norge at har en thaie fått oppholdstilatelse,
så dekkes personen av norsk folketrygd ( helfo)?!,
så det burde vert ( samme for nordmenn her)
vel jo en får vel plass på statlige sykehus,
men, blir nok ikke i min tid,
er ikke forsøk på og bære negativ,
men alt tar veldig lang tif og dette må nok behandles av
rette folka før det eventuelt godkjennes
Ja en ting er muligens hva vi gir rettigheter til . Men vi har nå ingen påvirkning på hva andre gir. Vet ikke om betaling refunderes land imellom eller går på pågjeldenes lands helsebudsjett
Samtidig g så,kan vel ikke enhver sette 800 000,bath på en konto her og bosette seg for eventuelt å få fks hjertetranplantasjon.
Men som nevnt jeg vet ikke årsaker og bakrgrunn osv
Men ser ikke vekk ifra som du nevner at det må opp på diplomatisk nivå
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#55

Wood1958 skrev: 04 jun 2021, 17:18 Ja en ting er muligens hva vi gir rettigheter til . Men vi har nå ingen påvirkning på hva andre gir. Vet ikke om betaling refunderes land imellom eller går på pågjeldenes lands helsebudsjett
Samtidig g så,kan vel ikke enhver sette 800 000,bath på en konto her og bosette seg for eventuelt å få fks hjertetranplantasjon.
Men som nevnt jeg vet ikke årsaker og bakrgrunn osv
Men ser ikke vekk ifra som du nevner at det må opp på diplomatisk nivå
🙏👌
vel føler vel etter mange år at endel hjemme ser på
oss i thailand som
noen mansjåvenister og ikke som medborgere
drarn litt langt men har da opplevd såpass
et jeg fåler at ivertfall den kvinnlige delen av statsbyråkratiet har litt annet syn på nordmenn ( mannfolk) i thailand som er pensjonister en
om vi hadde bodd på et annet kontinent,
jeg sier ikke det er slik, men jeg opplever og føler at vi er på sett og vis stigmatiserte 🙄
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#56

riflefish skrev: 04 jun 2021, 18:59 🙏👌
vel føler vel etter mange år at endel hjemme ser på
oss i thailand som
noen mansjåvenister og ikke som medborgere
drarn litt langt men har da opplevd såpass
et jeg fåler at ivertfall den kvinnlige delen av statsbyråkratiet har litt annet syn på nordmenn ( mannfolk) i thailand som er pensjonister en
om vi hadde bodd på et annet kontinent,
jeg sier ikke det er slik, men jeg opplever og føler at vi er på sett og vis stigmatiserte 🙄
I takt med flere og flere som er på ferie med familie så får en håpe et slikt syn endrer seg . Og at de med det syn forhåpentligvsi ikke er med å lager eventuelle bilaterale avtaler.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#57

Wood1958 skrev: 04 jun 2021, 19:21 I takt med flere og flere som er på ferie med familie så får en håpe et slikt syn endrer seg . Og at de med det syn forhåpentligvsi ikke er med å lager eventuelle bilaterale avtaler.
vel, detver en meget eldrene kontigen menn her nede,
mange er særdeles hjelpeløse ( noen) det behersker ikje alt , og mange har ikke tenkt og tenker pæ hva som må komme,
flere klarer ikke engang logge seg på en komputer
da de blir alvorlig syke, ja dette er et spørsmålmog en sak som oke noe i omfang,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#58

riflefish skrev: 04 jun 2021, 07:44 jeg skal ikke krangle ,

men uten og kommentere alt så har du sikkert rett
men jeg kaller det ikke snylting
da en som bor ute og betaler mere i folketrygd en en som bor hjemme,
der er jeg uenig '
med deg,
men som du skriver folketryden trer i kraft med en gang en tar tilbake flytting,
men her er det som sakt krav til og bli identifisert som fullverdig borger og en må ha en addresse

men for en som bor ute og blir alvorlig syk og betaler frivillig vel klarer man og komme seg hjem,
kan man da , jeg spør er usikker
ta innflytting og bli behandlet som det behøves,
klart jeg ikke synes skattesnyting er greit og det andre du nevner,
men jeg bare informere ssmtidig basert på ærfaring at det er ikke bare og ta innflytting,
hva som skjer i mens denne prosessen foregår , vel
har en pass så blirn dårlig ute kan en få behandlig på linje med de som bor hjemme,?!,
jeg er enig jeg blander litt,
men da en betaler mere enn en hjemme og får mindre støtte ,
vel det er jo slik det er, innmari uretferdigt ivertfall🌷
La oss holde ulike tjenester adskilt. Som frivillig medlem av folketrygden har du alle rettigheter omfattet av lov om folketrygd. I TILLEGG har du delvis dekning av sykehusutgifter i utlandet samt visse medisiner, noe nordmenn på ferie i utlandet ikke har, selv om de er medlem av folketrygden.
Siden lov om kommunehelsetjenester er administreres på lokalt nivå, vil jeg anta at finansieringen dekkes av den kommunale skatten (som de skattemessig utflyttede ikke betaler) samt overføringer fra staten. Siden mange av oss utenlandsboende fortsatt betaler skatt til fylke og kommune burde det vært et rimelig krav at også vi var omfattet av kommunehelseloven, men slik er det altså ikke.

Så vet vi at Norge har inngått trygdeavtaler med en rekke land, av de jeg kjenner til er EU-land og USA. Har man behov for helsetjenester i disse landene så dekkes kostnadene 100%. Helt naturlig at vi som bor i land uten slik avtale med Norge opplever dette som urimelig. At Norge ikke har slik avtale med f.eks. Thailand kan ha mange årsaker, men en av dem er trolig at Norge har liten utveksling av arbeidskraft med Thailand.

Det er mange lover og bestemmelser som av enkelte oppleves som urettferdige. Likevel er det en forutsetning for et velfungerende demokrati at vi alle følger de lover og bestemmelser som til enhver tid gjelder. Alternativet er anarki. Så kan selvsagt hver av oss arbeide politisk for å få endret på lover/bestemmelser vi finner urimelig - slikt skjer jo hele tiden.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#59

Når det gjelder tilbakeflytting til Norge så er det så vidt jeg kjenner til bare krav om permanent adresse. Dette kan være eid eller leid adresse. Hvis noen kjenner til ytterligere krav håper jeg de kan bidra med tilleggsinformasjon.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#60

Geir Rasch skrev: 05 jun 2021, 08:47 Når det gjelder tilbakeflytting til Norge så er det så vidt jeg kjenner til bare krav om permanent adresse. Dette kan være eid eller leid adresse. Hvis noen kjenner til ytterligere krav håper jeg de kan bidra med tilleggsinformasjon.
man må ha ei husleje kontrakt
eller hus,
så må en til spesielt utvalgte folkerigistre
for og identifisere seg,
samt at en kan forsørge seg
de seg være arbidskontrakt
eller pensjon,/ trygd
har en vert ute are få år slipper den ident greja
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»