Historisk uke i Thailand

torbus

#21

Tror ikke de trenger å frykte motdemonstranter. Til nå har motdemonstrasjonene stort sett bestått av gamle kvinner i gult. Det ligger bilder ute av en demonstrant som ble angrepet i morges, men politiet tok rask kontroll. Tror det bare var en litt ustabil fyr som gikk til angrep. Sånne går det ikke an å gardere seg mot.

Men nå har de faktisk inntatt gressplenen hvor de planla å tilbringe natta før morgendagens taler. Det fikk de egentlig ikke lov til, men politiet har sluppet dem forbi og laget nye sperringer.

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#22

Tore Bustad skrev: 19 sep 2020, 12:49 Tror ikke de trenger å frykte motdemonstranter. Til nå har motdemonstrasjonene stort sett bestått av gamle kvinner i gult. Det ligger bilder ute av en demonstrant som ble angrepet i morges, men politiet tok rask kontroll. Tror det bare var en litt ustabil fyr som gikk til angrep. Sånne går det ikke an å gardere seg mot.

Men nå har de faktisk inntatt gressplenen hvor de planla å tilbringe natta før morgendagens taler. Det fikk de egentlig ikke lov til, men politiet har sluppet dem forbi og laget nye sperringer.

som alltid, her, veit en ikke hva som vil skje
framover,
men det strømmer på m folk.
demokrati, eller slik det er, hmmmmm!
vi for se over helga ,
nå sprettes whiskyflaskene ,
litt her og der,
ivertfall blire en innmari kald natt,
i dag regn og den kjøligste dagen
i år,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#23

riflefish skrev: 19 sep 2020, 13:36 som alltid, her, veit en ikke hva som vil skje
framover,
men det strømmer på m folk.
demokrati, eller slik det er, hmmmmm!
vi for se over helga ,
nå sprettes whiskyflaskene ,
litt her og der,
ivertfall blire en innmari kald natt,
i dag regn og den kjøligste dagen
i år,
Jeg har også fått med meg spørsmål fra de røde om konkretisering av søndagens mål. så om det ikke enes så forsvinner kanskje den støtten.
også argument om det var ønskelig om fredelig demo så ville self portene til Universitetsområde vært blitt åpnet,
Nå er det også påstander fra en rød leder om at det ikke er Free Youth movement som står bak lenger.samtidig er det vist levert inn papirer så noen vil ha denne advokatlederen Nampa straffet fra en annen lov(foræderi tror jeg) er vist tidligere advokat for PAD som står bak (, kankje trådene om Sonthi. rettferdighet i TH, og etter valget og denne kommer til å inneholde samme navn i fremtiden)
torbus

#24

Hovedmålene er veldig klare. Ellers er det masse interesseorganisasjoner der. LGBT, fri abort, osv. I dag dukket det også opp et lass med rødskjorter, men alle skal stå bak de tre hovedkravene. Hvis rødskjortene begynner å skrike på Thaksin, kommer de til å bli satt på plass. Det er gjort et stort poeng om at dette ikke dreier seg om enkeltpersoner, men hva slags samfunn de vil at Thailand skal være. Mange av demonstrantene var knapt født da Thaksin kom til makta, og er sønner og døtre av etablissementet i Bangkok.

Men i stedet for å spekulere i rykter og hist og pist og hva en eller annen som kjente noen som var til stede i 76 tenker, er det vel mye bedre å gå til kildene. Det er blant annet et stort intervju (og masse bakgrunnsstoff) med Arnon Nampa (advokat og en av lederne) i gårsdagens TIME. Hun som brøyt tabuet og leste opp reformasjonskravene for noen uker siden, er også presentert i et stort intervju (BBC, tror jeg).

Det ligger også en video på siden bak.

Det mangler ikke på bakgrunnsstoff for det som nå har startet.

Klokken 9 skal det visstnok komme «en stor overraskelse» (ifølge Khao Sod på Twitter, men de vet ikke hva).

Videoen under er noen timer gammel, men det strømmer visstnok til med folk kontinuerlig.

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#25

Tore Bustad skrev: 19 sep 2020, 15:15 Hovedmålene er veldig klare. Ellers er det masse interesseorganisasjoner der. LGBT, fri abort, osv. I dag dukket det også opp et lass med rødskjorter, men alle skal stå bak de tre hovedkravene. Hvis rødskjortene begynner å skrike på Thaksin, kommer de til å bli satt på plass. Det er gjort et stort poeng om at dette ikke dreier seg om enkeltpersoner, men hva slags samfunn de vil at Thailand skal være. Mange av demonstrantene var knapt født da Thaksin kom til makta, og er sønner og døtre av etablissementet i Bangkok.

Men i stedet for å spekulere i rykter og hist og pist og hva en eller annen som kjente noen som var til stede i 76 tenker, er det vel mye bedre å gå til kildene. Det er blant annet et stort intervju (og masse bakgrunnsstoff) med Arnon Nampa (advokat og en av lederne) i gårsdagens TIME. Hun som brøyt tabuet og leste opp reformasjonskravene for noen uker siden, er også presentert i et stort intervju (BBC, tror jeg).

Det ligger også en video på siden bak.

Det mangler ikke på bakgrunnsstoff for det som nå har startet.

Klokken 9 skal det visstnok komme «en stor overraskelse» (ifølge Khao Sod på Twitter, men de vet ikke hva).

Videoen under er noen timer gammel, men det strømmer visstnok til med folk kontinuerlig.

Om nå fks khaosod er pålitelig for deg så ligger denne her også fks.
Blander ikke taksin inn men regner at uansett hva studentene forlanger så er de avhengig av en eller annen politisk alianse/støtte
ser også at det Thammasath alliance group som ble nektet å bruke unversitetes grunn (ikke free youth movement ) men hvem vet det har kanskje ikke stått i Time så derfor kanskje bare rykter i grunn skal jeg nok være åpen for det

https://www.khaosodenglish.com/politics ... d-treason/
https://www.thaipbsworld.com/tag/thamma ... nce-group/
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#26

Tore Bustad skrev: 19 sep 2020, 15:15 Hovedmålene er veldig klare. Ellers er det masse interesseorganisasjoner der. LGBT, fri abort, osv. I dag dukket det også opp et lass med rødskjorter, men alle skal stå bak de tre hovedkravene. Hvis rødskjortene begynner å skrike på Thaksin, kommer de til å bli satt på plass. Det er gjort et stort poeng om at dette ikke dreier seg om enkeltpersoner, men hva slags samfunn de vil at Thailand skal være. Mange av demonstrantene var knapt født da Thaksin kom til makta, og er sønner og døtre av etablissementet i Bangkok.

Men i stedet for å spekulere i rykter og hist og pist og hva en eller annen som kjente noen som var til stede i 76 tenker, er det vel mye bedre å gå til kildene. Det er blant annet et stort intervju (og masse bakgrunnsstoff) med Arnon Nampa (advokat og en av lederne) i gårsdagens TIME. Hun som brøyt tabuet og leste opp reformasjonskravene for noen uker siden, er også presentert i et stort intervju (BBC, tror jeg).

Det ligger også en video på siden bak.

Det mangler ikke på bakgrunnsstoff for det som nå har startet.

Klokken 9 skal det visstnok komme «en stor overraskelse» (ifølge Khao Sod på Twitter, men de vet ikke hva).

Videoen under er noen timer gammel, men det strømmer visstnok til med folk kontinuerlig.

for og overdrive litt,
varjo mere jornalister en folk
da de brøyt opp porten,
nå ere ny runde og et eldorado for jornalister
den løslatte røde ledren står fram som
mere balansert,
har vel ikke vert sååå trivlig og sitta
i disse overfylte fengsla , tydlig han har blitt
fora godt alikavel ,
men vel

foto tsuma press
Vedlegg
87513C24-5316-4D8D-905A-913B829F4ED4.jpeg
E7FB71DC-4043-4333-9A4B-F013C918FADB.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#27

riflefish skrev: 19 sep 2020, 15:50 for og overdrive litt,
varjo mere jornalister en folk
da de brøyt opp porten,
nå ere ny runde og et eldorado for jornalister
den løslatte røde ledren står fram som
mere balansert,
har vel ikke vert sååå trivlig og sitta
i disse overfylte fengsla , tydlig han har blitt
fora godt alikavel ,
men vel

foto tsuma press
Det slår meg også på endel av de livestreamene på you tube mye presse.og kanskje noe som får politi til å være tilbakeholdne også.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#28

he he ser den røde lederen har hørt rykter han også, :D god lørdagkveld
https://www.thaipbsworld.com/protest-or ... is-sunday/
torbus

#29

Porten til universitetet ble brutt opp mange timer før demonstrasjonen offisielt startet klokken 2, så det stemmer sikkert at mange som sto der var journalister. På det tidspunktet meldte media om kun noen hundretalls demonstranter. Men dette har økt forløpende utover dagen. Siste tallet jeg så var 10000, men det er noen timer siden.

Det er i hvert fall ikke vanskelig å se på de stadig oppdaterte bildene på Twitter om at de er mange og at det kommer flere.

YouTube er bare å glemme i denne sammenheng. Det er raske medier som Twitter som gjelder når du følger utviklingen i noe direkte. Det er der media legger ut nyheter fortløpende, og dere kan enkelt se hvem som poster hva. Anonyme kontoer er selvfølgelig helt meningsløse å bruke tid på de også. Alle seriøse aktører presenterer seg i profilen, og kan enkelt søkes opp for mer informasjon.

Man trenger heller ikke følge så mange på Twitter. Bare ved å følge f.eks. BBCs asiakorrespondent Jonathan Head, er mye gjort, da han deler mye, og på den måten får man innblikk i hans krets av Thailands-baserte pressefolk, og man ser hva de skriver og deler.

Følger man for mange blir det støy, så noen enkeltpersoner og noen aviser holder lenge.

(YouTube er bra når f.eks. BBC slenger ut en video om en reportasje, men hvis noe skal følges direkte er det Twitter som gjelder).

Tillegg: Jeg vurderer aldri en kilde som "pålitelige for meg". Kildekritikk er noe jeg kan, og som må vurderes på objektivt grunnlag. Enten er det troverdig etter objektive kriterier, eller så er det ikke troverdig. De fleste forstår trolig at det er stor forskjell på britiske tabloider som ikke trenger å forholde seg til noe som helst, og renommerte magasiner som TIME, New York Times, osv. Det har ingenting med hva de skriver eller mener å gjøre, men hvordan de ettergår fakta-opplysningene de bruker, lar ulike parter komme til ordet, osv. Altså følger journalistiske retningslinjer. På samme måte vil jeg tro de fleste er i stand til å vurdere statsstyrte medier i Kina mot medier i land med uavhengig presse.

Tillegg 2. Den «store overraskelsen» er utsatt til i morgen.

Tillegg 3: Der kom også et nytt anslag på mengde. 50-80000. Jeg er ikke i stand til å si noe om antall, men logg på Twitter og se selv. Det er et vanvittig antall mennesker på et stort antall bildene tatt av deltakerne.

Sist redigert av torbus den 19 sep 2020, 17:24, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#30

Antallet demostranter bare øker og øker her i Thailand.

https://www.bangkokpost.com/thailand/ge ... night-stay
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»