Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

En nordmann sitt liv i Thailand blandt kun thaier.

Arild Holtet
x 1454

18 des 2018, 09:01

Det nærmer seg jul og noen direkte julefølelse har jeg ikke. Men tenker litt mer tilbake i tid, og særlig tiden og året 2005. Det året fikk vi vår sønn. Kona var veldig bestemt på at vi skulle få ett barn sammen. Vi hadde bodd noen år sammen, og følte at vi hadde funnet ett harmonisk og godt liv sammen. Vi hadde ikke levd og vist at vi var "rike", slik som er så viktig for veldig mange thaikvinner gift med en hvit mann. Vi var heller det motsatte og snakket lite om penger, og var forsiktige med penger da vi ville bygge vårt eget hus. Så hva vi har og ikke har det vet ingen av våre naboer. Det er best slik. Da kommer ikke folk å skal låne penger heller. Man skal ikke sette nesa i sky, for da driter kråka i nesa sies det.

Det ble slik etter lang sparing og ett land som vi fikk kjøpt. Vi hadde klart å spare mye i de første årene vi bodde ganske så kummerlig, så huset ble ferdig og vi laget en garasje i 1 etasje. Året 2005 ble ett godt år. Vi fikk vår lille sønn Owen, og når han ble født kunne vi og flytte inn i ett nytt hus. Samt at vi kjøpte vår første bil og klarte å kjøpe den kontant. Avbetaling og gjeld er vi enige i at vi skal slippe å ha. Pengeproblemer kan ødelegge ett ellers så godt lv.
Etter noen ganske få år, så bygget vi ett nytt rom under terrassen, og det ble fars lille hule. Da hadde far sin lille stille hule, der mor sa at far skulle få sitte i fred. Litt annerledes har huset blitt med nye farger som far i huset synes passet bedre rtil fargen på taket. De små palmene er høye nå, og der er det litt av ett lurveleven på morgenen. Luftens lasaroner kalles disse små lubb
ne spurvene. Jeg var glad i de glade bråkebøttene i Norge, og setter like stor pris på de glade lydene her også.

Årene har gått etter det, og livet har vært godt i de snart 18 årene vi har vært gift bodd samme. Lille Owen han er tenåring nå, og mellomste gutten Am en voksen ung mann, og eldstegutten Art er i militæret og utdanner seg videre der.

Ingen småbarn å kose seg med mer. Vel med seks små hunder så er kosen til stede i dag også. Særlig for meg da og lille Lucky som ER en lykkelig hund, og hun er aldri mer enn 1 meter fra meg. Ett liv som for oss nordmenn kan være ganske annerledes med overtro og offring til de mange små åndene. De må ha sine blomster, mat og drikke, som takk for de tar vare på huset når vi sover. Noen av dem liker en liten sigar også, og en liten dram da det er høytid. Man skal da vise takknemlighet, og de gode åndene de tar pent vare på huset og oss mennesker når vi sover.

Vel ingen småbarn å skjemme bort stemmer ikke helt da. For min blide runde kone sin lillesøster Thanoy, hun her en artig liten gutt på ett år som heter Mick. Siden Kau og jeg er mye eldre, så er vi reserveforeldre ganske ofte, da når lillesøster Thanoy og mannen Nom er ute på hans foreldre sine store land og arbeider. Så vi har blitt reserveforeldre nå, og glede er det nok av her hos oss. Men lille Lucky synes denne typen Mick tar vel mye oppmerksomhet, men hun finner seg i det vår eldste lille hund. For Lucky hun ER lykkelig. Men hun har lov til å kjefte litt da. Men i andre enden så logrer en liten hale, og forteller at hun er blid og glad slik hun pleier å være. Pussig lita jente far sin lille Lucky. Litt gretten i den ene enden, men lykkelig i den andre enden. En merkelig todelt måte å være på.

Vel samme julestemning har jeg ikke som i Norge, for klimaet passer liksom ikke til det. Men min glade kone vet at julen var viktig i Norge. Så planter og busker er satt pent opp, og ett gammelt bord ble malt i rød farge som kona vet er julens farge. Det å gi sin mann gleder, det er noe av det kona legger mest vekt på. Men så har da mannen det bra også. En glad og skikkelig bortskjemt type.

Nå er det snart jul, og gode julepølser er laget i fylte grisetarmer. Gammeldags måte å lage julepølser på, men tro meg de pølsene er gode. Det eneste som minner om jul og sne, er de svarte avbrente bladene som daler fra himmelen. Det er når sukkerrørene brennes av alt løvet. Vel lufta er ikke klar og ren, men vi må bare ta livet slik det er her vi bor. Mens den svarte "sneen" daler, så gjør kona ferdig julepølsene. Snart er det julekveld med hjemmelagede julepøser, ribbe og annen god mat. Ikke som i Norge, men gleden er like stor i over 30 grader.

A.H.
Vedlegg
Screen Shot 2018-12-14 at 13.23.48.png
Screen Shot 2018-12-14 at 13.24.04.png
Screen Shot 2018-12-14 at 13.24.22.png
Screen Shot 2018-12-14 at 13.24.42.png
Screen Shot 2018-12-14 at 13.24.58.png
Screen Shot 2018-12-14 at 13.25.10.png
Screen Shot 2018-12-14 at 13.25.36.png
Screen Shot 2018-12-14 at 13.25.46.png
Screen Shot 2018-12-17 at 10.49.36.png
Screen Shot 2018-12-17 at 10.49.51.png
Screen Shot 2018-12-17 at 10.50.05.png
Screen Shot 2018-12-17 at 10.50.21.png
1 x
Wood1958
x 113

18 des 2018, 11:17

Arild Holtet skrev:
18 des 2018, 08:52
Takk for det. Du kjenner vel til mitt første år i Thailand også. Da forsvant ALT jeg eide, og jeg sto igjen på en bussholdeplass med en sliten koffert som hadde alt jeg eide.

Det er EN ting ingen skal ta i fra meg, det er håpet på ett bedre liv og evnen og viljen til å bygge opp et liv en gang til. Husk. Er man først nede i "kjelleren". Da gå trappa kun en vei. Opp.

A.H.
Ja jeg leste og fulgte din tråd på asiaforum,men får ikke logget inn noe mere,så jeg følger heller her på dette forum
1 x
Arild Holtet
x 1454

21 des 2018, 00:35

Juletreet til minstemann Owen er oppe, og julepølsene er laget. Da er det bare steika som skal lages av mat. Den svarte sneen fra brenning av sukkerrør fortsetter, så det blir mye feiing og spyling av trapp og terrasse.

Det går i rolige og harmoniske spor her hos oss. De mange små hundene raser glade rundt oss, og det er liv og glede på alle måter.

Det har da skjedd litt moderne oppgraderinger rund oss, og vår lille landsby Nong Bolung har fått både 7-Eleven, ATM, bilbutikk og ett finansieringskontor.

Det skal utvides alle veiene gjennom landsbyene også, og i noen landsbyer er det ferdig, noe som gjør handling på markedene enklere og sikrere.

Men de siste 7 til 8 kilometerene inn mot byen Chaibadan som og har navnet Lam Narai, der skjer det store ting for tiden. I litt over 2 år så har de jobbet med 5 kilometer ut fra Lam Narai og til brua ved elva, og de 5 kilometerene er snart ferdig. Men det har tatt over 2 år, og steinhardt tempo har det så vist ikke vært.

Men den biten er snart ferdig med 4 veibaner og bred veiskulder. Nå har de startet fra brua over elva, og til veikrysset der veien opp til vår landsby går.

Vel i vår lille soi og rundt huset så går alt i gamle rolige spor, det eneste er lillesøster Thanoy og mannen Nom sin lille siste sønn Mick på litt over 1 år. Han er ikke stille og rolig. Våre glede hunder raser rundt med halen i været, og kjefter på alt som rører seg i vår lille soi utenfor gjerdet.

Min blide runde kone og jeg snakker om fremtiden, og vi håper å få kjøpt mer land. Den dagen jeg ikke lever mer, så vil jeg at familien skal ha økonomisk trygghet med inntekt av landbruk. Den eldste gutten Art fortsetter med utdannelse i hæren, og de to minste Am og minstemann Owen de fortsetter på skolen i Lam Narai. Så alt går rolig og enkelt for seg i vår lille familie, men så er da og alle i familien glade og fornøyde. Nå er det snart fest på julaften, og da tar også jeg en god kald øl til maten. Det er bare tre dager til det, og da blir det mat og drikke samt latter, enda mer smil samt jubel og sang. Livet er bra det.

A.H.
Vedlegg
DSC07107.jpg
DSC07174.jpg
DSC07176.jpg
DSC07177.jpg
DSC07298.jpg
3 x
Arild Holtet
x 1454

22 des 2018, 06:26

I morgen er det lille julaften, og da skal vi spise min glade kone sine hjemmelagde julepølser og skinkesteik. Vår eldste gut Art er i militæret men har permisjon til og med i morgen. Da tar vi julematen en dag før vi pleier, slik at alle i familien får være med. Dette er en dag da alle i familien kommer til oss, og kusiner og fettere storkoser seg denne dagen.

Tenker noen få år til bake da vi leide en to etasjes leilighet i ett town house, og det var i den lille byen Chaibadan. Det var ikke julegater som i min barndoms by Oslo. Men gatelysene i 30 grader og regnvær hadde sin skjønnhet de også.

GOD JUL til alle mine venner, fra oss her i den lille landsbyen Nong Bolung.

A.H.
Vedlegg
977140_599437176770329_1836347770_o.jpg
1465972_599437046770342_1725156685_o.jpg
1491438_599437103437003_1280919513_o.jpg
1511469_599436933437020_1105285204_o.jpg
1 x
Wood1958
x 113

22 des 2018, 17:38

Arild Holtet skrev:
22 des 2018, 06:26
I morgen er det lille julaften, og da skal vi spise min glade kone sine hjemmelagde julepølser og skinkesteik. Vår eldste gut Art er i militæret men har permisjon til og med i morgen. Da tar vi julematen en dag før vi pleier, slik at alle i familien får være med. Dette er en dag da alle i familien kommer til oss, og kusiner og fettere storkoser seg denne dagen.

Tenker noen få år til bake da vi leide en to etasjes leilighet i ett town house, og det var i den lille byen Chaibadan. Det var ikke julegater som i min barndoms by Oslo. Men gatelysene i 30 grader og regnvær hadde sin skjønnhet de også.

GOD JUL til alle mine venner, fra oss her i den lille landsbyen Nong Bolung.

A.H.
Ønsker dere en riktig GOD JUL også.
0 x
Arild Holtet
x 1454

23 des 2018, 11:11

Da har det blitt Lille Julaftan, og min blide runde og de store ungene i familen hjelper til med å lage mat og lage "Spisestue" ute i det fri, og her er det varme i dobbel forstand og høyt under taket.

Våre gode venner fra Lam Narai har kommet, og de er seg selv like og hjertevarme det har de. Kjente gode vitaminer i pent julepapir fikk jeg denne dagen, slik at jeg som er eldst skal være sunn og leve lenge. Bedre og kjærligere venner skal man lete lenge etter. Deres buddhistiske tro sier jo at man skal gi og vise harmoni, takknemlighet og glede.

"Spisestua" har kanskje ikke lange fine hvite duker, porselen og krystall, men den har glede i sin enkle utforming blant blomster og glade hunder som svinser rundt oss. En "Spisestue" som ikke ligner den spisestua jeg hadde i Norge, relgionen er heller ikke den samme. Men gleden i familien og blant venner er kanskje mer viktig. Det vakre vi har inne i oss er "penere", enn den flotteste stivpyntede spisestue. For de som klarer å se det.

GOD JUL.
Vedlegg
DSC_5345.jpg
DSC_5347.jpg
DSC_5350.jpg
DSC_5353.jpg
DSC_5356.jpg
DSC_5357.jpg
DSC_5359.jpg
DSC07293.jpg
DSC07354.jpg
DSC07357.jpg
2 x
Arild Holtet
x 1454

25 des 2018, 03:44

Ofte så ser vi at thaiene gjørdet så enkelt som mulig uten kompliserte maskiner. Denne videoen gir ett enkelt bilde av en "enkel" måte å flytte ett hus på.

A.H.
4 x
Brukeravatar
RobertX
Sted: Hua Hin, Thailand
x 1218

25 des 2018, 06:38

Der snakker vi skikkelig flyttelass! :-D
1 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Arild Holtet
x 1454

29 des 2018, 01:48

RobertX skrev:
25 des 2018, 06:38
Der snakker vi skikkelig flyttelass! :-D
He he. De fikk ikke lasset på en motorsykkel engang, da er lasset større enn vanlig.

A.H.
1 x
Arild Holtet
x 1454

29 des 2018, 01:50

Da er nyttårs trafikken i gang.

Trafikken i Thailand er forferdelig, og det er vel noe de fleste nordmenn tar hensyn til.   Bare den første dagen i nyttårstrafikken døde det 42 mennesker og 432 ble skadet.  Men dessverre så er nok tallet høyere, for det som skjer på småveiene i landet blir ikke rapportert.

https://www.bangkokp...5OcqSQ-6t68y-KT

Til sammenligning så døde det 107 mennesker i Norge på HELE året 2017.  I Norge er det såpeglatte veier med is og sne, godt at Thailand ikke har det, samt at veldig mange som er over 18 år i norske familier kjører bil og har eget kjøretøy.  Men de har som regel og førerkort i Norge.

https://www.vegvesen...-2017-trafikken

Vel gjennomsnittet av døde i trafikken var 61 mennesker hver dag i Thailand 2016.  Det var dobbelt så mange på to 2 dager som i Norge på ett helt år.  Det er fler mennesker i Thailand enn i Norge

https://www.thaivisa...ailand’s-roads/

Vel vel vel.  Døden og skadene på veiene i Thailand er ett trist kapittel.  Skulle tro at alle nordmenn tk hensyn til dette, men dessverre så er det norske idioter også.  Jeg kjenner en nordmann nede i Sa Kaeo, han lot sine sønner kjøre motorsykkel på veiene når de var 10 år gamle.  Den ene gutten fikk en tung motorsykkel når han så vidt var fylt 12 år.  Av skade blir man klok sier det, men av døden i trafikken blir man ikke klokere.  Bare død.

A.H.
2 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»