Helfo og frivillig medlemskap i folketrygden utflyttet?

Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#21

chelsea skrev: 25 mai 2021, 06:10 HELFO strammer inn særordning om garanti for sykehusutgifter eller andre helseutgifter for alle ambassader fra 1. juni 2021:
Vedrørende refusjon av helseutgifter for frivillige medlemmer i Folketrygden.
På Helsenorge.no finner du skjema for refusjon av helseutgifter og nærmere informasjon om dine rettigheter som frivillig medlem i Folketrygden. Medlemmene må selv fremme sine krav om refusjon til Helfo. Helfo gjør oppmerksom på at stønad ved sykehusopphold i utlandet ofte ikke vil dekke de faktiske kostnadene du kan få, og anbefaler derfor at du tegner en privat forsikring når du skal oppholde deg i utlandet.
Det er strenge krav i personvernforordningen (GDPR) om utveksling av helseopplysninger. Ambassaden har ikke lenger anledning til å søke om refusjon på dine vegne, eller å garantere for eller forskuttere sykehusutgifter eller andre helseutgifter. Det understreker også viktigheten av å ha en god privat forsikring når du oppholder deg i utlandet.
I akutte, alvorlige situasjoner kan ambassaden kontaktes for konsulær bistand. Les nærmere om gjeldende rammer for bistand til nordmenn i utlandet på Regjeringen.no
Ved spørsmål om refusjon av helseutgifter i utlandet kan Helfo kontaktes.
For nærmere informasjon om frivillig medlemskap i folketrygden og rettigheter til stønad, se Lov om folketrygd og Helsenorge. ja vel så helfo er ikke så bra likevel
Tidligere var det slik at ambassaden kunne forskuttere for Helfo inntil 10 dagers sykehusopphold. Det er altså denne ordningen du mener er opphørt? Jeg har selv vært innlagt på sykehus flere ganger her i Thailand, men har aldri brydd meg om forskuttering fra ambassaden - det skaper bare rot i regnskapet mitt. Så for min del synes jeg det er helt greit at ordningen avvikles. Har man ikke økonomi til å forskuttere selv, så bør en kanskje ikke oppholde seg utenfor Norges grenser.
I tillegg til folketrygden så har jeg også privat helseforsikring i Thailand, noe jeg anbefaler alle å skaffe seg. Jo tidligere en tegner slik forsikring jo bedre vilkår får du. Jeg tegnet min da jeg var 62 og får fortsette også nå når jeg er over 70. Hadde jeg i dag prøvd å tegne slik forsikring er det mer enn tvilsomt at jeg ville fått noe slikt.
Med tanke på at jeg ikke har planer om å flytte tilbake til Norge, så har jeg ofte tenkt på å kutte ut det frivillige medlemskapet i folketrygden. 7,4% av brutto pensjon uavhengig av hvor mye som beskattes i Thailand er en drøy premie for å få dekket litt over 4.000 kroner pr døgn på sykehus. Ikke er jeg avhengig av kostbare medisiner som jeg kunne få refundert fra Helfo heller. Ville blitt en brukbar egenandel om jeg i stedet satte disse pengene inn på en egen sykeforsikringskonto i banken. Til nå har jeg trolig betalt inn ca 400 tusen kroner til denne ordningen og så langt fått refundert under 50 tusen.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#22

Geir Rasch skrev: 25 mai 2021, 06:51 Tidligere var det slik at ambassaden kunne forskuttere for Helfo inntil 10 dagers sykehusopphold. Det er altså denne ordningen du mener er opphørt? Jeg har selv vært innlagt på sykehus flere ganger her i Thailand, men har aldri brydd meg om forskuttering fra ambassaden - det skaper bare rot i regnskapet mitt. Så for min del synes jeg det er helt greit at ordningen avvikles. Har man ikke økonomi til å forskuttere selv, så bør en kanskje ikke oppholde seg utenfor Norges grenser.
I tillegg til folketrygden så har jeg også privat helseforsikring i Thailand, noe jeg anbefaler alle å skaffe seg. Jo tidligere en tegner slik forsikring jo bedre vilkår får du. Jeg tegnet min da jeg var 62 og får fortsette også nå når jeg er over 70. Hadde jeg i dag prøvd å tegne slik forsikring er det mer enn tvilsomt at jeg ville fått noe slikt.
Med tanke på at jeg ikke har planer om å flytte tilbake til Norge, så har jeg ofte tenkt på å kutte ut det frivillige medlemskapet i folketrygden. 7,4% av brutto pensjon uavhengig av hvor mye som beskattes i Thailand er en drøy premie for å få dekket litt over 4.000 kroner pr døgn på sykehus. Ikke er jeg avhengig av kostbare medisiner som jeg kunne få refundert fra Helfo heller. Ville blitt en brukbar egenandel om jeg i stedet satte disse pengene inn på en egen sykeforsikringskonto i banken. Til nå har jeg trolig betalt inn ca 400 tusen kroner til denne ordningen og så langt fått refundert under 50 tusen.
du er heldig som har god helse, og ikke bruker
medisiner,
både kona og jeg bruker dyre medisiner fast,
en blr tenke seg om og avslutte medlemskapet
vi hadde nok ikke hatt råd til og bo her
uten medisin refusjon fra helfo
selv bruker jeg 9 medisiner på blå resept
kona 11,
jeg kenner jo til en nordmann
som har fått dekka mange milioner i cellegift
og er vel nå uten risiko,
det er viktig at en er såkalt dagpasient
for og få cellegift!,
blid kreft medisina er inmari dyr,
b preparater for en ikke dekket (men det er åpning
for visse medikamenter),
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#23

Geir Rasch skrev: 25 mai 2021, 06:40 Bare en liten presisering:
Fastlege har bare de som er registrert boende i en norsk kommune i folkeregisteret. Når vi flytter til utlandet så plikter vi å melde flytting til folkeregisteret. Merk, dette har ingen ting med skattemessig utflytting å gjøre, det er noe helt annet.
Om du bor i Thailand og fortsatt har fastlege i Norge, så har du enten forsømt dine plikter, eller du tror du har noe du ikke har.
Høres litt alvorlig ut når du sier jeg har forsømt mine plikter.

Jeg har fyllt ut alle skjemaer og søknader som jeg er pliktig til å fylle ut, gitt alle korrekte opplysninger, og ble som sagt nektet utflytting, men godkjent frivillig medlemskap i follketrygden, og kan oppholde meg mer enn 180 dager i året i utlandet. Det finnes skjellige grunner som gjør at man fortsatt må stå folkeregistrert i Norge, og dermed også har krav til å få/ha fastlege, eller kan benytte seg av tillbudet. Husk jeg har pendlet frem og tilbake på jobb, skattet som jeg bor i norge + avgiften på frivilllig medlemskap i folketrygden og har eiedom i Norge. Så jeg har altså forsikringer i hue og ..... igjennom firmaet og privat. En personelig helseforsikring i vertikal, betaler frivillig medlemskap i folketrygden, og helårs gyldig reiseforskring I world nomads som dekker om noe skjer her i Asia og øvrig land i europa utenom Norge.
🌞
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#24

https://www.thailandstidende.com/compon ... husopphold

En ukes varsel :o Vi som bor her permanent bør vel ta det som en advarsel om at Helfo ser at Korona situasjonen muligens vil bli uhåndterlig for regjeringen her snart, og regner med at mange Nordmenn også vil bli syke som forventer en garanti fra Ambassaden som igjen vil koste Helfo mer enn nødvendigvis en seng på et feltsykehus, ettersom den nåværende dagsatsen etter Folketrygdens regler for de frivillige medlemmene er nok til å bli lagt inn på noen av luksushotellene i Bangkok, som nå er omgjort til sykehus for Thailendere med tykk lommebok men samtidig allikevel innenfor Helfo's satser og det ville jo vart for godt til og vare sant at noen skarve pensjonister i Thailand skulle bli lagt inn pa sykehus med tilsvarende standard som i Norge. :(
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#25

Jeg har alltid tenkt at det er greit å bidra til felleskapet når man har råd til det, og at det skal komme tilgode de som trenger det, men nå ser jeg jo at de som har minst, skal strippes for fordeler og kompliseres ytterligere, og at det systemet jeg trodde var tilstede for å beskytte de som ikke makter eller evner å ta tak i sine egne saker og få det de har rett på, ikke eksistterer. Har selv vært igjennom systemet og takke meg f#$#%& på at jeg greier å gjøre jobben eller får de som kan noe med til å gjøre jobben for meg. Så jeg er skikkelig skuffet over as norge (nav) ikke er der for de som trenger det mest.

Systemet er for de som er friske nok til å sette seg inn i regelverket, har tid og ressurser til å kjøre saken så langt det går for å få det de har rett på, mens de som er syke (periodevis så var jeg satt ut og kom på etterskudd) ikke får den hjelpen de trenger. Alltid de som skriker høyest, og som greier å kjøre systemet som kommer seg best igjennom.

Må si jeg har mistet tilliten desverre.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#26

Så sant du er nordmann i utlandet så er du ingenting verdt...nordmann vel og merke..
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#27

Har skjult diskusjonen vedrørende ganja, weed og thc olje! Prøv å hold dere til tema!
🌞
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#28

Phay skrev: 25 mai 2021, 09:03 Høres litt alvorlig ut når du sier jeg har forsømt mine plikter.
Jeg har fyllt ut alle skjemaer og søknader som jeg er pliktig til å fylle ut, gitt alle korrekte opplysninger, og ble som sagt nektet utflytting, men godkjent frivillig medlemskap i follketrygden, og kan oppholde meg mer enn 180 dager i året i utlandet.
Presiserer at jeg overhode ikke kritiserer deg for noe som helst. Jeg kjenner jo ikke til din situasjon, men jeg kjenner til regelverket.
Når du skriver at du ble nektet utflytting, så tror jeg du har misforstått meg. Det er ingen som kan nekte deg å melde flytting til Thailand, heller ikke norske myndigheter kan nekte deg det! Det er tvert i mot pålagt oss alle å melde flytting til folkeregisteret når vi skifter adresse, enten det er innad i Norge eller til utlandet.
Det norske myndigheter kan nekte er det vi kaller skattemessig utflytting. Det er ikke mulig dersom du eier en bolig i Norge, men det er heller ikke den type utflytting jeg skriver om. Jeg er selv skattemessig bosatt i Norge med alle skattemessige forpliktelser som alle andre nordmenn bosatt i Norge, men jeg har meldt adresse til Thailand til folkeregisteret, så min offisielle adresse er i Thailand, men skattemessig fortsatt bosatt i Norge.
Skattemessig utflytting er noe en kan søke om etter å ha bodd utenfor Norge en nærmere bestemt tid. Dette var vanlig å søke om for nordmenn som flyttet ut av Norge før 2010. Ved innvilget utflytting ville de nemlig bli fritatt beskatning i Norge. Kravet var at man ikke disponerte helårsbolig i Norge.
I 2010 innførte regjeringen kildeskatt på 15% på pensjoner og trygd utbetalt til nordmenn som var skattemessig utflyttet. Siden dette gir høyere samlet skatt for de som også betaler skatt til Thailand i henhold til skatteavtalen, så er skattemessig utflytting noe ingen bør søke om etter 2010.
Fastlegeordningen er en ordning tilhørende lov om kommunale helse- og omsorgstjenester. For å være omfattet av ordningen må en være folkeregister-registrert i en norsk kommune. Dette er ikke mulig for en som er bosatt i Thailand og har oppfylt sin forpliktelse til å melde adresseforandring. Det var bare det jeg ville påpeke.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#29

Phay skrev: 26 mai 2021, 02:52 Jeg har alltid tenkt at det er greit å bidra til felleskapet når man har råd til det, og at det skal komme tilgode de som trenger det, men nå ser jeg jo at de som har minst, skal strippes for fordeler og kompliseres ytterligere, og at det systemet jeg trodde var tilstede for å beskytte de som ikke makter eller evner å ta tak i sine egne saker og få det de har rett på, ikke eksistterer. Har selv vært igjennom systemet og takke meg f#$#%& på at jeg greier å gjøre jobben eller får de som kan noe med til å gjøre jobben for meg. Så jeg er skikkelig skuffet over as norge (nav) ikke er der for de som trenger det mest.

Systemet er for de som er friske nok til å sette seg inn i regelverket, har tid og ressurser til å kjøre saken så langt det går for å få det de har rett på, mens de som er syke (periodevis så var jeg satt ut og kom på etterskudd) ikke får den hjelpen de trenger. Alltid de som skriker høyest, og som greier å kjøre systemet som kommer seg best igjennom.

Må si jeg har mistet tilliten desverre.
Til en viss grad enig med deg. Jeg er helt ut enig med deg i at vi må ha et system som ivaretar de som ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Men jeg har alltid ment at med rettigheter kommer plikter.
Ingen har rett til å gjøre som de vil og forvente at staten alltid vil være der for deg. Ved å flytte til utlandet så stiller det større krav til egen evne til å ta vare på seg selv enn om en fortsatt bodde i Norge. Det er straks en masse nye ting en må forholde seg til, og er en ikke i stand til dette så er det min oppriktige mening at en bør holde seg hjemme i Norge.
Det er vår plikt å innse våre egne begrensninger. Er mye jeg selv har måttet oppgi rett og slett fordi det er utenfor mitt kompetanseområde.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#30

Geir Rasch skrev: 27 mai 2021, 09:59 Til en viss grad enig med deg. Jeg er helt ut enig med deg i at vi må ha et system som ivaretar de som ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Men jeg har alltid ment at med rettigheter kommer plikter.
Ingen har rett til å gjøre som de vil og forvente at staten alltid vil være der for deg. Ved å flytte til utlandet så stiller det større krav til egen evne til å ta vare på seg selv enn om en fortsatt bodde i Norge. Det er straks en masse nye ting en må forholde seg til, og er en ikke i stand til dette så er det min oppriktige mening at en bør holde seg hjemme i Norge.
Det er vår plikt å innse våre egne begrensninger. Er mye jeg selv har måttet oppgi rett og slett fordi det er utenfor mitt kompetanseområde.
Nå var det innlegget basert på erfaringer før jeg flyttet til utlandet, og enig med deg at når man flytter til utlandet så må man være oppegående nok til å holde orden i sysakene sine selv. Derfor jeg nå ser eller innser at Helfo kanskje ikke er den beste investeringen for fremtiden lenger, og bedre å ta kontroll på det selv.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»