Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

En nordmann sitt liv i Thailand blandt kun thaier.

Arild Holtet
x 1373

13 jan 2019, 06:13

I vår lille familie så er det en ting ALLE elsker. Det er selve livet og ikke minst det som lever. Så det at vi har huset fullstappa av hunder, det er som det skal være her hos oss.

For alle som er glade i hunder, så vet de nok hva jeg snakker om. Et liv uten hunder er utenkelig for alle i min lille familie. En liten hund som sover på armen er kjempekoselig.

En hund er menneskets beste venn, og den kan til og med styrke fysisk og psykisk helse.

http://journalen.oslomet.no/2017/11/hun ... beste-venn

Men det er da en ting til også da. Det er KAFFE. Opp om morgenen før sola har tenkt å stå opp klokka 05:00. Det første som skjer etter å ha småpratet med hundene, det er å drikke en STOR kopp med kaffe. Tro meg den koppen ER stor. Den kaffen jeg liker best av de kaffetypene jeg får her, det er Moccona. Helt grei kaffe som jeg etter 19 år har vendt meg til. Det går en del slike glass i måneden, for kona liker og den kaffen.

Yndlingshunden min er lille Lucky som min kone tok seg av etter vesla var 3 dager, og matet og stelte henne så hun levde opp. Derfor ga jeg denne lille hunden som levde opp navnet Lucky. De andre hundene untntatt en som tispa klarte å ta vare på døde dessverre.

Her er det liv og full fart med glade hunder hele dagen, ett liv med hunder glade mennesker og kaffe det tror jeg gjør livet godt å leve.

A.H.
Vedlegg
DSC05937.jpg
DSC05935.jpg
DSC05650.jpg
DSC05945.jpg
DSC05551.jpg
DSC07283.jpg
4 x
Arild Holtet
x 1373

22 jan 2019, 03:05

Det er ikke mye mas og stress i min familie. Det meste går sånn hist og hipp og kanskje happ. Men ikke i de store rykk og napp. Sress og mas finnes ikke.

Men en fast gangvei fra huset og tilbygget ned mot den nederste "midlertidige" porten har vi da fått i stand. Samt ett lite bygg nederst på tomta mot lillesøster Thanoy, mannen Nom og deres to barm Ai og lille Mick. Dette huset er til vår eldste gutt som nå er to år (minst) i hæren, og får nye skoler og bedre utdanning der. Han har 9 årig skole og 3 år på Tecknical College og på linja motor og maskin. Så ett lite leger/verkstedbygg til motorsykkeldeler og verktøy, det har fått litt mer orden. Bare litt må vite. For Art var og er en utrolig rotekopp, som ikke klarer å ta vare på noen verdens ting. Reparere motorsykler for mange venner, og verktøyet blir liggende på bakken der siste reparasjon skjdde. Litt rustent og ødelagt blir det jo, så ett lite hus å ha alt i hjelper. Men gud bedre for ett rot på innsiden av veggene. Men det synes ikke.

Vår gamle sala (hagehus) med sitt sittebord, det har blitt flyttet litt, og rotet og kaoset er helt nederst på tomta. Der ble det kjørt på steinjord så det ikke ble så ille sølete med leirejord under regntiden, og der har min blide runde plantet diverse salat typer, grønnsaker og poteter. I samme "system" som er i passe kaotisk orden som det meste her.

Men en ting elsker min blide. Blomster. Vel blomster også. Så på begge sider av den nye gangveien med fast betongdekke, så er det blomster og blomster arrangement i alle fasonger. Her vanner og koser hun seg og riktig stortrives. Enkle stakittgjerder i plast, holder litt "orden" på konas blomster og hauger med gammelt treverk og småplanter.

Både min blide kone og jeg vi elsker hunder, ja det meste som er av liv. Hundene har og sine små "boliger", og det er stort sett hjemmesnekkrede små hus. Tak er det over hundenes små hus, så de ligger trygt og godt når regnet pøser ned. I vår lille familie skal alle ha det godt, både mennesker og våre kjære firbente venner hundene.

Vi bodde jo en del år i den lille byen Chaibadan, eller Lam Narai som er navnet folk mest bruker. Det var for at guttene skulle gå på en bedre betalende privatskole, og slippe de elendige gamle pickup og små lastebiler som ble gjort om til skolebusser. Falleferdige skranglekasser som burde vært kastet. Det var masse ulykker og skoleelever som ble kraftig skadet og noen som døde, i stadige ulykker med disse vrakene av noen skolebusser. Så den skoleveien tok vi ikke sjansen på at våre tre gutter skulle ha. Men i 2017 så ble det bedre og moderne skolebusser som er virkelige busser, så da flyttet vi hjem til huset igjen. Guttene var og 6 år eldre, og eldstegutten var ferdig med sin skolegang. Men det ble ganske mye som kom hjem fra leiligheten i to etasjes town houset som vi leide i drøye 6 år. For en stor stue med stor uteplass med tak over, samt to store soverom, to bad og kjøkken var stappa av alle typer skap og møbler.

Vel to boliger gir ikke lite rot når alt skal være på ett sted. Så "midlertidige" tak og preseninger er over en masse skap og vaskemaskin m.m. som vi etter hvert skal enten gi bort eller kaste. Men det er nå dette med å kaste da. Det meste MÅ tas vare på i Thailand som så mange har opplevd, så på siden av tilbygget og bak huset har vi en blanding av lager, skraphauger og ett utekjøkken. Vel det skal lages ett nytt moderne utekjøkken som blir ett så typisk thaikjøkken, som passer for laging av thaimat der røyk og matos samt matoljesprut driver fritt omkring. Inne i huset passer ikke slik matlaging.

Det blir nok orden rundt vårt hus også, med verksted/lagerbygg og når nytt thaikjøkken ute blir bygget. Samt ett nytt pent gjerde med to nye gode porter mot soien (veien) foran huset. Vel pinlig orden blir det vel neppe kjenner jeg thaiene i familien, men mindre systematisk kaos kan det nok bli. Men som bestandig her hos oss. Rolig rolig uten stress, for de ganske så mange måltidene de tar sin tid av dagen. Mat ER viktig, og så ofte som mulig. Småspising sånn 5 til 15 ganger er ikke helt uvanlig, plus tre solide måltider. Mat er ikke bare mat å spise, men hyggelig sammenkomst. Hm. Får vi tid til bygging av nytt gjerde tro og to nye porter ??????? Jeg skal jo ha en ny hofteoperasjon i mars igjen, så klyving og klatring med tung sjauin hopper keg over dette året. Men trening det hopper jeg ikke over, for å ta vare på både psykisk og fysisk helse og kropp er MEGET viktig.

A.H.

Vedlegg
DSC_5633.jpg
DSC07283.jpg
DSC_8923.jpg
DSC_8926.jpg
DSC_8928.jpg
DSC_8929.jpg
DSC_8932.jpg
DSC07442.jpg
DSC07444.jpg
DSC07445.jpg
DSC07448.jpg
DSC07454.jpg
DSC07460.jpg
DSC07462.jpg
4 x
Arild Holtet
x 1373

27 jan 2019, 02:16

Det ble en tøff dag i går. Opp og ned på stige og rense vegger i ett stort inngangs rom i tilbygget. det var alle veggene som måtte renses før maling En lang dag med mye gamle skader ble slitsomt, da etter mange titalls år med arbeider på tak og tårn. Mange og vonde var uhellene fra før vi fikk stillaser og arbeidstilsyn. Så dagen i går med 8-9 timer merket så det holdt. Smertene kom etter jeg hadde ryddet bort stiger og verktøy, og da var kona massør og masserte in en god muskel krem.

Vel stiv og støl når jeg sto opp i dag, så kaffen den smakte bedre enn vanlig. For kona smurte inn begge beina og korsryggen, så jeg sovnet og sov lenger og godt uten muskelkramper. Men selv om det er lite smerter i dag, så er jeg stiv som en stokk.

Byggmesteren som bygget tilbygget var nok ikke halt oppegående, for han pusset gulvet uten ekspansjonsfuge mot veggen. Jeg var i Norge og Oslo og tekket ett kirketårn og en løkkuppel på kirken, og det var noen få måneder som jeg ikke fikk fulgt med. Byggmesteren var av de bedre i landsbyen ble det sagt, så jeg tenker gru og skrekk hvordan er de andre såkalte byggmestere. For feil etter feil dukket opp, og da må jeg være byggmester selv, med god hjelp av en blid hjelper som er min glade kone.

Jeg hadde hugget ren rund hele gulvet der veggpussen sprakk, og kona hun var både den som blandet mørtel og pusset sårene langs gulvet. Hun er så mange gange mykere enn meg, og en bondes datter gjorde vel så bra jobb som en “flink byggmester”. Ekspansjon laget min blide runde også, så det resulatet ble bra. Samarbeide må til.

Så etter pussen var fast og tørket etter en drøy dag, da var det min jobb å rengjøre veggene som ikke var veldig bra. Det ble mye klyving opp og ned på en høy stige, for på det ble gjort rent helt opp til undersiden av taksteinene. Først en grundig rensing med høytrykksspyleren. så etter det en grundig skrubbing for hånd, med først sprute på en rensevæske og etter det nok en grundig spyling med høytrykksspyleren. Resultatet ble bra og alle strømkontakter var grundig forseglet. Men gud bedre så utslitt en gammal kropp med litt for mye skader var.

Det ble noen ekstra timer med søvn, og NÅ smaker morgenkaffen ekstra godt. I dag er det bare litt småsliping, og priming av der kona har pusset ny puss. Ei stor vifte har tørket opp det store rommet, så det blir en kort jobb og avslapping i dag. I morgen skal vi bruke en annen primer for vegger som er malt, og jeg tror vi rekker greit å prime alle veggene. Så blir det at den tørker og dagen etter så blir det første strøk med Jotun maling for mur. Det blir nok to strøk, og vi er vel ferdig på tirsdag. Håper jeg.

Bruker hele neste uke på husarbeider, for uka etter er det en helsesjekk for en ny hofteoperasjon. Nå er den første hofta 100% bra etter den ble operert, så nå er det tid for å operere neste side av hofta som smerter en del. Så huset og tilbygget er pusset opp, og det store rommet i tilbygget der kommer alle skap, gasskomfyr og annet langs hele vindusveggen i tilbygget. Da er også trimrommet helt ryddet, og klart for å kjøpe den store styrketrenings maskinen som tar de siste 20 kvadratmeteren i trimrommet. Samt myke gym matter på den neste delen av trimrommet.

Det skal bli godt å få gjort alle ting ferdig, for etter den andre hofteoperasjonen blir jeg nok en smule mindre aktiv som håndverker, men kaffedrikker der skal jeg nok bli bedre. Hvis det er mulig.

A.H.

Vedlegg
DSC07480.jpg
DSC07481.jpg
DSC07485.jpg
DSC07488.jpg
DSC07490.jpg
DSC07494.jpg
DSC07499.jpg
DSC07501.jpg
3 x
Arild Holtet
x 1373

27 jan 2019, 02:27

En vanlig dag i Thailand gir artige innblikk. Jeg kjøpte i sin tid ett bord i aluminium med en vaskekum, slik at oppvasken skulle bli enklere og fin plass til tørk av det som var vasket opp.

Vel bordet blir brukt det, og thaiene i familien synes det er kjempefint. Men til å brenne bål i eller ha kullgrillen i og lage mat. Oppvask gjøres i ei stor balje med vann, som ikke får veldig ofte rent vann.

Orden og system press deg på, her skal du motstand finne.;-) :-o :-)

A.H.
Vedlegg
DSC07492.jpg
5 x
Arild Holtet
x 1373

29 jan 2019, 02:12

Det ble omtrent 9 timers jobb i går.  Alle vegger har fått tettet huller, og den pussen som var røket nederst mot gulvet er pusset ferdig.  Så i går var det tid for en skikkelig grunding priming av tre av veggene.  Den primeren er for murvegger som er malt fra før, og må nøye blendes ut med tynner.  Men lukta av den blir man helt omtrent sørpa full av, og temmelig sjanglete og ustø på beina.

Vel først var det å maskere vindu og dørkarmer, brytere med kontakter og gulvet.  For primeren ferdig blandet med tynner er ganske rennende.

Passe sløvet og nærmest dritings av tynner dunsten, så var jeg temmelig utslitt på kvelden, og beina og korsryggen smertet litt for mye etter en lang dag opp og ned på gardintrappa.  Men jeg ble ferdig med god hjelp fra kona, for stiv i kroppen som jeg er så tok hun seg av dekking på gulvet.

På kvelden var jeg så full av snerter og stiv som en stokk, og da var det bare å ta en del smertestillende og muskelavslappende medisiner.  Kona masserte inn en god muskel salve som løser opp muskelaturen, hvis ikke blir det senestrekk og sterke muskelkramper som ikke er av det mest behagelig.

Ferdig massert og stelt av min blide runde, da var det kaffe som kurerer gruff, hodepine og annet.  Heldigvis ingen kramper, så jeg sov som en stein i nesten 10 timer i natt.

Da er det bare veggen inn mot trimrommet i hovedhuset som står igjen å prime.  Men i dag blir det en enklere dag, for maskering og annet er ferdig, så dagen blir kortere med KUN å male.  Men noen timer opp og ned på gardintrappa blir det, men jeg slipper den forferdelige dunsten av primer og tynner.

Nå er det kaffe og litt lesing av nyheter, og da kan en kort dag med maling starte opp igjen.  Arbeid adler mannen onani går på forstanden sies det jo.  Så da har jeg det bra med mange arbeidsoppgaver og min blide runde.

A.H.
Vedlegg
DSC_8934.jpg
DSC_8936.jpg
DSC_8938.jpg
DSC_8941.jpg
DSC_8943.jpg
5 x
Arild Holtet
x 1373

29 jan 2019, 13:48

Dagene går med arbeider i tilbygget. Det ble en helvetes jobb i går med priming av tre vegger, og helt bra for helsa var det vel ikke. Så det ble en ekstra lang dag i går, så arbeidene i tynner dusten ikke ville gå over mer enn to dager.

I dag så ble det en litt mer behagelig jobbing, og de tre veggene fikk første strøk med maling. I morgen det andre og siste strøket, og Jotun maling den er en skikkelig bra maling som dekker godt. Primeren er også fra Jotun, og Jotun sine produkter er jeg fornøyd med.

Da er det siste og andre strøket med maling i morgen, og nye timer med opp og ned klatring på ei høy gardintrapp.

Jeg regner med at hele rommet er ferdig på søndag, og DA kan vi rydde trimrommet så det blir slik kona og jeg ønsker det skal være. Masse skap og reoler vil settes på vindusveggen, og da kan vi sette oss ned å tenke over hvordan trimrommet og spisekroken skal bli.

Så neste uke blir en roligere uke, men da skal jeg opp på stillaset og gjøre en jobb, og da kan stillaset rives før neste hofteoperasjon. For etter en ny hofteoperasjon så kan jeg vel ikke klyve på høy stillase og stige. Greit å ha alle viktige arbeider ferdig, før jeg legges inn på sykehuset for en ny operasjon.

A.H.
Vedlegg
DSC_8944.jpg
DSC_8949.jpg
DSC_8952.jpg
DSC_8954.jpg
3 x
Arild Holtet
x 1373

01 feb 2019, 13:55

Da har jeg primet tre vegger ferdig og malt de første tre veggene to strøk. I dag var det den høyeste veggen som skulle primes. Først maskering og dekking av vinduene og dører, for denne Jotun primeren som skal tynnes ut med tynner er ganske rennende. Samt at inne i ett rom blir man ganske omtåkete eller rusa i hodet. Vel den siste og høyeste veggen er heldigvis primet ferdig i dag, og i morgen er det første strøket med Jotun maling og det siste strøket å søndag.

Med rep. og pussing av vegger og masse sparkling og sliping, så vil det totalt gå med 9 arbeidsdager med variabel arbeidstid. Vi vil gjerne ha dette rommet 100% ferdig og da blir dette ett grovkjøkken. Alle skap og annet som nå står i trimrommet kommer ut, og da er det klart for å kjøpe den siste og største styrketrening maskinen. Rommet er på 60 kvadratmeter netto i vinkel, så i den ene enden får vi en hyggelig plass å sitte og spise og slappe av.

Så en helsesjekk på Militær Hospitalet til uka, og den første uka i mars så blir det den andre hofteoperasjonen. Alle reparasjoner og maling samt nytt grovkjøkken er ferdig, for etter en ukes tid på sykehuset og en ny hofte blir jeg ikke like arbeidsfør. Det blir nok en del fart i far i huset måneden før innleggelse på sykehuset.

Det ble i alle fall en koselig kveld etter mørkets frembrudd i dag, etter en grundig dusj, barbering og stell av kroppen som ikke luktet så veldig godt. Det er deilig å sitte ute i ett fløyelsmykt mørke og høre fuglenes siste lyder før de sovner. Min blide runde hun tok litt vin, men jeg bare smakte på den for jeg var full nok etter priming av rommet. En fin og behagelig avsluttning av dagen i ett mykt og varmt mørke. Hage belysningen den holder, og en fin dag med både produktiv jobb og en herlig myk kveld.

A.H.
Vedlegg
DSC_8975.jpg
DSC_8972.jpg
1 x
Arild Holtet
x 1373

02 feb 2019, 03:05

Årene går og livet forandrer seg litt hvert år.  Husker vi bodde drøye 6 år i Lam Narai for å slippe livsfarlig trafikk med da tre mindre gutter som skulle frem og til bake til skolen.

Livet gikk i rolige hyggelige former, i soien det lille to etasjes town house vi bodde i.  Vi overtok en bitte liten hund som bare var 3 dager gammel, for moren bare hadde melk til en valp.  Det var 5 stk. valper som folk tok vare på, men kun den ene lille av de 5 stk. valpene som ble omplassert overlevde.  Min tålmodige kjære kone holdt den lille valpen i hånda og matet henne.  Hver neste natt våknet vi flere ganger, og måtte se om valpen fremdeles levde. Det gjorde den lille jenta, og da fikk hun det passende navnet Lucky.  Den ene lykkelige som overlevde da moren ikke kunne ta vare på mer enn 1 av 6 stk. valper.  

Vi hadde mange gode venner i den lille mo ban vi bodde i, og hverdagene gikk med turer med våre hunder og daglige gjøremål.  Vask av bil under taket på uteplassen var enkelt.  Lucky vokste opp og livet var hyggelig i den lille soien og mo ban vi bodde i.  Husleie tok ikke livet av oss heller, for 2500,- baht i måneden for to etasjer med aircondition var en grei pris.  Strøm og vann kom i tillegg, men totalt 4700,- baht for en stor toroms leilighet inklusive internett, strøm og vann kan man ikke klage på.  Det er en liten koselig by som har alt man trenger, og vi tar ofte turen tilbake og er sammen med våre venner.

Nå er lille Lucky en glad og trygg hund, og hun har blitt 6 år gammel.  Guttene går på samme skole, men nå er det store trygge skolebusser med hjelpere og guttene er eldre og trygge.  En glad familie der eldste gutten tar utdannelse i hæren, og hjemme i huset har to glade tenåringer 6 stk. lykkelige hunder kona og jeg ett trygt og avbalansert liv.  Hvordan årene som ligger foran oss blir, det er det nok ingen som vet, men kona passer på å gi de gode åndene pene blomster mat og drikke hver dag, så fremtiden den blir nok som den er i dag og med ett trygt og godt familieliv.

A.H.
Vedlegg
Screen Shot 2019-02-02 at 08.31.30.png
Screen Shot 2019-02-02 at 08.31.44.png
Screen Shot 2019-02-02 at 08.31.57.png
Screen Shot 2019-02-02 at 08.32.10.png
Screen Shot 2019-02-02 at 08.32.26.png
Screen Shot 2019-02-02 at 08.32.48.png
3 x
Arild Holtet
x 1373

04 feb 2019, 03:46

Livet i den lille landsbyen helt syd i Petchabun og Amphur Si Thep er ikke stressa på noen måte. Min blide runde og jeg deler arbeidsoppgavene slik vi liker det.

Den gamle uttalelsen at thaiene gjør det helst på enkleste måte, den stemmer her i vårt hjem og landsby også. Jeg malte og holdt på med mitt, og min glade kone laget småkaker som ble kokt i en olje. Over åpen flamme slik som det mest gjøres, for avbrekkede greiner fra trærne de er gratis fyring, så hvorfor bruke penger på strøm og gass? Hvorfor fly lange veier og kanskje 10 til 15 meter for å få en skammel å sitte på? Mine tomme primer og maling bokser gjør nytta å sitte på, og er bare i rommet ved siden av henne. Enkelt og liketil er det og fungerer gjør det da også. Gjenbruk heter det.

Greiner til fyring og matlaging er det nok av. For det er så fruktbar jord at små busker blir høye trær på ett år. Naboene i soien bak oss synes ikke mer, det samme med landsbyen og markedslassen som ligger 500 meter fra huset. Men vi ser da lyset fra landsbyen i mørket.

Vårt hus og hjem er vi alle glade i, men at thaiene i min familie og ellers i landsbyen har pinlig orden stemmer ikke. Det meste er der det ble brukt sist, og orden er nok ett fremmedord her i landsbyene rundt meg. Men GLADE dert er thaiene og stress vet de ikke hva er. Ordene phogni khon pogni (i morgen du i morgen) det er ord jeg er vant med å høre.

Vel denne mandagen smakte kaffen ekstra ekstra godt. Maling av det store rommet i tilbygget er ferdig, og da blir det rydding og få alt på plass etter 6 dagers arbeide. Litt grundig vask av gulvet i dag, og da er rommet klart til bruk som nytt grovkjøkken med skap og avlastning langs hele vindus veggen. Kanskje litt orden og system også??????? Vel det blir vel gjort som før. På enkleste måte.

Jeg ble da ferdig etter min plan, og da har jeg dagen i dag og morgendagen å gjøre småting i rommet som nå er ferdig. For til onsdag er det en helsekontroll og en ganske grundig sjekk av helsa, for den 6 mars så blir det kanskje den andre hofteoperasjonen. Da er det godt å få ett rom ferdig og alle skap og ting ut av trimrommet. Da er det klart for å kjøpe den siste styrketrenings multi treningsapparatet. For etter hofteoperasjonen er jeg vel mindre arbeidsdyktig, og da er det kjempefint at alle ting er ferdig og klart. Det tar vel litt tid før en kropp som er godt over 70 år, er i form etter en hofteoperasjon.

Vel vel. Det blir en rolig dag denne mandagen, og min kjære kone skal hjelpe til å gjøre klart for en familie der en døde av kreft sist uke. Det å huske på hverandre, støtte og hjelpe til, det er ganske viktig for min kone og aller rundt oss. Da blir det litt rolig jobb for min kone og meg denne dagen, men vi jobber ikke begge i samme hus denne dagen.

A.H.
Vedlegg
DSC07527.jpg
DSC07529.jpg
DSC07532.jpg
DSC07534.jpg
DSC07536.jpg
DSC07537.jpg
DSC07540.jpg
Sist redigert av Arild Holtet den 04 feb 2019, 03:53, redigert 1 gang totalt.
1 x
Arild Holtet
x 1373

05 feb 2019, 11:14

Tia går og både kona og jeg har litt å drive med. Vi har litt land som vi eier og litt land som kona sin lillesøster Thanoy, mannen Nom og Kau leier. Inntekten og arbeidstiden den er ikke stor, men litt harmløs tidtrøyte blir det for familien.

Jeg holder på med mitt og nå er det store rommet i tilbygget ferdig. Det var masse hull i veggen og puss nederst mot gulvet som måtte pusses igjen, sparkles og slipes. Så var det priming 2 ganger fordelt på 4 høye vegger, samt maling 4 ganger fordelt på veggene. Mye dekking av gulv og maskering på det som ikke skulle males, men ferdig det ble jeg til slutt.

Men men men. Nøyaktig som da jeg hadde malt trimrommet ferdig. Natta etter jeg hadde malt ferdig så fikk vi invasjon. Av termitter. Vel da ble dørkarmen inn mot trimrommet uthult av millioner av små kryp som gjorde en grundig jobb på få timer. Effektive disse så typene som nesten ikke synes. Da var det bare å demontere døra, fjerne dørkarmen og sette inn en ny dørkarm. Det ble malt mot murveggen med en maling termitter og maur ikke liker, og i morgen er det å kjøpe mer maling. Da er det ut med dør og dørkarm som ble midlertidig montert, male og sette inn treverk med maling med noe liknende maurkverk i.

Vel jeg fikk da fjernet maskeringstape og plast som dekket gulvene, og en skikkelig grundig vasking med glovarmt vann. Varmt vann sa de andre....... Det kan da ikke være nødvendig. Nei thaiene synes ikke det er så viktig, og jeg har enda ikke sett ett hus eller hotell der de bruker varmt van å vaske gulvene i. Vel ikke til oppvask heller for folk flest.

Mens far holdt på med sitt så var lillesøster Tanoy minstegutten Mick og kona å regulerte vannet der de har plantet sukkerrør. Men matkauke det er viktig når de er på markene og arbeider, så mens vannet steg ut over sukkerrør åkrene, da hadde jentene det travelt med å fiske med små håver. Åkrene fikk vann og jentene de fikk en hel kasse med fisk. Det er den fisken det er så mye av her, og den trenger ikke mye vann for å overleve.

Da ble det en effektiv dag for oss alle, og lille Mick han var i fyr og flammer. Det første ordet han lærte å si var fisk, og i dag fikk han da vært med og fisket også. Selv var jeg helt ferdig og fjernet alle ting etter malingsjobben, men litt maling av treverk blir det vel i morgen. Samt høytrykks spyle alle skap og annet som skal ut det rommet som nå er 90% ferdig. Min gode venn høytrykkspyleren den er god å ha, for det er nok hverken helt rent eller orden i de få skap som skal settes ut i det nye grovkjøkkenet. Fin jobb for far det, og alderspensjonister trenger å ha noe å drive med.

A.H..
Vedlegg
DSC_8977.jpg
DSC_8979.jpg
DSC_8981.jpg
DSC_8983.jpg
DSC_8986.jpg
DSC07541.jpg
DSC07544.jpg
DSC07547 (1).jpg
3 x
Svar