Skatt til Thailand for skatteåret 2020

Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#1

Da er vi over i nytt år og noen har kanskje begynt å tenke på selvangivelsen i Thailand for 2020. Nå er ikke formularet for 2020 lagt ut ennå, men jeg har laget en oversikt over fradragene som gjelder i 2020. Som kjent kan det være endringer fra år til år med særfradrag for de enkelte år for å styrke økonomien i Thailand. I 2019 var det mange slike fradrag, mens det for 2020 er mer begrenset. Synes som de i 2020 satset mer på direkte overføringer til lavinntektsgrupper (som jo aldri får fordeler av redusert skatt siden deres skatt allerede er null.

Teksten over la jeg inn i tråden "Flere må betale skatt". Fant ut at det beste er å opprette en egen tråd for 2020. Admin må da gjerne slette min opprinnelige post i den andre tråden.

Jeg har laget et dokument med oversikt over fradrag som gjelder i 2020:
Skatt til Thailand 2020

Leste nettopp at folk som hadde deltatt i "We Travel Together" ville få statens andel av hotellutgiftene tillagt sin skattbare inntekt slik at e måtte betale skatt for "gaven" fra staten. Revenue Department har bekreftet at det ikke er tilfelle. Beløpene skal ikke føres opp i selvangivelsen og beløpene vil ikke ble grunnlag for beskatning.

Ellers er tanken bak denne tråden at jeg stiller meg villig til å svare på spørsmål vedrørende skatt til Thailand.
Jeg er kjent med at noen betaler penger til en viss person som ordner selvangivelsene. De som kjenner meg vet hva jeg mener om dette og personen bak, så det er et tema jeg ikke ønsker å diskutere her. Om noen velger en slik løsning så er det opp til dem og ligger helt utenfor intensjonen med denne tråden.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#2

[mod=tdr]Skjult innlegg[/mod]




Et innlegg som går utenfor det trådstarter ønsker diskutere her er skjult!

Hvis noen ønsker diskusjoner utenfor det TS legger opp til får dere starte egne tråder!
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#3

Fint initiativ.
Ser ut fra vedlegget at må nok betale litt, noe som er greitt nok.
I fjor ble det null, fikk da beskjed at inntekt måtte over thb 600.000 før skatt.
Men som du skriver, det er i grunnen en ganske kurant sak å ordne selv, og skjemaet ditt er jo et fint ekstra hjelpemiddel.
( og så er det jo dette med egen mestring da :-) )
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#4

For mange er fradrag for barn et aktuelt fradragspunkt. Merk da at fradraget gjelder fradrag for biologiske barn og adopterte barn. Det er skatteyters biologiske barn som er aktuelle. En nordmann som gifter seg med en thai dame som har barn fra tidligere forhold gir ikke grunnlag for fradrag for konas tidligere barn med mindre de er adoptert av nordmannen. Når det er snakk om fradrag for barn er det snakk om biologiske eller adopterte barn av skatteyteren, ikke barn av skatteyterens ektefelle som har en annen far enn skatteyteren.
Som en kan se av skjemaet gis det ekstra fradrag for barn født i 2018 eller senere dersom dette barnet har eldre søsken. Vær da klar over at kravet er at eldre søsken har samme foreldre som det nye barnet. Altså vil en nordmann gift med en thai dame som har barn fra før og som sammen får et barn i 2018 eller senere vil ikke få dette ekstra fradraget siden nordmannen ikke er far til det eldre barnet. Det nye barnet og minst ett av eldre søsken må ha samme foreldre.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#5

Geir Rasch skrev: 07 jan 2021, 06:37 For mange er fradrag for barn et aktuelt fradragspunkt. Merk da at fradraget gjelder fradrag for biologiske barn og adopterte barn. Det er skatteyters biologiske barn som er aktuelle. En nordmann som gifter seg med en thai dame som har barn fra tidligere forhold gir ikke grunnlag for fradrag for konas tidligere barn med mindre de er adoptert av nordmannen. Når det er snakk om fradrag for barn er det snakk om biologiske eller adopterte barn av skatteyteren, ikke barn av skatteyterens ektefelle som har en annen far enn skatteyteren.
Som en kan se av skjemaet gis det ekstra fradrag for barn født i 2018 eller senere dersom dette barnet har eldre søsken. Vær da klar over at kravet er at eldre søsken har samme foreldre som det nye barnet. Altså vil en nordmann gift med en thai dame som har barn fra før og som sammen får et barn i 2018 eller senere vil ikke få dette ekstra fradraget siden nordmannen ikke er far til det eldre barnet. Det nye barnet og minst ett av eldre søsken må ha samme foreldre.
Jeg har i mange år også i fjor, fått trukket fra at jeg forsøger kone hennes to og vårt barn og svigermor.

A.H.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#6

geir kan du gjøre dette for meg?
både selvangivlse her i thailand
og forandre i norge,
jeg må ha hjelp åkke som
er ordblind og gjør mye feil
har aldri gjordt dette selv,
kun da det har vert forenkla
hva vil du ha for og gjøra detta?
har tre lønnsoppgaver
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#7

Arild Holtet skrev: 07 jan 2021, 10:46 Jeg har i mange år også i fjor, fått trukket fra at jeg forsøger kone hennes to og vårt barn og svigermor.

A.H.
Det har du helt rett i Arild. Det var en feilinformasjon fra min side, beklager så mye!
Var selv i stuss om dette så jeg kontaktet min kontakt ved regionskontoret for å få en avklaring. Svaret er:
Du får fradraget for barn dersom du forsørger ektefellen og denne har barn under 20 år fra tidligere forhold som kvalifiserer for fradraget.

Det som "lurte" meg var forholdet rundt tilleggsfradraget på 30.000 bath for barn født i 2018 eller senere. Der står det at vilkåret for dette fradraget er at barn født i 2018 eller senere har eldre søsken, og minst en av de eldre søsken må ha samme foreldre som det nye barnet.
Altså om du gifter deg med en thai dame som har barn fra før og dere får deres første felles barn i 2018 eller senere, så får en ikke dette ekstra fradraget på 30.000 bath fordi deres felles barn ikke har samme far som de eldre søsken.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#8

riflefish skrev: 08 jan 2021, 15:34 geir kan du gjøre dette for meg?
både selvangivlse her i thailand
og forandre i norge,
jeg må ha hjelp åkke som
er ordblind og gjør mye feil
har aldri gjordt dette selv,
kun da det har vert forenkla
hva vil du ha for og gjøra detta?
har tre lønnsoppgaver
Jeg kan hjelpe deg med dette, Rifle. Sender deg en PM
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#9

Har gjort en oppdatering av skattedokumentet som jeg sender til tdr. Ny lenke legges ut når det er klart.
Endringen har trolig ingen stor betydning siden det jeg har lagt til er fradrag knyttet til kjøp av bolig.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#10

Geir Rasch skrev: 10 jan 2021, 08:00 Har gjort en oppdatering av skattedokumentet som jeg sender til tdr. Ny lenke legges ut når det er klart.
Endringen har trolig ingen stor betydning siden det jeg har lagt til er fradrag knyttet til kjøp av bolig.
Oppdatert dokument er lastet opp med samme lenke som i første innlegg.

Skatt til Thailand 2020
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»