Helfo og frivillig medlemskap i folketrygden utflyttet?

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#61

Vedrørende Helfo. De forholder seg regelverk byråkrater, som ikke bestemmer reglene selv. Så jeg forstår ikke hva som kan endres ved å skyte klage på de.En må,vel,gå på,der hvor reglene lages og ikke hvor de tolkes og forvaltes??
De er vel,sammen med nav,innunder helsedirektoratet, som også forholder,seg til de over seg..
Det er Helse og,sosialdepartementet.
Som styres av hoteladmin Høje.
Som igjen styres av regjering.
Disse stryes av alle norske borgere med,rettigheter bla stemmerett
Dvs simalle,som er motstanderemav Norske dyre,avgifter og får,inn for private helseforetak.
Ikke for å diskuterep olitikk men det henger muligens litt sammen.
Norge lager bilaterale helseavtaler, jeg vet ikke om det er deler,av handelsavtaler osv.
Vi har slike avtaler med mange land.noen er vel,for ca 5 års,varighet. Så litt over en valgperiode.
De vi ikke har med legges det vist til grunn at lendene har et fungerende godt nok helsesystem.
Så står,en tilbake,med såkalt valgfrihet. Som nok har sider ved seg og lokker stemmer., når en bruker sine rettigheter..
Ommdet er slik så må det skytes i en annen retning enn sin egen fot.

https://www.helfo.no/om-helfo/helfos-organisasjon

https://www.regjeringen.no/no/dep/hod/o ... /id213297/
https://www.regjeringen.no/no/dep/hod/id421/

2021-06-05 09.45.49.png
2021-06-05 09.45.09.png
2021-06-05 09.50.19.png
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#62

Wood1958 skrev: 05 jun 2021, 10:12 Vedrørende Helfo. De forholder seg regelverk byråkrater, som ikke bestemmer reglene selv. Så jeg forstår ikke hva som kan endres ved å skyte klage på de.En må,vel,gå på,der hvor reglene lages og ikke hvor de tolkes og forvaltes??
De er vel,sammen med nav,innunder helsedirektoratet, som også forholder,seg til de over seg..
Det er Helse og,sosialdepartementet.
Som styres av hoteladmin Høje.
Som igjen styres av regjering.
Disse stryes av alle norske borgere med,rettigheter bla stemmerett
Dvs simalle,som er motstanderemav Norske dyre,avgifter og får,inn for private helseforetak.
Ikke for å diskuterep olitikk men det henger muligens litt sammen.
Norge lager bilaterale helseavtaler, jeg vet ikke om det er deler,av handelsavtaler osv.
Vi har slike avtaler med mange land.noen er vel,for ca 5 års,varighet. Så litt over en valgperiode.
De vi ikke har med legges det vist til grunn at lendene har et fungerende godt nok helsesystem.
Så står,en tilbake,med såkalt valgfrihet. Som nok har sider ved seg og lokker stemmer., når en bruker sine rettigheter..
Ommdet er slik så må det skytes i en annen retning enn sin egen fot.

https://www.helfo.no/om-helfo/helfos-organisasjon

https://www.regjeringen.no/no/dep/hod/o ... /id213297/
https://www.regjeringen.no/no/dep/hod/id421/


2021-06-05 09.45.49.png

2021-06-05 09.45.09.png
2021-06-05 09.50.19.png
det er dette med norge da og sosial profil
likevrettigheter,
som får meg til og banne litt,
vi som oppholder oss ute , betaler jo mere en om vi
gmhadde bodd i norge,
men su sjukdommer ramme en gammal
kar ute som ikke får forsikrig pga alder mm,
vel,
blirn lagt på intensiven på et norskt sjukehus
ere nok dyrere detben og ligga
på bumrungrad, medpark, eller bankok hospital
hvem ere som ivaretar interessene
for oss " gamlinga" vel jeg ska klare meg
men jeg veit det spøker for altfor mange
og detta har ikke noe med et rettferdig system og gjøre,
en sjukehjems plas i norge koster kommunen
i snitt 3800 nok døgnet,
en sjukehjems plass ute ,
da reiser folk hjem de som har mulighet,
og et sted og ha addresse,
det er innmari tøft og væra blitt gammal nordmann
utafåre eøs,

det er ikke tema noen steder
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#63

riflefish skrev: 05 jun 2021, 11:51 det er dette med norge da og sosial profil
likevrettigheter,
som får meg til og banne litt,
vi som oppholder oss ute , betaler jo mere en om vi
gmhadde bodd i norge,
men su sjukdommer ramme en gammal
kar ute som ikke får forsikrig pga alder mm,
vel,
blirn lagt på intensiven på et norskt sjukehus
ere nok dyrere detben og ligga
på bumrungrad, medpark, eller bankok hospital
hvem ere som ivaretar interessene
for oss " gamlinga" vel jeg ska klare meg
men jeg veit det spøker for altfor mange
og detta har ikke noe med et rettferdig system og gjøre,
en sjukehjems plas i norge koster kommunen
i snitt 3800 nok døgnet,
en sjukehjems plass ute ,
da reiser folk hjem de som har mulighet,
og et sted og ha addresse,
det er innmari tøft og væra blitt gammal nordmann
utafåre eøs,

det er ikke tema noen steder
Ja det er nok tøft for mange, Ikke for å for å klage , men jeg tror bilde av Norsk eldreomsorg nok er vesentlig endret de sistem30 år.
Det var køer før også. Men nå,formuleres det med at det er bedre for de eldre å,bli boendes hjemme.. så jeg vet ikke helt.
Mange klarer seg der , men mange trenger vistnok pleiehjelp av familien også.
Hører om folk,som får,avslag på hjemmehjelp og hjemmesykepleie da de har pårørende.
Så flere som ser den "sosiale profil"her også..
Jeg viste ikke om husleiekontrakt som du nevner.Nå er det mange år siden jeg returnerte fra DK , Dengang var en c/o adresse nok.
Etter 2 mnd hadde en krav på sosialhjelp.
Nå praktiseres slik selv ved,flytting internt i Norge.Selv internt i bydeler i fks Oslo.hvor bydeler selv adminstrer helse og sosialbudsjett.
Ble,slik engang på 90 tallet ihverfall
Så selv sosialklienter blir bofaste og låste der hvor de befinner seg ..
Selv måtte,jeg ta en kamp med nav for å få godkjent min inntekt fra DK som grunnlag til Dagpenger.
Ble mange timer på bibloteket for å studere stortingsbehandlinger av loven for å komme gjenom ovenfor nav.
Så dengang var jeg igrunn glad for å ha gått videre i fagbevegelsen i DK og få litt opplæring i samfunn loverk og hvordan det lages og fungerer
Var inom på megselv her om dagen på nav og ser,at jeg ikke har fått pensjonspoeng for de siste 5 år i DK . Vet ennå ikke om det har noe å,gjøre med deres tilnærming til EU systemer dengang.?Noe sier meg at det kommer en runde til mot byråkratene .
Men vi går nok med stø,kurs mot et mere og mere ubarmhjertig og nådesløst samfunn frykter jeg.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#64

riflefish skrev: 04 jun 2021, 17:06 er det ikke slik, i norge at har en thaie fått oppholdstilatelse,
så dekkes personen av norsk folketrygd ( helfo)?!,
så det burde vert ( samme for nordmenn her)
vel jo en får vel plass på statlige sykehus,
men, blir nok ikke i min tid,
er ikke forsøk på og bære negativ,
men alt tar veldig lang tif og dette må nok behandles av
rette folka før det eventuelt godkjennes
Norge er en velferdsstat som ikke gjør forskjell på etnisk opprinnelse for de som har lovlig opphold i landet. Derfor har en thai samme rettigheter som nordmenn i forhold til helsetjenester.
Thailand er ikke en velferdsstat hvor selv thaiene må ha privat helseforsikring for å få gode tilbud. De har en ordning for thaier der de kan få behandling for 35 bath, men det er bare overfor det ene sykehuset som vedkommende thai er tilknyttet. I Khon Kaen er det 2 offentlige sykehus: Srinagarin hospital (universitetssykehuset) og Khon Kaen hospital. Innbyggerne i byen er knyttet til et av de to. De som er knyttet til Khon Kaen hospital kan ikke bruke 35 bath ordningen ved Srinagarin. Økonomisk og velferdsmesig kan ikke Norge og Thailand sammenlignes.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#65

riflefish skrev: 05 jun 2021, 11:51 det er dette med norge da og sosial profil
likevrettigheter,
som får meg til og banne litt,
vi som oppholder oss ute , betaler jo mere en om vi
gmhadde bodd i norge,
men su sjukdommer ramme en gammal
kar ute som ikke får forsikrig pga alder mm,
vel,
blirn lagt på intensiven på et norskt sjukehus
ere nok dyrere detben og ligga
på bumrungrad, medpark, eller bankok hospital
hvem ere som ivaretar interessene
for oss " gamlinga" vel jeg ska klare meg
men jeg veit det spøker for altfor mange
og detta har ikke noe med et rettferdig system og gjøre,
en sjukehjems plas i norge koster kommunen
i snitt 3800 nok døgnet,
en sjukehjems plass ute ,
da reiser folk hjem de som har mulighet,
og et sted og ha addresse,
det er innmari tøft og væra blitt gammal nordmann
utafåre eøs,

det er ikke tema noen steder
Det vi betaler ekstra for i folketrygden er for å få delvis dekning av sykehusutgifter i - for vårt tilfelle - Thailand. De som ikke betaler denne ekstrapremien har ikke slik dekning. Så du må se dette todelt: Som pensjonist betaler du 5,1% trygdeavgift for å få tilgang til alle tjenester regulert av folketrygdloven i Norge, på lik linje med alle pensjonister bosatt i Norge.
Den ekstra 2,3% som du betaler er for dekning av helsetjenester i - for vårt tilfelle - Thailand.
Så er det selvsagt et politisk spørsmål om denne tilleggsatsen er for høy, eller dekning for lav. Her er vi sikkert enige i at dekningen burde vært bedre.
Det er også et politisk spørsmål om ikke vi som betaler ordinær fylkes- og kommuneskatt til Norge også burde vært omfattet av kommunehelseloven når vi har midlertidig opphold i Norge. Jeg synes vi burde hatt det, men slik er det altså ikke.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#66

Geir Rasch skrev: 09 jun 2021, 07:11 Det vi betaler ekstra for i folketrygden er for å få delvis dekning av sykehusutgifter i - for vårt tilfelle - Thailand. De som ikke betaler denne ekstrapremien har ikke slik dekning. Så du må se dette todelt: Som pensjonist betaler du 5,1% trygdeavgift for å få tilgang til alle tjenester regulert av folketrygdloven i Norge, på lik linje med alle pensjonister bosatt i Norge.
Den ekstra 2,3% som du betaler er for dekning av helsetjenester i - for vårt tilfelle - Thailand.
Så er det selvsagt et politisk spørsmål om denne tilleggsatsen er for høy, eller dekning for lav. Her er vi sikkert enige i at dekningen burde vært bedre.
Det er også et politisk spørsmål om ikke vi som betaler ordinær fylkes- og kommuneskatt til Norge også burde vært omfattet av kommunehelseloven når vi har midlertidig opphold i Norge. Jeg synes vi burde hatt det, men slik er det altså ikke.
tror ingen snakker vår sak ovenfor myndightene
🥲
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»