Historisk uke i Thailand

AirBus350
Innlegg: 26
Registrert: 05 feb 2020, 09:38

#41

Dere unnlater å skrive om hva som er årsaken til den skakkjørte økonomien i Thailand. Hva er dere redde for ?
Dere nevner ikke med et ord om "han" som har robbet hele landet og som regjeringen betaler 38 billioner bath årlig . Han som eier banker, jordeiendommer, olje og gass og har et sugerør i alt. Han som bruker i gjennomsnitt 100 mill.bath hver dag for å drifte luksuslivet sitt. Han som eier over 30 fly og helikoptere, luksusyater, haugevis med lukusbiler.
Dette som er nevnt er bare en brøkdel av eiendelene han har ervervet seg.
Skal det være sånn ? Og en vanlig thai har ikke penger til mat? Det er dette som må stoppes ?
Hvis dere ikke skjønner dette , så er dere både blind og døv.
Dette er det siste innlegget fra meg. Ser det er liten eller ingen forståelse om hva som egentlug skjer i Thailand blant dere.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#42

AirBus350 skrev: 20 sep 2020, 07:27 Dere unnlater å skrive om hva som er årsaken til den skakkjørte økonomien i Thailand. Hva er dere redde for ?
Dere nevner ikke med et ord om "han" som har robbet hele landet og som regjeringen betaler 38 billioner bath årlig . Han som eier banker, jordeiendommer, olje og gass og har et sugerør i alt. Han som bruker i gjennomsnitt 100 mill.bath hver dag for å drifte luksuslivet sitt. Han som eier over 30 fly og helikoptere, luksusyater, haugevis med lukusbiler.
Dette som er nevnt er bare en brøkdel av eiendelene han har ervervet seg.
Skal det være sånn ? Og en vanlig thai har ikke penger til mat? Det er dette som må stoppes ?
Hvis dere ikke skjønner dette , så er dere både blind og døv.
Dette er det siste innlegget fra meg. Ser det er liten eller ingen forståelse om hva som egentlug skjer i Thailand blant dere.
Da må du starte så vi har noe å gå på og svare på. Ser ikke at du heller har skrevet utdypende om dine meninger vedrørende statsoverhodet i noe særlig grad.

Personelig så tror jeg militæret har kontrollen, selv ovenfor han og den reelle makt fordelingen er mellom generalene.
🌞
torbus

#43

Før man skriker for høyt bør man kanskje dokumentere noe av det man skriver med kilder, eller i hvert fall en henvisning til hvor man har tallene fra. Hvis ikke er det vanskelig å forholde seg til det.

Selv gidder jeg ikke uttale meg om monarkiet i Thailand. Det er nå engang sånn det er når lovverket er som det er, selv om jeg naturligvis er for ytringsfrihet jeg også. For øvrig et av demonstrantenes krav. Derfor ingen kommentarer eller likes fra meg. Det mangler ikke på folk som skriver om det, dog. Det vet alle som leser andre aviser enn The Nation. For de fleste er det vel uansett mer interessant å lese hva eksperter med tilgang til kilder og informasjon skriver, enn hva en eller annet på Internet slenger ut av udokumenterte tall.

Uansett: The Times They Are A Changing, som han godeste Dylan engang sa.

(Ifølge Bangkok Post er det forresten annonsert 2 nye demonstrasjoner. 24. september og 14. oktober).
torbus

#44

Dagens New York Times.

(Litt fra gårsdagens demonstrasjon, samt hvordan det startet).
The protests began earlier this year with students calling for an end to restrictive school rules, such as mandatory haircuts and the custom of bowing on the ground in front of teachers.
“These protests aren’t about who will be the leader of Thailand but about how we need to value democracy and human dignity for all Thais,” said Duanghathai Buranajaroenkij, a lecturer in human rights and peace studies at Mahidol University in Bangkok. “This is the first open public space to talk about everything, from LGBT issues to women’s rights. And nothing’s taboo, not the monarchy, not abortion, not sex.”
https://www.nytimes.com/2020/09/19/worl ... tests.html?
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#45

Så lenge jeg er her i Thailand så holder jeg kjeft. Men har ganske sterke meninger om kongehuset her ja. Samfunnet her kommer aldri til å utvikle seg positivt for "mannen i gata" slik det er nå. Men til syvende og sist er det thaiene selv som må ta grep, uten utenlandsk innblanding.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#46

AirBus350 skrev: 20 sep 2020, 07:27 Dere unnlater å skrive om hva som er årsaken til den skakkjørte økonomien i Thailand. Hva er dere redde for ?
Dere nevner ikke med et ord om "han" som har robbet hele landet og som regjeringen betaler 38 billioner bath årlig . Han som eier banker, jordeiendommer, olje og gass og har et sugerør i alt. Han som bruker i gjennomsnitt 100 mill.bath hver dag for å drifte luksuslivet sitt. Han som eier over 30 fly og helikoptere, luksusyater, haugevis med lukusbiler.
Dette som er nevnt er bare en brøkdel av eiendelene han har ervervet seg.
Skal det være sånn ? Og en vanlig thai har ikke penger til mat? Det er dette som må stoppes ?
Hvis dere ikke skjønner dette , så er dere både blind og døv.
Dette er det siste innlegget fra meg. Ser det er liten eller ingen forståelse om hva som egentlug skjer i Thailand blant dere.
vel , hakke hørt no så gæli jeg!
jeg husker deg fra af som en tilhenger av den korupte thaksin!
har du ingen linker til dine merklige påstander,
jeg veit du bor i norge,
ikkno gæli i thailand slik jeg føler,
men coviden setter landet tilbake,
tull ball dine påstander og fly eierskap,
kongehuset er hellig også for neg som gjest
nåverende monark kan ikke forsvare seg han har arvet alt,
jeg ser han og hoffet på instergram,
vel og hugge på monarken blir helt gæli
folk må slutte og skrike nei til diktatur
og ned med monarkiet,
all bulshiten som blir servert er ubegrunnet,
thailand har en overklasse av rike tykoner,
og de som er dømt er i landflyktighet
nå er thailand i en enorm krise økonomisk
det skyldes to ting mest:
1 altformye turister har vert som har ødlagt økonomien
og da har baht prisen blitt for dyr!
dette skyldes ikke prayut!
det er konjekturen. og verdens krisa
og pandemien!
prayut er i mine ører beste som har skedd landet
på 47 år jeg har vert gift her!,
skevheter sre over alt!
men de griske tyvene som er landsrømt har ikke bidratt med annet en reint tyveri,

det landet trenger er fagforeninger sterke og
politikre som bakker opp ikke populister,
og de som kjøper stemmer!,
og stjeler av honning krukka,
monarken « vår har arvet tronen» vel
vi er kjent m tronarvingen i alle kongedømmer
alle løgner om kongehuset er lite nyansert
at monarken har mye penger,
vel javel!
blir som om et norskt akademiske parti det politikra aldri har tatt i en spade,
som ville brukte opp pensjonsfond utland på et år,
verdiene til monarkiet i thailand er gedigent,
set skyledes mye at verdien er i kongelige eiendommer,
godt det ikke dr solgt,
da hadde svigeforeldras eiendommer blit brukt til nye høyhus og kjøpesentra,
ja cp er noe,
verste er de som klager mest er de som ikke bor her🦋

det er kapitalistene som er problemet ikke styresettet,
de har måttet innta son posisjon for og redde landet for griske forbryterske tykoner
som bruker miliarder på oføg ødelegge landet, som hevn, men de har ikkno og hevne, de har mistet annsikt som fortjent!
prajut er beste statslederen nå , også i asia,
vil ikke nevne singapore , der liten frihet er,
ig 20% får pass ( trengete ikje nevne det)
men at folk ikke kan innse st helvte er igangsatt
av halvkinesern thaksin og søster!+ noen halv monarker i usa slm vil ha makt,
ja kongen nå er det og legge ned monarker. er gæli så lenge landet ikke har en grunnlov. og organisasjoner ( fagforbund) som har peiling ,
må få lov og nevne verdens størtste « demokrati usa,
et skip som har sunket der. kun topp masta synes!
thailand har enorme realverdier,
men nå er arbeidsløsheten gedigen
ig om noen har offisielle tall legg ut linker!
prayut ja han dr den han er!
holdt roen nede og ingen populist!
han ble valgt av privicocil etter kuppet
fikk 8,6 mill stemmer,,
tris og se alle utenfra m skylapper!
men phay beskrev det hele godt over tidligre i dag
nå gsr bathen blitt for dyr!
pga av altformye turist penger, eksporten har sunket
og pga dette finner kapitalistene andre land og utnytte billig arbeidskraft ! dette erbuomtvistlig
basta

ps forventer ingen likes her!,
for jeg har alltid stå aleine om mine synspunkter om thailand, har blitt beskyldt for mye,
fra overklassen i bkk mm,
jeg er ingen populist,,
mennenes selv jeg er en edruelig turist!
som har opplevd mere av thailand en folk flest,


ja, jeg står mye aleine, men står på mine verdier
om de finnes og jatter ikke med tabloid pressen og den såkalt gemene hop,
det er meg.
punktum
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
torbus

#47

En avisartikkel der Richard Barrow ble brukt for å underminere antall demonstranter, begynte å spre seg i sosiale medier i natt, men Barrows liker ikke å bli brukt og sier fra.

MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#48

Mye enig med Riflefisken her. Thailand trenger et bananmonarki. Hvordan skulle det ellers gått?
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#49

[mention]riflefish[/mention]

Håper det var fint å få tømt seg litt, selv om jeg nok ikke deler ditt syn i alt. synes det igrunn blir litt motstridene med hyllest til Prayuth og formulering om at han er det beste som har skjedd samtidig utrope kapitalismen som fienden. Men ber ikke om noen forklaring , ei heller en annen som skriver om sine positive erfaringer med styret.
Nå har jeg selv noen erfaringer fra livets vei og synes det noen ganger blir vanskelig å skille på argumentasjon.
Har hørt tilsvarende fra folk i andre forskjellige regimer som har falt. mange forskjellige varianter , det være seg militærditaturer , apartheid, eller komunistiske regimer. Mange steder hvor folk utenifra har kommet, slått seg ned som kanskje litt priviligerte og derfor kanskje ikke helt ser ståa og synes de har det bra.
At andre utenfor har et annet syn må da også forventes.
Du har jo tidligere nevnt om hvordan du så på dine muligheter om du skulle vokst opp i TH.og da kan du vel ikke si at det bare er et glansbilde.
Nå er du samtidig er fin balanse på meida med din personlige innsikt, det er jo litt mere enn ei uke du har vært der .Politisk uro var det jo også før Thaksin
også skjevdeling av samfunnets midler , som vel under Prayuts tid har vokst gevaldig. Med så mange misfornøyde ute å sloss så mange ganger er det for meg utrolig at så mange kan være misfornøyd uten at en som kommer utenfra. ikke mener noe må være galt med den sirkelen som som kjører i en runddans.
Men helgens møte gikk heldigvis rolig for seg og Prayuth takker for dansen.Jeg ser ikke vekk ifra at studentene kan risikere å bli overmodige og kanskje ikke se grensa etterhvert.
Denne 10 punktslista er vist noe som en som lever i eksil har postet på en FBside for lenge siden så intet nytt igrunn .
Fra Khaosod og Bangkok post
Takk for dansen.png
Takk for dansen.png (13.04 kiB) Vist 1946 ganger
student.png
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#50

Wood1958 skrev: 20 sep 2020, 17:57 @riflefish

Håper det var fint å få tømt seg litt, selv om jeg nok ikke deler ditt syn i alt. synes det igrunn blir litt motstridene med hyllest til Prayuth og formulering om at han er det beste som har skjedd samtidig utrope kapitalismen som fienden. Men ber ikke om noen forklaring , ei heller en annen som skriver om sine positive erfaringer med styret.
Nå har jeg selv noen erfaringer fra livets vei og synes det noen ganger blir vanskelig å skille på argumentasjon.
Har hørt tilsvarende fra folk i andre forskjellige regimer som har falt. mange forskjellige varianter , det være seg militærditaturer , apartheid, eller komunistiske regimer. Mange steder hvor folk utenifra har kommet, slått seg ned som kanskje litt priviligerte og derfor kanskje ikke helt ser ståa og synes de har det bra.
At andre utenfor har et annet syn må da også forventes.
Du har jo tidligere nevnt om hvordan du så på dine muligheter om du skulle vokst opp i TH.og da kan du vel ikke si at det bare er et glansbilde.
Nå er du samtidig er fin balanse på meida med din personlige innsikt, det er jo litt mere enn ei uke du har vært der .Politisk uro var det jo også før Thaksin
også skjevdeling av samfunnets midler , som vel under Prayuts tid har vokst gevaldig. Med så mange misfornøyde ute å sloss så mange ganger er det for meg utrolig at så mange kan være misfornøyd uten at en som kommer utenfra. ikke mener noe må være galt med den sirkelen som som kjører i en runddans.
Men helgens møte gikk heldigvis rolig for seg og Prayuth takker for dansen.Jeg ser ikke vekk ifra at studentene kan risikere å bli overmodige og kanskje ikke se grensa etterhvert.
Denne 10 punktslista er vist noe som en som lever i eksil har postet på en FBside for lenge siden så intet nytt igrunn .
Fra Khaosod og Bangkok post

Takk for dansen.png
student.png
forskell ere jo på et kapitalistisk system, kapitalister og de som er offer for kapitalismen,
jo jeg mener faktisk
at prayut er den beste « kapitalist diktatoren»
jeg har opplevd som leder,
jornalister i dag hmm,
tabloid de er igså offer for kapitalismen ikke alle
men det har blitt værre og værre,
tabloid pressen i thailand ikke unntak ,
det er viktig og merke seg at det alltid har vert valgfusk og stemmekjøping i vertfall fra 1975
lansbyhødingene har mye og si,
og thaksin ble heller kkke valgt med flertall
men pga et merklig valgsystem , som i norge med
utjemingsmandater,
jeg trenger ikke gjenta hva jeg syntes om han førn ble valgt og de første åra , så deretter
det har i grunn bare vert helsike i parlamentet
skrik og skrål intriger og innblanding fra
« kapital makta»
skevdeling er et problem
det er det igså i to av verdens største komunist land ( lite marksisme i russland og kina,
fremmedgjorte velger i usa som skal være demokratiets høyborg,
det perfekte samfunn fines ingen steder,
kriminelle politikre finnes over hele fjøla
thailan ikke unntak , ikke hjemme på oljeberget
tror lenin snur seg i graven,
forøvrig karl marx en neger intresang fyr
han var jo ikke kommunist, hvor for han sammen m lenin har blitt ( ml) symboler har jeg ikke forstått

( hilsen en reaksjonær frustrert sosialist ,
som stemmer rødt lever blått jobber svart spiser grunt og ( unnskyld språket ) driter brunt🙄
ps jeg veit hvorfor jeppe drikker,
men det vil jeg ikke ta opp her,
hadde passe som tema blandt oss halv intlektuell
mannfolk m asia syken ,
men vi kan ta debatten over noen flasker
rødvin ( kasser) ?
kansje vi kunne få lurt med phay og bustad
mfl
men politikre erigrunn møkka folk! over alt,
tar med det påndagsorden også
kansje tdr kan være ordstyrer🦋🦋🎶🇳🇴🇹🇭🙏🌼
nå gåre i punk rock på storskjerm
og hunden digger dette,
kan ta m burka også,
for det burde jeg ha brukt
nå har jeg fåt hudkreft i trynet,
veit ikke hvor det bører hen,
de kunne ( ville ikke sjera) snakka om blod propp
sjenner ikke det, vel sidesprang
men er boe frustrert ig forvirret for tia
for nå eter jeg flere farger m medisiner enn i en nonstop påsa. ta m smågodt hyllene på ikea,
ingen har noe med det men medisin utgiftene
er formidable,
( uten at jeg tror på høyre makter) så bruker jeg
utrykket gudselov at jeg er frivillig medlem i folketrygden,🎶
døm dekker det meste!
uten en av 4 sovepiller og andre tranquer

sjønneru jeg har litt og komma med hvorfor
jeppe drikk😂😂
heia norge ,solsjær
og vel trenger ikke nevne prayut da,
ps over skyene er alltid himmlen blå🦋🦋🌼
ps om en
måned er jeg sytti år bevares ( seigliva),
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»