Helfo og frivillig medlemskap i folketrygden utflyttet?

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#31

Geir Rasch skrev: 27 mai 2021, 09:44 Presiserer at jeg overhode ikke kritiserer deg for noe som helst. Jeg kjenner jo ikke til din situasjon, men jeg kjenner til regelverket.
Når du skriver at du ble nektet utflytting, så tror jeg du har misforstått meg. Det er ingen som kan nekte deg å melde flytting til Thailand, heller ikke norske myndigheter kan nekte deg det! Det er tvert i mot pålagt oss alle å melde flytting til folkeregisteret når vi skifter adresse, enten det er innad i Norge eller til utlandet.
Det norske myndigheter kan nekte er det vi kaller skattemessig utflytting. Det er ikke mulig dersom du eier en bolig i Norge, men det er heller ikke den type utflytting jeg skriver om. Jeg er selv skattemessig bosatt i Norge med alle skattemessige forpliktelser som alle andre nordmenn bosatt i Norge, men jeg har meldt adresse til Thailand til folkeregisteret, så min offisielle adresse er i Thailand, men skattemessig fortsatt bosatt i Norge.
Skattemessig utflytting er noe en kan søke om etter å ha bodd utenfor Norge en nærmere bestemt tid. Dette var vanlig å søke om for nordmenn som flyttet ut av Norge før 2010. Ved innvilget utflytting ville de nemlig bli fritatt beskatning i Norge. Kravet var at man ikke disponerte helårsbolig i Norge.
I 2010 innførte regjeringen kildeskatt på 15% på pensjoner og trygd utbetalt til nordmenn som var skattemessig utflyttet. Siden dette gir høyere samlet skatt for de som også betaler skatt til Thailand i henhold til skatteavtalen, så er skattemessig utflytting noe ingen bør søke om etter 2010.
Fastlegeordningen er en ordning tilhørende lov om kommunale helse- og omsorgstjenester. For å være omfattet av ordningen må en være folkeregister-registrert i en norsk kommune. Dette er ikke mulig for en som er bosatt i Thailand og har oppfylt sin forpliktelse til å melde adresseforandring. Det var bare det jeg ville påpeke.
Jeg er ikke så godt inneforstått med regelverket, man har fulgt smørbrødlista, og gjort mine plikter.

Her er svaret fra skattekontoret, og merk deg, jeg søkte ikke om skatteutflytting noe jeg spesifiserte og som jeg vet jeg ikke har krav på når jeg jobber i Norge.


2273D959-42B2-41D1-A81F-A3B0118EA1B7.png
🌞
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#32

Phay skrev: 27 mai 2021, 10:34 Jeg er ikke så godt inneforstått med regelverket, man har fulgt smørbrødlista, og gjort mine plikter.

Her er svaret fra skattekontoret, og merk deg, jeg søkte ikke om skatteutflytting noe jeg spesifiserte og som jeg vet jeg ikke har krav på når jeg jobber i Norge.
Ja, og det skattekontoret har svart på er spørsmål om skattemessig utflytting. Enhver henvendelse til skattekontoret om flytting til utlandet behandles automatisk som søknad om skattemessig utflytting. Det jeg har skrevet om har intet med noen skattekontor å gjøre.
Den flyttemeldingen jeg skriver om er noe som skal sendes folkeregisteret i Norge. Du skal ikke sende noe som helst til et skattekontor med mindre du vil søke om skattemessig utflytting.
Du ser av svaret fra skattekontoret at de reglene de ramser opp er regler knyttet til skattemessig utflytting, ikke adresseforandring.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#33

Geir Rasch skrev: 28 mai 2021, 08:28 Ja, og det skattekontoret har svart på er spørsmål om skattemessig utflytting. Enhver henvendelse til skattekontoret om flytting til utlandet behandles automatisk som søknad om skattemessig utflytting. Det jeg har skrevet om har intet med noen skattekontor å gjøre.
Den flyttemeldingen jeg skriver om er noe som skal sendes folkeregisteret i Norge. Du skal ikke sende noe som helst til et skattekontor med mindre du vil søke om skattemessig utflytting.
Du ser av svaret fra skattekontoret at de reglene de ramser opp er regler knyttet til skattemessig utflytting, ikke adresseforandring.

Da må du nesten forklare det som står i brevet, og det som står i linken her om flytting utenlands! Joda jeg har meldt ifra til folkeregisteret også.

https://www.skatteetaten.no/person/folk ... fra-norge/
🌞
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#34

Phay skrev: 28 mai 2021, 09:06 Da må du nesten forklare det som står i brevet, og det som står i linken her om flytting utenlands! Joda jeg har meldt ifra til folkeregisteret også.

https://www.skatteetaten.no/person/folk ... fra-norge/
Da jeg tok utflytting oppsøkte jeg mitt lokale skattekontor , måtte fylle ut samme skjema som du har lagt ut i linken. Jeg er ikke skattemessig utflyttet ( kildeskatt ) , det er noe en må godta eller søke om i brevs form.
Meldte ingen ting til folkeregisteret , det tok skatteetaten seg av.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#35

Phay skrev: 28 mai 2021, 09:06 Da må du nesten forklare det som står i brevet, og det som står i linken her om flytting utenlands! Joda jeg har meldt ifra til folkeregisteret også.

https://www.skatteetaten.no/person/folk ... fra-norge/
Ja, jeg skjønner forvirringen siden folkeregisteret er samlokalisert med skattekontoret. Det skjemaet som du lenker til krever opplysninger som er nødvendig ved søknad om skattemessig utflytting, ved vanlig adresseforandring er dette helt unødvendige opplysninger. Jeg ble aldri presentert for et slikt skjema da jeg flyttet i 2011, så dette må være noe nytt. Jeg forholdt meg utelukkende til folkeregisteret i Oslo. Riktignok samme adresse som skattekontoret i Oslo, men egen institusjon.
Når du fylte ut skjemaet og som du sier presiserte overfor skattekontoret at du ikke søkte om skattemessig utflytting, så framstår det svaret du fikk fra dem som helt meningsløst. De kan jo ikke avslå en melding om adresseforandring! At slike misforståelser oppstår forstår en jo når en ser dette skjemaet.

Jeg må bare beklage at jeg ikke har fulgt med i timen og fått med meg denne nye praksisen og dette skjemaet, men jeg fastholder at flyttemelding og skattemessig utflytting er to forskjellige ting. Her synes jeg skatteetaten har rotet det hele til ved å legge inn spørsmål knyttet til skattemessig utflytting på et skjema der en bare skal oppgi ny adresse i utlandet.

Du skriver at du også har meldt flytting til folkeregisteret. Da er det underlig at du fortsatt har en fastlege. At du hadde en lege som var din fastlege når du hadde adresse i Norge, er opplagt. Det er også fullt mulig at du har et slikt forhold til denne legen at han/hun er tilgjengelig for deg også etter at du har flyttet til utlandet, men han/hun er ikke lenger din fastlege. Han/hun får ikke lenger betalt av kommunen for å være din fastlege. Jeg kjenner til flere slike tilfeller. For oss spiller det liten rolle hvilken funksjon legen har så lenge han/hun er tilgjengelig, men begrepet "fastlege" er knyttet til kommunehelseloven og disse fastlegene for kompensasjon fra kommunen for antall pasienter de har på listen. Bare pasienter bosatt i kommunen kan regnes, men alt dette vet selvsagt både du og alle andre brukere av forumet.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#36

Jeg har jo lært at man ikke skal være skråsikker på noe når man ikke holer seg løpende oppdatert.
Phay la ut kopi av RF1402B vedrørende flytting, og jeg syntes skjemaet var for detaljert når det tross alt bare var snakk om en adresseforandring og ikke en skattemessig utflytting.
Da jeg flyttet i 2011/2012 måtte jeg og fylle ut RF1402B, men da så det helt annerledes ut:
RF1402B.png
Dokumentet heter altså det samme, men er vesensforskjellig utformet. Jeg fikk selvsagt aldri noe tilbakemelding på om "søknaden" var godkjent eller ikke.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#37

Det RF1402B jeg la ut bilde av i går var skjemaet da vi byttet adresse i Thailand. Da vi flyttet fra Norge til Thailand så RF1402B slik ut:
RF1402Bs1.png
RF1402Bs2.png
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#38

Geir Rasch skrev: 02 jun 2021, 05:59 Det RF1402B jeg la ut bilde av i går var skjemaet da vi byttet adresse i Thailand. Da vi flyttet fra Norge til Thailand så RF1402B slik ut:
RF1402Bs1.png
RF1402Bs2.png
For så vidt intet nytt under solen , samme opplysninger. Det viktigste er at det har No. RF1402B.
Skjemaene fornyes med tid og stunder , berre se på skattemeldingen , nye ting der også.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#39

sikry skrev: 02 jun 2021, 08:11 For så vidt intet nytt under solen , samme opplysninger. Det viktigste er at det har No. RF1402B.
Skjemaene fornyes med tid og stunder , berre se på skattemeldingen , nye ting der også.
Forsåvidt riktig det. Alle skjemaene spør etter navn på personer og adresse. Derfor var det litt underlig svar Phay fikk på sin flyttemelding. At skatteetaten oppfattet meldingen som søknad om skattemessig utflytting er uforståelig når skjemaets innhold slik du påpeker ikke er endret.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#40

som da jeg kom på gardermoen sist jeg var hjemme,
ei politikvinne skanna passet"
sa meget kvast " jasså!! vert lenge borte!"?!?

første gang jeg har svart tilbake med samme mynt til øvrighta!

"har du vondt av det?!!"

veit da fåglan hva som sto på komputer dems,
for tydlig alt da var online!,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»