Militær kuppet i Burma 2021

Lydia Nalen
Innlegg: 57
Registrert: 10 feb 2021, 19:12

#111

Wood1958 skrev: 12 mai 2022, 12:43 Om Russland og Ukraina kriger om demokratiformer og land i Europa, så var de vist begge enige om hvilken form for demokrati som skulle bakkes opp med våpen i Burma.
Nå trenger Ukraina sine egne våpen men om de føler noen trang for å erstatte skader de har bidratt med vet jeg nå ikke.
Mulig Ukrainas ord om å slåss for hele verdens frihet og demokrati er som ord lyder hult i mange Burmeseres ører. Kan være det ikke er så lett for de å velge side i Europeisk konflikt, men kanskje er mere tilfredse over at militært matriell blir opptatt andre steder enn i Burma.
2022-05-12 12.35.07.png
https://www.rfa.org/english/news/myanma ... 92809.html
For en sammenligning. I Burma er det borgerkrig/ statskupp.
Ukraina er blitt angrepet av ett annet land. Da er det lett å velge side.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#112

Lydia Nalen skrev: 12 mai 2022, 16:29 For en sammenligning. I Burma er det borgerkrig/ statskupp.
Ukraina er blitt angrepet av ett annet land. Da er det lett å velge side.
Om Russland trakk seg (mannskapsmessig) ut i dag og gjorde som vesten, bare forsynte med våpen så tror jeg ikke krigen var over uansett i Ukraina,
Men jeg tror ikke at verdens reaksjonsmønster ville vært sammenlignbare uansett . .Jeg ser heller ikke vekk ifra at da tas våpeneksport seg opp igjen både dit og til fks Saudi. for å fremme "demokratier" Thailand står vel også på lista som de også selger /solgte våpen til.(Ukraina).
Lydia Nalen
Innlegg: 57
Registrert: 10 feb 2021, 19:12

#113

Wood1958 skrev: 12 mai 2022, 18:45 Om Russland trakk seg (mannskapsmessig) ut i dag og gjorde som vesten, bare forsynte med våpen så tror jeg ikke krigen var over uansett i Ukraina,
Skal det reddferdiggjøre Russlands invasjon av Ukraina?
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#114

Wood1958 skrev: 12 mai 2022, 18:45 Om Russland trakk seg (mannskapsmessig) ut i dag og gjorde som vesten, bare forsynte med våpen så tror jeg ikke krigen var over uansett i Ukraina,
Men jeg tror ikke at verdens reaksjonsmønster ville vært sammenlignbare uansett . .Jeg ser heller ikke vekk ifra at da tas våpeneksport seg opp igjen både dit og til fks Saudi. for å fremme "demokratier" Thailand står vel også på lista som de også selger /solgte våpen til.(Ukraina).
Vanligvis leser jeg aldri dine innlegg, men så denne da den refererte til en annen person.
Du har et noe merkelig syn på krigen i Ukraina. Russland har gått til krig mot et fredelig naboland, og det er helt uakseptabelt. I Ukraina finnes grupper som ønsker løsrivelse fra Ukraina. Da har Ukrainske myndigheter all rett til nødvendige grep for å bevare landets grenser. Det er en intern konflikt som andre land kan mene noe om - gjerne gi råd, men ikke har rett til å involvere seg med mindre handlingene er brudd på menneskerettigheter.
At Ukraina får vestlig hjelp til å opprettholde et suverent Ukraina er helt i tråd med folkeretten. At Russland bidrar med støtte til oppviglere i et annet land er ikke det! Ser en ikke forskjellen her, så er det noe alvorlig galt med det politiske gangsynet.
I Burma er det militæret som har gått mot folkeflertallets vilje og kuppet landet. Siden det er helt legitimt å støtte demokratier, er det helt innafor å hjelpe folket i Burma i kampen mot militær undertrykkelse.
Jeg forventer ikke noe tilsvar til dette. Uansett vil jeg nok ikke reagere på det uten at andre har kommentert. jeg leser nemlig aldri poster der "Wood" er den refererte poster.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#115

1. Helt enig.
2. Ikke jeg heller-etterhvert :-)
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#116

Lydia Nalen skrev: 13 mai 2022, 22:49 Skal det reddferdiggjøre Russlands invasjon av Ukraina?
Nå er jeg ikke for invasjonen .
Om invasjon er et argument for å velge side. Så var ikke vesten i hverken Afghanistan eller Irak.Vet ikke hva du synes om disse invasjoner?
Men forstår at her på,forum så er folkeretten viktig .
Denne uke har det kommet frem påstander om brudd på disse fra begge sider i en konflikt.Til tross for sensur legges det ut videoer om det fra begge sider .
US som leder kriserådet denne måneden vil kun etterforske påståtte brudd begått av Ukrainere.Da kan vi jo fortsette som vi har gjort i 8 år.
Si det er påstander fra Russere som ikke er bevist og følgelig bare propaganda.
Slik en i Vesten nå buker lover og regler ut fra eget forgåttbefinnende så ser jeg ikke vekk ifra at andre også "tar loven i egne hender"
Slik manglende respekt for folkett kan muligens ha opphav i av formen for integritet som utvises av regler som FN selv lager.
Trist for folk i Myanmar at de ikke kom høyere opp på dagsorden i møte US og Asean. Men stabilitet i regionene og vekst for Asean står høyere på dagsorden fremfor å velge side i Ukraina for de asiatiske land ut fra utalelser underveis i møte i US
Lydia Nalen
Innlegg: 57
Registrert: 10 feb 2021, 19:12

#117

Wood1958 skrev: 14 mai 2022, 14:27 Nå er jeg ikke for invasjonen .
Om invasjon er et argument for å velge side. Så var ikke vesten i hverken Afghanistan eller Irak.Vet ikke hva du synes om disse invasjoner?
Men forstår at her på,forum så er folkeretten viktig .
Denne uke har det kommet frem påstander om brudd på disse fra begge sider i en konflikt.Til tross for sensur legges det ut videoer om det fra begge sider .
US som leder kriserådet denne måneden vil kun etterforske påståtte brudd begått av Ukrainere.Da kan vi jo fortsette som vi har gjort i 8 år.
Si det er påstander fra Russere som ikke er bevist og følgelig bare propaganda.
Slik en i Vesten nå buker lover og regler ut fra eget forgåttbefinnende så ser jeg ikke vekk ifra at andre også "tar loven i egne hender"
Slik manglende respekt for folkett kan muligens ha opphav i av formen for integritet som utvises av regler som FN selv lager.
Trist for folk i Myanmar at de ikke kom høyere opp på dagsorden i møte US og Asean. Men stabilitet i regionene og vekst for Asean står høyere på dagsorden fremfor å velge side i Ukraina for de asiatiske land ut fra utalelser underveis i møte i US
Takk Gud for at det ikke er mange som har samme meninger som deg.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#118

Lydia Nalen skrev: 14 mai 2022, 19:56 Takk Gud for at det ikke er mange som har samme meninger som deg.
Nå var det ikke meg eller Gud som var tema men skitt au..
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#119

Wood1958 skrev: 14 mai 2022, 14:27 .
US som leder kriserådet denne måneden vil kun etterforske påståtte brudd begått av Ukrainere.Da kan vi jo fortsette som vi har gjort i 8 år.
Si det er påstander fra Russere som ikke er bevist og følgelig bare propaganda
RETTER ,
Skal stå vil bare etterforske påståtte brudd begått av Russere.
Når det gjelder reaksjoner i ettertid så er det vel nå motstand mot å delta fra det meste utenfor US og Europa .

Nå har jo Biden forløpig tatt penger som skulle gått til gjenoppbyggning etter pandemi Men om det fortsetter med inflasjon og dagliglivet blir værre for folk der, så kan kanskje et valg endre støtten fra den kanten. Europa sitter da igjen med en krig hvor EU kanskje ønsker stabile forhold og vel tidligere ikke var på krigslinjen som Norge.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#120

Geir Rasch skrev: 14 mai 2022, 05:56
Du har et noe merkelig syn på krigen i Ukraina.
Nå leser vist du ikke mine innlegg men prøver å svare alikevel . Da har du har kanskje ikke fått med deg
Ledere av majoriteten av klodens befolkning(bare Afrikanske union og India er en 3djedel) velger å si nei takk til å hoppe når US og tidligere kolonimakter sier hopp.Dette er vel 70/80 prosent som har sagt ifra med forskjellige varianter av diplomariske utsagn.
Norge med sine 5 millioner sammen med med mindretall av tidligere østblokkland samt US og UK valgte å gå på tvers av EU i denne konflikt
.FN og verdensbanken om sanksjoner som FN ikke vil behandle osv har jeg også hatt med.
Så om mitt syn ligger i 20% delen i et annerledesland på 5mill som igjen er et mindretall i Europeisk sammenheng. Dette i et EU som igjen er et mindretall i global sammenheng.Ja da er det muligheter at mitt syn deles av langt flere enn hva som kommer frem i vestlig media generelt. Men linker ble lagt ut underveis i en annen tråd.

Fra cartoon movement
Skjermbilde (5).png
.
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»