Hm - hva gjør man når vinteren er på hell og våren ikke er her helt enda; samtidig som hen er C19 fast i Norge - lager "mimrebrev" ?
Ja, ja da satt vi på flyet. Hong Kong (HGK) i juni, er det så lurt da i værste regntiden.
Vel det skulle vise seg at det var både bedre vær og klima enn det er i Bergen på samme tid - dog noe høyere luftfuktighet.
Luftfuktighet ja - er helt sikker på at det var her fisken krabbet på land første gang.
Så ta med mange skift, eller gjør som vi - kjøp et par T-shirt og sokker hver dag;
kan alltids vaske når vi kommer hjem.
Kommer sikker med i en varm Norsk sommerdag.
Dag 0 Avreise
Reisen ble gjort med Finnair
Vi bodde på Hotell Eaton - https://www.eatonworkshop.com/
Eaton er et helt greit 4 stjernes hotell, men det som gjorde det spesielt er at det i kjeller etasjene var en mathall med 10 talls forskjellige matplasser.
Eaton hadde også en grei pris og ligger relativt sentralt med hensyn til "offentlig kommunikasjon" .
Og, som ikke det var nok, var det en michelin restauranten "Yat Tung Heen" i samme bygget.
Begge deler er anbefalt å prøve.
På flyplassen kjøpte vi oss Octopus kort, som vi brukte på undergrunn, ferge, buss, trikk og 7-eleven - ja en kan også betale med octopus kort
Michelin restauranten "Yat Tung Heen"
MTR kart
Mimrebrev - Hong Kong uten Taxi bare MTR
Dag 1 Lørdag "The Peak"
"The Tram" til "The Peak" var stengt på grunn av renovering.
Det fant vi ut da vi var kommet heeeelt frem til stasjonen - "Closed for renovation" stod det.
Været var fint, men våt og varm var vi.
Ok tenkte vi - etter en pause - da går vi, men etter xx høydemeter kapitulerte vi og praiet første og beste taxi.
Satte oss inn og peste "The Peak please".
Sjåføren smilte - sikkert for han var glad for å se oss - og helt sikker ikke av to passasjerer som var gjennomvåte og så ut som to tomater i fjeset .
Closed for renovation" var det også på "The Peak",
men utsikten var åpen for en hundrelapp.
Returen gikk vi og oppmuntret alle som spurte med "Your almost there now - don´t give up now" - spreke folk de med tvillingvogn.
Bør kanskje nevne at stigningen var jevnt over 30 grader
I Hong Kong har Philipinske hushjelper/aupair normalt fri en søndag i måneden og måtte "ut".
Da satt sammen ute rundt omkring der det var plass.
Ingen drar til HKG uten å ta trikken.
"The Tram" til "The Peak" var stengt på grunn av renovering.
Det fant vi ut da vi var kommet heeeelt frem til stasjonen - "Closed for renovation" stod det.
Været var fint, men våt og varm var vi.
Ok tenkte vi - etter en pause - da går vi, men etter xx høydemeter kapitulerte vi og praiet første og beste taxi.
Satte oss inn og peste "The Peak please".
Sjåføren smilte - sikkert for han var glad for å se oss - og helt sikker ikke av to passasjerer som var gjennomvåte og så ut som to tomater i fjeset .
Closed for renovation" var det også på "The Peak",
men utsikten var åpen for en hundrelapp.
Returen gikk vi og oppmuntret alle som spurte med "Your almost there now - don´t give up now" - spreke folk de med tvillingvogn.
Bør kanskje nevne at stigningen var jevnt over 30 grader
I Hong Kong har Philipinske hushjelper/aupair normalt fri en søndag i måneden og måtte "ut".
Da satt sammen ute rundt omkring der det var plass.
Ingen drar til HKG uten å ta trikken.
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
Dag 2 Søndag
Søndag var det tilbake til Hong Kong island, to-etasjers trikker måtte besøkes må du vite.
Fra Eaton tok vi MTR direkte til Hong Kong Island. Og fra stasjonen der var det bare å gå litt oppover med sjøen i ryggen til vi så trikkeskinnene tile «The Tram».
Hvor skal vi nå spurte jeg, og min bedre halvdel svarte kjapt; til venstre inntil vi finner «The Tram Stop».
God plan sa jeg, litt flau .
Etter noen meter fant vi «The Tram Stop». Hva nå ? Jo vi tar en blå en. Trikkene hadde forskjellig farge avhengig av hvor de skulle og vi skulle selvfølgelig til «Blå».
Resten av turen får bildene beskrive
Søndag var det tilbake til Hong Kong island, to-etasjers trikker måtte besøkes må du vite.
Fra Eaton tok vi MTR direkte til Hong Kong Island. Og fra stasjonen der var det bare å gå litt oppover med sjøen i ryggen til vi så trikkeskinnene tile «The Tram».
Hvor skal vi nå spurte jeg, og min bedre halvdel svarte kjapt; til venstre inntil vi finner «The Tram Stop».
God plan sa jeg, litt flau .
Etter noen meter fant vi «The Tram Stop». Hva nå ? Jo vi tar en blå en. Trikkene hadde forskjellig farge avhengig av hvor de skulle og vi skulle selvfølgelig til «Blå».
Resten av turen får bildene beskrive
Sist redigert av LoYou den 14 mar 2021, 13:51, redigert 1 gang totalt.
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
Dag 3 Mandag
Idag ble det Cheung Chau øya.
Litt skuffende da vi etterhvert oppdaget at dette er en ettermiddaghsøy - sånn matveien.
Så godt som alle spisesteder åpnet ikke før etter kl. 14.00 og vi var der rett etter soloppgang.
Men sånn er det noen ganger.
Oppsiden var at vi hadde «øya for oss selv». Slik at vi rolig kunne gå både hit og dit uten noe som helst trengsel.
Var gså litt spent på Michelin restauranten som var i kjelleren på Eaton. For de som leser slutten først kan jeg røpe at regningen for en tre retters x 2 kom på litt over 1000NOK.
Var det verdt det , jepp og nå har jeg prøvd.
Selv foretrekker jeg det litt mindre formet, men maten, atmosfære - ja alt er bare å anbefale vertifall en gang.
Beklager at det bl få bilder av restauranten, men sensuren tok resten.
Så overlater jeg resten til de usorterte bildene.
Idag ble det Cheung Chau øya.
Litt skuffende da vi etterhvert oppdaget at dette er en ettermiddaghsøy - sånn matveien.
Så godt som alle spisesteder åpnet ikke før etter kl. 14.00 og vi var der rett etter soloppgang.
Men sånn er det noen ganger.
Oppsiden var at vi hadde «øya for oss selv». Slik at vi rolig kunne gå både hit og dit uten noe som helst trengsel.
Var gså litt spent på Michelin restauranten som var i kjelleren på Eaton. For de som leser slutten først kan jeg røpe at regningen for en tre retters x 2 kom på litt over 1000NOK.
Var det verdt det , jepp og nå har jeg prøvd.
Selv foretrekker jeg det litt mindre formet, men maten, atmosfære - ja alt er bare å anbefale vertifall en gang.
Beklager at det bl få bilder av restauranten, men sensuren tok resten.
Så overlater jeg resten til de usorterte bildene.
Sist redigert av LoYou den 14 mar 2021, 13:50, redigert 3 ganger totalt.
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
Dag 4 Tirsdag
Fremdeles finvær og idag går turen til Lamma Island
Også en uten «Biler».
Tok først MTR til båtene.
Og etter en liten sjøreise kom vi frem til øya.
Tok det rolig for gå turen ville ta et-par timer, så vidt jeg husker fra sist gang.
Hva mere skal en si om øya, jo meget god sjømat spisesteder ventet ved målet, og da lar jeg bildene tale for seg selv.
Kullkraftverk
Fremdeles finvær og idag går turen til Lamma Island
Også en uten «Biler».
Tok først MTR til båtene.
Og etter en liten sjøreise kom vi frem til øya.
Tok det rolig for gå turen ville ta et-par timer, så vidt jeg husker fra sist gang.
Hva mere skal en si om øya, jo meget god sjømat spisesteder ventet ved målet, og da lar jeg bildene tale for seg selv.
Kullkraftverk
Sist redigert av LoYou den 14 mar 2021, 14:07, redigert 2 ganger totalt.
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
Dag 5. Onsdag
Tuen West Station.
Dette var dagen kameraet tok kvelden, så resten av bildene er med mobil - sånn ble det.
Idag gikk turen til, hm, Tai Oj - var planen.
Men vi gikk av på feil stasjon og tuslet rundt der en stund før vi fortsatte til målet.
Var ikke så lenge der før vi reiste videre til Thuen Mun der vi rask fant ut at båten til Tai Oj ikke gikk før om noen timer.
Så noen tur til Tai Oj ble det ikke, men pytt pytt det kan da vi gjøre i morgen.
Derfor bestemte vi oss raskt for å utforske Thuen Mun noen timer før vi reiste tilbake.
Oppsummert, så er stedet litt som Oslo før i væra; industri ved sjøen og boligområder lenge bak.
Uansett rutetabeller er fint å ha - hvis vi engang skal tilbake altså. Igjen får bildene tale for seg, selv om de få timen yter nok ikke plassen rettferd - øde/kjedelig var det.
På tilbaketuren passerte vi flere drabantbyer.
Tuen West Station.
Dette var dagen kameraet tok kvelden, så resten av bildene er med mobil - sånn ble det.
Idag gikk turen til, hm, Tai Oj - var planen.
Men vi gikk av på feil stasjon og tuslet rundt der en stund før vi fortsatte til målet.
Var ikke så lenge der før vi reiste videre til Thuen Mun der vi rask fant ut at båten til Tai Oj ikke gikk før om noen timer.
Så noen tur til Tai Oj ble det ikke, men pytt pytt det kan da vi gjøre i morgen.
Derfor bestemte vi oss raskt for å utforske Thuen Mun noen timer før vi reiste tilbake.
Oppsummert, så er stedet litt som Oslo før i væra; industri ved sjøen og boligområder lenge bak.
Uansett rutetabeller er fint å ha - hvis vi engang skal tilbake altså. Igjen får bildene tale for seg, selv om de få timen yter nok ikke plassen rettferd - øde/kjedelig var det.
På tilbaketuren passerte vi flere drabantbyer.
Sist redigert av LoYou den 14 mar 2021, 14:30, redigert 1 gang totalt.
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨