Bosette seg i Thailand

Svar
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#81

Synes også det å veksle mellom norge thailand er perfekt.
Etter noen måneder i thailand begynner du lengte etter et land med system, vann i springen hele tiden, det samme med strøm og skikkelig renovasjon.
At du kan få skikkelig svar i en butikk når spør om noe.
Men etter en stund i norge begynner man lengte tilbake :-)
Har ca 7 måneder i thailand, noe som betyr kan skatte begge steder.
Gevinsten dekker flybillettene samt frvillig medlemskap i folketrygden, og vel som det er :-)
wiking
Innlegg: 443
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#82

Jeg har jo vært en av dem som alltid har sagt -jeg skal ikke flytt ned dit. Men man begynner jo å tenke litt- har jo fått meg et barn der nede. Men så er det dette at man må søke om oppholdstilatelse hvert år- og hus kan man jo ikke eie osv. Jeg synes jo det er rart da- men sånn er jo reglene der nede. Ellers så har vi jo til nå hadt større sikkerhet i Norge. Og varmen er jo ikke så intens i Norge- selv om jeg ikke har hatt noe problemer med den. I thailand har dem jo denne myggen, mauren og giftslangene osv. Jeg har jo ment at det er bedre at jeg får dem til Norge- men vi får se. Broren min har jo bodd i mange år i Thailand og han trives med det. :D Så vi får se-----
You Never walk Alone :D
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#83

Vil bare si en ting til den som har vært drøye 3 år i Thailand.
Gadd bare å se halve innledende videoen - samme leksa, som går på loop. Noe av det dummeste sprøytet jeg har lest på lenge, der grønnhornet kun er ute etter å finne lettvinte negative grunner for ikke å bosette seg i Thailand - av en eller annen grunn. Fullt av fordommer og å gjenta myter, historier- Alle land har sine særheter, egen kultur og spesielle problemområder. Kjenner igjen mye av det som blir lagt frem, og hvordan det går an å misforstå og mistolke, og komme frem til å tolke det på en ganske annen måte enn det man innbiller seg er virkeligheten bak. Har skjedd meg flere ganger.Og lærer litt hver gang. En fyr som tror at nå har han skjønt det, er det første tegnet på at en ikke har skjønt noe i det hele tatt, men har bare enda mer igjen å lære.
Om noe har et snev av sannhet, forandrer det ikke mitt synspunkt.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#84

PiTa skrev: 29 jul 2021, 00:58 Vil bare si en ting til den som har vært drøye 3 år i Thailand.
Gadd bare å se halve innledende videoen - samme leksa, som går på loop. Noe av det dummeste sprøytet jeg har lest på lenge, der grønnhornet kun er ute etter å finne lettvinte negative grunner for ikke å bosette seg i Thailand - av en eller annen grunn. Fullt av fordommer og å gjenta myter, historier- Alle land har sine særheter, egen kultur og spesielle problemområder. Kjenner igjen mye av det som blir lagt frem, og hvordan det går an å misforstå og mistolke, og komme frem til å tolke det på en ganske annen måte enn det man innbiller seg er virkeligheten bak. Har skjedd meg flere ganger.Og lærer litt hver gang. En fyr som tror at nå har han skjønt det, er det første tegnet på at en ikke har skjønt noe i det hele tatt, men har bare enda mer igjen å lære.
Om noe har et snev av sannhet, forandrer det ikke mitt synspunkt.
Livet er lett i Thailand om man bare bor og lever i etablerte strøk og har en god økonomi. Mens utfordringen er å etablere seg iblandt thaier og ta del i deres daglige liv. My two cent! Hua Hin og mange andre steder jeg har oppholdt meg periodisk har vært bra, men dog så kjedelig over tid, men vi er jo forskjellige alle sammen med forskjellig bakgrunn og ikke minst interesser. Føler meg nå ihvertfall priviligert som har hatt anledning til å ha bodd og jobbet over store deler av Norge, og i tillegg fått oppleve store deler av Thailand. Jatakk begge deler sier nå jeg i tilmålte doser.
🌞
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#85

Noen mener at rasisme er noe av det verste de opplever i Thailand.
Personlig har jeg aldri opplevd rasisme her, etter tiår.
Enten så forstår jeg ikke at det skjer, eller så er rasistene flinke til å skjule det.
Det finnes rasisme i Thailand, men det synes dårlig.
Da tror jeg det er verre med nordmenns oppførsel overfor innvandre og nye nordmenn, som er mye mye verre.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#86

PiTa skrev: 30 jul 2021, 03:11 Noen mener at rasisme er noe av det verste de opplever i Thailand.
Personlig har jeg aldri opplevd rasisme her, etter tiår.
Enten så forstår jeg ikke at det skjer, eller så er rasistene flinke til å skjule det.
Det finnes rasisme i Thailand, men det synes dårlig.
Da tror jeg det er verre med nordmenns oppførsel overfor innvandre og nye nordmenn, som er mye mye verre.
Rasisme eller uvitenhet?

Når en ikke snakker det lokale språket, eller man snakket gebrokkent, så bir man sett anderledes på. Om man gjør noe de ikke er vandt til, så bidrar det ofte til humoristiske kommentarer og snakk i landsbyer spesielt. Slik var det hjemme også når arbeidende pakistanere kom til Norge.

Dobbeltprisingen provoserer ikke meg, men det provoserer mange andre utlendinger som bor, jobber og betaler skatt i Thailand, og som blir sett på som annenrangsborgere. Så jo det eksisterer på samme linje. Nå vet jeg ikke hvor du bor, om du snakker flytende thai eller hva slags omgangskrets du har, men når man går inn på ett kjøpesenter nå om dagen, så flyter det med folk i alle retninger og de skygger ikke unna sine egne, men når de ser meg, så ser de opp litt vettaskremt og hopper unna. Det er jo covid sin skyld, mye ligger i hendene på Anutun som hadde sine tirader mot utenlandske borgere. Men som deg, så velger jeg heller å se bort ifra slike ting, og lar det ikke gå så veldig mye inn på meg, men får litt av den samme følelsen som våre nye borgere føler på hjemme. Det er mye bedre i Pattaya, Krabi og Hua Hin de gangene jeg har vært der i løpet av covid slik sett, og man merker det ikke så mye, for der er jo falanger i det daglige bildet synlige og tilstedværende. Er nesten som før og etter innvandrerer og deres etterkommere ble i flertall på Grønnland. Det er normalt ;-)
🌞
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#87

Phay skrev: 29 jul 2021, 04:14 Livet er lett i Thailand om man bare bor og lever i etablerte strøk og har en god økonomi. Mens utfordringen er å etablere seg iblandt thaier og ta del i deres daglige liv. My two cent! Hua Hin og mange andre steder jeg har oppholdt meg periodisk har vært bra, men dog så kjedelig over tid, men vi er jo forskjellige alle sammen med forskjellig bakgrunn og ikke minst interesser. Føler meg nå ihvertfall priviligert som har hatt anledning til å ha bodd og jobbet over store deler av Norge, og i tillegg fått oppleve store deler av Thailand. Jatakk begge deler sier nå jeg i tilmålte doser.
Kanskje vi er litt enige - men når det gjelder valg av boligområder er vi ikke helt på linje - tror jeg. Om du med etablerte strøk mener turiststeder og områder.
Men livet i Thailand blir fullstendig annerledes om en har thaifamilie, eller ikke. Og en velger ofte ut fra ens livssituasjon.

Men virker som om mange thaikvinner blir nødt til å dilte etter mannen, som skyr å leve for mye med familien i landsbyen. Men i Thailand er det mannen som tegner og forklarer - særlig om du er utlending. Ellers lever folket mye etter formelle og uformelle regler.
Bestemmer hvordan livet i Thailand skal være, selv om en får en kone med familie. Men ikke alltid det passer å bo nær familien.
Får du kone med familie, er det ganske egoistisk å gjøre seg sær som utlending, når en thaikvinne garantert helst vil leve i nærheten av familien. En kulturell og sosial ting, farangen ikke alltid forstår, eller insisterer på å bestemme selv. Selv om det i thaikulturen en er vanlig til å stå sammen med familien, til nytte for alle parter. Bortsett fra farangen, Som ofte setter seg selv utenfor.
. Tror ikke det trenger å skape rasisme - men kanskje heller skape dårlig tillit og relasjoner, til en som setter seg på sidelinjen overfor familien. Ikke alle faranger er klar over hvordan deres valg og oppførsel kan påvirke familien en gifter seg inn i. En har tross alt fått en ny familie, og ikke bare funnet seg en kone, en mener å kunne bestemme over.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#88

PiTa skrev: 30 jul 2021, 03:56 Kanskje vi er litt enige - men når det gjelder valg av boligområder er vi ikke helt på linje - tror jeg. Om du med etablerte strøk mener turiststeder og områder.
Men livet i Thailand blir fullstendig annerledes om en har thaifamilie, eller ikke. Og en velger ofte ut fra ens livssituasjon.
Nå skal ikke jeg snakke for andre, og deres valg, og jeg forstår de utlendinger som velger å bo i mer etablerte turiststrøk, noe som er basert på hva man foreså seg når man først ønsket å etablere seg her, som interesser og sosialt. Men der er jjentene stigmatisert av sine egne, målt i forhold til boforhold, mannens posisjon, konkurranse seg imellom, også videre. Kanskje også hvor de møttes og tidligere historie veier jo inn, mens hjemme i landsbyen skal det ikke så mye til for å få en høyere sosial status blandt de som kommer fra litt mer rurale strøk, og som du nevner har familien rundt seg noe som er viktig. Familiebånd i Thailand er sterke blandt mange, og det er noe vi kanskje ikke helt forstår oss på.

Det er så mange variasjoner, men stigmatisering og deres status innad blandt sine egne er også ganske så radikalt.

Men, etter å ha fartet rundt i hele Thailand sammen, bodd 3 år i Hua Hin, reist rundt i Norge og bodd der måneder i flere omganger, reist til spania og alt er bra, men hun trives hjemme i nærheten av familien, og jeg ser hun er lykkelig her. Selv jeg kjedet meg etter noen uker i turistbyene, og liker nå kontrastene med både å reise til turistrøk i Thailand, og hjem til Norge når det lar seg gjøre igjen. Da har man oftere noe å se frem til, samt at det som sagt gir livet mange flere nyanser og utfordringer. Dog tror jeg ikke jeg kommer til å bo så ruralt når jeg trakker på årene og av helsemessige årsaker trenger ett bedre sykehustilbud i nærheten. Hvem vet, det er fortsatt mange år til enda.

Men jeg vil ikke sette meg over eller undervurdere andres valg hvor de ønsker å bo, for først og fremst så står det på min egen trivsel for å at jeg være den jeg bør være ovenfor min kjære. Ser jo at det er mange sosiale tilfeller av utlendinger som bor rundt i landsbyene og der ønsker ikke jeg å havne, at man bor der for man plutselig ikke har noe annet valg. Det er landsbylivet for tøft til i lengden og jeg hadde ikke trivdes med det hengende over meg, da også med tanke på nærliggende fremtid at den verden vi lever i nå, er under rask forandring, da ikke bare pga hva covid har gjort mot verdensøkonomien, men også politisk.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#89

PiTa skrev: 30 jul 2021, 03:11 Noen mener at rasisme er noe av det verste de opplever i Thailand.
Personlig har jeg aldri opplevd rasisme her, etter tiår.
Enten så forstår jeg ikke at det skjer, eller så er rasistene flinke til å skjule det.
Det finnes rasisme i Thailand, men det synes dårlig.
Da tror jeg det er verre med nordmenns oppførsel overfor innvandre og nye nordmenn, som er mye mye verre.
Rasisme eller mobbing? Jeg føler at mange blander dette noen ganger..hvis mobbing så er jeg enig fordi thailand har en mobbekultur hvor de til stadighet skal undertrykke hverandre og snakke hverandre ned...
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#90

Kolami skrev: 30 jul 2021, 04:37 Rasisme eller mobbing? Jeg føler at mange blander dette noen ganger..hvis mobbing så er jeg enig fordi thailand har en mobbekultur hvor de til stadighet skal undertrykke hverandre og snakke hverandre ned...
lett og generalisere utifra eget ståsted,
jeg har aldri følt meg mobbet eller følt noen form for rasissme.
derimot føler jeg at jeg blir tiltalt med respekt og verdighet,
sånn sett er det fint og bo her,
ja på alle måter,
pengene strekker også til det meste,
og helsetilbudet er unikt,🇨🇷🇨🇷🇳🇴🕊
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Generelt»