Skattemeldingen for 2020

ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#1

Hei!

Er det noen av De som bor her og betaler skatt i "begge ender" som allerede har mottatt skattemeldingen fra Norge for 2020?
ha 96 :)
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#2

Fikk min forrige uke.
Har ikke forsøkt endre ennå i forhold til skatt til thailand.
Har imidlertid forstått skal være ulikt fjoråret.
Venter certificate of recidence og certificate for tax med det første og vil da "prøve meg" :-)
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#3

Hei!

Hmm....jeg har ikke mottatt min ennu men det er vel endret utsendelses tider i forhold til tidligere denne gangen! :!:
ha 96
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#4

De skulle vel sende ut til de som leverte på nett over en treukersperiode, deretter "papirfolkene" :-).
Dukker nok opp, jeg fikk mail når kunne gå inn og sjekke.
Lykke til :-)
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#5

Har mottar ny skattemelding og fylt ut og returnert. Egentlig ikke særlig forskjellig fra gammel, bare nytt utseende. Hva du gjør er det samme som før. Vil du heller bruke gammel skattemelding så skal den visstnok legges ut 7. april.
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#6

Jeg har aldri mottatt selvangivelse/skattemelding på en annen dato enn 1. april for mer en 45 år som skattebetaler men etter en del vurdering kan jeg se årsaken til forsinkelsen. I fjor som jeg postet her i forumet (i det minste Sparebank-kjeden) kom bankene som regjeringens utstrakte hånd med nye regler og plikt til å gi uttømmende personlig informasjon, bankforhold og skatteland, og avkrevde informasjon om blant annet "TIN" (skattenummer / ID i Thailand) , så jeg antar at det er grunnen til at skatteetaten sannsynligvis da vil kontakte Revenue Department her og dobbeltsjekker (og det kan sikkert ta tid :| ) at det som er rapportert fra meg til skatteetaten samsvarer med det Revenue Department i Thailand har av informasjon fra meg.

Vel, jeg har ingen "svin på skogen" jeg vet om (Vel med stadig nye regler kan de jo selvsagt lages) og det er det de åpenbart håper og finne.
Hva er nå det ordtaket igjen..hmm "nye koster, koster ikke alltids bedre en gamle" ;)
God Påske
ha96
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#7

ha96 skrev: 01 apr 2021, 03:02 Jeg har aldri mottatt selvangivelse/skattemelding på en annen dato enn 1. april for mer en 45 år som skattebetaler men etter en del vurdering kan jeg se årsaken til forsinkelsen. I fjor som jeg postet her i forumet (i det minste Sparebank-kjeden) kom bankene som regjeringens utstrakte hånd med nye regler og plikt til å gi uttømmende personlig informasjon, bankforhold og skatteland, og avkrevde informasjon om blant annet "TIN" (skattenummer / ID i Thailand) , så jeg antar at det er grunnen til at skatteetaten sannsynligvis da vil kontakte Revenue Department her og dobbeltsjekker (og det kan sikkert ta tid :| ) at det som er rapportert fra meg til skatteetaten samsvarer med det Revenue Department i Thailand har av informasjon fra meg.

Vel, jeg har ingen "svin på skogen" jeg vet om (Vel med stadig nye regler kan de jo selvsagt lages) og det er det de åpenbart håper og finne.
Hva er nå det ordtaket igjen..hmm "nye koster, koster ikke alltids bedre en gamle" ;)
God Påske
ha96
Dette bankstyret provoserer meg. DnB ber meg fylle ut skjema for personer som er skattemessig utflyttet fra Norge. Jeg skriver til banken at jeg er IKKE skattemessig utflyttet. Jeg skriver at jeg bor i Thailand og skatter ordinært til Norge, men følger skatteavtalen mellom Norge og Thailand og betaler derfor skatt til Thailand for den del av pensjonen som overføres til Thailand. Jeg skriver videre at skattemessig utflytting ikke er noe som skjer automatisk, men derimot noe en må søke skattemyndighetene om.
Virker som banken ikke skjønner noe av dette, så jeg har gitt opp. Jeg skrev til dem at dersom de har lovmessig krav på opplysninger om meg, bør de henvende seg til skattemyndighetene i Norge. Siden har jeg ikke hørt mer fra dem om dette.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#8

Fikk certificate of residence og tax payment certificate fra thailandske ligningsmyndigheter i går.
Var inne å justerte norsk selvangivelse.
Kurant nok, nedjustere norsk pensjon månedsvis til utliknet med beløp beskattet thailand.
Laste opp de 2 thailanske dokumentene (slapp vi det i gjor tro? )
Krysse ut for bo i land m skatteavtale og velge land.
Sende inn og så resultatet med en gang.
Samtidig kan du endre ut april, tar jeg ikke helt feil.
1617500789185.jpg
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#9

Olav Seglem skrev: 04 apr 2021, 07:15 Fikk certificate of residence og tax payment certificate fra thailandske ligningsmyndigheter i går.
Var inne å justerte norsk selvangivelse.
Kurant nok, nedjustere norsk pensjon månedsvis til utliknet med beløp beskattet thailand.
Laste opp de 2 thailanske dokumentene (slapp vi det i gjor tro? )
Krysse ut for bo i land m skatteavtale og velge land.
Sende inn og så resultatet med en gang.
Samtidig kan du endre ut april, tar jeg ikke helt feil.
1617500789185.jpg
Hvorfor endre norsk pensjon månedsvis når du kan velge å gjøre det for hele året: en korreksjon i stedet for 12.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#10

Ville jo helst gjort det men fant ikke hvordan.
Da denne måten funket valgte jeg den :-)
Ren latskap :-)
Men, forhåpentligvis flere "veier til Rom"
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»