Bangkok demostrasjoner 2020

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#71

Wood1958 skrev: 25 aug 2021, 15:59 @riflefish


Du er inne på noe her, så,det er krefter tilbake som ikke er intresert i å,få han tilbake også. På lik linje med at det alikevel er andre enn han og hans medløpere som ikke er tilfredse med dagens situasjon. Både monarkister og antimonarkister.
Det var vel andre som var misfornøde før også , uten å være gule eller Tonytilhengere.

før han kan komme tilbake,
må det være republikk,
alle i høyere stillinger m fordeler avsatt
samme med ldere inpolitiet og forsvaret
men, " garden" til kongen
har sverget, og er handplukket
( de er alle tykke fete)
"ikke tunne og bleke"
slik var mottoet til julius cesar
mao, jeg for aldri oppleve en thailansk republikk,
dette m kinge og monarki
har folk fått inn fra morsmelka,
folk har liv og tenke,
men at her blirvrepublikk
det er en laaang og bratt vei med bare snublesteiner
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#72

[mention]riflefish[/mention]
men at her blirvrepublikk
det er en laaang og bratt vei med bare snublesteiner
Det er nok sant, men ser ikke vekk ifra at det finnes krefter som kan enes om mye annet i politikken , og således ha en annen ført politikk .Nå er det vel også noen som støtter,demokrati bland de som protesterer også. Selv bland de som vil endre styringsform og blandt de som endre maktstrukturer..
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#73

det første jeg lærte lm thailand var to ting
som var hellige:'
Kongen
og
budda,

og tenke seg noe annet for de fleste thailand
uten et monarki,
monarkiet har på sett og vis
vert den institusjonen som har
" trått til"
en kan mene og tenke hva en vil
men thailand vil forbli et monarki,
landet sliter , ja det gjør hele kloden,

landet er splittet på mange måter,
vert lenge,
men det er ingen arbeider/ bonde/ klasse
som er ikke korrupt,

stat og kommune klassen inkludert forsvar
og militær
de har privileger som ikke andre har,
de som lager bråk nå i gatene er ikke for meg genuine,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#74

Såvidt jeg forstår er det ingen som vil kvitte seg med thailands monarki og lage republikk.
De vil derimot modernisere dem, på linje med de europeiske.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#75

[mention]riflefish[/mention]
Og selv under de 2 nevnte så er det nå nesten 70 mill mennesker og en politisk arena med opposisjon uasett hvem som har styrt.
Før og etter og under Taksin og etter Taksin , så det er kanskje en potisk liv og en arena der utenom disse,3 elementer også
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#76

Wood1958 skrev: 25 aug 2021, 21:39 @riflefish
Og selv under de 2 nevnte så er det nå nesten 70 mill mennesker og en politisk arena med opposisjon uasett hvem som har styrt.
Før og etter og under Taksin og etter Taksin , så det er kanskje en potisk liv og en arena der utenom disse,3 elementer også
det er ingen politisk areane,
utenom, men
kun en grådighetskultur blandt
de korupte, og andre kjeltring elementer,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#77

riflefish skrev: 26 aug 2021, 10:10 det er ingen politisk areane,
utenom, men
kun en grådighetskultur blandt
de korupte, og andre kjeltring elementer,
Ja men da har de jamen litt av et budsjett til lunsjpausene :D
Men mulig det er hva som står skrevet/snakkes mest om.
Samtidig så gir nå slikt forståelig nok også grobunn til utilfredshet og motstand blandt folk .
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#78

riflefish skrev: 26 aug 2021, 10:10 det er ingen politisk areane,
utenom, men
kun en grådighetskultur blandt
de korupte, og andre kjeltring elementer,
Drøy påstand!

Hadde du sagt at det ikke fantes politisk arena overhode, så kunne jeg vært tilbøyelig til å gi deg rett, men mange er oolitisk interessert med interesse å gjøre gode ting for folket. Men nok en gang så blir de offer for systemet, og det gjelder ikke bare Thailand!
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#79

Phay skrev: 26 aug 2021, 11:33 Drøy påstand!

Hadde du sagt at det ikke fantes politisk arena overhode, så kunne jeg vært tilbøyelig til å gi deg rett, men mange er oolitisk interessert med interesse å gjøre gode ting for folket. Men nok en gang så blir de offer for systemet, og det gjelder ikke bare Thailand!
blir litt opfattet feil det jeg mener. ere ( feil kontekst) det så fint kalles,

men vansklig og bli forstått eller at folk oppfatter hva jeg mener,
" politikk " erjo så mye,
men som du skrev tidligere dette for thaiene orne oppi selv.

jeg er sliten av alt bråket, ikke bare her men over alt,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#80

riflefish skrev: 26 aug 2021, 11:58 blir litt opfattet feil det jeg mener. ere ( feil kontekst) det så fint kalles,

men vansklig og bli forstått eller at folk oppfatter hva jeg mener,
" politikk " erjo så mye,
men som du skrev tidligere dette for thaiene orne oppi selv.

jeg er sliten av alt bråket, ikke bare her men over alt,
Tror ikke vi skal bry oss så mye om politikken i Thailand, selv om enkelte vil mene at vi er ignorante. Men, herregud se på hele regionen under ett (hakk i plata), og fortell meg hvilke Asaen land som gjør det bedre demokratisk eller ikke. Filippinene er ett av de demokratiske landene, og for de som har fulgt med litt innenriks der, vet jo at de ikke er bedre stilt enn Thaiene. Malaysia er semi demokratisk, Indonesia det samme, og det er vel dett.

Det å valfarte her og ha venner her periodisk mot å bo og leve her og se de samme personene, komme under huden på de, og ikke bare se glansbildet av de vennene man har, samt leve i samfunnet, høre hva de tror, tenker og hva de ønsker å gjøre, gjør noe med en, og får en til å tenke litt mer nyansert. Jeg vet at jeg ikke bor i Bangkok og kjenner ikke til intelektuelle der og poltisk engasjert ungdom, men jeg kjenner til landet i sin helhet etter å ha reist mye i mange år innad i Thailand, og kommet under huden på svært mange "normale" folk som man kanskje kan kalle kjernen av Thaier. Jeg kjenner også mange sofaslitere av innflyttere som meg, som har en mening om alt også, og sier mye som er tilsynelatende korrekt, men det er mer til det, og det er komplekst samt Thailand vil ikke forandre seg uten påvirkning utenifra som jeg også har nevnt tidligere. De må ha noe å tjene på det enten via trusler eller at de frivillig forstår at det er veien å gå.

Men Kina satser ikke på demokratiet slik vi ønsker å se det, de ønsker kun stabilitet og det er ikke så veldig forskjellig fra Usa og Europa om en ser stort på det.

Har sendt noen klipp til Nrk, men har bare fått en høflig takk tilbake og takk for tips. Så interessert var de.

Demostrasjoner er jo ganske så vanlig verden over nå med mange land i Europa også, der det har gått over stokk og stein, og lite media på det også.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»