Bosette seg i Thailand

SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#111

M. Luther KIng, mente jeg seff. :oops:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#112

Wood1958 skrev: 05 aug 2021, 12:38 Har jo ikke flyttet selv men gjør meg også tanker om den saken.
Kanskje er det en uting at de ikke engang snakker Norsk som alle andre folk..
Mulig litt navlebeskuende får jeg intrykk av når jeg leser her.
Kanskje litemforståelsesfulle for vår situasjon også.
Her for en stund tilbake høret jeg en si noe.
Dette ikke engang på Norsk men tok det for gitt at jeg skulle,engelsk :o
"Dirty farrangsociety keep vacines themself"
Har tenkt på,saken en stund
Og ved neste chat vil jeg be min kjære,om å,formidle
At,vedkommende bør ta,et,Norskkurs for så,å kunne logge inn her
Så er jeg sikker på at det finnes nok kvalifiserte folk til å,forklare,vedkomende.
Selv,er jeg nok ikke istand til å formulere meg,så det blir,forstått.
Men ser jo at vår samfunnsmodell,er det som skal være nr1 i verden så da regner jeg med at resurser til slikt finnes her.
Kan slikt formiddles på videochat mens de flytter på sinelivløse landsmenn i bakgrunnen så blir det prikken over ien.
Jeg klarer ikke men kanskje noen andre
Som alltid er det ikke så mye jeg forstår av hva du skriver, men en ting forstår jeg, og der har du helt rett! Det er:
"Selv, er jeg nok ikke istand til å formulere meg, så det blir,forstått"
Ja, jeg har sitert deg ordrett, også med de komma-tegnene jeg ikke helt skjønner plasseringen av.

Ut over det vil jeg anbefale deg om å avstå fra å mene noe som helst om bosetting i Thailand så lenge du selv befinner deg i Norge og ikke har noen som helst referanse til hvordan det er å bo her. Jeg, og trolig alle andre nordmenn som bor i Thailand befinner oss vel med det valget, men det betyr jo ikke at alt er like bra. Det ma da være helt innafor å påpeke mangler uten at en thaiforelsket nordmann gir seg til å mene noe ut fra sitt ståsted i Norge!
Du får vente til du selv eventuelt flytter hit med å mene noe særlig om oss som bor her og hvordan livet fortoner seg - ikke kjenner du oss, og ikke vet du hvordan tilværelsen tildrar seg for de forskjellige. Ville sette stor pris på om du evner å ta dette til deg.
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#113

Geir Rasch skrev: 05 aug 2021, 17:22

Ut over det vil jeg anbefale deg om å avstå fra å mene noe som helst om bosetting i Thailand så lenge du selv befinner deg i Norge og ikke har noen som helst referanse til hvordan det er å bo her..
Det var da voldsomt ! Han er da i sin fulle rett til å uttale seg (innlegget hans du kommenterte var helt sikkert ment å være ironisk). Blant annet fordi mange her på forumet som bor i Thailand forteller hvordan de innretter seg, oppfatter landet og innbyggerne og de gir uttrykk for høyst ulike oppfatninger og meninger som det må være lov til å kommentere. Det er ikke slik at man må bo i et land for å kunne uttale seg om landet og dets beboere. Tvert om kan en avstand i mange tilfeller være en stor fordel.
Ta for eksempel TV-kjøpet ditt hvor du beklaget deg over å måtte betale ikke lagerført vare på forskudd. Irriterende der og da, kanskje. Men du skal ikke dra nesa langt over navlen før du kan finne mange gode argumenter for at butikken gjør lurt i å innrette seg sånn. Og at det - selv om det er uvanlig i Norge - kanskje ikke slett ikke er urimelig i et land som Thailand. Jeg har forstått at du har problemer med å se dette som for meg - som ikke bor i landet - virker temmelig innlysende. Kanskje skyldes det at du står i butikken og ble irritert fordi du ikke fikk det som du ville og at det neppe ville skjedd i Norge. Mens det for meg - som kaldt og rolig kan betrakte det hele fra Furet Værbitt - virker å være ganske så rimelig. En fillesak, ja. Men like fullt et eksempel på avstand noen ganger kan være en fordel. Og at det er lett for en nordmann å gå i den klassiske fellen å kalle alt som ikke er som i Norge dustete og urimelig.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#114

Geir Rasch skrev: 05 aug 2021, 17:22 Som alltid er det ikke så mye jeg forstår av hva du skriver, men en ting forstår jeg, og der har du helt rett! Det er:
"Selv, er jeg nok ikke istand til å formulere meg, så det blir,forstått"
Ja, jeg har sitert deg ordrett, også med de komma-tegnene jeg ikke helt skjønner plasseringen av.

Ut over det vil jeg anbefale deg om å avstå fra å mene noe som helst om bosetting i Thailand så lenge du selv befinner deg i Norge og ikke har noen som helst referanse til hvordan det er å bo her. Jeg, og trolig alle andre nordmenn som bor i Thailand befinner oss vel med det valget, men det betyr jo ikke at alt er like bra. Det ma da være helt innafor å påpeke mangler uten at en thaiforelsket nordmann gir seg til å mene noe ut fra sitt ståsted i Norge!
Du får vente til du selv eventuelt flytter hit med å mene noe særlig om oss som bor her og hvordan livet fortoner seg - ikke kjenner du oss, og ikke vet du hvordan tilværelsen tildrar seg for de forskjellige. Ville sette stor pris på om du evner å ta dette til deg.
Dette blir jo etterhvert helt utrolig, du komenterer selv andre likesinnede Nordmenn boendes i Thailand,med at du ikke engang forstår hvilken verden de bor i. :D
Så jeg vet ikke helt jeg. Så at du skal forstå meg regner jeg self ikke med. Men jeg skal ikke endre ditt syn Det får du ha fra ditt ståsted.
Vedrørende referanse så,tar jeg til etteretning at kvinner som studerer på universiteter i faget terapi mot selvmord og behandling av de som har forsøkt.
Og derigjenom lærer seg om både,samfunsdynamikk og familiedynamikk i forskjellige samfunnslag i Thailand. For deretter å kunne rette behandling og terapi målrettet mot pasientene . Samt veilede pasienter i rekonvelesens i muligheter i samfunnet Ja slik kunnskap om Thailand kan nok knapt måle seg imot din kunnskap.. Da om hvordan det Thailanske samfunn fungerer.eller burde fungere
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#115

Nå prøver vi å gi alle plass på vårt lille forum, og er det noe man ikke forstår så prøv å legg godvilja til, men det gjør det ikke lettere når det også brukes ironi og humor.

Så for å gjøre hverdagen litt bedre, så gjør vi så godt vi kan alle sammen. Gretne kommentarer vil resultere i krangling og at man får ett horn til hverandre over tid.

Er man i dårlig humør, så vent med å kommentere til man er litt lysere til sinns. Det er noe med å bli eldre og litt mer gretten, og det synes på forumet til tider. Med eldre mener jeg 50 og oppover.

Kan nevne at noen av de verste kundene å ha med gjøre i turist og service bransjen ofte var menn over 50 :D

Prøver å holde forumet flytende her og redigere minst mulig, men når det blir for mye avsporing, så vil det gå med mange innlegg som kanskje hadde litt mening i seg, litt kjefting på brukerene, og så går lufta ut av de fleste for noen dager før det begynner å bli litt posting igjen. Det er slik det pleier å være. Bør ikke være nødvendig å drive barnehage med voksne folk.
🌞
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#116

SomLao skrev: 05 aug 2021, 17:49 Det var da voldsomt ! Han er da i sin fulle rett til å uttale seg (innlegget hans du kommenterte var helt sikkert ment å være ironisk). Blant annet fordi mange her på forumet som bor i Thailand forteller hvordan de innretter seg, oppfatter landet og innbyggerne og de gir uttrykk for høyst ulike oppfatninger og meninger som det må være lov til å kommentere. Det er ikke slik at man må bo i et land for å kunne uttale seg om landet og dets beboere. Tvert om kan en avstand i mange tilfeller være en stor fordel.
Ta for eksempel TV-kjøpet ditt hvor du beklaget deg over å måtte betale ikke lagerført vare på forskudd. Irriterende der og da, kanskje. Men du skal ikke dra nesa langt over navlen før du kan finne mange gode argumenter for at butikken gjør lurt i å innrette seg sånn. Og at det - selv om det er uvanlig i Norge - kanskje ikke slett ikke er urimelig i et land som Thailand. Jeg har forstått at du har problemer med å se dette som for meg - som ikke bor i landet - virker temmelig innlysende. Kanskje skyldes det at du står i butikken og ble irritert fordi du ikke fikk det som du ville og at det neppe ville skjedd i Norge. Mens det for meg - som kaldt og rolig kan betrakte det hele fra Furet Værbitt - virker å være ganske så rimelig. En fillesak, ja. Men like fullt et eksempel på avstand noen ganger kan være en fordel. Og at det er lett for en nordmann å gå i den klassiske fellen å kalle alt som ikke er som i Norge dustete og urimelig.
Klart man kan sitte i Norge og mene, men man kan ikke forvente å bli tatt på alvor. For å unngå at dette skal bli en langtekkelig krangling avslutter jeg med det. Enhver kommentar fra Norge om hvordan vi som bor i Thailand bør opptre i hverdagen vil etter dette verken bli lest eller kommentert. Om dere likevel føler dere kallet til å mene så er det lite jeg kan gjøre med det annet enn å ignorere. Så dette blir min siste kommentar i denne sammenheng. Håper det avsluttes nå!
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#117

Wood1958 skrev: 05 aug 2021, 18:01 Dette blir jo etterhvert helt utrolig, du komenterer selv andre likesinnede Nordmenn boendes i Thailand,med at du ikke engang forstår hvilken verden de bor i. :D
Så jeg vet ikke helt jeg. Så at du skal forstå meg regner jeg self ikke med. Men jeg skal ikke endre ditt syn Det får du ha fra ditt ståsted.
Vedrørende referanse så,tar jeg til etteretning at kvinner som studerer på universiteter i faget terapi mot selvmord og behandling av de som har forsøkt.
Og derigjenom lærer seg om både,samfunsdynamikk og familiedynamikk i forskjellige samfunnslag i Thailand. For deretter å kunne rette behandling og terapi målrettet mot pasientene . Samt veilede pasienter i rekonvelesens i muligheter i samfunnet Ja slik kunnskap om Thailand kan nok knapt måle seg imot din kunnskap.. Da om hvordan det Thailanske samfunn fungerer.eller burde fungere
Som ellers skjønner jeg ikke hva det er du prøver å fortelle. Vær snill å avslutt kommentarer rettet til meg. Språket er kaudervelsk for meg og jeg evner ikke å tolke deg.
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#118

Phay skrev: 06 aug 2021, 02:08
Er man i dårlig humør, så vent med å kommentere til man er litt lysere til sinns. Det er noe med å bli eldre og litt mer gretten, og det synes på forumet til tider. Med eldre mener jeg 50 og oppover.

Kan nevne at noen av de verste kundene å ha med gjøre i turist og service bransjen ofte var menn over 50 :D
He-he. Mange er jo riktig gretne i god tid før fylte 50. Enkelte later jo til å være født sånn, gir fjollete nok uttrykk for i klartekst at de ser på seg selv som ufeilbarlige, bedre enn andre og legger ikke en gang skjul på at ser på andre som imbesile fjols. En ting er det er svært lite sympatisk å oppføre seg som oppblåst reke og fremheve seg selv på bekostning av andre. Det er også - av mange årsaker - svært uklokt. Heldigvis forstår de fleste dette. :D
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#119

Geir Rasch skrev: 06 aug 2021, 07:11 . Enhver kommentar fra Norge om hvordan vi som bor i Thailand bør opptre i hverdagen vil etter dette verken bli lest eller kommentert.
For en trussel ! :lol: Flaks at ikke du bestemmer, da. Da hadde det ikke blitt mange igjen her.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#120

SomLao skrev: 06 aug 2021, 15:41 For en trussel ! :lol: Flaks at ikke du bestemmer, da. Da hadde det ikke blitt mange igjen her.
Dette er da ingen trussel, SomLao! Det er bare en melding om at jeg ikke tar råd om hvordan leve i Thailand fra dere som ikke bor her. Du må selvsagt for all del fortsette å skrive akkurat hva du vil for meg. Om andre er mottakelig for slikt vet jeg lite om.
Som du litt kamuflert prøver å antyde så er jo vi som er en smule eldre og mer erfarne enn deg litt høy på oss selv og nekter å bøye hode for den åpenbart bedrevitende yngre garde :).
Svar

Gå tilbake til «Generelt»