Historisk uke i Thailand

torbus

#11

Wood1958 skrev: 17 sep 2020, 10:59 Nei hvem vet ?men ikke mye omtale på sider til forskjellige i eksil, igrunn stille hele uka.

Trolig gamle videoer. Ufattelig mye fake news fra alle kanter. De mest kjente formidlerne om Thailand har blitt veldig påpasselig med ikke å spre noe som ikke kan dokumenteres, og det er nok derfor ingen av disse har sagt noe om dette.

Det er enkelt å legge ut gamle bilder/videoer og hevde at de er nye.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#12

Tore Bustad skrev: 17 sep 2020, 11:27 Trolig gamle videoer. Ufattelig mye fake news fra alle kanter. De mest kjente formidlerne om Thailand har blitt veldig påpasselig med ikke å spre noe som ikke kan dokumenteres, og det er nok derfor ingen av disse har sagt noe om dette.

Det er enkelt å legge ut gamle bilder/videoer og hevde at de er nye.
Tenkte igrunn mere på omtale generelt av den kommende helgen og demoen.synes det er stille.
torbus

#13

Wood1958 skrev: 17 sep 2020, 11:32 Tenkte igrunn mere på omtale generelt av den kommende helgen og demoen.synes det er stille.
Enig. Det er unormalt stille fra samtlige jeg vanligvis ser skrive om dette. Har lagt merke til stillheten jeg også, for disse er normalt ikke stille.

(Med forbehold om at jeg ikke skjønner thai, så jeg følger ingen som ikke skriver på engelsk).
AirBus350
Innlegg: 26
Registrert: 05 feb 2020, 09:38

#14

Tore Bustad skrev: 17 sep 2020, 11:27


Trolig gamle videoer. Ufattelig mye fake news fra alle kanter. De mest kjente formidlerne om Thailand har blitt veldig påpasselig med ikke å spre noe som ikke kan dokumenteres, og det er nok derfor ingen av disse har sagt noe om dette.

Det er enkelt å legge ut gamle bilder/videoer og hevde at de er nye.
Wood1958 skrev: 17 sep 2020, 11:32 Tenkte igrunn mere på omtale generelt av den kommende helgen og demoen.synes det er stille.
Videoen på youtube ble filmet i går.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#15

AirBus350 skrev: 17 sep 2020, 12:09 Videoen på youtube ble filmet i går.
En ting er å vise styrke som det også presenteres Prawit i komandosentral samt antall utkalt politi , flytte tanks osv, men om retorikken er å vise styrke rettet overfor folk flest eller studenter kan kanskje være 2 forskjellige saker.
Det regjeres vel med en slik attityde hele veien i forskjellige settinger?
torbus

#17

For interesserte rapporterer KhaSod med live-intervjuer (på engelsk) fra demonstrasjon på Facebook. Reuters, Jonathan Head for BBC og hauger av andre er aktive med bilder, ord og videoer på Twitter.

Det er trafikkaos i hele området og ved fergeleiet nedenfor. Demonstrantene kom seg inn på Thammasat University et par timer før det offisielt begynte.

Politiet anslår at det vil komme 50000. Demonstrantene sier de håper på 100000. Det er skikkelig drittvær, men det ser ikke ut til å hindre dem.

Offisielt startet demonstrasjonen for ca. 2 timer siden. De skal vare hele helgen.

Det er mye god internasjonal dekning nå. Alt for mye til at jeg gidder å kopiere linkene (alle som følger Thailand har vel nyhets-apper der de ser det samme som meg). Store reportasjer og analyser om det som har ført fram mot dette, og intervjuer med protestlederne. Det har også en egen emneknagg på engelsk. #WhatsHappeningInThailand

Det er interessante tider i Thailand.

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#18

Tore Bustad skrev: 19 sep 2020, 11:27 For interesserte rapporterer KhaSod med live-intervjuer (på engelsk) fra demonstrasjon på Facebook. Reuters, Jonathan Head for BBC og hauger av andre er aktive med bilder, ord og videoer på Twitter.

Det er trafikkaos i hele området og ved fergeleiet nedenfor. Demonstrantene kom seg inn på Thammasat University et par timer før det offisielt begynte.

Politiet anslår at det vil komme 50000. Demonstrantene sier de håper på 100000. Det er skikkelig drittvær, men det ser ikke ut til å hindre dem.

Offisielt startet demonstrasjonen for ca. 2 timer siden. De skal vare hele helgen.

Det er mye god internasjonal dekning nå. Alt for mye til at jeg gidder å kopiere linkene (alle som følger Thailand har vel nyhets-apper der de ser det samme som meg). Store reportasjer og analyser om det som har ført fram mot dette, og intervjuer med protestlederne. Det har også en egen emneknagg på engelsk. #WhatsHappeningInThailand

Det er interessante tider i Thailand.


er lite folk ennå,
jeg har kontakt m en norsk reporter som
har dekka alt fra 2006,
han anslår ca 5000
stille og fredlig,
og ingen motdemonstrasjoner ,
ingen militære,
men nok poliser,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
torbus

#19

riflefish skrev: 19 sep 2020, 11:50 er lite folk ennå,
jeg har kontakt m en norsk reporter som
har dekka alt fra 2006,
han anslår ca 5000
stille og fredlig,
og ingen motdemonstrasjoner ,
ingen militære,
men nok poliser,
Det ble beordret nesten 10000 politi fra distriktene og til Bangkok i går. Så langt ser de ut til å ha stoppet busser og beslaglagt bannere med det de anser som anti-monarkistiske slagord. Ingen er såvidt jeg har lest arrestert. Lydutstyr og høytalere er også tatt fra dem.

Men det er uklart om de ble sluppet inn på universitetet, eller om noen åpnet portene for dem. Videoen er ikke helt klar, og det sies begge deler. Hvis de brøt seg inn vil noen bli arrestert i etterkant, men jeg tror dette skjedde før de fleste av lederne ankom.

Det er også uklart hva som skjer når de nå beveger seg mot Sanam Luang. De har fått klar beskjed om at dette er forbudt område i dag, og bilder og videoer viser at flere av demonstrantene bærer på bannere av sensitiv karakter.

Militæret kommer ikke til å gjøre noe. Jeg har ikke sett noen som vanligvis skriver om Thailand og som jeg ville stolt på som tror det blir kupp nå.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#20

Tore Bustad skrev: 19 sep 2020, 12:10 Det ble beordret nesten 10000 politi fra distriktene og til Bangkok i går. Så langt ser de ut til å ha stoppet busser og beslaglagt bannere med det de anser som anti-monarkistiske slagord. Ingen er såvidt jeg har lest arrestert. Lydutstyr og høytalere er også tatt fra dem.

Men det er uklart om de ble sluppet inn på universitetet, eller om noen åpnet portene for dem. Videoen er ikke helt klar, og det sies begge deler. Hvis de brøt seg inn vil noen bli arrestert i etterkant, men jeg tror dette skjedde før de fleste av lederne ankom.

Det er også uklart hva som skjer når de nå beveger seg mot Sanam Luang. De har fått klar beskjed om at dette er forbudt område i dag, og bilder og videoer viser at flere av demonstrantene bærer på bannere av sensitiv karakter.

Militæret kommer ikke til å gjøre noe. Jeg har ikke sett noen som vanligvis skriver om Thailand og som jeg ville stolt på som tror det blir kupp nå.
så noen klipp nå,
endel svartklett karer gikk på to blåpoliser
og sparka dem mens de lå på bakken,
samme jengen som kansje løsna skudd
da « bangkok brant» provoktører
men merklige paroler,
trist alt , same same old story again og again,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»