Bangkok demostrasjoner 2020

Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#81

Nå kan det være at som Phay skriver at han ser mye lokalt, men det er kanskje ikke bare et lokalt insitament. En av de tingene jeg har fulgt og opplevd å se litt på er endringer i samfunn .
Hørte mye om Thaiere og å ta vare på de eldre, noe som åpenbart endret seg med samfunnsutvikling med skillmissebølge som for 15/år siden ble kartlagt fremover.Senere ble det lagt planer og implementert tiltak for å avhjelpe situasjonen
Bla om de eldre som det ble flere og flere sittendes alene i distriktene. Enslige mødre som etablerte seg i byene med faste utgifter til eget livsopphold fikk mere og mere konsekvenser
Slikt ble det lagt programmer for som nok ikke fungerer like bra overalt. Men ser at det er på den politiske arena den dag i dag.
Det ble lagt til rette fra statlig hold så såkalte Village voulenters skulle tre inn og avhjelpe mere
Som det meste helsetjeneste er det alikevel mangel på folk.
Mye av dette blir vel organisert gjenom frivillige da gjenom lokale amphurer igjen .som vel ikke fungerer på samme,nivå overalt.
[6]. To encourage and support the elderly to stay at home, the Thai government implemented a policy in 2016 to deliver LTC services to independent elderly in the home [9]. With this policy, home-bound and bed-ridden elderly can receive regular home health care services by paid care givers and multidisciplinary health teams. Paid care givers (CG) are trained village health volunteers who provide support services, personal assistance and health services to elderly living in their community with technical support from a multidisciplinary health team consisting of doctors, nurses, and physiotherapists.
Ser ellere at de nå har laget konsekvensanalyser frem til ca2030.
Kan derfor ikke helt se at det ikke foregår,politikk utenom såkalt kjeltringer, osv.selv om det nok ikke er like overskuelig med hvordan penger kanaliseres.
Nå er det vel også lovforslag om å oppgi finansiering, skatt , osv for disse frivillige organisasjonene også.Da for å ha bedre kontroll på midlene.
Så selv om vi kanskje ikke ser statens rolle og politikken men ser de frivillige. Så ser jeg ikke vekk ifra at det i flere tilfeller er politikk bakom selv om vi kanskje ikke ser statens rolle som her til lands. Og,slikt er det kanskje på flere felter hvor vi ser på statens rolle i samfunnet forskjellig.
De i Village voulenters er nå en gammel sak i TH og deres rolle i samfunnet er ikke av ny årgang.
2021-08-26 16.08.07.png

https://human-resources-health.biomedce ... 20-00542-3

Ps er klar over at dette er utenfor tråd, men vil vise eksempel på at Th også har politikk og samfunstruktur på mange måter selv om de ikke er som vi er vant til. Og da kanskje ikke ser hva vi er vant til , pga en annen struktur i samfunnet.
Artikkelen er ellers hentet fra Human reaserces fore health
Sist redigert av Wood1958 den 26 aug 2021, 17:52, redigert 3 ganger totalt.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#82

[mention]Wood1958[/mention]

Staten og samfunnet fungerer overraskende godt selv i en liten landsby her i Isan, og en må huske på hvor mange som jobber i staten her i Thailand.

Men det er jo korrupsjonen med kjeltringer overalt. Politi som styrer mye av dopet lokalt, enkeltpersoner skal ha penger under bordet på kommunehuset også videre, men stort sett så er jeg mer overrasket over hvor mange som ikke er korrupte, og hvor hyggelig politiet er når de stopper meg for å høre hvor jeg skal. Nå kjenner de meg, og stopper meg bare av og til for å slå av en kort prat om de som står der kan snakke engelsk.
🌞
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#83

[mention]Phay[/mention]
Ja det er nok slike ting som overasket meg også før,jeg overhodet dro første gang Men det gjelder kanskje å,få et litt mere innblikk enn kun korupsjon og kjeltring syn på landet og hvordan ting ofte fungerer. Som jo kan være litt differansiert , også lokalt
Det er nok mye vi ikke har helt innblik i strukturen i samfunnet. Men som tidligere nevnt vi har kanskje et annet syn på hva staten skal regjere over.
Samtidig så er nå dette også en balansjegang med enkeltindividets ansvar tilbake til staten i form av plikter.(vet ikke hvor flertallet av Thaiere står der, )er nå forskjell på fks US, Europa og såkalt skaninavisk modell
Så,ord som felleskap betyr kanskje lokalt men ikke nasjonalt, fagforening og politkk er nok også mere adskilt om hva dem,skal beskjeftige seg med.
Amphur rolle,vs staten er vel også ikke som komuers forhold vs staten her.
Grådigheten er nok gjeldene mange steder, om vi ikke hadde reguleringer så hvem vet hvordan det,så ut her.
Venstrebevegelse er det også, selv om det drukner i snakk om Dubai. Så,store forskjeller hvordan en opplever landet ut fra hvor og hvem en møter.
Vet ikke om du endret mye syn etter å ha startet farmen.Men jeg fikk nå nogenlunde intrykk av lokale forhold som du beskriver nå fra tidlig av.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#84

[mention]Phay[/mention]

Nr 2
men stort sett så er jeg mer overrasket over hvor mange som ikke er korrupte,
Mulig denne biten burde få mere fokus. Tar en med at, det er det også gjeldene blandt folk som var røde og ble plasert i innaktive stillinger etter 2014 . Så er det nok ikke helt umulig å endre mye i landet med få endringer i regjering.
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»