bank id mobil thailand

anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#41

Thaibreak skrev: 12 jan 2021, 10:10 Det gjør Sparebank1, var det ikke det Nomade bruker?
Tror det kun er den utskremte medarbeideren fra Hamar som bor i Bangkok som har sagt hvilken bank han bruker.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#42

Thaibreak skrev: 12 jan 2021, 10:10 Det gjør Sparebank1, var det ikke det Nomade bruker?

Jeg vet ikke hva trådstarter bruker. Men jeg legger saken død fra min side.
Var bare ment som hjelp. Håper det var nyttig for noen andre i hvertfall.
Godt nyttår til alle.
jeg bruker AIS
er den "okai" ?
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#43

riflefish skrev: 12 jan 2021, 10:52 jeg bruker AIS
er den "okai" ?
Hvis du har nedlastet appen "Engangskode" fra Sparebank1 på telefonen din, kan du logge inn i banken via alle mobilaktører verden over, bare du har internett.

Godt nyttår, rifle.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#44

Thaibreak skrev: 12 jan 2021, 12:32 Hvis du har nedlastet appen "Engangskode" fra Sparebank1 på telefonen din, kan du logge inn i banken via alle mobilaktører verden over, bare du har internett.

Godt nyttår, rifle.
takker ! godt år til deg og🌹
har du kommet deg "
neover"?
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#45

Thaibreak skrev: 12 jan 2021, 09:53 Hvis du leser innlegget mitt, så skriver jeg at du ikke trenger brikke..
Du laster ned fra Google Play, Sparebank1s "Engangskode".
Ingen brikke, du trenger bare internett.

Skjønner ikke hvorfor du på død og liv må bruke mobilbank, når det funker 100% like bra uten. Fra mobilen din.
Jeg trodde også dette ble et problem en gang i tiden, men det er altså en vei utenom. Ingen brikke, du trenger ikke bestille noe som helst. Jeg har heller ikke mobilbank.

Jeg ville bare hjelpe hvis du var i nøden, og ikke fikk bruke banktjenestene fra thai sim-kort.
Det kan du, hvis du følger rådet mitt.

Da forstår jeg det slik at du ikke var i nøden, eller ikke ønsker en løsning uten mobilbank.
Jeg er ikke, eller har vært i nøden. Det eneste jeg har snakket om hele veien er å bruke BankID på mobil. Jeg bruker det ofte til innlogging på veldig mange forskjellige steder, alt i fra Helsenorge, kommunale sider, megler, godkjenne kontrakter, vegvesen, forsikring, skatt, osv osv...

Så i 90% av all min BankID bruk, er det nok mobilen jeg bruker. Kodebrikka ligger stort sett hjemme, tar den dog med som backup om jeg drar til Thailand eller jobb offshore.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#46

Nomade skrev: 12 jan 2021, 13:00 Jeg er ikke, eller har vært i nøden. Det eneste jeg har snakket om hele veien er å bruke BankID på mobil. Jeg bruker det ofte til innlogging på veldig mange forskjellige steder, alt i fra Helsenorge, kommunale sider, megler, godkjenne kontrakter, vegvesen, forsikring, skatt, osv osv...

Så i 90% av all min BankID bruk, er det nok mobilen jeg bruker. Kodebrikka ligger stort sett hjemme, tar den dog med som backup om jeg drar til Thailand eller jobb offshore.
Okey, flott, men jeg tror fortsatt du ikke forstår hva jeg mener. Hos alle disse stedene du nevner kan du altså bruke engangskode-appen i steden fra mobilen, så mitt poeng er at du har et fullverdig alternativ til mobilbank fra din telefon. Du slipper kodebrikke i begge tilfellene. I stedenfor disse mobilmeldingene du får via banken, så plotter du inn koden fra appen. Det er faktisk akkurat like enkelt. Når du logger inn, så krysser du bare av for BankID, istedenfor BankID på mobil. Disse to valgalternativene får du ved alle innlogginger.

Jeg bruker kun appen til alle innlogginger hvor BankID trengs, alltid fra mobil.
Da skal jeg ikke spamme mer. Skjønner at dette ikke er interessant for deg :)

Nei, rifle, ikke riktig ennå :)
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#47

Thaibreak skrev: 12 jan 2021, 22:57 Okey, flott, men jeg tror fortsatt du ikke forstår hva jeg mener. Hos alle disse stedene du nevner kan du altså bruke engangskode-appen i steden fra mobilen, så mitt poeng er at du har et fullverdig alternativ til mobilbank fra din telefon. Du slipper kodebrikke i begge tilfellene. I stedenfor disse mobilmeldingene du får via banken, så plotter du inn koden fra appen. Det er faktisk akkurat like enkelt. Når du logger inn, så krysser du bare av for BankID, istedenfor BankID på mobil. Disse to valgalternativene får du ved alle innlogginger.

Jeg bruker kun appen til alle innlogginger hvor BankID trengs, alltid fra mobil.
Da skal jeg ikke spamme mer. Skjønner at dette ikke er interessant for deg :)

Nei, rifle, ikke riktig ennå :)
neeei,
bevares du spammer ikke,
men nå virker detta ( mere klart/ uklart)
kan du sette opp dette punktvis!
det er jo nettop det jeg spør om,
fordi et helvte da battri går på bank id brikke!
fortsett👍❤️🍀
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#48

riflefish skrev: 13 jan 2021, 05:44 neeei,
bevares du spammer ikke,
men nå virker detta ( mere klart/ uklart)
kan du sette opp dette punktvis!
det er jo nettop det jeg spør om,
fordi et helvte da battri går på bank id brikke!
fortsett👍❤️🍀
Oki, men jeg kan bare garantere dette via Sparebank1, som jeg bruker. Slik kan det gjøres:

1. Søk, og klikk deg inn over internett på Google Play-butikken, som har en trillion apper. Søk på "Engangskode", og Sparebank1 kommer opp. Klikk, og last ned appen på telefonen din. Alle bank-apper er gratis.
(Men her trenger du å være registrert med en google-konto, den samme du har på en evt. pc. Er du ikke registrert, gjør du det på nytt. En enkel registrering).

2. Følg anvisningene for appen du lastet ned, registrer riktig bank, personnummer etc, velg din personlige firesifrede kode, så er du i gang, og kan bruke appen. Trenger du hjelp til det, hjelper banken deg med førstegangsregistrering via livechat.

3. Nå er du klar til å bruke den. Klikk deg inn på hvilken som helst side der du trenger BankID for å logge inn (offentlige tjenester, bank, skatteetaten etc.)

4. Velg "BankID", når valgene mellom "BankID" og "BankID på mobil" dukker opp. Da får du det samme spørsmålet om en firesifret kode i neste steg, som du får fra en evt. pc.

5. Minimer siden du er på, og velg opp appen din med "Engangskode". Tast inn din valgte firesifrede kode, og du får koden på sekundet, som varer og må brukes innen 1 minutt. Velg opp igjen siden du var inne på og minimerte (den venter tålmodig på deg), og tast inn koden, og deretter ditt eget passord (samme som fra pc).

6. Du er logget inn. Hos banken din kan alle tjenester benyttes fra din mobil.

Ps. Hver gang du trenger nye koder, henter du bare opp ny kode hos "Engangskode"-appen. Den heter riktignok engangskode, men kan benyttes ubegrenset antall ganger, med en frist på 1 minutt hver gang.
Om du har en annen norsk bank, søk på Google Play om de har samme appen der.

Du kan også laste ned Sparebank1s vanlige bankapp hos Google Play. Den er veldig enkel og fin, og gir deg balanse og andre tjenester via en egenvalgt firesifret kode. Enkleste måten å logge inn i din bank på. Bare følg instruksjonen. Denne trenger du ikke for å gjøre som nevnt over, men er et fint tilskudd på mobilen din. Skal du gjøre betalinger, eller andre ting, så benytter du deg av engangsappen på samme måte som over.
Du trenger aldri mer kodebrikke. Jeg har ikke lenger en slik selv. Trengs ikke. Men er selvsagt grei som backup, hvis du mister telefonen din, og ikke har tilgang til egen pc (appen kan lastes ned på pc også), og må bruke offentlig pc. Det er eneste scenario hvor jeg ser at jeg vil trenge brikken som backup, inntil jeg registrerer appen på nytt (som kan gjøres når som helst).

Håper dette var til hjelp for noen i hvert fall :)
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#49

vi får ikke dette til?!
Vedlegg
8C99BD87-D0E1-44BE-91A6-BBD6EF48D9BE.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#50

Thaibreak skrev: 13 jan 2021, 07:32 Oki, men jeg kan bare garantere dette via Sparebank1, som jeg bruker. Slik kan det gjøres:

1. Søk, og klikk deg inn over internett på Google Play-butikken, som har en trillion apper. Søk på "Engangskode", og Sparebank1 kommer opp. Klikk, og last ned appen på telefonen din. Alle bank-apper er gratis.
(Men her trenger du å være registrert med en google-konto, den samme du har på en evt. pc. Er du ikke registrert, gjør du det på nytt. En enkel registrering).

2. Følg anvisningene for appen du lastet ned, registrer riktig bank, personnummer etc, velg din personlige firesifrede kode, så er du i gang, og kan bruke appen. Trenger du hjelp til det, hjelper banken deg med førstegangsregistrering via livechat.

3. Nå er du klar til å bruke den. Klikk deg inn på hvilken som helst side der du trenger BankID for å logge inn (offentlige tjenester, bank, skatteetaten etc.)

4. Velg "BankID", når valgene mellom "BankID" og "BankID på mobil" dukker opp. Da får du det samme spørsmålet om en firesifret kode i neste steg, som du får fra en evt. pc.

5. Minimer siden du er på, og velg opp appen din med "Engangskode". Tast inn din valgte firesifrede kode, og du får koden på sekundet, som varer og må brukes innen 1 minutt. Velg opp igjen siden du var inne på og minimerte (den venter tålmodig på deg), og tast inn koden, og deretter ditt eget passord (samme som fra pc).

6. Du er logget inn. Hos banken din kan alle tjenester benyttes fra din mobil.

Ps. Hver gang du trenger nye koder, henter du bare opp ny kode hos "Engangskode"-appen. Den heter riktignok engangskode, men kan benyttes ubegrenset antall ganger, med en frist på 1 minutt hver gang.
Om du har en annen norsk bank, søk på Google Play om de har samme appen der.

Du kan også laste ned Sparebank1s vanlige bankapp hos Google Play. Den er veldig enkel og fin, og gir deg balanse og andre tjenester via en egenvalgt firesifret kode. Enkleste måten å logge inn i din bank på. Bare følg instruksjonen. Denne trenger du ikke for å gjøre som nevnt over, men er et fint tilskudd på mobilen din. Skal du gjøre betalinger, eller andre ting, så benytter du deg av engangsappen på samme måte som over.
Du trenger aldri mer kodebrikke. Jeg har ikke lenger en slik selv. Trengs ikke. Men er selvsagt grei som backup, hvis du mister telefonen din, og ikke har tilgang til egen pc (appen kan lastes ned på pc også), og må bruke offentlig pc. Det er eneste scenario hvor jeg ser at jeg vil trenge brikken som backup, inntil jeg registrerer appen på nytt (som kan gjøres når som helst).

Håper dette var til hjelp for noen i hvert fall :)
husk ah norsk nr som reg i banken for få det til, det er ikke enklet få til + at du skal få mail i fra banken din også
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»