[size=125]Velkommen til Asianet.no[/size]

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

En nordmann sitt liv i Thailand blandt kun thaier.

Arild Holtet
x 2060

17 jun 2019, 01:23

Det er artig å følge med på hvordan thaiene bygger hus nå, og designet har forandret seg veldig mye.

Men huset har de ikke begynt med her, de bygger gjerde før de bygger huset.

Men gjengen som har jobbet på huset i vår soi, de er nesten ferdig med stolpene nå. Det jeg vil kalle "råstolpene" er ferdig nå, og det er bare igjenn å pusse noen få stolper og dragere. Litt artig den måten de finpusser stolpene på. De tar å lager en sterk puss på alle fire hjørnene, slik at de etter det kan fylle puss i denne U-formen.

De har gjort inngangspartiet med en åpning der det kommer en gangport, samt en bred åpning der det blir en skyveport for biler etc. De har og laget en åpning i den ene stolpen som de muligens vil ha lys i. Men pussig nok lys bare inn mot huset.

En annen ting som de har gjort annerledes, det er å ha støttedragere med jevne mellomrom, slik at stolpene står stødig og ikke siger ut og blir skjeve.

Det blir en lang armering som er ferdig, og den er for det støpte underlaget for skyveporten. Så en måned er gått, og de har da kommet ett stykke på vei denne gjengen på 4 til 6 arbeidsfolk. Det skal vel fylles på mer jord, slik at de støttedragerene ikke kommer over bakken.

Selv om designet og huset blir annerledes, så er det forferdelige rotet og søppel over alt det samme som andre som bygger hus her. Orden er ei det beste, og slik så jeg på ALLE byggeplasser i Bangkok også.

Vel da blir det artig å se fremgangen og hva som kommer etter gjerdestolpene er ferdige.

A.H.
Vedlegg
DSC08321.jpg
DSC08460.jpg
DSC08498.jpg
DSC08507.jpg
DSC08510.jpg
DSC08515.jpg
DSC08546.jpg
DSC08555.jpg
DSC08556.jpg
DSC08559.jpg
3 x
Arild Holtet
x 2060

02 jul 2019, 05:18

Dagene går med rolige og gode opplevelser her hos oss i den lille landsbyen Nong Bolung helt syd i Phetchabun. Det eneste var at vi mistet internett i over en uke.

Men ellers så er det som det pleier å være her hos oss. Bygging av stillase nå som før, for å fjerne ett enormt fuglerede der strømkablene gikk inn i huset. Så helt håpløs er ikke gammer´n i huset. Litt tunge løft ble det, men jeg sto støtt på en stillase som har hjul og lett kan flyttes.

De som kom fra 3BB satt og pris på å stå trygt på en stødig stillase.

Matlaging på bål utenfor huset er også som før, og det blir mindre utgifter til strøm og gass. Men ett ryddig kjøkken kan det ikke kalles, men de fleste thaier her lager mat over åpent bål eller på kullgrill. Enkelt og greit og slik liker thaiene her å ha det.

A.H.
Vedlegg
DSC_9287.jpg
DSC_9289.jpg
DSC08653.jpg
DSC08657.jpg
DSC08659.jpg
DSC08662.jpg
DSC08663.jpg
6 x
Arild Holtet
x 2060

12 jul 2019, 07:58

Vi står på og setter 1 etasje i bedre stand, etter å ha bodd ved skolen i Lam Narai i 6 år. Litt stopp på grunn av to hofteoperasjoner, men nå er vi i gang med å få min lille hule Macrommet slik jeg vil ha det.

Det første lille Macrommet er fra 2005, og da hadde vi internett over parabol som ikke var av det raskeste. To billige skrivebord i metall, og min iMac G4 og G5 hadde jeg tatt med fra Norge. Litt forsiktige innkjøp, etter å ha fått vår sønn Owen og bygget huset ferdig. Samt at vi og kjøpte ny bil, for avbetaling og lån vil ikke kona og jeg ha. Ett greit lite Macrom rom som var ett hyggelig lite rom, men etter hvert så ville kona at jeg skulle få ett større rom. Da ble det åpne inngangspartiet under terrassen bygget inn, og Phanom kona sin bror laget veggpaneler og skuffeseksjoner å sette alle mine kjære gamle iMac på. Laget og skyvedører så det ble en grei og pen inngang til far sin lille hule Macrommet. Da ble det laget en U løsning som jeg likte godt, samt en liten sittegruppe for kaffe og mat.

Etter flere år og bra etter 2 stk. hofteoperasjoner, så er vi i gang hele gjengen. Min "norske vegg" får nå 2 stk. nye skuffeseksjoner og en benkeplate hele veien, og skrivebord og sittegruppe ble fjernet. Det gamle lille Macrommet har blitt nytt soverom, på grunn av jeg skulle slippe trappegåing til soverommet i 2 etasje etter hofteoperasjonene. Så nå pusses begge rommene opp, og ny stor U løsning får jeg i min lille hule Macrommet.

Phanom konas glade bror som er møbel og innredningsnekker har laget nye skuffeseksjoner, og hans like blide glade kone Van sliper og lakkerer slik som deres arbeidsfordeling er. Selv er jeg håndlanger og dekker til gulv og gjør maling og annet klart. Så forandringer skjer i vårt hus i landsbyen Nong Bolung, og i morgen så er både Macrommet og det nye soverommet i 1 etasje helt ferdig.

Da er det bare trimrommet som skal bygges ut med den siste store styrketriningsmaskinen og gym matter på gulvene, men det tar vi helt på slutten av dette året. Men Trimrommet er ferdig med en fin krok med sittegrupper og skap og ting, for enkel matlaging uten røyk og matsøl som thaimat ofte gir.

A.H.
Vedlegg
Screen Shot 2019-06-06 at 07.12.54.png
Screen Shot 2019-06-06 at 07.13.54.png
Screen Shot 2019-06-06 at 07.14.09.png
Screen Shot 2019-07-12 at 12.16.08.png
Screen Shot 2019-07-12 at 12.16.30.png
Screen Shot 2019-07-12 at 12.16.49.png
Screen Shot 2019-07-12 at 12.17.07.png
Screen Shot 2019-07-12 at 12.18.22.png
Screen Shot 2019-07-12 at 12.18.44.png
Screen Shot 2019-07-12 at 12.19.01.png
Screen Shot 2019-07-12 at 12.19.17.png
Screen Shot 2019-07-12 at 12.19.30.png
4 x
Wood1958
x 333

12 jul 2019, 10:12

Arild Holtet skrev:
12 jul 2019, 07:58
Vi står på og setter 1 etasje i bedre stand, etter å ha bodd ved skolen i Lam Narai i 6 år. Litt stopp på grunn av to hofteoperasjoner, men nå er vi i gang med å få min lille hule Macrommet slik jeg vil ha det.

Det første lille Macrommet er fra 2005, og da hadde vi internett over parabol som ikke var av det raskeste. To billige skrivebord i metall, og min iMac G4 og G5 hadde jeg tatt med fra Norge. Litt forsiktige innkjøp, etter å ha fått vår sønn Owen og bygget huset ferdig. Samt at vi og kjøpte ny bil, for avbetaling og lån vil ikke kona og jeg ha. Ett greit lite Macrom rom som var ett hyggelig lite rom, men etter hvert så ville kona at jeg skulle få ett større rom. Da ble det åpne inngangspartiet under terrassen bygget inn, og Phanom kona sin bror laget veggpaneler og skuffeseksjoner å sette alle mine kjære gamle iMac på. Laget og skyvedører så det ble en grei og pen inngang til far sin lille hule Macrommet. Da ble det laget en U løsning som jeg likte godt, samt en liten sittegruppe for kaffe og mat.

Etter flere år og bra etter 2 stk. hofteoperasjoner, så er vi i gang hele gjengen. Min "norske vegg" får nå 2 stk. nye skuffeseksjoner og en benkeplate hele veien, og skrivebord og sittegruppe ble fjernet. Det gamle lille Macrommet har blitt nytt soverom, på grunn av jeg skulle slippe trappegåing til soverommet i 2 etasje etter hofteoperasjonene. Så nå pusses begge rommene opp, og ny stor U løsning får jeg i min lille hule Macrommet.

Phanom konas glade bror som er møbel og innredningsnekker har laget nye skuffeseksjoner, og hans like blide glade kone Van sliper og lakkerer slik som deres arbeidsfordeling er. Selv er jeg håndlanger og dekker til gulv og gjør maling og annet klart. Så forandringer skjer i vårt hus i landsbyen Nong Bolung, og i morgen så er både Macrommet og det nye soverommet i 1 etasje helt ferdig.

Da er det bare trimrommet som skal bygges ut med den siste store styrketriningsmaskinen og gym matter på gulvene, men det tar vi helt på slutten av dette året. Men Trimrommet er ferdig med en fin krok med sittegrupper og skap og ting, for enkel matlaging uten røyk og matsøl som thaimat ofte gir.

A.H.
Dette ser jammen bra ut
1 x
Arild Holtet
x 2060

16 jul 2019, 03:39

På steder i Thailand som utlendinger sjelden ser og som er ukjent for turistene, er det mennesker som bor og lever som for flere hundrede år siden. Men lykkelige det er de selv om de mangler alt som skal til for ett moderne liv, men de har det som de setter så høyt. De har frihet. Det er små jordveier som fører til disse stedene, og ofte ikke kjørbare med bil. Enkelte steder så er det og bare stier som en motorsykkel kan kjøre på. Svigermor og hennes eldre søster de flyttet fra her de bodde for to tre år siden. De kjøpte to små landbiter inn mot fjellene litt lenger opp i Phetchabun, og der lever de av det de dyrker og mat de finner i naturen.

Det er utrolig mange mennesker i Thailand, som lever i hus som er slik det var for flere hundrede år siden. Ikke strøm og vann i husene. Vasking av tøy og vaske seg selv, det skjer i elvene i år som for flere hundrede år siden. Men det finnes teknologi som har kommet nå, som kan gi dem litt strøm i dag. Hvis de har penger til det, eller noen rike i familien gir dem det. For de har som vi hørte ute i en liten avsidesliggende fjellbygd ca. 2500,- til 4000,- baht i måneden. Det kan de leve av med mat og det viktigste, men ekstra medisiner og teknologi det må noen i familien gi dem.

Min glade kone handlet inn solcellepanel og utstyr, slik at svigermor får strøm til ei vifte og ett lite kjøleskap. Samt å lade mobilen som er viktig for å ha kommunikasjon. Samlet så kostet det 10.500,- baht, og det er 3,5 måneders inntekt for svigermor og hennes søster. Det er ett vanlig bilbatteri som strømkilde, så stor kapasitet har ikke disse nye mobile solcellepanelene. Men med 2 stk. så holder det i disse enkle bambus husene de bor i. Litt enkelt laget for prisen må være rimelig, og det er skakt og mindre nøye satt sammen.

Så det skjer forandringer for de hundretusener eller kanskje en million eller så med mennesker, som enda lever slik de gjorde for flere hundrede år siden.

Så nå blir svigermor glad. Holder det ikke til ett lite kjøleskap, så får vi bare kjøpe ett slik solcellepanel til. Vi måtte hjelpe henne med penger for hjelp på sykehus som ikke var gratis.

A.H.
Vedlegg
DSC08247.jpg
DSC08248.jpg
DSC08252.jpg
DSC08260.jpg
DSC08266.jpg
DSC08269.jpg
DSC08273.jpg
P1190475.jpg
P1190477.jpg
P1190479.jpg
P1190482.jpg
2 x
Arild Holtet
x 2060

23 jul 2019, 12:55

Det bygges blant thaiene her selv om det skjer forsiktig, da de sier at inntektene har gått ned i forhold til mat og annet de nå ha.

Men naboen rett over veien og ovenfor oss, han har folk i arbeide på de ca. 3/4 rai han og kona kjøpte. De skal bygge mur og inngang ferdig før huset bygges.

På dette tidspunket er forskalingene ferdig slik bildene viser. Det blir en stor skyveport og en dør hvis de skal ut og inn til fots. Men søppel og rot er det over alt, men som jeg forsto skal han som solgte landet rydde tomta.

Arbeidernes wc er som så ofte en septikkum med stådass og presenning som vegger. Armeringen til underlaget eller skinnen til skyveporten var ferdig, så det går greit fremover og drageren mot bakken og søylene ser solide ut.

A.H.
Vedlegg
DSC08507.jpg
DSC08510.jpg
DSC08523.jpg
DSC08531.jpg
DSC08533.jpg
DSC08535.jpg
DSC08537.jpg
DSC08539.jpg
DSC08543.jpg
DSC08556.jpg
5 x
Arild Holtet
x 2060

27 jul 2019, 03:28

Det begynner å ta fasong gjerdet og inngangspartiet, for de som gygger gjerdet først og hus senere her. Litt uvant at de har dette mellomrommet på litt over en halv meter, da mellom naboen og sitt eget gjerde. Men fordelen er jo at da kan begge husene, gå mellom gjerdene og male når det trengs.

Selve muren som er lav og det som blir ett gjerde er ferdig nå, og det ser ut som de har tenkt nøye over hvordan de vil ha gjerdet og inngangen. Den store skyveporten er ferdig med skinnen og rullene som portene her så ofte har. Inngangsdøra er og ferdig, og begge deler så er stålet ferdig for å sette på det som skal bli likt gjerdet.

Artig å se ett litt annerledes men mye bedre gjerde som ikke velter som vi ser så alt for ofte. Veldig solide grunnarbeider på dette gjerdet.

A.H.
Vedlegg
DSC_9261.jpg
DSC_9264.jpg
DSC_9265.jpg
DSC_9268.jpg
DSC_9270.jpg
DSC_9273.jpg
2 x
Arild Holtet
x 2060

27 jul 2019, 04:19

Det har skjedde en del forandringer i denne lille landsbyen Nong Bolung helt syd i Petchabun som vi bor. Når jeg kom hit på besøk i 1999, da var det ca. 100 hus her. Når jeg flyttet sammen med min blide runde i 2001 så var det 1 nummer i moban eller landsbyen og under 200 boliger. Det vi ser mest forskjell på er selve sentrum av landsbyen, der som ukas hovedmarked var og er. Nå har vi 7-Eleven og mye bedre utvalg i mat, og ikke minst melk og yoghurt som alle i familien liker. Samt fastfood som varmes opp i mikrobølgeovnen. Det er og en ganske stor butikk som selger nyere bruktbiler, og selvfølgelig ett bygg som ett finansieringsfirma holder til i. Så ett mer moderne samfunn med flere firmaer som nå har internett her.

Alle de små soiene ned fra hovedveien har nå fast betongdekke, og den siste soien fikk det i år. Når jeg kom hit var det kun støvete jord/sand i disse små soiene. Nå er det over dobbelt så mange boliger her, og det er to nummer i landsbyen nå.

En annen ting som er mer vanlig er at folk har begynt å sette opp gjerder og porter. For 20 år siden var det ikke ett eneste gjerde rundt husene i landsbyen. Det ser litt ryddigere og penere ut, for de fleste lager pene gjerder og inngangspartier til sine hus. Mange av husene er og pusset opp og malt, og nye butikker har kommet langs hovedveiene gjennom landsbyen. Baker med ett koselig rom der man kan spise bløtkae og pizza har vi også, samt en utdannet lege som har en ganske stor privat klinikk.

En familie som er familie av min kone har og revet hønsehuset, og bygger ett nytt stort rom mot soien. Her kommer landsbyen sin første firma som skal drive med tatovering. Så nå får vi det aller meste i det som var en liten støvete landsby når jeg så landsbyen første gang. Hver eneste hus som har litt ekstra land blir bebygget nå, og de mange hønsehusene de er nesten helt borte. Så siste forrettnings ide og hus er de som er i vår familie og har begynt med tatovering.

A.H.
Vedlegg
DSC08383.jpg
DSC08384.jpg
DSC08417.jpg
DSC08419.jpg
DSC08421.jpg
DSC08429.jpg
DSC08431.jpg
DSC08433.jpg
DSC08435.jpg
DSC08437.jpg
DSC08439.jpg
5 x
Arild Holtet
x 2060

28 jul 2019, 04:47

Joda nå har vår lille landsby sin første tatoverings sjappe, og det er ett faktum. Men om det blir en god butikk får vi jo se, dette er den fjerde eller femte butikken de har drevet med de siste årene. Her er det ingen nøye “markedsundersøkelse”, men det å ha en egen butikk er viktig. Det bor en kremmer i nesten alle thaier som min venn sier, og de er ikke redde for å starte på noe nytt selv om andre har mislykket. Men innsatsen det har de og det samme med ett godt humør og tro på det de gjør.

A.H.
Vedlegg
DSC_9188.jpg
DSC_9386.jpg
DSC_9389.jpg
DSC_9396.jpg
DSC_9404.jpg
3 x
Arild Holtet
x 2060

28 jul 2019, 11:52

Nå er hele byggetomta ovenfor oss ryddet, og gjerdet er av det mest solide og beste jeg har sett i områdene her. De avstivingene av grunnpilarene gjør at gjerdet ikke velter som de så ofte gjør.

Nå er og avkjøring/innkjøring ferdig, og denne er og mye bedre enn alle de andre rundt oss. Ett større vannrør gjør at vannet når det regner går under innkjøringen, og vidre nedover i grøftekanten. Da slipper man å ha soien som ei elv når det regner.

Den store skyveporten og døra inntil tomta er ferdig, og alt er ryddet og klart for å fylle opp med ca. 30-40 cm. jord over hele tomta. Om det bygges videre er ikke sikkert, i alle fall ikke enda for håndtverkerene og alt de hadde er fjernet.

A.H.
Vedlegg
DSC_9374.jpg
DSC_9377.jpg
DSC_9380.jpg
2 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»