Rasisme I Thailand!

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#51

CAT skrev: 07 aug 2020, 17:34 og får å ta med litt rasisme som tråden handler om, så frykter jeg ikke det. ønsker å bo i en by. bkk, pattaya el no. og der er det ganske international.👍
men oppe blandt risåkrene med et lite slott med basseng og bli uglesett av fattige nabo bønder?
nei, passer ikke meg.og så vil jeg ha det lettvint.
skal ikke vedlikeholde hus el hage på mine eldre dager.
Høres ut som om du vet hva du vil om 10 - 15 eller 20 år når du er i fast forhold? Tror jeg hadde noen lignende uttalelser på AF i sin tid, men da handlet det mer om litt avsidesliggende strand i Krabi og omegn med tilgang til padling, klatring og dykking. Ting forandrer seg med årene, og selv om man flytter opp til Isan, så vil man ha litt fasiliteter som en kan trives med. Noen litt mer enn andre selvfølgelig, men det som er gledelig, det er mange thaier også som bygger store hus om dagen, og det begynner å gjevne seg ut, for det er mange thaier med mye mer penger enn de utlendingene som kommer hit, og da snakker vi ikke bare BKK thaier, men lokale landsby thaier.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#52

INKOGNITO skrev: 07 aug 2020, 20:21 At motstanden og rasismen er stor mot utlendinger som kan dingle rundt i Thailand i lange tider og strø rundt seg med penger er det ingen tvil om, ikke minst blant de mange fattige thaier som ikke lever direkte av farlanger eller forstår så mye av sammenhengen i noe.
Gjerne ikke så rart heller når de selv knapt har til mat samme hva de kaver på.
For det er jo dette med at kan ikke farlangen vise at han er god for money der så blir det ikke mye honey der heller. :D
Men det kan ikke være mye tvil om at dette biter godt i Thailand nå, for alle som har levd av turisme samt de mange som levde nærmest fra hånd til munn før dette også.
Skal bli spennende og se hvor lenge de kan greie å holde landet lukket som nå, uten at det kommer til alvorlige opptøyer fra folk som nå mister geskjeft og levebrød.
Tror holdningene og misunnelsen stikker dypt hos enkelte medborgere også, noe som kommer frem av og til på forumene. Ikke bare thaier.

Som nevnt før, skepsisen til utlendinger og medborgere kan ingen forandre, og for en som skal leve i Thailand, er det riktig å måtte senke seg ned på deres nivå for å få respekt? Skal love deg at det ikke ville gitt noe som helst respekt overhode. En fattig falang er nok mer utsatt for skepsis og rasisme enn en som kan betale for seg og bidrar til økonomien. Det samme gjelder i Norge. Det er jo noe med Begrepet å være Cheap Charlie i Thailand, det står ikke så mye status forbundet til det.
🌞
Reinkarnert Pelle
Innlegg: 451
Registrert: 13 mar 2020, 14:54

#53

Å ha en grei plass å leve i er vel en god ting, sette pris på seg selv og livet.

Penger har vel mest verdi i når de sirkulerer.

Forstår ikke de som har vannvittig med millioner på konto, trygghet ? Hva er de redd for devaluering ?

Og som CAT sier det er ikke så kjekt å bli "uglesett" av nabolaget, til bedre naboene har det til bedre har hele nabolaget tror jeg :roll:
Livet mitt er en dans på nevroser :D
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#54

Phay skrev: 08 aug 2020, 02:24 Tror holdningene og misunnelsen stikker dypt hos enkelte medborgere også, noe som kommer frem av og til på forumene. Ikke bare thaier.

Som nevnt før, skepsisen til utlendinger og medborgere kan ingen forandre, og for en som skal leve i Thailand, er det riktig å måtte senke seg ned på deres nivå for å få respekt? Skal love deg at det ikke ville gitt noe som helst respekt overhode. En fattig falang er nok mer utsatt for skepsis og rasisme enn en som kan betale for seg og bidrar til økonomien. Det samme gjelder i Norge. Det er jo noe med Begrepet å være Cheap Charlie i Thailand, det står ikke så mye status forbundet til det.
Holdningen til thaier om at utlendinger er et uønsket element der som de bør stå sammen om å melke mest mulig for penger stikker dypt.
Dette gir status blant thaier og det er helt greit å lure en farlang mest mulig, thaiene ler godt sammen av disse farlangene som de får til å betale uten å mukke. Og kvittering står de jo sammen om å skrive ut på det de ønsker på papiret, om det kan hales litt ekstra på den måten.
Billige produkter som tømmes over i emballasje fra dyre kvalitetsprodukter samarbreider de også om for å svindle til seg litt ekstra, har avdekket det flere ganger som ansvarlig for bygg/ rehabiliteringsprosjekter i Thailand.(eks. Maling og mureprodukter.)

Det fås faktisk, i mange tilfelle, litt status blant thaier om en utlending viser at man har litt peiling på hvordan ting skal utføres og gir beskjed om dette og at man ikke aksepterer alt av lureri og ren svindel, som de ofte forsøker med utlendinger, og som man ser godtas.
Men et svar spetakkel er det selvsagt underveis mens jobb en da skal utføres. Må nærmest henge over ryggen på de hele veien for ikke å bli rundlurt og få levert rent makkverk. Men har faktisk opplevd at de har kommet og tatt meg i handa etter utført jobb, selv om de ble stoppet og korrigert, og avdekket i lureri, med sure miner, utallige ganger underveis i jobben.
Går ikke det må man jo bare gi de sparken og få tak i nye folk, eller fullføre jobben selv.
Har også måttet gjøre det.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#55

[mention]INKOGNITO[/mention]

Uffda, blir bare verre og verre dette! Det var mye lureri på en gang! Gikk det bra til slutt?
🌞
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#56

Phay skrev: 08 aug 2020, 02:24 Tror holdningene og misunnelsen stikker dypt hos enkelte medborgere også, noe som kommer frem av og til på forumene. Ikke bare thaier.

Som nevnt før, skepsisen til utlendinger og medborgere kan ingen forandre, og for en som skal leve i Thailand, er det riktig å måtte senke seg ned på deres nivå for å få respekt? Skal love deg at det ikke ville gitt noe som helst respekt overhode. En fattig falang er nok mer utsatt for skepsis og rasisme enn en som kan betale for seg og bidrar til økonomien. Det samme gjelder i Norge. Det er jo noe med Begrepet å være Cheap Charlie i Thailand, det står ikke så mye status forbundet til det.
Leser om en del drap og merkelige selvmord bla faranger i Thailand. Jeg for min del hadde ligget lavt, hvertfall oppi isaan. Majoriteten er fortsatt fattige Bønder. Det handler kanskje ikke om rasisme, men mer om sjalusi og misunnelse.
Har du først kapret den peneste jenta i landsbyen og etterpå kommer opp å er storkar så kan det bli endel vemmelige blikk.
Skjønner det..
Heller en Cheap Charlie, enn død farang. 🤣
Lucifer is back :evil: :twisted:
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#57

Phay skrev: 08 aug 2020, 10:30 @INKOGNITO

Uffda, blir bare verre og verre dette! Det var mye lureri på en gang! Gikk det bra til slutt?
Joda, helt greit, selv om det finnes håndtverkere jeg ikke er på talefot med etter å ha bedt de forsvinne.
Med høyere teknisk utdannelse og etter å ha puslet med sånt arbeid i alle år på det praktiske plan, har jeg en viss peiling på hvordan sånt bør utføres fagmessig.
Men har da thai folk som jeg har benyttet mange ganger, og som jeg har spesialpris hos, mot at jeg har lovt å holde kjeft og ikke blande meg inn når de svindler andre farlanger i området her, som svært ofte ikke har peiling på bygging.
Mangedoble priser er det som forsøkes, og ofte godtas, uten pruting.
Og selvsagt lovnad topp kvalitet og grunnarbeid.
Når jobber til "stupid farlang" som jeg har hørt det benevnt som, settes i gang, er alt glemt, null grunnarbeid og alt av simpleste sort utføres, med det til følge at varigheten på det utførte blir en brøkdel av det som det burde vært. Svært ofte påfører de skader på eksisterende konstruksjoner som er helt fatale også.
Om det er bevisst for å sabotere, eller om de er så elendige håndtverkere skal jeg ikke uttale meg om.
Men jeg har da observert at noen av de kan gjøre langt bedre utførelse når de jobber hos thaier til langt lavere betaling.
Så da får hver og en tenke det de vil, om det kan være et utslag av rasismen der eller ikke. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#58

INKOGNITO skrev: 08 aug 2020, 11:22 Men jeg har da observert at noen av de kan gjøre langt bedre utførelse når de jobber hos thaier til langt lavere betaling.
Så da får hver og en tenke det de vil, om det kan være et utslag av rasismen der eller ikke. :roll:
Jeg har nå sett hva de bygger for thaier, og jeg kan love deg at det ikke er bedre arbeide enn hos meg, for såpass ser jeg, og såpass kunnskap her jeg om å både sement, sveising og generelt arbeide, men om det er bra nok, er en helt annen sak. Forskjellen er at falangen sier ifra, og det gjør ikke thaier. De protesterer ikke, de forandrer ikke på noe, og de krever ikke. Så at thaier er bedre stillt enn falangen har jeg ikke noe tru på utifra min egen erfaring.

Men ærlig talt, trodde du var økonomi utdannet og ikke innenfor byggfag?
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#59

CAT skrev: 08 aug 2020, 11:18 Leser om en del drap og merkelige selvmord bla faranger i Thailand. Jeg for min del hadde ligget lavt, hvertfall oppi isaan. Majoriteten er fortsatt fattige Bønder. Det handler kanskje ikke om rasisme, men mer om sjalusi og misunnelse.
Har du først kapret den peneste jenta i landsbyen og etterpå kommer opp å er storkar så kan det bli endel vemmelige blikk.
Skjønner det..
Heller en Cheap Charlie, enn død farang. 🤣
Tror ikke jentene som menger seg med falanger blir sett på noe anderledes enn jentene som menget seg med utlendinger på 80 tallet, selv om det er vesentlig mer av de her. Tar jo mine forholdsregler så får vi se, om jeg tar livet mitt imorgen så er det kanskje ett lite varsko om noe kriminelt har skjedd, men om jeg tar livet mitt om 30 år, så tror jeg ikke det ;-)

Tror nok det er flere tragiske skjebner der helsa og rusproblemer tar knekken på folk etterhvert her nede. Livet ble ikke som de trodde det skulle bli, og så strekker ikke penga til lenger.

Jeg har nå planer om å ikke gro fast her oppe, og noen storkar med perleporter og svømmebasseng blir det ikke. Ganske så basic det vi bygger, og priser er deretter. Har heller ikke godtatt alle priser de har kommet med, og målt opp så de ser det, og regnet ut på ark for de i forhold til avtaler og priser pr m2, eller det vi har avtalt. Har kontroll på alle innkjøp som vi gjør selv, så jeg vet hva som går og hva ting koster.

Men at det er noen som misliker oss eller meg, det ser jeg ikke bort ifra, noe annet ville vært unaturlig, og slik er det hjemme også, der naboer og bygdetullinger skuler over hekken, og tenker sitt, som byfolk vi møter på hoteller rundt i landet. Merker det mer nå enn tidligere at Hi So BKK folkene ser ned på en der en er eller kommer, og det virker som de viser tydeligere nå at dette er deres land enn før. Før så vi de jo nesten ikke på turisthotellene vi var på rundt omkring i badebyene, men nå var det de som var i flertall selv på en kompis sitt hotel i Khao Takiap i Hua Hin. Nå skal jeg ikke svartmale for majoriteten eller de aller fleste behandler oss fortsatt som folk og er hyggelige, og imøtekommende.

Veldig hyggelig å komme til Chiang Khan Igjen og Udon Thani for å nevne noen steder.

Men det kan bli andre tider om Kina nå fester grepet og får det som de vil, da tror jeg det kroken på døren for de fleste fra vesten, eller det jeg kanskje mener er at vi ikke vil trives som turist her mer om det blir mer tilrettelagt for de. Uansett så må vi oppføre oss, og tilrettelegge som best mulig uten at det går på bekostning av trivselen, men kamelsvelgingen fortsetter nok.
🌞
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#60

Phay skrev: 08 aug 2020, 11:37 Jeg har nå sett hva de bygger for thaier, og jeg kan love deg at det ikke er bedre arbeide enn hos meg, for såpass ser jeg, og såpass kunnskap her jeg om å både sement, sveising og generelt arbeide, men om det er bra nok, er en helt annen sak. Forskjellen er at falangen sier ifra, og det gjør ikke thaier. De protesterer ikke, de forandrer ikke på noe, og de krever ikke. Så at thaier er bedre stillt enn falangen har jeg ikke noe tru på utifra min egen erfaring.

Men ærlig talt, trodde du var økonomi utdannet og ikke innenfor byggfag?
Har utdannelse fra begge deler, men høyest innen teknisk. Har også gått noen måneders praktisk sveisekurs i ungdommenog sveiset en hel del siden det. Den jevne thai arbeider sine sveiseferdigheter imponerer ikke, men de finnes de som kan det også, selv i Thailand.
Pusler på med litt investeringer, men det trenger man vel egentlig ikke noen utdannelse til heller.
Er jo bare å lytte til Robert X sine råd og krakk varsel det, og gjøre det motsatte, så går det stort sett av seg selv og kapitalen yngler.:lol:
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»