Hva skjer med Thai Airways sine Airbus A380?

Her diskuterer vi erfaringer og legger ut informasjon om hva som skjer i lufta.
Vi diskuterer flyselskap; egne erfaringer, anbefalinger, legger ut informasjon om nyheter mm.
Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

I en tid som er katastrofal for luftfarten verden over spekuleres det hva som skjer videre med Airbus A380. Flere selskap har allerede begynt å fase ut flyet. Thai Airways har 6 av de og de er nå lagret på UTP, flyplassen sør for Pattaya. Selv stående på bakken koster det store summer å vedlikeholde flyene.

Thai Airways sin flåte av fly er relativt liten med sine 75 fly, men de har for mange flytyper noe som gjør drift og vedlikehold dyrere. Mange flyeksperter tror at Airbus A380 er det første flyet som blir faset ut etter at flytrafikken starter opp igjen etter alle restriksjonene grunnet Covid-19. Det vil antakelig ta mange år før det vil være behov for store flytyper igjen, om i det hele tatt da kostnadene for drift av disse er veldig høye i forhold til fly som Boeing 777/787 og Airbus A350.

Airbus A380 har ikke noe etterspørsel på bruktmarkeder og eldste flyet til Thai Airways er 8 år. Vil det rett og slett lønne seg å kansellere flyet fremfor å benytte det ut den normale avskrivningperioden på 10 år?

Thai har også 8 Boeing 747 i flåten som det også er færre flyselskap som holder i drift til passasjertrafikk, men 747 her etterspurt på bruktmarkedet.

En 747 skal være konstruert slik at det er lettere å konvertere til cargo. Dette er verre med A380, selv om Hi-Fly (kjent for blant annet å ha vært innleid av Norwegian) har gjort et forsøk på cargo med sitt A380. A380 til cargo er mindre effektivt med tanke på lasting og distribusjon da etasjeskillet som går gjennom hele flyet er en del av konstruksjonen som ikke lett kan endres og det blir mindre størrelser på gods som kan plasseres. Hi-Fly har konvertert for å fly mengder med medisinsk utstyr i forbindelse med pandemien.



https://youtu.be/kkKDAYMVH50
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

men eier TAI fly ?
jeg leste tidligre i våres at
Thai Airways inter leasa en bråta m fly
med fly.

skal se om jeg finner linken
men selskapet er vel temmlig bunnskrapa
og var det 15 august det skulle være konkurs forhandlinger!,?,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

Mange store flyselskap leaser deler av flyparken sine. Men samtidig er avtalene på leasing langsiktige og vil anta at det ikke er bare å si opp slike avtaler uten videre. Ved leasing frigjør de kapital ved anskaffelser.

Det er ikke uvanlig med kombinasjon av kjøp og leasing.

Hvorfor leasing: Wikipedia

Det er mange virkelige store aktører innen leasing og i 2017 var rundt 40% av flyparken i kommersielle selskap på leasingavtaler. Dette både kortsiktige (wetlease) for midlertidig å øke kapasitet og langsiktige (drylease) for hele flyets levetid.


Thai Airways sin flypark: Wikipedia

Inneholder oversikt over leasede fly.


Thai Airways generell info: Wikipedia
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

riflefish skrev: 10 aug 2020, 15:25 men eier TAI fly ?
jeg leste tidligre i våres at
Thai Airways inter leasa en bråta m fly
med fly.

skal se om jeg finner linken
men selskapet er vel temmlig bunnskrapa
og var det 15 august det skulle være konkurs forhandlinger!,?,
17. august er datoen. Långivere er tilbakeholdne med avtaler frem til rettsdatoen.

Lessors negotiate with Thai on rental deferrals
Sources tell Cirium that part of the reason most lessors are willing to accept rental deferrals up until September is that this is really not much of an ask, given that until the 17 August court date to decide whether the airline can enter business rehabilitation, it is impossible for lessors to receive any rental payments from the airline.


Når det gjelder økonomien og evt konkurs så har vi denne tråden: Thai Airways med store tap
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#5

tdr skrev: 10 aug 2020, 13:04 I en tid som er katastrofal for luftfarten verden over spekuleres det hva som skjer videre med Airbus A380. Flere selskap har allerede begynt å fase ut flyet. Thai Airways har 6 av de og de er nå lagret på UTP, flyplassen sør for Pattaya. Selv stående på bakken koster det store summer å vedlikeholde flyene.

Thai Airways sin flåte av fly er relativt liten med sine 75 fly, men de har for mange flytyper noe som gjør drift og vedlikehold dyrere. Mange flyeksperter tror at Airbus A380 er det første flyet som blir faset ut etter at flytrafikken starter opp igjen etter alle restriksjonene grunnet Covid-19. Det vil antakelig ta mange år før det vil være behov for store flytyper igjen, om i det hele tatt da kostnadene for drift av disse er veldig høye i forhold til fly som Boeing 777/787 og Airbus A350.

Airbus A380 har ikke noe etterspørsel på bruktmarkeder og eldste flyet til Thai Airways er 8 år. Vil det rett og slett lønne seg å kansellere flyet fremfor å benytte det ut den normale avskrivningperioden på 10 år?

Thai har også 8 Boeing 747 i flåten som det også er færre flyselskap som holder i drift til passasjertrafikk, men 747 her etterspurt på bruktmarkedet.

En 747 skal være konstruert slik at det er lettere å konvertere til cargo. Dette er verre med A380, selv om Hi-Fly (kjent for blant annet å ha vært innleid av Norwegian) har gjort et forsøk på cargo med sitt A380. A380 til cargo er mindre effektivt med tanke på lasting og distribusjon da etasjeskillet som går gjennom hele flyet er en del av konstruksjonen som ikke lett kan endres og det blir mindre størrelser på gods som kan plasseres. Hi-Fly har konvertert for å fly mengder med medisinsk utstyr i forbindelse med pandemien.



https://youtu.be/kkKDAYMVH50

Sånn jeg har skjønt det, så er A380 et fiasko fly. Og fikk aldri den etterspørsel og vekst som forventet. Det siste flyet er levert fra airbus fabrikken etter bare 13 års drift. Har vært et milliard tap for airbus.
https://www.tu.no/artikler/slutt-for-ai ... ges/494851
Flåten med A380 som thaiairways besitter kommer aldri på vingene igjen.
Lucifer is back :evil: :twisted:
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#6

aldri på vingene? tja, mon det

de er greie å bruke på Bangkok - Phuket ruten, (dersom Phuket har infrastruktur for å håndtere 380)

2 fly kan fly stappfulle frem og tilbake hele dagen, om sommeren og i hele turistsesongen

det er en helt ENORM trafikk mellom de to flyplassene

(må bli etter virus såklart)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Neste bolig prosjekt, ett skrog fra en airbus?

Det har jeg hatt lyst til lenge å få tak i.
🌞
Reinkarnert Pelle
Innlegg: 451
Registrert: 13 mar 2020, 14:54

#8

Phay skrev: 11 aug 2020, 07:13 Neste bolig prosjekt, ett skrog fra en airbus?

Det har jeg hatt lyst til lenge å få tak i.
Det gleder meg å se andre som har livsglede til å holde på med noe skapende :D
Livet mitt er en dans på nevroser :D
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#9

Ikke alle selskap som helt uten videre kan kvitte seg med A380. For Emirates vil det ha for store økonomiske konsekvenser. De har hele 115 A380 noe som er 45% av flåten til langdistanse hvor den andre flytypen er Boeing 777.

For mye er rett og slett investert i en fremtid med A380.


https://youtu.be/opR6igCm0f8
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

tdr skrev: 14 aug 2020, 12:47 Ikke alle selskap som helt uten videre kan kvitte seg med A380. For Emirates vil det ha for store økonomiske konsekvenser. De har hele 115 A380 noe som er 45% av flåten til langdistanse hvor den andre flytypen er Boeing 777.

For mye er rett og slett investert i en fremtid med A380.


https://youtu.be/opR6igCm0f8
😂👍 bra tdr! kjempe bra youtube video,,
men for emiratene tror « jeg» penga nesten ikke betyr noe!
nakan te service!
de kommer m linosin og henter og kjører gratis optil 85 km både i norge og utland
venna mine som slenger innom etter ankomst th eller avgang de henter m mercedeser, buisness class
jeg har inntrykk at arabra driver flyseskaper
m store subsidier m eller uten tap!
og ha en sp stor flåte m 380,,
en kan spekulere,
men dissa arabra er jaggu meg foretningsfolk , vel
skakke fornærme de , men makan te skryte
paver finnes knapt! døm har nok penger
de har tilnå drifta meget godt!
om de har tjent penger,
for noeb google,,
men pytt pytt!
hva skal dissa søkkrike sand bbeduina bruke
olje penga te!?
hva jeg mener og føler for de folka!🥴
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «I lufta»