Kommunistkrigen i Phethachabun, glemt?

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#11

Skal ikke kimse av kapitalkommunisme i disse dager, da Kina og Vietnam kanskje viser god retningsvilje om dagen, og i disse tider så trengs det kanskje ?

Tiden vil vise
🌞
Brukeravatar
e-golf
Innlegg: 322
Registrert: 07 jun 2018, 22:57

#12

SomLao skrev: 25 sep 2020, 18:20 Tror man skal være glad for at kommunistene ikke fikk makta i Thailand. Eneste fordelen med kommunisme må være at da slipper man sippingen om kapitalismens grusomheter. Av den enkle grunn at kommunisme - uten unntak - har vist seg å være uendelig mange reiser verre.
Den tiden man slapp å bli bombet! Jeg påberoper meg ikke mye kunnskap, men hvis du var i et kommunistisk land eller område var det fort gjort å få en bombe i hodet.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#13

Phay skrev: 26 sep 2020, 01:57 Skal ikke kimse av kapitalkommunisme i disse dager, da Kina og Vietnam kanskje viser god retningsvilje om dagen, og i disse tider så trengs det kanskje ?

Tiden vil vise
Bor du i ei snøfonn?
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#14

Ingen tvil om at Kina har gode muligheter til å seile opp som den nye store. Men selv om man ikke liker USA som har vært toneangivende inntil nylig, er det ingen grunn til å glede seg over dette. Fra vondt til verre, er ingen dristig uttalelse.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#15

SomLao skrev: 26 sep 2020, 13:03 Ingen tvil om at Kina har gode muligheter til å seile opp som den nye store. Men selv om man ikke liker USA som har vært toneangivende inntil nylig, er det ingen grunn til å glede seg over dette. Fra vondt til verre, er ingen dristig uttalelse.
Usa har jo vært ryggraden til hele Europa selv om noen kanskje vil fnyse av det, så får vi håpe Kina bruker makten sin litt klokere enn Usa har gjort. Vi kan ihvertfall håpe.
🌞
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#16

Man kan saktens håpe, Phay. Men det er ingen grunn til å tro det. Tvert om vil det høyst sannsynlig bli verre. Menneskerettigheter, demokrati og ytringsfrihet interesserer Kina null og nada.. Men når det er sagt, har jeg fått med meg at mange også i Norge mener det ikke er så nøye. Men der er jeg altså ikke enig.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#17

e-golf skrev: 26 sep 2020, 03:53 Den tiden man slapp å bli bombet! Jeg påberoper meg ikke mye kunnskap, men hvis du var i et kommunistisk land eller område var det fort gjort å få en bombe i hodet.
Ser ikke helt vekk ifra et litt oppkonstruert fiendebide noen ganger for å rettferdigjøre vikemidler ,
Igrunn ikke så mange væpnede styrker mot en hær. Samtidig mange var jo utrente byfolk ute i naturen (TH) , med håndvåpen mange ganger mot en veltrent godt utstyrt hær. .
El fra et annet land der , kanskje brutale mot fanger, som på sin side bombet de med napalm.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#18

SomLao skrev: 26 sep 2020, 13:48 Man kan saktens håpe, Phay. Men det er ingen grunn til å tro det. Tvert om vil det høyst sannsynlig bli verre. Menneskerettigheter, demokrati og ytringsfrihet interesserer Kina null og nada.. Men når det er sagt, har jeg fått med meg at mange også i Norge mener det ikke er så nøye. Men der er jeg altså ikke enig.
Sikkert mange som tror jeg støtter diktatur etter mine innlegg her inne, men da har man misforstått mine poster. Ser det ble kommentert her tidligere, men svarte ikke på det.

Jeg kommer fra ett land jeg er stolt av, og veldig glad for å ha vokst opp i. Hadde jeg fått barn, så hadde det vært land nr 1 å fostre de opp i. Aldri vært i tvil.

Men, vi ser jo hvordan resten av verden med naboland rundt seg praktiserer sin måte av demokrati, og da gjerne ikke eksisterende demokrati, og en skal huske på at demokrati i den forstand vi ser det i Norge idag, har kommet så langt at det er på vei å kvele oss, som det har kvelt Usa. Populisme er demokratienes verste fiende uten å gå mer inn på det her nå.

Så når jeg sier Thailand verdens beste diktatur, så mener jeg det, og det er bare å se på historien til nabolandene, og sammenligne med de idag. Thailand har kommet seg i igjennom århundrer med svært lite blodsutgytelser og tap, og idag så er de aller fleste frie til å si og mene hva de vil, men det er med forbehold og begrensninger,

Thailand har Dog en lang vei å gå, man skal ikke bli fengslet, bortført og eller drept fordi man snakker mot kongehuset eller er med i fredelige opposisjoner mot diktaturet.

Når det kommer til statsoverhodet i utlendighet, så rister også de aller fleste thaier nå på hodet og skammer seg over han. Thailand har ingen landsfader pr dags øyeblikk. De har ingen å se opp til, og buddhismen er ikke like samlende som kristendom eller islam slik mange av demokratiene rundt i verden samler seg rundt.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»