Økende gjeld blant husholdningene, over 80% av BNP.

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Husholdningenes gjeld er den høyeste på 4 år og er nå over 80% av BNP. Gjelden kan øke mot 88-90% som vil være det høyeste på 18 år. Økende gjeldsgrad er en trend i en økonomi som sentralbanken spår vil ha en nedgang på -8,1% i år.

Q1 household debt at 80% of GDP, highest in 4 years
Thailand's household debt level to gross domestic product (GDP) rose slightly to 80.1% in the first quarter, the highest level in four years, central bank data showed, with the trend set to continue as the coronavirus outbreak squeezes the economy.

The economy could shrink a record 8.1% this year, the central bank predicts.
The debt to GDP ratio may jump to 88-90% at the end of this year, which would be the highest in the 18 years that the central bank has compiled records on household debt, according to Kasikornbank's research centre.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#2

Dessverre så ser vi dette også utover i landet. To år med tørke i store områder, gjorde att de mange bøndene tjente omtrent en halv vanlig inntekt. Dette skaper ringer i vannet. Bøndene som det er mange av kjøper mye mindre enn før, og de ansetter ikke håndtverkere for å reparere eller bygge på sine hus. Covid-19 har gjort det enda værre med stenging av enkelte fabrikker, noen steder i landet. Samt alle som arbeidet innen turismen på hoteller, restauranter og den enkle matselger på strendene er arbeidsledige.

Heldigvis så blir det bedre år for bøndene i områdene rundt oss, men turismen den lager en enorm arbeidsledighet. Men lønnen har og stått stille for fabrikkarbeidere, samtidig som mat og annet har blitt dyrere.

Så det er å håpe at dette bedrer seg, thaiene rundt meg snakker mye om at de har mindre å leve av nå. Prating om penger er ett aktuelt samtaleobjekt for tiden.

A.H.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#3

Utpåtur skrev: 14 aug 2020, 08:20 "høyeste gjeld på 4 år" - det er vel også laveste rente - ever.... og selv om rentefradraget er redusert dra 28% til 22% så gir ikke dette stort utslag.
Og når reale bolig og hytte verdier ikke er tatt med i regnestykket - sier det lite om virkeligheten. Når så BDP reduseres er det ikke rart gjeldsgraden ifht BNP øker.... Den man også ser at verdien på hytter har økt betraktelig - det var masse hytter som hadde verdi tett på eller under byggekosten av hyttene - men nå har markedet økt såpass at det er tilført store verdier - som gjør at man lettere skaffer god finansiering.
Artikkelen er om Thai økonomi og husholdningsgjeld :D
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#4

Jeg er på feil plass. Jeg trodde artikkkelen handlet om duftmolekyler... :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

tdr skrev: 07 jul 2020, 13:35 Husholdningenes gjeld er den høyeste på 4 år og er nå over 80% av BNP. Gjelden kan øke mot 88-90% som vil være det høyeste på 18 år. Økende gjeldsgrad er en trend i en økonomi som sentralbanken spår vil ha en nedgang på -8,1% i år.

Q1 household debt at 80% of GDP, highest in 4 years
du snakker nå pm thailand?,!,
men,
hva med verden rundt om,
det kontinentet med største « omveltninger»
er ikke thailsnd bare?
tenker mye på våre crnner i usa?,!,
der 20-25 milioner hustander kan nli kastet utvav sin bolig,
de hakke$
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#6

riflefish skrev: 14 aug 2020, 14:03 du snakker nå pm thailand?,!,
men,
hva med verden rundt om,
det kontinentet med største « omveltninger»
er ikke thailsnd bare?
tenker mye på våre crnner i usa?,!,
der 20-25 milioner hustander kan nli kastet utvav sin bolig,
de hakke$
Hva med verden rundt?

Dette er nå Asianet og ting relatert til det. Ikke hvordan det går i USA.
Tror vi må klare legge ut informasjon om slikt uten hele tiden snakke om land som ikke er tema på Asianet.
Det er nok mange steder for å diskutere USA og deres problemer.
For de fleste av oss som er her er interessen for Asia og spesielt Thailand grunnen til at vi er aktive her.
Og dermed også grunnen til at Asianet ble opprettet.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#7

tdr skrev: 14 aug 2020, 16:02 Hva med verden rundt?

Dette er nå Asianet og ting relatert til det. Ikke hvordan det går i USA.
Tror vi må klare legge ut informasjon om slikt uten hele tiden snakke om land som ikke er tema på Asianet.
Det er nok mange steder for å diskutere USA og deres problemer.
For de fleste av oss som er her er interessen for Asia og spesielt Thailand grunnen til at vi er aktive her.
Og dermed også grunnen til at Asianet ble opprettet.
tdr! vakke nent som kritikk, tvertimot!
men var uklart hvilke land du tenkte på,
jeg gjettet thailand,

så ikje linken før nu,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#8

Du overgår deg selv Rifle :)
thailsnd = Theilan (som de sa i Thaifjord TV)
crnner = corona, corner eller venner
nli = bli
Jeg setter stor pris på dine ærlige meninger. Du har som regel rett. Bortsett fra rettskrivningen. Og det gjør det bare bedre!
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#9

riflefish skrev: 14 aug 2020, 14:03 du snakker nå pm thailand?,!,
men,
hva med verden rundt om,
det kontinentet med største « omveltninger»
er ikke thailsnd bare?
tenker mye på våre crnner i usa?,!,
der 20-25 milioner hustander kan nli kastet utvav sin bolig,
de hakke$
USA er brutalt..eneste grunnen til jeg vil flytte til USA, eller Purto Rico er hvis jeg blir rik 8-)
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#10

Innlegg som ikke er i henhold til trådens tema er skjult.

Trådens tema omhandler forhold i Thailand noe som kommer frem i første innlegg og i hvilket underforum dette ligger i.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»