Sparebank krav om oppdatering av kundeinformasjon

ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#1

Hei!

Er det flere med Sparebank konto i Norge som er bosatt i Thailand som i forbindelse med eller som banken sier hvitvaskings loven har fått krav om utfyllende kundeinformasjon, i.e. skattemessig bosted/krav om opplysning om den mye omtalte "TIN" (skatte identifiseringsnummer) for Thailand eventuelle forventede innskudd fra utlandet/planlagte overføringer til utlandet for mer en NOK 100xxx,- pr år eventuelt om man har politiske bekjente kontakter etc., ? :?
Selv har jeg vært bosatt i Thailand forholdsvis lenge og er skattemessig emigrert, betaler skatt til Thailand og Norge og sender årlig disse opplysningen til skatteetaten via skattemeldingen samt denne "TIN" fremgår jo av " Income taxpayment certificate" fra Thailand og synes det for den "vanlige mannen i gata" er mer en nok og vri hodet på i min alder og har vanskeligheter med og forstå at Sparebanken trenger samme opplysningene som skatteetaten allerede innehar og føler dette prinsipielt er et inngripen i privatlivet og føler det neste blir at man blir mistenkt for hvitvasking av penger hvis man overfører sine egne sparepenger til Thailand. Takknemlig for innspill hvis noen har fått samme beskjed fra sine Norske bank forbindelser!
ha96 :)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

ha96 skrev: 07 jun 2020, 04:35 Hei!

Er det flere med Sparebank konto i Norge som er bosatt i Thailand som i forbindelse med eller som banken sier hvitvaskings loven har fått krav om utfyllende kundeinformasjon, i.e. skattemessig bosted/krav om opplysning om den mye omtalte "TIN" (skatte identifiseringsnummer) for Thailand eventuelle forventede innskudd fra utlandet/planlagte overføringer til utlandet for mer en NOK 100xxx,- pr år eventuelt om man har politiske bekjente kontakter etc., ? :?
Selv har jeg vært bosatt i Thailand forholdsvis lenge og er skattemessig emigrert, betaler skatt til Thailand og Norge og sender årlig disse opplysningen til skatteetaten via skattemeldingen samt denne "TIN" fremgår jo av " Income taxpayment certificate" fra Thailand og synes det for den "vanlige mannen i gata" er mer en nok og vri hodet på i min alder og har vanskeligheter med og forstå at Sparebanken trenger samme opplysningene som skatteetaten allerede innehar og føler dette prinsipielt er et inngripen i privatlivet og føler det neste blir at man blir mistenkt for hvitvasking av penger hvis man overfører sine egne sparepenger til Thailand. Takknemlig for innspill hvis noen har fått samme beskjed fra sine Norske bank forbindelser!
ha96 :)
S-banken krevde de samme når jeg flyttet bostedsadresse. Dnb har ikke gjort det så langt.
🌞
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#3

ikke fått noe om dette var ikke for lenge siden måtte sende kopi av passet til banken det var eneste jeg gjore
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

Er ikke bosatt utenlands ennå men måtte for over et år siden legitimere meg med pass i henhold til krav fra bankene. Dette løste jeg ved å sende inn kopi via bankens meldingssystem da jeg var innlogget i nettbanken.


Finans Norge: BankID og kontroll av pass
Ulike medieoppslag om BankID og passlegitimasjon har skapt forvirring og mange spørsmål fra kunder til bankene. Dette er en presisering av gjeldende regelverk. Få BankID-brukere vil måtte legitimere seg på nytt.

Etter at Adresseavisen først slo opp en sak, fulgte E24 opp og skriver at «nye regler krever pass for bruk av BankID». Dette har ført til mange spørsmål om dette til bankene og til Bits AS som forvalter dagens BankID-regler, både fra kunder og mediene. Det kan derfor være nyttig å presisere hvilke regler som gjelder.

Hele dette feltet er komplisert. Man må skille mellom hvilke krav som gjelder i arbeidet mot hvitvasking og økonomisk kriminalitet og reglene for legitimasjon for å utstede en elektronisk signatur som BankID.

NRK: Full forvirring om pass og BankID
Medieoppslag om BankID og legitimering med pass har skapt forvirring hos norske bankkundar. Tom Staavi i Finans Norge forsikrar at det berre er eit fåtal kundar som må legitimere seg med pass for å halde fram med å bruke BankID.


Det starta med eit oppslag i Adresseavisen, så kom det også på NTB og på E24. Her gjekk det fram at ei ny Kvitvaskingslova gjer at norske bankar vil krevje pass for at kundane skal kunne logge seg inn med BankID.

Her står det blant anna det gjeld alle norske bankar, og at fleire hundre tusen kundar må stikke innom banken sin med pass for å kunne halde fram med å bruke BankID. Fristen skulle vere berre to veker.

Datatilsynet: Pass er ikke eneste gyldige ID-dokument etter hvitvaskingsregelverket
Den siste tiden har det i flere mediesaker blitt hevdet at myndighetene krever legitimering med pass fra bankkunder, på grunn av krav i hvitvaskingsregelverket. Pass er imidlertid ikke det eneste gyldige ID-dokumentet etter hvitvaskingsregelverket.

Pass er et dokument som brukes for reise. Det er ingen plikt for norske borgere i Norge å kjøpe pass om man ikke har tenkt å reise der pass er nødvendig. Et norsk pass er likevel det beste dokumentet man kan ha når man trenger å identifisere seg.

- Det er ingen pålegg i Norge om at norske borgere må ha pass. Dette gjelder både i henhold til hvitvaskingsreglene, og i forhold til bankenes behov med tanke på BankID, sier fagdirektør teknologi i Datatilsynet, Atle Årnes.

Finanstilsynet setter kravene til identifisering i forbindelse med hvitevaskingsreglene og understreker at pass her ikke er eneste gyldige ID-dokument.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#5

Phay skrev: 07 jun 2020, 06:10 S-banken krevde de samme når jeg flyttet bostedsadresse. Dnb har ikke gjort det så langt.
Hei!

Selsagt ikke noe jeg har noe med men tillater meg og spørre om Du er skattemessig emigrert og anses som skattemessig bosatt her etter Thailandsk Lov og om Du skatter til begge land og om S-banken krevde informasjon om ditt "TIN" nummer eller bare informasjon om pass,adresse, e-mail etc.?

Sparebanken har et skjema/form som så fort man logger inn i nettbanken kommer det krav om oppdatering av kundeinformasjon og først om man er Amerikansk statsborger eller ikke, deretter om man er skattemessig bosatt i et annet land og en rulletekst med valg av land, velger man Thailand kommer det opp et felt for og fylle inn TIN og videre går spørsmålene om man planlegger og overføre mer en NOK 100xxx eventuelt motta i løpet av året osv.,
Det som forfjamser meg og skurrer litt er at bankene har rett og krever dette og at ikke Finansdepartementet viser til en lov og som Deres utstrakte hånd "Skatteetaten" ikke opplyser skattebetaleren om at vi er pliktige til og informere bankene! For meg så virker dette som om banken individuelt tar seg til rette og modifiserer hvitvaskingslovens regler etter egen synsing. Ikke minst opplysninger som TIN og spesielt da skatteetaten allerede har denne informasjonen.

Jeg skal ikke uttale meg om andre bosatte i Thailand og skattemessige emigrerte men helt fra kildeskatten ble innført har jeg (da var vi underlagt skatt Nord) sendt inn hvor mye jeg beregnet og overføre til Thailand året etter og i April sendt skattemeldingen for både Thailand og Norge samt certificate of residence og income tax payment certificate til Skatteetaten i Norge hvor TIN fremkommer og det som i dag da ikke rimer er at Banken(e) da krever dette og om de har rett til dette!?
ha96
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#6

Jeg er ikke skattemessig utflyttet, og svarte kun på spørsmål etter innlogging i nettbanken, og så kvitterte ut med bank id tror jeg.
🌞
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#7

Selv har jeg blitt avkrevd informasjon fra DnB både om adresse samt informasjon om hvilke land jeg skatter til. Ser på en kopi og registrerer at jeg ikke har oppgitt TIN til Thailand. Har ikke blitt purret på det.
Dokumentet henviser til FATCA og CRS
https://www.skatteetaten.no/en/business ... and-fatca/
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#8

ha96 skrev: 07 jun 2020, 10:45 Hei!

Selsagt ikke noe jeg har noe med men tillater meg og spørre om Du er skattemessig emigrert og anses som skattemessig bosatt her etter Thailandsk Lov og om Du skatter til begge land og om S-banken krevde informasjon om ditt "TIN" nummer eller bare informasjon om pass,adresse, e-mail etc.?

Sparebanken har et skjema/form som så fort man logger inn i nettbanken kommer det krav om oppdatering av kundeinformasjon og først om man er Amerikansk statsborger eller ikke, deretter om man er skattemessig bosatt i et annet land og en rulletekst med valg av land, velger man Thailand kommer det opp et felt for og fylle inn TIN og videre går spørsmålene om man planlegger og overføre mer en NOK 100xxx eventuelt motta i løpet av året osv.,
Det som forfjamser meg og skurrer litt er at bankene har rett og krever dette og at ikke Finansdepartementet viser til en lov og som Deres utstrakte hånd "Skatteetaten" ikke opplyser skattebetaleren om at vi er pliktige til og informere bankene! For meg så virker dette som om banken individuelt tar seg til rette og modifiserer hvitvaskingslovens regler etter egen synsing. Ikke minst opplysninger som TIN og spesielt da skatteetaten allerede har denne informasjonen.

Jeg skal ikke uttale meg om andre bosatte i Thailand og skattemessige emigrerte men helt fra kildeskatten ble innført har jeg (da var vi underlagt skatt Nord) sendt inn hvor mye jeg beregnet og overføre til Thailand året etter og i April sendt skattemeldingen for både Thailand og Norge samt certificate of residence og income tax payment certificate til Skatteetaten i Norge hvor TIN fremkommer og det som i dag da ikke rimer er at Banken(e) da krever dette og om de har rett til dette!?
ha96
Hei , jeg fikk det samme skjema som deg da jeg skulle logge meg inn i nettbanken for en ukes tid siden.Jeg er ikke skattemessig utflyttet men skatter etter skatteloven mellom Thailand og Norge.
Jeg er folkeregistrert i Norge med samme adresse som jeg har i Thailand.
Måtte jo følge ut dette skjema for å komme inn i nettbanken.Der var ingen plass å krysse av for skatt etter skatteavtale så jeg krysset bare avfor skattet til Norge og neste etc.Såg det var et punkt å krysse av for kildeskatt.
Dette med pass er jo en tid tilbake ca.1år siden , da tok jeg kontakt med banken og spurte om det var greit att jeg skannet / mailet til de når jeg var lnnlogget.Det var greit men fint om jeg kunne ha bekreftelse også.
Jeg bor ikke så veldig langt fra konsulatet på Jomtien så jeg kjørte ned dit og fikk passet kopiert med tilleggskriv med 2 underskrifter og stempel.OK.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#9

ha96 skrev: 07 jun 2020, 04:35 Hei!

Er det flere med Sparebank konto i Norge som er bosatt i Thailand som i forbindelse med eller som banken sier hvitvaskings loven har fått krav om utfyllende kundeinformasjon, i.e. skattemessig bosted/krav om opplysning om den mye omtalte "TIN" (skatte identifiseringsnummer) for Thailand eventuelle forventede innskudd fra utlandet/planlagte overføringer til utlandet for mer en NOK 100xxx,- pr år eventuelt om man har politiske bekjente kontakter etc., ? :?
Selv har jeg vært bosatt i Thailand forholdsvis lenge og er skattemessig emigrert, betaler skatt til Thailand og Norge og sender årlig disse opplysningen til skatteetaten via skattemeldingen samt denne "TIN" fremgår jo av " Income taxpayment certificate" fra Thailand og synes det for den "vanlige mannen i gata" er mer en nok og vri hodet på i min alder og har vanskeligheter med og forstå at Sparebanken trenger samme opplysningene som skatteetaten allerede innehar og føler dette prinsipielt er et inngripen i privatlivet og føler det neste blir at man blir mistenkt for hvitvasking av penger hvis man overfører sine egne sparepenger til Thailand. Takknemlig for innspill hvis noen har fått samme beskjed fra sine Norske bank forbindelser!
ha96 :)
etter det jeg husker gjalt dette samtlige banker og samtlige kunder uansett hvor de bodde! kom i fjor til alle, nordmen og kunder i norske banker !
mye dramaskrik, ble det
da enkelte i norge ikke har pass,osv
bankene holdt åpne til utpå kvelden mm,
og som sakt også foretningsbanker,
,
er vel det samme nå om en ikke har « identifisert seg»?
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
ha96
Innlegg: 67
Registrert: 07 jun 2020, 04:05

#10

sikry skrev: 07 jun 2020, 12:49 Hei , jeg fikk det samme skjema som deg da jeg skulle logge meg inn i nettbanken for en ukes tid siden.Jeg er ikke skattemessig utflyttet men skatter etter skatteloven mellom Thailand og Norge.
Jeg er folkeregistrert i Norge med samme adresse som jeg har i Thailand.
Måtte jo følge ut dette skjema for å komme inn i nettbanken.Der var ingen plass å krysse av for skatt etter skatteavtale så jeg krysset bare avfor skattet til Norge og neste etc.Såg det var et punkt å krysse av for kildeskatt.
Dette med pass er jo en tid tilbake ca.1år siden , da tok jeg kontakt med banken og spurte om det var greit att jeg skannet / mailet til de når jeg var lnnlogget.Det var greit men fint om jeg kunne ha bekreftelse også.
Jeg bor ikke så veldig langt fra konsulatet på Jomtien så jeg kjørte ned dit og fikk passet kopiert med tilleggskriv med 2 underskrifter og stempel.OK.
Takk for svar(ene) til alle som som har kommentert.
For sammenligning er Du registrert i Folkeregisteret med adresse i Thailand noe jeg er og men Du er ikke skattemessig utflyttet noe jeg er men vi begge betaler kildeskatt. Du krysset av for skatter til Norge jeg for Thailand. Hmm :? ser ut til at vi som er skattemessig utflyttet blir sidestilt med Kwaien og sumsumarum betyr vel det at vi :idea: burde flytte hjem for 6mnd og en dag for deretter og flytte ut igjen ;)
ha96
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»