Helfo og frivillig medlemskap i folketrygden utflyttet?

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4573
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#41

Geir Rasch skrev: 02 jun 2021, 14:24 Forsåvidt riktig det. Alle skjemaene spør etter navn på personer og adresse. Derfor var det litt underlig svar Phay fikk på sin flyttemelding. At skatteetaten oppfattet meldingen som søknad om skattemessig utflytting er uforståelig når skjemaets innhold slik du påpeker ikke er endret.
Nå sier jo skatteetaten at alle må søke som skal oppholde seg mer enn 6 måneder i utlandet, og det er vel som du sier at man ikke skal snylte på velferdsgoder ved å ha en fiktiv norsk adresse?
🌞
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#42

Phay skrev: 02 jun 2021, 14:34 Nå sier jo skatteetaten at alle må søke som skal oppholde seg mer enn 6 måneder i utlandet, og det er vel som du sier at man ikke skal snylte på velferdsgoder ved å ha en fiktiv norsk adresse?
Ja. Det finnes jo ulike årsaker til at folk ikke melder flytting. Noen tenker kanskje rett og slett ikke på det, mens andre tenker kynisk for å utnytte systemet.
Kjenner til tilfeller der man på alle måter kamuflerer at man bor i Thailand for så å reise til Norge for å nyte godt av helsetjenester forbeholdt de med bostedsadresse i Norge.
Håper inderlig at norske myndigheter anstrenger seg litt for å stille slike snyltere til ansvar. Det dreier seg jo ikke om de store summer når en tenker på alle offentlige utgifter, men føles dypt urettferdig overfor de som prøver å leve rettskaffent.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4573
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#43

Geir Rasch skrev: 02 jun 2021, 14:39 Ja. Det finnes jo ulike årsaker til at folk ikke melder flytting. Noen tenker kanskje rett og slett ikke på det, mens andre tenker kynisk for å utnytte systemet.
Kjenner til tilfeller der man på alle måter kamuflerer at man bor i Thailand for så å reise til Norge for å nyte godt av helsetjenester forbeholdt de med bostedsadresse i Norge.
Håper inderlig at norske myndigheter anstrenger seg litt for å stille slike snyltere til ansvar. Det dreier seg jo ikke om de store summer når en tenker på alle offentlige utgifter, men føles dypt urettferdig overfor de som prøver å leve rettskaffent.
Når man betaler frivillig medlemskap i folketrygden, så har man rett på helse tjenester? Fastlegen min er klar over min situasjon, nav også, samt jeg har underettet skattekontoret. Min sak er kanskje litt spesiell siden jeg har helsemessige utfordringer når jeg bor i Norge, mens i Thailand så er jeg tilnærmet funksjonsfrisk og øker mine muligheter for å jobbe mer i Norge.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#44

Geir Rasch skrev: 02 jun 2021, 14:39 Ja. Det finnes jo ulike årsaker til at folk ikke melder flytting. Noen tenker kanskje rett og slett ikke på det, mens andre tenker kynisk for å utnytte systemet.
Kjenner til tilfeller der man på alle måter kamuflerer at man bor i Thailand for så å reise til Norge for å nyte godt av helsetjenester forbeholdt de med bostedsadresse i Norge.
Håper inderlig at norske myndigheter anstrenger seg litt for å stille slike snyltere til ansvar. Det dreier seg jo ikke om de store summer når en tenker på alle offentlige utgifter, men føles dypt urettferdig overfor de som prøver å leve rettskaffent.
"Håper inderlig at norske myndigheter anstrenger seg litt for å stille slike snyltere til ansvar. "

jeg er ikke enig med deg,
fordi samme hvor en er i verden
og er norsk statsborger og oppholder seg i utlandet
og de fleste er frivillige medlemmer i folketrygd sogar betaler mere en nirdmenn hjemme,
det er da ikke snylting så lenge en betaler folketrygd ++
det er ingen fordel og bo ute selvom en betaler tillegg
dette er svært urettferdig,!
jeg forstår iverhode ikke tankegangen til " myndighter" og helfo,+ udi,
det at mange som har reist ut og brent broer,
detver trist mange har ikke vert klar lver konsekvensene?,!
det skrives en rapporterer til hvor en bor,
men det er miss match mellom folkeregister, passregister, skattetat, helfo og annet,
har man noe eiendom vel en er da " nesten" og betrakte som boende i norge,

vel det er mange som ikke er klar over konsekvensene og " melde seg ut"
vil en hjemm igjen
er der et innmari styr for og flytte hjem,
en kan flytte hjem,
men det er 5-6 månedersventetid og og få identifisert seg
og har man ikke bopel,
eller kan dokumentere at en betaler eller eier bopel
må en leve utenfor systemet!,
og melde hvor en er vert om en reiser til og fra til folkeregister,
jeg holdt på med dette,
glemte det noen ganger,
men og være snylter forstår jeg ikke 🙄
så lenge en betaler vanlig folketrygd!
vel det er noen som tok utflytting før kildeskatt
og ikke betaler noe,
det var ikke smart sett i ettertid for noen
som har kommet svert dprlig ut om de ikke fikk meldt seg inn som frivillig medlem,!

pensjonister ute er da ikke snyltere så lenge de betaler folketrygd på samme linje som
bosatte,på berget, ( men i byråkratiet, vel)
Geir jeg forstår ikke ditt resonemang akkurat nå
at disse er snyltere?
det er myndightene som ikke har et samstemt system,!!
jeg gjentar eier man bolig i norge no problem
( vel )
men har reist ut uten og ha bolig og vil hjem
til fedrelandet har en det blir det helsikes vanskligt,
det ef kun få politistasjoner der en kan identifisere seg Udi krav til normmen
og nå i koronna tid ere veldig lang ventetid,
i tillegg det er også krav til minimums inntekt.
min sønn studerte ute giftet seg ute og
hadde det styret for og komme tilbake i systemet i norge,
han hadde ikke arbeide da han flyttet, kom ikke inni systemet, hadde ver gift i 8 år,
kona måtte vente et pr barnet kom inn m norsk pass men reiste ikke uten mor.
fikk tilslutt en arbeids kontrakt og en lejekontrakt på bolig,
byråkratiet i norge er håpløst for de nordmenn som vil hjem,
men snyltere !vel,
i min verden har en norsk statsborgerskap
er man nordmann,
desverre ser ikke udi det slik,! en stat i staten,
det er lang og merklig saksbehandling
skulle en bli alvorlig syk under saksbehandlingstiden
veit ikke jeg,,?
men tenker på mange som lever ute og har kommet oppi alde og vil hjem, til fedrelandet
de har en vansklig og byråkratisk tid,
det er en håpløs situasjon ( få er klar over dette)
og innmari gæli,
du skriver:
@Håper inderlig at norske myndigheter anstrenger seg litt for å stille slike snyltere til ansvar. "
vel her er jeg sterkt uenig,
jeg har tipsa. ( nrk debatten) om ssken,
det er lettere og være forfulgt flykning og få opphold ( godkjent som asylant),
en nordmann som har engang tatt utflytting!
men hvor skulle udi gjøre med en igjenkommen
nordmann! som kommer hjem? utvise han?
men ikke snylter, ivertfall,?
geir jeg er ikke bange på deg,bevares
men det uoversiktlige system mellom norske etater
heeeel gææli,
i udi jobber en bøling tidligre asylsøkere
som har fått jobb,

dette er en aktuelt nå
og et meget betent og vanskligt tema hvor et halft dusin etater ikke spiller på lag.

( hvor er essensen at en knke kan søke lm frivkllig medlemskap etter 6 måneder eller etter at en er ute
mangevhar fått avslag) av et rigid uoversiktlig ikke system,.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#45

Phay skrev: 02 jun 2021, 15:12 Når man betaler frivillig medlemskap i folketrygden, så har man rett på helse tjenester? Fastlegen min er klar over min situasjon, nav også, samt jeg har underettet skattekontoret. Min sak er kanskje litt spesiell siden jeg har helsemessige utfordringer når jeg bor i Norge, mens i Thailand så er jeg tilnærmet funksjonsfrisk og øker mine muligheter for å jobbe mer i Norge.
Om du har en spesiell ordning er det jo bare du som vet. At du fortsatt kan bruke den legen som var din fastlege i Norge er jo flott, men formelt sett er h*n ikke lenger din fastlege siden du har adresse utenfor Norge.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#46

riflefish skrev: 03 jun 2021, 08:59 jeg er ikke enig med deg,
fordi samme hvor en er i verden
og er norsk statsborger og oppholder seg i utlandet
og de fleste er frivillige medlemmer i folketrygd sogar betaler mere en nirdmenn hjemme,
det er da ikke snylting så lenge en betaler folketrygd ++.......
Her blander du ønsker med virkeligheten, Rifle.
Jeg har forståelse for at du synes det frivillige medlemskapet i folketrygden skulle vært mer omfattende enn det faktisk er, men vi må alle forholde oss til virkeligheten.
Frivillig medlemskap i folketrygden gir oss alle rettigheter knyttet til lov om folketrygd. I tillegg får vi en viss dekning for sykehusopphold utenfor Norge.
Det medlemskapet ikke gir, er rettigheter knyttet til kommunehelseloven. Fastlege, sykehjem, rekonvalesens er alle tilbud gitt etter kommunehelseloven og følgelig bare tilgjengelig for de med adresse i en norsk kommune.

At du ikke synes det er snylting å tilegne seg tjenester en ikke har krav på, må jeg bare beklagelig registrere. Er det andre tilsnikelser du synes er helt greit? Hva med å snyte på skatten? Er det også OK? Lure til seg dagpenger fra NAV, er det også helt greit? Hvis ikke, hvor går grensen for hva som er greit og ikke greit når det kommer til tilsnikelser/snylting på fellesskapets kostnad?

Ellers må jeg korrigere deg: Om du reiser til Norge, har en adresse og melder flytting tilbake til Norge, så er du fullt ut medlem av folketrygden og i tillegg omfattet av kommunehelseloven fra dag 1!

Om noen ser på dette som en vei utenom frivillig medlemskap, så krever en slik flyttemelding at en faktisk blir boende i Norge en viss tid (er usikker på hvor lenge). Reiser en tilbake før denne tiden, risikerer en refusjonskrav fra stat/kommune for de tjenester en urettmessig har skaffet seg. Dog kjenner jeg til en profilert nordmann i Pattaya som gjorde dette: meldte flytting tilbake og returnerte straks etterpå. Han fikset dette ved å utnytte bekjentskaper i Norge, eller det vi ellers kaller for kameraderi eller korrupsjon. Ikke særlig ærbart selv om vedkommende selv skrøt av det.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#47

Geir Rasch skrev: 04 jun 2021, 06:17 Her blander du ønsker med virkeligheten, Rifle.
Jeg har forståelse for at du synes det frivillige medlemskapet i folketrygden skulle vært mer omfattende enn det faktisk er, men vi må alle forholde oss til virkeligheten.
Frivillig medlemskap i folketrygden gir oss alle rettigheter knyttet til lov om folketrygd. I tillegg får vi en viss dekning for sykehusopphold utenfor Norge.
Det medlemskapet ikke gir, er rettigheter knyttet til kommunehelseloven. Fastlege, sykehjem, rekonvalesens er alle tilbud gitt etter kommunehelseloven og følgelig bare tilgjengelig for de med adresse i en norsk kommune.

At du ikke synes det er snylting å tilegne seg tjenester en ikke har krav på, må jeg bare beklagelig registrere. Er det andre tilsnikelser du synes er helt greit? Hva med å snyte på skatten? Er det også OK? Lure til seg dagpenger fra NAV, er det også helt greit? Hvis ikke, hvor går grensen for hva som er greit og ikke greit når det kommer til tilsnikelser/snylting på fellesskapets kostnad?

Ellers må jeg korrigere deg: Om du reiser til Norge, har en adresse og melder flytting tilbake til Norge, så er du fullt ut medlem av folketrygden og i tillegg omfattet av kommunehelseloven fra dag 1!

Om noen ser på dette som en vei utenom frivillig medlemskap, så krever en slik flyttemelding at en faktisk blir boende i Norge en viss tid (er usikker på hvor lenge). Reiser en tilbake før denne tiden, risikerer en refusjonskrav fra stat/kommune for de tjenester en urettmessig har skaffet seg. Dog kjenner jeg til en profilert nordmann i Pattaya som gjorde dette: meldte flytting tilbake og returnerte straks etterpå. Han fikset dette ved å utnytte bekjentskaper i Norge, eller det vi ellers kaller for kameraderi eller korrupsjon. Ikke særlig ærbart selv om vedkommende selv skrøt av det.

jeg skal ikke krangle ,

men uten og kommentere alt så har du sikkert rett
men jeg kaller det ikke snylting
da en som bor ute og betaler mere i folketrygd en en som bor hjemme,
der er jeg uenig '
med deg,
men som du skriver folketryden trer i kraft med en gang en tar tilbake flytting,
men her er det som sakt krav til og bli identifisert som fullverdig borger og en må ha en addresse

men for en som bor ute og blir alvorlig syk og betaler frivillig vel klarer man og komme seg hjem,
kan man da , jeg spør er usikker
ta innflytting og bli behandlet som det behøves,
klart jeg ikke synes skattesnyting er greit og det andre du nevner,
men jeg bare informere ssmtidig basert på ærfaring at det er ikke bare og ta innflytting,
hva som skjer i mens denne prosessen foregår , vel
har en pass så blirn dårlig ute kan en få behandlig på linje med de som bor hjemme,?!,
jeg er enig jeg blander litt,
men da en betaler mere enn en hjemme og får mindre støtte ,
vel det er jo slik det er, innmari uretferdigt ivertfall🌷
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#48

riflefish skrev: 04 jun 2021, 07:44 jeg skal ikke krangle ,

men uten og kommentere alt så har du sikkert rett
men jeg kaller det ikke snylting
da en som bor ute og betaler mere i folketrygd en en som bor hjemme,
der er jeg uenig '
med deg,
men som du skriver folketryden trer i kraft med en gang en tar tilbake flytting,
men her er det som sakt krav til og bli identifisert som fullverdig borger og en må ha en addresse

men for en som bor ute og blir alvorlig syk og betaler frivillig vel klarer man og komme seg hjem,
kan man da , jeg spør er usikker
ta innflytting og bli behandlet som det behøves,
klart jeg ikke synes skattesnyting er greit og det andre du nevner,
men jeg bare informere ssmtidig basert på ærfaring at det er ikke bare og ta innflytting,
hva som skjer i mens denne prosessen foregår , vel
har en pass så blirn dårlig ute kan en få behandlig på linje med de som bor hjemme,?!,
jeg er enig jeg blander litt,
men da en betaler mere enn en hjemme og får mindre støtte ,
vel det er jo slik det er, innmari uretferdigt ivertfall🌷
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#49

riflefish skrev: 04 jun 2021, 07:44 jeg skal ikke krangle ,

men uten og kommentere alt så har du sikkert rett
men jeg kaller det ikke snylting
da en som bor ute og betaler mere i folketrygd en en som bor hjemme,
der er jeg uenig '
med deg,
men som du skriver folketryden trer i kraft med en gang en tar tilbake flytting,
men her er det som sakt krav til og bli identifisert som fullverdig borger og en må ha en addresse

men for en som bor ute og blir alvorlig syk og betaler frivillig vel klarer man og komme seg hjem,
kan man da , jeg spør er usikker
ta innflytting og bli behandlet som det behøves,
klart jeg ikke synes skattesnyting er greit og det andre du nevner,
men jeg bare informere ssmtidig basert på ærfaring at det er ikke bare og ta innflytting,
hva som skjer i mens denne prosessen foregår , vel
har en pass så blirn dårlig ute kan en få behandlig på linje med de som bor hjemme,?!,
jeg er enig jeg blander litt,
men da en betaler mere enn en hjemme og får mindre støtte ,
vel det er jo slik det er, innmari uretferdigt ivertfall🌷
ps skun prøvd dette i en folke domstol,
hele frivillig medlemskap utafore eøs erjo
nærmest , ska jeg setta navn på det"?
skjære dårlig idioti,
kan umulig ha blitt evaluert otligt!
eri verdens dyreste land usa så fårn dekning
i følge. nrk. korspodenten " magnus"
denne såkalte Kohon Norway!
her har aldri blitt hørt,
men det er da noe som ikke henger
på " greip"
da en pensjonist av pensjon betaler
mere en nordmenn flest ,ere greit
noen som ikke har tatt detta seriøst ?
hvem vetok dette?
balgrunn?

føler vel at asia pensjonister er 2 rangs nordmenn
,'detver noe som er spinn gale!🇳🇴

en venn ute her har betalt over 400 000 tusen
nok i tillegg til folketrygden
og blir nå avspist med rater fra helfo,

det er ingen abselutt ingen som har overprøvde dette,
jeg veit hva døgn prisen på sjuke hus i norge er
og hva en opersjon koster hjemme versa thailand
detta er skjere" kanke finne rette ord" som aldri har blitt prøvd
vel denne foreninga " khun norway"
de har ikke nådd fram,
vi blikke betrakta som "
serijøse"
eller hva det nå er
jeg vil. vel si de ikke har framstått som
helt proffe,
hakke nådd fram!
jeg veit han karen som driver et senter har forsøk med sin advokat ,tydlig gått feil vei!trenger ikke nevne navn
men stedet noe m " sabai"
tenker på alle som har blitt feil behandla og dømt
innafor eøs pga " nav skandalen🙄" vår sak er større
og totalt bak mål!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#50

riflefish skrev: 04 jun 2021, 12:30 ps skun prøvd dette i en folke domstol,
hele frivillig medlemskap utafore eøs erjo
nærmest , ska jeg setta navn på det"?
skjære dårlig idioti,
kan umulig ha blitt evaluert otligt!
eri verdens dyreste land usa så fårn dekning
i følge. nrk. korspodenten " magnus"
denne såkalte Kohon Norway!
her har aldri blitt hørt,
men det er da noe som ikke henger
på " greip"
da en pensjonist av pensjon betaler
mere en nordmenn flest ,ere greit
noen som ikke har tatt detta seriøst ?
hvem vetok dette?
balgrunn?

føler vel at asia pensjonister er 2 rangs nordmenn
,'detver noe som er spinn gale!🇳🇴

en venn ute her har betalt over 400 000 tusen
nok i tillegg til folketrygden
og blir nå avspist med rater fra helfo,

det er ingen abselutt ingen som har overprøvde dette,
jeg veit hva døgn prisen på sjuke hus i norge er
og hva en opersjon koster hjemme versa thailand
detta er skjere" kanke finne rette ord" som aldri har blitt prøvd
vel denne foreninga " khun norway"
de har ikke nådd fram,
vi blikke betrakta som "
serijøse"
eller hva det nå er
jeg vil. vel si de ikke har framstått som
helt proffe,
hakke nådd fram!
jeg veit han karen som driver et senter har forsøk med sin advokat ,tydlig gått feil vei!trenger ikke nevne navn
men stedet noe m " sabai"
tenker på alle som har blitt feil behandla og dømt
innafor eøs pga " nav skandalen🙄" vår sak er større
og totalt bak mål!
Har ikke satt meg så,mye inn i det. Men registrerer at det dekkes ut ifra bilaterale avtaler som Norge har med .
forskjellige land.
Men finner ikke ut av hvem part som eventuelt ikke er interesert i en slik avtale.


Pasienter som er omfattet av en bilateral avtale utenfor EU/EØS-området
Helfo har ansvar for å dekke utgifter til enkelte helsetjenester for pasienter som er omfattet av en bilateral avtale utenfor EU/EØS-området.


https://www.helfo.no/regelverk-og-takst ... -fa-dekket
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»