Bosette seg i Thailand

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#101

Wood1958 skrev: 04 aug 2021, 17:23 @Geir Rasch


De har da ikke nådd vårt nivå enda. Selv om det er motsatt. Tenker da på bruningskrem,solarier, og penger vi bruker på turer til syden.
Da hadde de i tilegg betalt for å sette seg i mørke rum, brukt penger på reiser til strøk uten sollys om vinteren :D
Poenget til Geir Rasch var at man blir sett ned på jo mørkere i huden du er. Når en ser på antall kjendiser og deres popularitet så går hudfargen hånd i hånd og utseendet har også stor betydning ved ansettelser.

Jo dummere du er i komi og såpe operaer i filmer jo mørkere i huden er du. Men slik var det jo før i gamle dager i europa også. Man hadde stereotyper som flittig ble brukt, og til dels også idag. Men det er forandringer. Den store hvite dumme tjukkasen i amerikanske filmer sitter vel fortsatt godt i?

Jo hvitere du er jo mer suksessfull er du sett utad.
🌞
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#102

Phay skrev: 05 aug 2021, 01:09 Poenget til Geir Rasch var at man blir sett ned på jo mørkere i huden du er. Når en ser på antall kjendiser og deres popularitet så går hudfargen hånd i hånd og utseendet har også stor betydning ved ansettelser.

Jo dummere du er i komi og såpe operaer i filmer jo mørkere i huden er du. Men slik var det jo får i europa også.

Jo hvitere du er jo mer suksessfull er du sett utad.
Som du nevner om Europa, det er ikke så stor forskjell på å signalisere ut og blis sett på deretter.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#103

Wood1958 skrev: 05 aug 2021, 01:29 Som du nevner om Europa, det er ikke så stor forskjell på å signalisere ut og blis sett på deretter.
Signalisere kan man gjøre noe med klær og statussymboler, men hudfargen kreves litt mer innsats. Ikke alltid det blir så godt resultat utav hverken bruningen eller blekingen og man er like langt, for folk ser jo ett mislykket forsøk på å vinne status.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#104

Phay skrev: 05 aug 2021, 02:13 Signalisere kan man gjøre noe med klær og statussymboler, men hudfargen kreves litt mer innsats. Ikke alltid det blir så godt resultat utav hverken bruningen eller blekingen og man er like langt, for folk ser jo ett mislykket forsøk på å vinne status.
verden er et klassesamfunn der forfenglighet preger,
dette med thaier og hudfarge er både praktisk, forfenglighet og har med klasse samfunn
som phay slriver hvordan man kler og ter seg,
jeg ble fortalt det var bare gale folk og faranger som lå sola,
det st folk fra bygda blir sett nepå kjenner jeg godt til,
jeg husker godt dette fra barndommen hvordan " oslo folk" nærmest så på andre som nærmest
" bygdetullinger" vel da bygde folk kom til storbyen så en det på oppførsel og kles kode,
dette har nok blitt mere utvasket i norge m tiden,
men i thailand lever det godt,
bare det med dialekt hvordan man klær seg holder kniv og gaffel gjør at " overklassen" ser nedpå bygdefolk ( bare fsttige bønder o.l) snakker stykt og
udannet,
joda
men. det kan ha litt med mobbing så klart,
så hva gør nå " bygdefolk" da de kommer til byen
vel de forsøker og rykke opp i " klassesamfunnet"
med kleskode forsøker seg med by dialekt, tar på seg " rikere vaner,"
dette har mye med forfenglighten som råder i klasse samfunn.

hva er værst " arogante rikfolk"
eller "stormansgale" ( tja??)

de som preiker mest om penger er de som lite har,

klasse og rase safunnet er noe forferdlige merklige greier, eksisterer over alt. ( i all tid),

noen despoter har forsøkt og lage et safunn men
det har endt med død og fordervlse,
være seg stalin, mao,polpot, mfl
Sist redigert av riflefish den 05 aug 2021, 08:04, redigert 2 ganger totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#105

Wood1958 skrev: 04 aug 2021, 17:23 @Geir Rasch


De har da ikke nådd vårt nivå enda. Selv om det er motsatt. Tenker da på bruningskrem,solarier, og penger vi bruker på turer til syden.
Da hadde de i tilegg betalt for å sette seg i mørke rum, brukt penger på reiser til strøk uten sollys om vinteren :D
Du sliter åpenbart med leseferdighetene dine. Å trekke en setning ut av kontekst for så å argumentere for noe som ikke har noe med saken å gjøre er uakseptabelt. Tema var rasisme og ikke pengebruk på skjønnhetsprodukter. Skjønte du ikke det?

Men jeg vil gjerne modifisere meg litt. Riktignok ser thaier ned på mennesker med mørk hudfarge, men at de ser ned på fremmedarbeidere fra nabolandene har nok ikke med rasisme å gjøre siden det tross alt stort sett er samme folkegruppe. Her er det nok nasjonalismen som er fremtredende, og den er sterk i Thailand.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#106

Du har sikkert rett, kan ikke cære greit å være nasjonalist vist en ikke er Nordmann og har egen kultur i eget land.
Og,då i tilegg,skal taes for det hele tiden.. Det er ikke noe rart de utvandrer i hopetall :D
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#107

Det er ellers litt artig å,se det klages over hva en ikke har eller får i Tailand. Tv, hvitevarer og andre ting som butikker ikke har som lagervare men utstillingsvare. Går en inn på nettet og sjekker de forskjelligemkjedebutikker her. Så vil det,som regel være en fallhane hvor en kan se hvilket,butikker varen er tilgjengelig i..
Så kanskje troen på dette perfekte Norge vs dårlige Thailand kan være forskjellig ut fra lokale forhold her som der.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#108

Har jo ikke flyttet selv men gjør meg også tanker om den saken.
Kanskje er det en uting at de ikke engang snakker Norsk som alle andre folk..
Mulig litt navlebeskuende får jeg intrykk av når jeg leser her.
Kanskje litemforståelsesfulle for vår situasjon også.
Her for en stund tilbake høret jeg en si noe.
Dette ikke engang på Norsk men tok det for gitt at jeg skulle,engelsk :o
"Dirty farrangsociety keep vacines themself"
Har tenkt på,saken en stund
Og ved neste chat vil jeg be min kjære,om å,formidle
At,vedkommende bør ta,et,Norskkurs for så,å kunne logge inn her
Så er jeg sikker på at det finnes nok kvalifiserte folk til å,forklare,vedkomende.
Selv,er jeg nok ikke istand til å formulere meg,så det blir,forstått.
Men ser jo at vår samfunnsmodell,er det som skal være nr1 i verden så da regner jeg med at resurser til slikt finnes her.
Kan slikt formiddles på videochat mens de flytter på sinelivløse landsmenn i bakgrunnen så blir det prikken over ien.
Jeg klarer ikke men kanskje noen andre
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#109

Phay skrev: 05 aug 2021, 01:09
Jo hvitere du er jo mer suksessfull er du sett utad.
For en del år siden var det slik i Norge at blekhet ga status fordi det var et tegn på at man var så velbeslått at man slapp å jobbe utendørs. Jeg har inntrykk av at noe av det samme gjelder i Thailand. En bonde i Isaan er gjerne mye mørkere i huden enn en kontormann i Bangkok. Og kontormannen legger seg under en parasoll - gjerne med en liter whisky og en bøtte is - ved bassengkanten. Han lar ikke solen slippe til i utrengsmål. Men ta nå dette med en solid klype salt da også jeg har svak leseevne og dessuten har det med å misforstå det meste. :lol:
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#110

Geir Rasch skrev: 05 aug 2021, 07:02 . Her er det nok nasjonalismen som er fremtredende, og den er sterk i Thailand.
Det tror jeg du har helt rett i. :)

En annen ting er at i en del toneangivende miljøer i Vesten, er hele rasismeproblematikken snudd på hodet gjennom den stupide og misforståtte identitetspolitikken som har sitt opphav i venstreradikale bevegelser i USA . Her er en hvit, heterofil, middelaldrene mann helt på bunn i hierarkiet. Hva vedkommende måtte finne på å si og mene har liten eller helst ingen verdi av den enkle grunn at han er den han er. Og da er vi så langt fra Martin Luthers bevingede ord som det går an å komme. Mange trodde aldri det var mulig at dette skulle bre om seg. Den som følger litt med, vet at dette brer om seg med skremmende høy hastighet og i sammenhenger og miljøer man ellers skulle tro var immune for slik idioti og systematisk diskriminering. Også her i Norge.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»